Telia tvingas blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Varför starta ett bolag för att få det jag vill ha?
Om företaget inte kan erbjuda en tjänst som är vettig, då löser jag det på egen hand.

Det är inte mitt problem att företaget väljer att få 0 intänkter istället för en potentiellt mindre intäkt, i detta fallet kring piratkopiering så förlorar dom t.o.m. pengar på att jaga ner "pirater" och betala dyra lobbyister - Om dom väljer att vara giriga kapitalister så väljer jag att vara en girig (icke)kund, det är varken mitt ansvar eller i mitt intresse att se till att bolagen får som dom vill, punkt.

Jag är knappast ensam om att dela dessa åsikter heller. Den ökade torrent trafiken i korrelation till segmenterade streaming tjänster säger sig självt. Och ska man vara lite mer personlig så är det ingen i min krets som resonerar direkt annorlunda från mig heller.

Jag har skrivit ett flertal sakliga inlägg kring detta, där jag argumenterar allt från varför någon skulle torrenta till fördelar med en samlad tjänst. Råder dig att läsa igenom några stycken innan du fortsätter komma med pulverskott till argument som att "starta ditt egna bolag då" - 3st inlägg jag gjorde i denna tråden tidigare; Här, här och här.

Det är en extremt absurd ideologi att om någon inte erbjuder dig det du vill ha av dem så tar du det av dem ändå? Hur många inlägg du gjort med samma stenåldersfilosofi bryr jag mig ärligt talat inte om, har läst allt som sagts i ämnet. Grundfilosofin är densamma, ”jag har rätt att ta det jag vill för att behaga mig själv”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

hoppade på netflix hajpen förra året...

lyssnade en podcast från usa som jag ofta gör

de promotar en show som just kommit på netflix

jag går in på netflix, showen finns inte..

piratebay.se

ahh ... hejdå netflix

det är fortfarande samma jävla trams, fattar de inte att de inte kan hålla på med regionerna längre? sluta försöka mjölka så äckligt med pengar och anpassa er efter den nya världen istället.

Permalänk
Medlem

Synd att det ska gå så långt..
men samtidigt så är antalet "drabbade" tämligen få, kan jag tänka mig. Vore intressant och se verklig statistik på dessa sidor och vart besökare kommer från, men jag tvivlar många % är teliakunder.

tjänster som spotify har sen länge stort sett eliminerat musik-kopiering. Det jag kan tänka mig är film, men det är nog också inte speciellt vanligt i dag med alla legala alternativ.

O andra sidan så tillgodoser jag mig allt från privata trackers..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Jag är klart emot censur av ovannämnda. Barnporr är olagligt. Lås in paedofilerna och ta ner innehållet samtidigt som de låses in.

Man ska inte börja censurera dns'er för att någon laddat upp en olagligt paedofilm.

Filmindustrin har tillgång att rensa bort innehåll på piratebay. Det är nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog jag som har uttryckt mig lite plumpt här.
Jag har inte främst tänkt på DNSbegränsningar för alla brottstyper. Min tankebana handlade snarare om att alla de brottstyper jag tog upp innebär begränsningar i yttrandefriheten. Om man ändå yttrar detta på nätet så kan staten faktiskt gå in och kräva att detta tas bort efter fällande dom. Förtal som man blir fälld för kanske man inte får ha kvar på nätet och det blir ju en typ av censur det med. Men på ett rimligt sätt.
Som du själv säger "ta ner innehållet". Det är staten som beslutar att de går in och plockar bort innehåll.

Edit: Sen är det ju inte bara barnporren som är olaglig av de brotten jag tog upp utan även förtal, olaga hot, uppvigling och hets mot folkgrupp är också olagligt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Aha du vill ha något som är svårt att få eller inte tillgängligt då är det okej att stjäla makes sense.

Jag tycker grafikkort är för dyra och nVidia lyssnar inte på marknaden så jag går in på mediamarkt och stjäl ett. Jag har rätt till det för jag vill ha ett.

Jag kan bara skratta åt att det fortfarande finns dem som använder argumentet om att man inte skulle stjäl en bil.

Det är så klart man inte skulle stjäla en bil (eller ett grafikkort i detta fall), men om jag kunde kopiera en bil och lämna orginalet intakt så kan du ge på fan att jag gjorde det. Det är inte stöld, oavsett hur du vrider och vänder på det.

Men nu finns det ju 3D-printade bilar så det är inte långt bort nu ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hoppade på netflix hajpen förra året...

lyssnade en podcast från usa som jag ofta gör

de promotar en show som just kommit på netflix

jag går in på netflix, showen finns inte..

piratebay.se

ahh ... hejdå netflix

det är fortfarande samma jävla trams, fattar de inte att de inte kan hålla på med regionerna längre? sluta försöka mjölka så äckligt med pengar och anpassa er efter den nya världen istället.

Det är därför Netflix börjar producera så mycket eget material, samma sak med HBO etc. Och jag tycker det är jävligt bra. För de gamla studios som finns vill sälja sina produkter separat på olika marknader och tvingar streamingtjänster att bara visa innehållet i vissa länder. Tjänster som Netflix vet att det är otroligt irriterande för deras kunder så de försöker ta sig ur problemet genom att producera eget innehåll som de kan släppa över hela världen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Beaktat hur läget ser ut så bäddar man nästan för ännu mer illegal kopiering,vore man girig och hade lite nerver skulle man nog kunna göra en fin summa pengar på någon form av anonymiserad streamingtjänst ansluten till privata torrenttrackers, på en banhoflina ansluten mot stokab kan man ju få 10gbit, bandbreddsmässigt kan du minst klara 1000 klienter SAMTIDIGT med rätt encoding (1080p) , 1000x(hmm kanske 50kr i månaden) att innan de tar sig igenom X antal lager av vpn tjänster som man dessutom har möjlighet att betala med kryptovaluta.

Man kanske dessutom har vänner med liknande anslutning som vill tjäna några kronor extra i månaden, BAM så har vi CDN och kan nu uppgradera till 2000 klienter!

Eller helt enkelt bara gå den enkla vägen för folk med bandbredd och hårdvara över, sälja seedboxes.

Den enas död blir den andras bröd som man säger, så länge de inte väljer att tackla problemen på rätt sätt (tex regionsfritt material) så kommer det alltid finnas en svart marknad, vi kan säkerligen dra andra paralleller i samhället för övrigt och en svart marknad gynnar de kriminella elementen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Att de inte ska bry sig om att få staten att ta i tu med den olagliga verksamhet som påverkar dem är ett konstigt påstående. Det är aldrig bara upp till offret att se till att brott inte sker. Att jag personligen inte direkt tycker synd om de stora företagen, eller inte gillar effekten av vad som kommit av det, är inte relevant för sakfrågan. Jag måste vara konsekvent i hur lagen ska skötas för att ha någon som helst trovärdighet och företagen måste i alla fall få säga vad de vill när olagligheter sker. Ingen är tvungen att göra som företagen vill, det hänger bara på hur lagarna är skrivna samt viljan hos de folkvalda politikerna.

Det existerar definitivt konkurrens och du försöker kringgå det faktumet genom att försöka definiera termen på ett underligt sätt. Produkterna i det här fallet är t ex en film, eller en serie. Många aktörer skapar den typen av underhållning och konkurrerar därmed om kundernas pengar (plus att de såklart konkurrerar med all annan form av underhållning). Att du försöker hävda att förekomsten av konkurrens endast rör sig om distributionsmodellerna, och att det för att konkurrens ska finnas måste finnas en enda lösning som erbjuder det alla andra tjänster totalt erbjuder, är helt enkelt inte ett legitimt argument.

Dessutom är det ju så att det du eftersträvar är brist på konkurrens i distributionen. Du vill ha en tjänst för allt, vilket innebär att den då konkurrerat bort alla andra och därmed fått alla bolag att distribuera genom den kanalen. Dock vet vi nog alla vad brist på konkurrens gör för priset.

Ditt anekdotiska exempel belyser bara att du borde veta om att det finns konkurrens eftersom du prenumererar på tjänster från flera olika företag som konkurrerar med varandra. Ingen tvingar dig att göra det, du har själv valt detta, och inget säger att en ensam tjänst med allt det du vill ha skulle vara billigare än vad du betalar nu. Snarare tvärtom. Det är konkurrensen som gör att Disneys kommande streaming-tjänst lägger sig lägre än Netflix i pris, trots att de spenderar groteska summor för att skapa och köpa in material till den.

Piratkopiering minskar absolut efterfrågan på underhållning, det är ett faktum (som sagt är dock inte vidden av denna påverkan känd). Så fort en enda person laddar ner en film den skulle betalt för annars blir det påståendet korrekt, och det vet jag att det sker. Det är heller inte bara så enkel korrelation utan förekomsten av sådan gratis underhållning minskar också den generella efterfrågan på underhållning eftersom de som piratkopierar inte behöver vända sig till billigare, eller riktig gratis underhållning för att stilla sitt behov. De får precis vad de vill ha utan att betala. Det är heller inte så att de enda som piratkopierar är de som är missnöjda med distributionen (och det är ändå inte en ursäkt, vill man inte betala för sig är alternativet att låta allt vara), en del vill helt enkelt inte betala även om de kan. Det är samma sak med skattesmitare, osv.

Tillgång och efterfrågan handlar helt enkelt inte om att företag ska leverera vad än kunderna tycker ska finnas. Tvärtom är det så att om efterfrågan är stor så innebär det att företagen har mindre anledning att söka mindre lönsamma modeller för att göra kunderna nöjda. Som jag sade tidigare så är vad du efterfrågar något som inte kommer komma genom konkurrens utan snarare brist på sådan.

Vad gäller din edit så skulle jag nog snarare säga att du fått den felaktiga uppfattningen om att vi för en allmän diskussion, när konversationen startade enbart kring marknadsekonomiuttalandet. Det var det enda jag kommenterade kring och alla försök att dra in andra bitar i konversationen genom argument riskerar bara bli projiceringar av åsikter. Nu har jag dock ändå svarat på vissa saker som påverkan av piratkopieringen, men det är inte det jag ämnat diskutera.

Jag har inte nämnt någonting om hur jag vill att saker ska vara, jag har bara berättat hur saker är utifrån de termer som använts.

"Att de inte ska bry sig om att få staten att ta i tu med den olagliga verksamhet som påverkar dem är ett konstigt påstående."

Förstår jag inte ens vad du menar med, det här får du gärna formulera om. Vilka ska inte bry sig och har jag påstått att dessa inte ska bry sig?

"Att jag personligen inte direkt tycker synd om de stora företagen, eller inte gillar effekten av vad som kommit av det, är inte relevant för sakfrågan."

Vad är det du tycker är sakfrågan här?

"Jag måste vara konsekvent i hur lagen ska skötas"

Fast det är du ju inte.

"Det existerar definitivt konkurrens och du försöker kringgå det faktumet genom att försöka definiera termen på ett underligt sätt."

Jag har inte definierat konkurrens på ett underligt sätt. Det finns INGET företag som erbjuder en tjänst med ett extensivt digitalt bibliotek av bra kvalitet och brett innehåll, alltså kan det inte finnas någon konkurrens.

"Du vill ha en tjänst för allt, vilket innebär att den då konkurrerat bort alla andra och därmed fått alla bolag att distribuera genom den kanalen."

Nej, det har jag inte sagt att jag vill ha. Och nej, det innebär det inte alls.

"Ditt anekdotiska exempel belyser bara att du borde veta om att det finns konkurrens eftersom du prenumererar på tjänster från flera olika företag som konkurrerar med varandra."

Du får nog ta och läsa det jag skrivit igen, det är uppenbart att du missförstått något. Jag premunerar inte på olika tjänster från flera olika företag som konkurrerar med varandra. Jag betalar för olika tjänster som möjliggör att jag tillhandahåller den tjänst jag vill ha, till mig själv (exempelvis unraid, plex, usenet providers och indexers).

"Piratkopiering minskar absolut efterfrågan på underhållning, det är ett faktum (som sagt är dock inte vidden av denna påverkan känd). Så fort en enda person laddar ner en film den skulle betalt för annars blir det påståendet korrekt, och det vet jag att det sker."

Din slutsats följer inte av premissen av två skäl. Dels för att du förutsätter att efterfrågan innebär efterfrågan att köpa en laglig produkt som redan existerar på marknaden, vilket det inte gör, det som efterfrågas är att köpa en laglig produkt som INTE redan existerar på marknaden. Och dels för att även om vi utgår från den sortens efterfrågan du avser så är det fortfarande inte ett givet att piratkopiering nödvändigtvis måste vara en nettoförlust i efterfrågan, det kan till och med vara precis tvärt om.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

”Jag gillar inte detta företaget och är snål så jag ska ha det gratis”

Skön logik. Jag gillar inte ICAs öppettider och tänker fan inte betala högt pris för min frukt och orkar inte åka till Willys som ligger 5km längre bort så jag stjäl på Ica istället.

fast du förstår väl att det handlar om pricipen att ett bolag kan agera polis/åklagare har du tillräckligt med pengar så stämmer du internetleverantörerna i domstol och sidan är inte lika lätt att nå,

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter, meningslösa provokationer, piratkopieringssnack (innehav) o.a. i enlighet med §1. Vänligen höj nivån.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är väl klart som fan att Telia gör det här, det är inget annat än ett fullt logiskt affärsmässigt beslut som är ett billigare alternativ än att betala en okänd summa till en filmindustri som har blivit alltmer desperat i jakten på dessa pirater.

Jävla hysteri i tråden över ingenting som vanligt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood: Det är en extremt absurd ideologi att om någon inte erbjuder dig det du vill ha av dem så tar du det av dem ändå? Hur många inlägg du gjort med samma stenåldersfilosofi bryr jag mig ärligt talat inte om, har läst allt som sagts i ämnet. Grundfilosofin är densamma, ”jag har rätt att ta det jag vill för att behaga mig själv”.

- Var de inte så typ USA kom till? Var de inte så man tänkte när man hämtade slavar? Var de inte så män tänkte om kvinnor i ett par tusen år över hela jorden? Är de inte så människan har överlevt genom alla tider? Jag har rätt att ta dom här bären för att äta, jag har rätt att döda dom här djuren för att överleva? Eller har jag missat något?

Grundfilosofin har alltså lika gammal som människan. Sedan att den appliceras på nya ting är en annan sak. Förr va de mat och ädelmetaller och slavar idag är det serier och filmer. Otroligt inte sant?

Permalänk
Medlem

Kanske dags för ett decentalized internet som dom pysslar med i serien Silicon Valley, kan rekommendera den!
https://www.wired.com/2017/06/pied-pipers-new-internet-isnt-j...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Aha du vill ha något som är svårt att få eller inte tillgängligt då är det okej att stjäla makes sense.

Jag tycker grafikkort är för dyra och nVidia lyssnar inte på marknaden så jag går in på mediamarkt och stjäl ett. Jag har rätt till det för jag vill ha ett.

jag gillar hur du stängde in dig i ett hörn här, jag kan köpa kortet, men i mitt exempel finns inte produkten i marknaden, kan jag stjäla något som inte existerar? svara på frågan tack.

Permalänk
Avstängd

Jag har påpekat det förr, men mött motstånd. Polisen utreder aldrig IT-brott - såvidare det inte är barnporr. Total helvägran. ID-kapning utreds alltid av bankerna, aldrig polis. Och det här är ett problem. Ungefär somtidigt som polisens PR-avdelning gick ut och skyllde det på att dom inte har kompetensen så erbjöd sig IT-folket att göra det gratis. Men sen hände det ingenting. Polisen fortsätter att vägra utreda.

Det svåra problemet som då uppstår är att involverade parter får laglig rätt att ta över rättsystemets funktioner när detta fallerar. Enkelt uttryckt: skiter rättsystemet i vissa brott så medger lagen att vem som helst beivrar brotten. Exempelvis, trackasserar någon dig och polisen vägrar hjälpa så kan du beivra brottet själv. Alltså, slå ner dom djävlarna - utan att riskera bli dömd för det. Med begränsningen att man inte får göra sig skyldigt till övervåld. Typ stå och sparka efteråt.

Det är där vi är nu. Mediebolag och andra som påverkas kan skipa rättvisa själva när rättsystemet inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Konstig liknelse. Menar du att du blir hindrar av att besöka piratebay för att ttta på lättklädda damer på annonserna som dyker upp bredvid sidan? Internet stängs inte av eller begränsas. Tillgången till piratsidor gör det.

Även om jag inte besökt Piratebay på väldigt många år så har jag svårt att tro att allt som länkas där är olagligt material. Datan som delas ligger inte heller på Piratebay utan ute på olika användares datorer. Det man gör är inte att rikta in sig på att ta bort den olagliga datan eller ens de som tillgängliggör den (de som delar) utan man riktar in sig på något som hjälper folk ta sig fram till den data de vill ladda ner. Lite som att Google skall anses skylldiga till allt deras motor indexerar och kan presentera som sökresultat, även om sakerna på inget sätt ligger på Googles servrar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Tycker det hela är bullshit framtvingat av lobbyistföretag när t.e.x torrents inte bara är olagligt material även om det finns sånt men är inget som bör restriktas på isp nivå och brott ska lösas av polisen inte företag som leker låtsas polis och köper/hotar sin vilja igenom

Jag skiter i sidorna i sig som jag tycker mest är skräp men var tar det stop för det finns ingen gräns hur långt man kan gå inom media där t.e.x netflix / youtube skulle kunna bearbetas så innehåll och regions skydd sakta stramas åt men kan även gå till politisk vridning om man börjar tumma på det fria internet och är där problemet för mig ligger att ger man det tid kan det skapa en domino effekt som slår långt utanför vad som är aktuellt för stunden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Även om jag inte besökt Piratebay på väldigt många år så har jag svårt att tro att allt som länkas där är olagligt material. Datan som delas ligger inte heller på Piratebay utan ute på olika användares datorer. Det man gör är inte att rikta in sig på att ta bort den olagliga datan eller ens de som tillgängliggör den (de som delar) utan man riktar in sig på något som hjälper folk ta sig fram till den data de vill ladda ner. Lite som att Google skall anses skylldiga till allt deras motor indexerar och kan presentera som sökresultat, även om sakerna på inget sätt ligger på Googles servrar.

Jepp, hoppas Telia tvingas att blockera google också, de indexerar ju till och med TPB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ronja_Hood:

Det är en extremt absurd ideologi att om någon inte erbjuder dig det du vill ha av dem så tar du det av dem ändå? Hur många inlägg du gjort med samma stenåldersfilosofi bryr jag mig ärligt talat inte om, har läst allt som sagts i ämnet. Grundfilosofin är densamma, ”jag har rätt att ta det jag vill för att behaga mig själv”.

Det är så det har fungerat sedan urminners tider, erbjuder inte X det man vill ha så går man till Y. Då är det upp till X att anpassa sig eller förlora sina kunder - Praktexempel på detta är Nvidia vs AMD, något som många här på SweClockers skulle kunna relatera till.

Vi kan ta några exempel istället då kanske, kommer använda både film, serier och spel;

Exempel 1: Streaming utbud.
Netflix har nu fått in Transformers, men dom har bara fått licens för 2.an och 5.an. Det man kan anta här är att kostnaden för Netflix skulle bli för stor överlag för hela serien och därmed valde dom 2 "bästa" eller att det finns licens problem för antingen Netflix eller Paramount när det kommer till just min region.

Så vad har jag för alternativ för att se Transformers 1, 3 & 4.a?

