Permalänk
Medlem

köpråd videoredigering h.265

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med köpråd för en dator till videoredigering och enkelt spelande.

Min nuvarande burk har ett gammalt corsair hx520 och nåt ati 5800 grafikkort som jag tänkt återanvända om det känns rimligt?
(Denna burken är gaaammmaal som gatan, (q6700, ddr2 4gb ram, asus p5b bräda.)

Jag behöver en professor som klarar av att spela upp h.265 video.
Mitt spelande består av starcraft 2: squadron td , så där tycker jag att min gamla gpu funkar ok (?)

I övrigt inga större krav, mer budget än prestanda. Men vad behöver jag? Vid vilken generation kom det hårdvarustöd för h.265 ?
8 - 16 gb ram ?
Klarar jag mig med mitt gamla HX520 ?

Tack på förhand om någon har tid att peka mig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Min nuvarande burk har ett gammalt corsair hx520

Det bör fungera om det funkar som det ska.

Skrivet av klimtachakka:

och nåt ati 5800 grafikkort som jag tänkt återanvända om det känns rimligt?

Det kanske duger om du inte ska hålla på med spel och 3D grafik. Du är dock begränsad i vilken upplösning du kan ha på skärmen (ingen 4K). Och problemet är att du behöver ett nyare grafikkort för att kunna få hårdvaruaccelererad h.265 avkodning, alternativt använda det inbyggda grafikkortet i en modern processor.

Skrivet av klimtachakka:

Jag behöver en professor som klarar av att spela upp h.265 video.

De flesta professorer är väl hyfsat smarta så att de kan klara av att spela upp en video, speciellt om de är professor inom något IT-relaterat område.

Men om du menar processor så kan alla moderna APU:er (processorer med inbyggda grafikkort) det eftersom de har hårdvarustöd för att spela upp det. Men för att få bra allround-prestanda hade jag i alla fall rekommenderat Intel i5 8400 (har 6 kärnor):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447771

Vill man komma riktigt billigt undan så har till och med denna lilla processor stöd för H.265-avkodning (har 2 kärnor):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

Men köper du i5:an kan du lätt avkoda video även utan hårdvaruacceleration om du skulle stöta på ett format som inte stöds. Det klarar en två-kärnig processor dåligt (om det är en video med hög upplösning/bitrate).

Skrivet av klimtachakka:

Mitt spelande består av starcraft 2: squadron td , så där tycker jag att min gamla gpu funkar ok (?)

Det vet du själv bäst

Skrivet av klimtachakka:

I övrigt inga större krav, mer budget än prestanda. Men vad behöver jag? Vid vilken generation kom det hårdvarustöd för h.265 ?

Köp senaste generationen så får du bästa möjliga stöd för för video-avkodning. Men hårdvarustöd för H265-avkodning finns för Intel-processorer i de senaste tre generationerna Skylake, Kaby Lake och Coffee Lake. Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Skrivet av klimtachakka:

8 - 16 gb ram ?

16 GB RAM är ofta rekommenderat idag, men egentligen om du bara ska spela upp film och spela gamla spel räcker 8 GB gott och väl.

Skrivet av klimtachakka:

Tack på förhand om någon har tid att peka mig i rätt riktning.

Varsågod!

Vill bara förtydliga att det är grafikkortet som behöver hårdvarustöd för video-avkodning. Så antingen köper du ett modernt grafikkort med stöd för H.265-avkodning eller så använder du det inbyggda grafikkortet på en modern processor som har stöd för h.265-avkodning.

För att få mer konkreta förslag på datorer eller byggen som skulle passa dig bör du specificera mer vad den ska användas till förutom gamla spel och spela upp video med hårdvaruacceleration (om det nu inte bara är det), eftersom inget av det är särskilt krävande, samt ge någon anvisning om vad du tänkt dig för budget och vad som ska ingå.

Här har du i alla fall ett par exempel på billiga byggen: