Varför får jag en tom ram runt min bild (html)?

Permalänk
Avstängd

Varför får jag en tom ram runt min bild (html)?

Jag har gjort en enkel hemsida och undrar varför jag får en tom ram runt min bild som jag har på hemsidan. Denna ram rubbar mina linjer på hemsidan. Varför kommer den och hur får jag bort den?
De andra linjerna på sida 2 t.ex. är som vanligt.

http://azazoun.com/link_1.html

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

@michael123:
snabb gissning cellpadding=10
Du har nog på båda men syns bara på sida 1

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Det är inte en ram runt bilden, det är mellanrum mellan tabellcellens kanter och innehåll (padding). Det går att styra med en stilmall eller med ett attribut på tabell-elementet: cellpadding (vilken du satt till 10, vilket ger 10 pixlar "padding" i tabellceller).

Permalänk
Medlem

@michael123:
För att browsers standardutseende för tabeller har fördefinierade css-egenskaper.
Om du lägger till följande så får du bort det vita utrymmet runt din bild men det tar även bort lite döyta överallt.
Lämpligtvis lägger du in en div i dina td-celler där du kan påverka css-en utan att förstöra layouten genom att applicera egen padding och liknande vid behov. Alternativt så ändrar du så att du bara tar bort padding för din centrala td.

td { padding: 0; }

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Jag har gjort en enkel hemsida och undrar varför jag får en tom ram runt min bild som jag har på hemsidan. Denna ram rubbar mina linjer på hemsidan. Varför kommer den och hur får jag bort den?
De andra linjerna på sida 2 t.ex. är som vanligt.

http://azazoun.com/link_1.html

Ramen har, som du fått svar på, med tabellens cellpadding att göra.
Jag är lite mer fundersam på varför du använder en tabell som ett layout-element?
Det var vanligt under sena 90-talet och tidiga 2000-talet innan webb-läsarna började stödja lite kraftfullare layout-element.

Så innan du skriver för mycket kod skulle jag nog rekommendera dig att titta lite mer på div, article och section och CSS och olika möjligheter för att skapa layouten den vägen.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Det finns mycket att lära i html-kodning utan tvekan.

@Johan_G3: Det beror på att jag inte kunde mer komplicerade layout-element när jag kodade hemsidan www.azazoun.com.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Bilden är för bred för att få plats i kolumnen i mitten, därför "trycker den ihop" de andra kolumnerna.

En liten annan notering är att din tabell inte är tillräckligt bred för att rymma kolumnerna med de värden du angett.
Förklaringen är att HTML räknar lite lustigt på bredder och höjder i standardutförande (det går att ändra med CSS). (Se: CSS Box Model)
Dina sido-kolumner vill i dagsläget vara 150+10+10+1+1 = 172 pixlar breda (width + padding left + padding right + border left + border right) och mittenkolumnen vill vara 400+10+10+1+1 = 422 pixlar bred. Dock är tabellen angiven att vara 700 pixlar bred, vilket inte räcker till då summan av kolumnerna är 766 pixlar. Du kan utelämna width på tabellen om du vill, så kommer den att bli så bred som den behöver.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...