  • Jag kan jaga ner begagnade DVD'er/Bluray's då dom inte säljs nya förutom import

  • Jag kan kolla om någon annan streaming-tjänst erbjuder dom andra

  • Jag kan kolla om t.ex. iTunes/annan digital front säljer filmerna, men kan kräva både nytt konto & klient, dessutom äger jag då inte filmen egentligen tack vare DRM-skyddet som blir genom just klienten

  • Jag kan besöka en torrent site eller fråga en vän/familj om jag får kopiera deras (sistnämnda är okej tack vare privatkopieringslagen)

Vad tror du är det logiska alternativet här för dom flesta?

Exempel 2: Fysiska utgåvor.
Jag köpte faktiskt ett gäng Bluray's på utförsäljning nyligen (hurra för mig som gör det rätta!), men det är otroligt krångligt med dessa kontra streaming-tjänster & jag köper endast för kvalitén skull. Man lär fysiskt byta media om man vill se något annat, det är fullbakat med tramsiga trailers, menyer & annat innan man ens kan starta filmen - För att inte tala om att vissa filmer startar om helt om man byter undertexter eller ändrar något annat.

Vad har jag för alternativ för att underlätta detta för mig själv eller andra som vill kolla?

  • Jag kan rippa filmen och lagra den digitalt på min NAS (då bryter jag tekniskt sett mot lagen genom att kringå DRM)

  • Jag kan köpa den digitalt istället, men då är vi tillbaka på samma ställe som med exemplet ovan för t.ex. iTunes

  • Jag kan hyra filmerna, men det är inte rimligt heller då det kostar mellan 49-89:- per film och blir därmed dyrare än att köpa dom i många fall

  • Jag kan Torrenta filmen, där någon redan rippat filmen & tagit bort allt extra trams och sedan kasta in i PLEX så jag kommer åt filmen vart jag än befinner mig i världen, på vilken enhet jag vill & med bibehållen kvalité

Vad tror du dom flesta skulle göra här? Eller har du någon bra lösning som är enkel att använda kanske?

Exempel 3: Spel.
Jag spelar rätt mycket på min egentid, allt från FPS till Rollspel till Strategi. Har ett väldigt stort bibliotek med allt från PC titlar, moderna titlar för dagens konsoller till NES samlingen.
Men om jag är osäker på ett spel eller försöker få tag på ett äldre spel som inte säljs längre, då får jag direkt problem.

Vad kan jag göra här då med nya titlar?

  • Jag kan köpa spelet och hoppas på att jag hinner bilda mig en uppfattning om spelet innan "Return Policyn" för plattformen har löpt ut (Vilket är sällan fallet, exempel är Sins of a Solar Empire som tar i runda slängor 50h+ för att sätta sig in i grunderna för)

  • Jag kan kolla en massa reviews för att bilda mig en uppfattning, försöka hitta en reviewer med samma smak och tänk som mig

  • Jag kan även torrenta spelet för att testa det och sedan köper jag det om jag gillar det - Finns massor med fördelar för ett köp då, så som Cloud Saving och modding (Steamworkshop t.ex.) bland annat

Hur kan jag få tag på en äldre titel som inte säljs längre?

  • Jag kan försöka hitta en fungerande kopia för det äldre spelet, som oftast säljs till just det, retro-priser som kan långt överstiga införskaffningsvärdet

  • Jag kan jaga runt på loppmarknader i ett försök att få tag på det för en resonlig kostnad

  • Jag kan även gå ut på nätet och ladda ner en emulator och ROM för att spela

Hur skulle du göra, om spelet du vill ha inte har ett demo eller säljs i huvudtaget nytt längre? Inte så att företagen tjänar på mig om jag köper spelet begagnat oavsett.

-----------------------------------

För att ta en analog från en annan medlem på forumet och vända på det upp och ner;
Om du ville ha en gurka från ICA, men gurkan kommer antingen inplastad i buntband eller du får halva gurkan bara, du kanske t.o.m. inte ens vet om det är en gurka men du förväntas betala fullpris oavsett - Sedan kommer du på att en polare i Malmö kan ge dig en full gurka som du kan äta direkt på plats i ubyte mot att du delar en bit av gurkan till dina andra kompisar, skulle du då gå till ICA?

Hör gärna hur du skulle göra i dessa situationer, eventuella lösningar & hur du tänker generellt kring detta!

Och för att klargöra;
Jag förespråkar inte stöld, men piratkopiering är inte stöld i definition - Att kopiera något i oändlighet är inte samma sak som att permanent stjäla ett objekt det bara finns X antal av. Bra, då har vi det avklarat och kan börja använda rätt terminologi?

Sedan kan vi även diskutera censur av hemsidor som i fallet att Telia tvingas blockera "pirathemsidor". Och snälla, dra inte kortet att "privata företag/ISP's är inte "public service" och gör därmed vad dom vill" - Right to Internet Access är redan en del av flera mänskliga rättigheter under flera sub-delar, framförallt Freedom of Expression and Opinion och censur är något Amnesty kämpat mot så långt tillbaka som 2006 vad jag vet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Bör inte telias aktie ta en smäll pga detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

"Att de inte ska bry sig om att få staten att ta i tu med den olagliga verksamhet som påverkar dem är ett konstigt påstående."

Förstår jag inte ens vad du menar med, det här får du gärna formulera om. Vilka ska inte bry sig och har jag påstått att dessa inte ska bry sig?

"Att jag personligen inte direkt tycker synd om de stora företagen, eller inte gillar effekten av vad som kommit av det, är inte relevant för sakfrågan."

Vad är det du tycker är sakfrågan här?

"Jag måste vara konsekvent i hur lagen ska skötas"

Fast det är du ju inte.

"Det existerar definitivt konkurrens och du försöker kringgå det faktumet genom att försöka definiera termen på ett underligt sätt."

Jag har inte definierat konkurrens på ett underligt sätt. Det finns INGET företag som erbjuder en tjänst med ett extensivt digitalt bibliotek av bra kvalitet och brett innehåll, alltså kan det inte finnas någon konkurrens.

"Du vill ha en tjänst för allt, vilket innebär att den då konkurrerat bort alla andra och därmed fått alla bolag att distribuera genom den kanalen."

Nej, det har jag inte sagt att jag vill ha. Och nej, det innebär det inte alls.

"Ditt anekdotiska exempel belyser bara att du borde veta om att det finns konkurrens eftersom du prenumererar på tjänster från flera olika företag som konkurrerar med varandra."

Du får nog ta och läsa det jag skrivit igen, det är uppenbart att du missförstått något. Jag premunerar inte på olika tjänster från flera olika företag som konkurrerar med varandra. Jag betalar för olika tjänster som möjliggör att jag tillhandahåller den tjänst jag vill ha, till mig själv (exempelvis unraid, plex, usenet providers och indexers).

"Piratkopiering minskar absolut efterfrågan på underhållning, det är ett faktum (som sagt är dock inte vidden av denna påverkan känd). Så fort en enda person laddar ner en film den skulle betalt för annars blir det påståendet korrekt, och det vet jag att det sker."

Din slutsats följer inte av premissen av två skäl. Dels för att du förutsätter att efterfrågan innebär efterfrågan att köpa en laglig produkt som redan existerar på marknaden, vilket det inte gör, det som efterfrågas är att köpa en laglig produkt som INTE redan existerar på marknaden. Och dels för att även om vi utgår från den sortens efterfrågan du avser så är det fortfarande inte ett givet att piratkopiering nödvändigtvis måste vara en nettoförlust i efterfrågan, det kan till och med vara precis tvärt om.

Jag refererade till att du tycker det i grunden är fel att ett företag hör av sig till staten och vill att en typ av brott ska tas i tu med, medan jag anser att det i grunden är legitimt. Och jag är konsekvent då jag accepterar det även när resultatet blir något jag ogillar. Det hör dock inte till sakfrågan.

Jo, du har helt enkelt totalfel vad gäller konkurrens. Först finns det konkurrens vad gäller producerad underhållning. För att ta filmbranschen har vi Disney, WB, Sony, Universal, etc, som alla konkurrerar om kunderna.

I det andra steget har vi konkurrens i distribution. För att ta streaming-tjänster har vi Netflix, HBO, Viaplay, etc, som alla konkurrerar om kunder.

Det är helt befängt att försöka påstå att avsaknaden av en godtyckligt påhittad tjänst är brist på konkurrens. Utöver att jag redan bevisat att det finns konkurrens i underhållningsbranschen så är det ju självklart så att om en viss sak inte finns så pratar man inte om brist på konkurrens utan brist på en marknad. Det finns ingen marknad med totallösningar för streaming eftersom den produkten inte existerar, vilket gör att det är totalt irrelevant att prata konkurrens på den påhittade marknaden. Det är lika knäppt som att säga att det inte finns konkurrens på bilmarknaden bara för att en typ av bil man föreställer sig inte existerar.

Du har helt fel igen då efterfrågan att köpa underhållningen definitivt finns, vilket jag kan bevisa med referenser till faktiska personer. I slutändan är inte distributionsmodellen produkten utan det är innehållet i tjänsten som i slutändan är produkten som folk vill åt. Ingen köper en tjänst som innehåller allt av något ingen vill ha. Det är bevisligen så att vissa laddar hem filmer för att det är billigare än att köpa dem, och det är en illegal påverkan på tillgång och efterfrågan. Din andra poäng är irrelevant då jag redan skrivit att den faktiska effekten är okänd, och även om det blir en vinst totalt sett så är det fortfarande fel när en enda person tar något gratis denne annars skulle betalat för (återigen något jag vet hänt eftersom jag känner personer som erkänt det).

Så kort sagt, se skillnaden mellan avsaknad av konkurrens och avsaknad av en typ av produkt, samt inse att piratkopiering inte har någon legitim plats i hur marknadsekonomi fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är så det har fungerat sedan urminners tider, erbjuder inte X det man vill ha så går man till Y. Då är det upp till X att anpassa sig eller förlora sina kunder - Praktexempel på detta är Nvidia vs AMD, något som många här på SweClockers skulle kunna relatera till.

Vi kan ta några exempel istället då kanske, kommer använda både film, serier och spel;

Exempel 1: Streaming utbud.
Netflix har nu fått in Transformers, men dom har bara fått licens för 2.an och 5.an. Det man kan anta här är att kostnaden för Netflix skulle bli för stor överlag för hela serien och därmed valde dom 2 "bästa" eller att det finns licens problem för antingen Netflix eller Paramount när det kommer till just min region.

Så vad har jag för alternativ för att se Transformers 1, 3 & 4.a?

  • Jag kan jaga ner begagnade DVD'er/Bluray's då dom inte säljs nya förutom import

  • Jag kan kolla om någon annan streaming-tjänst erbjuder dom andra

  • Jag kan kolla om t.ex. iTunes/annan digital front säljer filmerna, men kan kräva både nytt konto & klient, dessutom äger jag då inte filmen egentligen tack vare DRM-skyddet som blir genom just klienten

  • Jag kan besöka en torrent site eller fråga en vän/familj om jag får kopiera deras (sistnämnda är okej tack vare privatkopieringslagen)

Vad tror du är det logiska alternativet här för dom flesta?

Exempel 2: Fysiska utgåvor.
Jag köpte faktiskt ett gäng Bluray's på utförsäljning nyligen (hurra för mig som gör det rätta!), men det är otroligt krångligt med dessa kontra streaming-tjänster & jag köper endast för kvalitén skull. Man lär fysiskt byta media om man vill se något annat, det är fullbakat med tramsiga trailers, menyer & annat innan man ens kan starta filmen - För att inte tala om att vissa filmer startar om helt om man byter undertexter eller ändrar något annat.

Vad har jag för alternativ för att underlätta detta för mig själv eller andra som vill kolla?

  • Jag kan rippa filmen och lagra den digitalt på min NAS (då bryter jag tekniskt sett mot lagen genom att kringå DRM)

  • Jag kan köpa den digitalt istället, men då är vi tillbaka på samma ställe som med exemplet ovan för t.ex. iTunes

  • Jag kan hyra filmerna, men det är inte rimligt heller då det kostar mellan 49-89:- per film och blir därmed dyrare än att köpa dom i många fall

  • Jag kan Torrenta filmen, där någon redan rippat filmen & tagit bort allt extra trams och sedan kasta in i PLEX så jag kommer åt filmen vart jag än befinner mig i världen, på vilken enhet jag vill & med bibehållen kvalité

Vad tror du dom flesta skulle göra här? Eller har du någon bra lösning som är enkel att använda kanske?

Exempel 3: Spel.
Jag spelar rätt mycket på min egentid, allt från FPS till Rollspel till Strategi. Har ett väldigt stort bibliotek med allt från PC titlar, moderna titlar för dagens konsoller till NES samlingen.
Men om jag är osäker på ett spel eller försöker få tag på ett äldre spel som inte säljs längre, då får jag direkt problem.

Vad kan jag göra här då med nya titlar?

  • Jag kan köpa spelet och hoppas på att jag hinner bilda mig en uppfattning om spelet innan "Return Policyn" för plattformen har löpt ut (Vilket är sällan fallet, exempel är Sins of a Solar Empire som tar i runda slängor 50h+ för att sätta sig in i grunderna för)

  • Jag kan kolla en massa reviews för att bilda mig en uppfattning, försöka hitta en reviewer med samma smak och tänk som mig

  • Jag kan även torrenta spelet för att testa det och sedan köper jag det om jag gillar det - Finns massor med fördelar för ett köp då, så som Cloud Saving och modding (Steamworkshop t.ex.) bland annat

Hur kan jag få tag på en äldre titel som inte säljs längre?

  • Jag kan försöka hitta en fungerande kopia för det äldre spelet, som oftast säljs till just det, retro-priser som kan långt överstiga införskaffningsvärdet

  • Jag kan jaga runt på loppmarknader i ett försök att få tag på det för en resonlig kostnad

  • Jag kan även gå ut på nätet och ladda ner en emulator och ROM för att spela

Hur skulle du göra, om spelet du vill ha inte har ett demo eller säljs i huvudtaget nytt längre? Inte så att företagen tjänar på mig om jag köper spelet begagnat oavsett.

-----------------------------------

För att ta en analog från en annan medlem på forumet och vända på det upp och ner;
Om du ville ha en gurka från ICA, men gurkan kommer antingen inplastad i buntband eller du får halva gurkan bara, du kanske t.o.m. inte ens vet om det är en gurka men du förväntas betala fullpris oavsett - Sedan kommer du på att en polare i Malmö kan ge dig en full gurka som du kan äta direkt på plats i ubyte mot att du delar en bit av gurkan till dina andra kompisar, skulle du då gå till ICA?

Hör gärna hur du skulle göra i dessa situationer, eventuella lösningar & hur du tänker generellt kring detta!

Och för att klargöra;
Jag förespråkar inte stöld, men piratkopiering är inte stöld i definition - Att kopiera något i oändlighet är inte samma sak som att permanent stjäla ett objekt det bara finns X antal av. Bra, då har vi det avklarat och kan börja använda rätt terminologi?

Sedan kan vi även diskutera censur av hemsidor som i fallet att Telia tvingas blockera "pirathemsidor". Och snälla, dra inte kortet att "privata företag/ISP's är inte "public service" och gör därmed vad dom vill" - Right to Internet Access är redan en del av flera mänskliga rättigheter under flera sub-delar, framförallt Freedom of Expression and Opinion och censur är något Amnesty kämpat mot så långt tillbaka som 2006 vad jag vet.

Allt du gör ovan är att för dig själv rättfärdiga att du tar något som inte är ditt att ta. Om ägarna av Transformers väljer att tillhandahålla sin film på X olika sätt och du sedan laddar ner den, olagligt kopierad, så är det stöld. Det finns liksom ingen väg runt det. Du kan hävda vad du vill, och det får dig och många som dig att sova gott om nätterna. Det är ett väldigt vanligt psykologiskt fenomen, självrättfärdigande. Sluta använda korkade jämförelser, ditt exempel med gurka är befängt. Då är det, enligt dig, ok att ta en bil på gatan bara du delar den med andra? Befängt är ordet. Suck

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Synd att det ska gå så långt..
men samtidigt så är antalet "drabbade" tämligen få, kan jag tänka mig. Vore intressant och se verklig statistik på dessa sidor och vart besökare kommer från, men jag tvivlar många % är teliakunder.

tjänster som spotify har sen länge stort sett eliminerat musik-kopiering. Det jag kan tänka mig är film, men det är nog också inte speciellt vanligt i dag med alla legala alternativ.

O andra sidan så tillgodoser jag mig allt från privata trackers..

Spotify släpper musiken snabbare dock, vi behöver inte vänta på ett par års skivförsäljning innan vi kan njuta av musiken. Hade filmindustrin släppt filmerna på streamingtjänster direkt så hade de haft minst lika stor genomslagskraft. Men de vill mjölka ut varenda droppe, dock är hinken trasig så det sipprar ur lite här och var ur den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Allt du gör ovan är att för dig själv rättfärdiga att du tar något som inte är ditt att ta. Om ägarna av Transformers väljer att tillhandahålla sin film på X olika sätt och du sedan laddar ner den, olagligt kopierad, så är det stöld. Det finns liksom ingen väg runt det. Du kan hävda vad du vill, och det får dig och många som dig att sova gott om nätterna. Det är ett väldigt vanligt psykologiskt fenomen, självrättfärdigande. Sluta använda korkade jämförelser, ditt exempel med gurka är befängt. Då är det, enligt dig, ok att ta en bil på gatan bara du delar den med andra? Befängt är ordet. Suck

Precis så. Transformers 1,3 och 4 är knappast en mänsklig rättighet.
Är majoriteten i denna tråd helt emot immaterialrätt(inkluderar upphovsrätt)?
Vad ger dig rätten att bestämma över en annan skapares verk?

Samma människor som skriker sig hesa över rättigheten till senaste Game of Thrones-avsnittet (bara ett exempel), i det format som önskas, i den tid som önskas, i den kvalitet som önskas och till det pris som önskas (här har vi ju sprungit förbi gränsen till i-landsproblem med ett par hundra mil) spyr sedan galla över flyktingar som kommer till europa från inbördeskrig och söker tak över huvudet.
Eller får rycket över FRA och liknande lagar som gör intrång i deras egen integritet. Det är klart man har rätt till andras verk och publikationer, men gud nåde om någon skulle titta på ens egna dataströmmar.

Det känns som många har spolat ner den moraliska kompassen i toaletten för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Precis så. Transformers 1,3 och 4 är knappast en mänsklig rättighet.
Är majoriteten i denna tråd helt emot immaterialrätt(inkluderar upphovsrätt)?
Vad ger dig rätten att bestämma över en annan skapares verk?

Samma människor som skriker sig hesa över rättigheten till senaste Game of Thrones-avsnittet (bara ett exempel), i det format som önskas, i den tid som önskas, i den kvalitet som önskas och till det pris som önskas (här har vi ju sprungit förbi gränsen till i-landsproblem med ett par hundra mil) spyr sedan galla över flyktingar som kommer till europa från inbördeskrig och söker tak över huvudet.
Eller får rycket över FRA och liknande lagar som gör intrång i deras egen integritet. Det är klart man har rätt till andras verk och publikationer, men gud nåde om någon skulle titta på ens egna dataströmmar.

Det känns som många har spolat ner den moraliska kompassen i toaletten för länge sedan.

👏👏👏 Well said! Bravo 👏👏👏

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av Mauk:

Samma människor som skriker sig hesa över rättigheten till senaste Game of Thrones-avsnittet (bara ett exempel), i det format som önskas, i den tid som önskas, i den kvalitet som önskas och till det pris som önskas (här har vi ju sprungit förbi gränsen till i-landsproblem med ett par hundra mil) spyr sedan galla över flyktingar som kommer till europa från inbördeskrig och söker tak över huvudet.

Ingen här som skriker sig hes över rättigheten till det, folk säger bara att om det inte går att få tag på, så är det inte så att det finns någon moralisk anledning (dock en lagstadgad anledning) att inte ladda ner. De flesta som "spyr galla över flyktingar" är väl ändå från brunhögern, tvivlar på att dem har något emot denna sortens förslag (dock är det inte forumet för en sådan diskussion), att du nu råkar ogilla båda gör dem inte till samma grupp, finns säkert vissa som gör båda men det lär inte vara många.

Skrivet av Mauk:

Eller får rycket över FRA och liknande lagar som gör intrång i deras egen integritet. Det är klart man har rätt till andras verk och publikationer, men gud nåde om någon skulle titta på ens egna dataströmmar.

Fast det handlar nog mindre om "rätt" till andras verk än om ifall vi ska införa censurering av internet för att företag rika nog att lobbya för det vill det?

Dessutom viss skillnad på verk och publikationer (publikt finns i namnet) och privatliv. Sedan är det inte så att folk har "rätt" till det ändå, men frågan är vad som ska göras när folk bryter mot den lagen och hur högt priorieterat det ska vara, samt hur man försöker förhindra att brottet sker, censur är ett väldigt "farligt" "verktyg", en rimlig lösning vore väl att polisen stänger ner hemsidorna som bryter mot lagen inte att vi inför statlig censur.

Skrivet av Ronja_Hood:
Skrivet av Mauk:

Dock så är väl frågan vem som skadas av brott? För att ett brott ska begås behövs det ett offer, när du snor något har de inte kvar det du stal, när du misshandlar någon blir de skadade. När du laddar ner något du annars inte hade (kunnat eller inte hade kunnat ha råd att) köpa tag på, vem skadas?

Jag tvivlar på att många av de som laddar ner annars skulle köpa det de laddar ner ifall det inte gick att ladda ner. Jag är övertygad om, men har ingen data som visar på att, majoriteten av de som laddar ner annars inte hade tagit del av det de laddar ner. Antingen för att materialet de laddar ner inte går att få tag på, eller för att de inte skulle ha råd annars. Klart man kan säga att det inte är en mänslig rättighet, dock så i de fallen finns det inget offer, de som säljer materialet hade inte fått några pengar oavsett ifall det laddades ner eller inte. Visst finns det en ytterst liten grupp människor som laddar ner för att de är snåla (och annars hade köpt), dock tror jag att de är en väldigt väldigt liten grupp.

En annan fråga är, ska det mest ringa av alla brott "lösas" genom censur, en mycket "farlig" lösning?

Censur är alltid fel enligt mig utan undantag. Ifall detta nu tvunget måste prioriteras så skall de väl vara så att polisen tar tag i det, och hittar hemsidorna i fråga, tar deras "ägare" till domstol och eventuellt stänger ner dem efter att det i någon form av domstolsliknande instans bestämts. Frågan är väl vad mer som kan censureras och vad mer som företag ska kunna bestämma gällande vår yttrandefrihet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ronja_Hood:

Allt du gör ovan är att för dig själv rättfärdiga att du tar något som inte är ditt att ta. Om ägarna av Transformers väljer att tillhandahålla sin film på X olika sätt och du sedan laddar ner den, olagligt kopierad, så är det stöld. Det finns liksom ingen väg runt det. Du kan hävda vad du vill, och det får dig och många som dig att sova gott om nätterna. Det är ett väldigt vanligt psykologiskt fenomen, självrättfärdigande. Sluta använda korkade jämförelser, ditt exempel med gurka är befängt. Då är det, enligt dig, ok att ta en bil på gatan bara du delar den med andra? Befängt är ordet. Suck

Du kan vara den i särklass sämsta personen jag någonsin har försökt föra en diskussion med, på riktigt. För även om det nu skulle vara självrättfärdigande från min eller andras sida, så bidrar du inte till någon alternativ lösning i huvudtaget eller försöker att på något vis motargumentera från en medkonsuments perspektiv. Utan det enda du gör är att slå på krigstrumman till försvar för bolagen och deras beslut, som att deras ord/önskan skulle vara någon allsmäktig lag och dom har full bestämmande och äganderätt, när så inte är fallet alls i slutändan.

Om det enda du kunde plocka ur bokstavligen en vägg av text var gurk-exemplet, då tycker jag vi kan avsluta diskussionen här, hela poängen och min frågeställning till dig verkar ha flugit över som en Boeing 747.a, obemärkt.

Skrivet av Mauk:

Precis så. Transformers 1,3 och 4 är knappast en mänsklig rättighet.
Är majoriteten i denna tråd helt emot immaterialrätt(inkluderar upphovsrätt)?
Vad ger dig rätten att bestämma över en annan skapares verk?

Samma människor som skriker sig hesa över rättigheten till senaste Game of Thrones-avsnittet (bara ett exempel), i det format som önskas, i den tid som önskas, i den kvalitet som önskas och till det pris som önskas (här har vi ju sprungit förbi gränsen till i-landsproblem med ett par hundra mil) spyr sedan galla över flyktingar som kommer till europa från inbördeskrig och söker tak över huvudet.
Eller får rycket över FRA och liknande lagar som gör intrång i deras egen integritet. Det är klart man har rätt till andras verk och publikationer, men gud nåde om någon skulle titta på ens egna dataströmmar.

Det känns som många har spolat ner den moraliska kompassen i toaletten för länge sedan.

Du får gärna påvisa vart jag kan vända mig för att få samma korrelation statistik om detta uttalande, för jag kan inte hitta det i alla fall. Inte ens när jag går igenom tidigare poster av medlemmar som förespråkar det du påstår kan jag se någon form av röd tråd mellan dessa sakfrågor och medlemmar.

Moral/etik och företag är ord som inte går hand i hand.
Företag existerar för att tjäna pengar, vi kunder jobbar för att tjäna pengar för att köpa det vi tycker är värt våra injobbade pengar, finns inget annat egentligen i detta sammanhang. Så "moralkompass" i prat om piratkopiering, nätneutralitet eller censur tycker jag är något otroligt långsökt och kan inte se varför man ens skulle ta upp det. Blir som när religion ska influera lagstiftning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeskaiBlackModern:

Ingen här som skriker sig hes över rättigheten till det, folk säger bara att om det inte går att få tag på, så är det inte så att det finns någon moralisk anledning (dock en lagstadgad anledning) att inte ladda ner.

Åter då, immaterialrätt är inget som står högt i kurs här? Åtminstone borde det vara moralisk anledning att försöka följa lagstiftning?
Ett demokratiskt sätt att inte gynna en distributör vore väl vara bojkott inte stöld?

Skrivet av JeskaiBlackModern:

De flesta som "spyr galla över flyktingar" är väl ändå från brunhögern, tvivlar på att dem har något emot denna sortens förslag (dock är det inte forumet för en sådan diskussion), att du nu råkar ogilla båda gör dem inte till samma grupp, finns säkert vissa som gör båda men det lär inte vara många.

Ja absolut, det var inte min mening att dra alla över en kam och kalla dem främlingsfientliga. Klumpigt uttryckt av mig så¨jag ber om ursäkt.
Det var ett försök att påvisa absurditeten i vad som anses en rättighet

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Fast det handlar nog mindre om "rätt" till andras verk än om ifall vi ska införa censurering av internet för att företag rika nog att lobbya för det vill det?

Dessutom viss skillnad på verk och publikationer (publikt finns i namnet) och privatliv. Sedan är det inte så att folk har "rätt" till det ändå, men frågan är vad som ska göras när folk bryter mot den lagen och hur högt priorieterat det ska vara, samt hur man försöker förhindra att brottet sker, censur är ett väldigt "farligt" "verktyg", en rimlig lösning vore väl att polisen stänger ner hemsidorna som bryter mot lagen inte att vi inför statlig censur.

Att företag som har tillräckligt med resurser bevakar sina ekonomiska intressen känns kanske rimligt? Stackars mindre näringsidkare som inte har den möjligheten.
Och som tidigare sagt gör väl polisen i dagsläget ingenting mot dessa brott, därav skyddar de som kan sig själva?
Ska svensk polis "stänga ner" globala hemsidor? Utveckla gärna den tesen. Vi kanske skickar insatsstyrkor som slår ut serverhallar i Armenien?

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Dock så är väl frågan vem som skadas av brott? För att ett brott ska begås behövs det ett offer, när du snor något har de inte kvar det du stal, när du misshandlar någon blir de skadade. När du laddar ner något du annars inte hade (kunnat eller inte hade kunnat ha råd att) köpa tag på, vem skadas?

Brott mot upphovsrätten samt ekonomisk skada hur liten eller stor den nu må vara. T.ex om du snor en patenterad lösning eller hackar en bank och tömmer konton. Ingen materiell skada har skett men fortfarande brottsligt eller?
Vi kommer åter igen tillbaka till immaterialrätt. Har jag inte rätt till det jag skapar?

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Jag tvivlar på att många av de som laddar ner annars skulle köpa det de laddar ner ifall det inte gick att ladda ner. Jag är övertygad om, men har ingen data som visar på att, majoriteten av de som laddar ner annars inte hade tagit del av det de laddar ner. Antingen för att materialet de laddar ner inte går att få tag på, eller för att de inte skulle ha råd annars. Klart man kan säga att det inte är en mänslig rättighet, dock så i de fallen finns det inget offer, de som säljer materialet hade inte fått några pengar oavsett ifall det laddades ner eller inte. Visst finns det en ytterst liten grupp människor som laddar ner för att de är snåla (och annars hade köpt), dock tror jag att de är en väldigt väldigt liten grupp.

Varför kan inte upphovsägaren få bestämma vad du får ta och inte får ta?

Skrivet av JeskaiBlackModern:

En annan fråga är, ska det mest ringa av alla brott "lösas" genom censur, en mycket "farlig" lösning?

Censur är alltid fel enligt mig utan undantag. Ifall detta nu tvunget måste prioriteras så skall de väl vara så att polisen tar tag i det, och hittar hemsidorna i fråga, tar deras "ägare" till domstol och eventuellt stänger ner dem efter att det i någon form av domstolsliknande instans bestämts. Frågan är väl vad mer som kan censureras och vad mer som företag ska kunna bestämma gällande vår yttrandefrihet.

Är censur och beivrande av brottslighet samma sak? Att vi har ett rättsväsende som skyddar oss mot barnpornografi, hets mot folkgrupp och terroristrekrytering, per definition dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du får gärna påvisa vart jag kan vända mig för att få samma korrelation statistik om detta uttalande, för jag kan inte hitta det i alla fall. Inte ens när jag går igenom tidigare poster av medlemmar som förespråkar det du påstår kan jag se någon form av röd tråd mellan dessa sakfrågor och medlemmar.

Läs mitt inlägg ovan, jag bad om ursäkt för detta.

Skrivet av Yatagarasu:

Moral/etik och företag är ord som inte går hand i hand.
Företag existerar för att tjäna pengar, vi kunder jobbar för att tjäna pengar för att köpa det vi tycker är värt våra injobbade pengar, finns inget annat egentligen i detta sammanhang. Så "moralkompass" i prat om piratkopiering, nätneutralitet eller censur tycker jag är något otroligt långsökt och kan inte se varför man ens skulle ta upp det. Blir som när religion ska influera lagstiftning.

Att kunna skilja på ditt och mitt har inget med moral att göra? Ett företags produkt de vill sälja är deras, mina intjänade pengar är mina.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mauk:

Läs mitt inlägg ovan, jag bad om ursäkt för detta.

Aight, sånt som händer!

Skrivet av Mauk:

Att kunna skilja på ditt och mitt har inget med moral att göra? Ett företags produkt de vill sälja är deras, mina intjänade pengar är mina.

Om företag inte kan följa en så simpel 'moralkompass' som att inte använda barn/slavarbetare, betala skatt som dom ska, inte fula med sina prestandatester (dieselgate eller intel i9 som exempel) eller att försöka hitta loop-hål i lagar; Varför ska jag då följa en så simpel bit som att inte kopiera något dom säljer, eller kanske inte säljer längre, speciellt om dom inte ens kan tillhandahålla mig tjänsten/varan på laglig väg ens till att börja med?

Både du och Ronja förespråker äganderätt i sin fulla form, men även den har sitt slut och hamnar till slut i sk.a. "Public Domain" efter en varierande tid beroende på vad det gäller; Om man inte heter Disney d.v.s. För då har man hittat så många kryphål att dom skulle kunna göra en ost av hela copyright lagen.

Så igen; Om företagen inte kan följa så simpla 'moraler' som mänskliga rättigheter eller följa dom lagar som finns på plats för Copyright utan att krypa genom det; Varför ska jag då bara "acceptera" deras (in)ställning på marknaden?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >