Permalänk
Medlem

Köpte Asus PG348Q och får segare CSGO

Då har jag inhandlat detta monster!

Gick från Benq XL2420Z...

Testade lite igår att lira och pubg i g sync och det flöt på sjukt nice. Något ovant att lira på en 34” jämfört med en 24” men det är nog bara en vanesak.

Dock till min fråga nu:

Testade csgo i samma upplösning och det kändes VÄLDIGT segt. Som att skärmen inte hängde med musens rörelse. Är det för att csgo inte ska köras i 4k må tro? Sen märkte jag att den försökte pressa FPS mot 100 och det är väl förstås att det är 100hz?

Min fråga är därav:

Det ska väl seriöst gå att spela cs på denna skärmen så att spelet känns lika bra som på min gamla benqskärm?

Är det bara att pressa ner upplösningen och köra med blackbars eller är det någon annan som gjort ungefär samma byte av skärmar och känt samma sak?

Har ett GeForce 1080ti med intel 7700k processor så datorn vet jag ska orka pressas

Förtydligade rubriken från "Asus pg348Q"/Thomas
Visa signatur

hej

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Din tidigare skärm var väl 144Hz. Så du tappar ju 44Hz (44 uppdateringar per sekund) i bildfrekvens. Om det märks eller inte kan jag inte svara på. Jag gick från 60 > 100Hz. Den skillnaden märktes ju rejält. Så det är mycket möjligt att du märker av det "åt andra hållet" också så att säga.

Troligtvis märkte du ingen skillnad i PUBG eftersom det spelet antagligen aldrig kom över 100 fps innan bytet heller då det spelet är betydligt mer tungdrivet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Din tidigare skärm var väl 144Hz. Så du tappar ju 44Hz (44 uppdateringar per sekund) i bildfrekvens. Om det märks eller inte kan jag inte svara på. Jag gick från 60 > 100Hz. Den skillnaden märktes ju rejält. Så det är mycket möjligt att du märker av det "åt andra hållet" också så att säga.

Troligtvis märkte du ingen skillnad i PUBG eftersom det spelet antagligen aldrig kom över 100 fps innan bytet heller då det spelet är betydligt mer tungdrivet.

Tack för svaret!

Även om man drar ner upplösningen och ligger mellan 300-400 fps så kommer det ändå att vara Hz som spelar roll i slutändan?

Borde väl bli en vanesak eller? Så jag inte gjort bort mig nu genom att lagt alla dessa pengar på denn skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Administrativ avgift

@lauen: Tyvärr är det mer som spelar roll än bara HZ

Dels 144->100HZ (Liten skillnad) men det som du kommer märka mest är input lag från G-Sync modulen om du kör under 100FPS. Sen har du även IPS vs TN som är en annan sak. Så ja din skärm kommer vara segare men utan att kolla på det själv så kan jag inte säga om det är pga detta eller annat.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Inputlag i vadå? Just cs eller alla spel?

Jag menar detta är väl ändå en gamingskärm såsätt?

För min dator kan ju omöjligt ligga under 100fps med ett 1080ti liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Bildexpert 📺

@lauen: Har du kör csgo med ett GTX 1080Ti och 1 920 × 1 080 pixlar har du troligtvis gått väldigt högt antal fps (300 fps+) och om jag begripit mig rätt om spelmotorn i csgo kommer du med detta få en direkt koppling till hur du koordinerar mus och öga baserat på den frekvensen. Ja, den gamla skärmen har fortfarande endast visat 144 Hz, men spelmotorn och precisionen i din koordination har varit betydligt högre

Kör du ett PG348Q och särskild med G-Sync igång kommer du sänka frekvensen rejält även i spelmotorn också vilket minskar precisionen i koordinationen. Vid 300 fps har du 1/300-dels sekund 3,3 ms och vid 100 fps är du nere på 10 ms.

Det finns många filosofier om hur man ska ställa in csgo som kan ge bättre förslag än mig. Men i stunden som du kör skärmen med G-sync kommer GPU antagligen att sätta gränsen på 100 fps, vilket du vill undvika.

Permalänk
Medlem

Haha Fyfan så denna skärmen är egentligen värdelös till FPS spel?

För såg igår när man sänkte upplösningen så var liksom mina fps uppe i över 300 vissa stunder, men med andra ord kommer denna skärmen att försöka pressa ner min fps till 100 pga 100hz eller?

Sorry för mina dumma frågor men är så jävla dåligt insatt i just skärmarna...

Men du som kan din grej är detta alltså en skitskärm när det kommer till att spela spel med snabba rörelser?

Gaaaaaanska tråkigt för 11000 :- isåfall haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lauen:

För såg igår när man sänkte upplösningen så var liksom mina fps uppe i över 300 vissa stunder, men med andra ord kommer denna skärmen att försöka pressa ner min fps till 100 pga 100hz eller?

Skärmen i sig pressar inte ned några fps. Den visar den signal den får. Så alla svar finns i ditt grafikkort och hur du ställer in den.

Men visst, indirekt är 3440x1440 = 5 megapixel. En 1920x1080-skärm = 2 megapixel. Så bara där har du en tuffare uppgift för ditt grafikkort.

Ifall csgo är din enda prioritet (?) är en PG348Q verkligen ett olämpligt val. Du hade nått en helt annan sak med en 240 Hz-skärm istället för halva priset.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lauen:

Haha Fyfan så denna skärmen är egentligen värdelös till FPS spel?

För såg igår när man sänkte upplösningen så var liksom mina fps uppe i över 300 vissa stunder, men med andra ord kommer denna skärmen att försöka pressa ner min fps till 100 pga 100hz eller?

Sorry för mina dumma frågor men är så jävla dåligt insatt i just skärmarna...

Men du som kan din grej är detta alltså en skitskärm när det kommer till att spela spel med snabba rörelser?

Gaaaaaanska tråkigt för 11000 :- isåfall haha

Skickades från m.sweclockers.com

Så illa är det absolut inte. Men det kan vara så att du bör köra utan G-sync och med upplåst FPS (så att du även får 300 fps då) just när du spelar t.ex. Counter Strike för bästa möjliga upplevelse.

Sen är det ju såklart en smaksak. Men jag tar ju mycket hellre 3440x1440p i 100Hz och med den överlägsna färgåtergivningen av den skärm du har nu - än de högre Hz din gamla skärm erbjuder. Den sammanväga bildkvaliteten/upplevelsen är ju så fruktansvärt mycket bättre på den nya skärmen. Allt på din gamla Ben-Q ser ju ut som spya i jämförelse. Om det däremot bara är snabbhet som räknas för dig, då är nog din gamla skärm bättre.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Haha Fyfan så denna skärmen är egentligen värdelös till FPS spel?

För såg igår när man sänkte upplösningen så var liksom mina fps uppe i över 300 vissa stunder, men med andra ord kommer denna skärmen att försöka pressa ner min fps till 100 pga 100hz eller?

Sorry för mina dumma frågor men är så jävla dåligt insatt i just skärmarna...

Men du som kan din grej är detta alltså en skitskärm när det kommer till att spela spel med snabba rörelser?

Gaaaaaanska tråkigt för 11000 :- isåfall haha

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar inte cs. kör mycket andra spel i UHD och tycker det är riktigt bra. witcher 3 gör sig äckligt snyggt i UHD. Men som några här säger att spelar du enbart csgo finns det bättre lämpade skärmar. Men kör du withcer 3, fallout 4 etc. i 4K är det guld värt
Själv spelar jag också en del PUBG och tycker det fungerar hur bra som helst, men det är för att ligger precis på gränsen till 100fps.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Så illa är det absolut inte. Men det kan vara så att du bör köra utan G-sync och med upplåst FPS (så att du även får 300 fps då) just när du spelar t.ex. Counter Strike för bästa möjliga upplevelse.

Sen är det ju såklart en smaksak. Men jag tar ju mycket hellre 3440x1440p i 100Hz och med den överlägsna färgåtergivningen av den skärm du har nu - än de högre Hz din gamla skärm erbjuder. Den sammanväga bildkvaliteten/upplevelsen är ju så fruktansvärt mycket bättre på den nya skärmen. Allt på din gamla Ben-Q ser ju ut som spya i jämförelse. Om det däremot bara är snabbhet som räknas för dig, då är nog din gamla skärm bättre.

Hahaha stort tack för ditt svar nu kan jag faktiskt vara nöjd med skärmen haha...

Sen är det så att var väldigt länge sen jag körde CS men är ju ändå ett spel man har installerat.

Kommer ju koppla in mitt ps4 pro i denna är det tänkt då den pressar upp 3440x1440 därav köpte man den samtidigt som den verkligen är så jävla snygg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag spelar inte cs. kör mycket andra spel i UHD och tycker det är riktigt bra. witcher 3 gör sig äckligt snyggt i UHD. Men som några här säger att spelar du enbart csgo finns det bättre lämpade skärmar. Men kör du withcer 3, fallout 4 etc. i 4K är det guld värt
Själv spelar jag också en del PUBG och tycker det fungerar hur bra som helst, men det är för att ligger precis på gränsen till 100fps.

Asså grejen med just att jag nämner CS är för det spelet skilde sig så jävla mycket jämfört med vad pubg gjorde på jämfört med den gamla skärmen.

Men så länge pubg kan rulla på som vanligt får jag faktiskt vara nöjd känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

@lauen:

Jag har inte haft just den skärm som du köpt.
Men breda skärmar är no go i CSGO

Bytte bort min 34'' direkt! ( då jag nästan enbart spelar csgo )

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@lauen:

Jag har inte haft just den skärm som du köpt.
Men breda skärmar är no go i CSGO

Bytte bort min 34'' direkt! ( då jag nästan enbart spelar csgo )

Haha jag får helt enkelt köra blackbars och testa utan g sync i värsta fall...har ju dock lagt ner mestadels med csgo såsätt ville bara få en förklaring på det hela...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag spelar inte cs. kör mycket andra spel i UHD och tycker det är riktigt bra. witcher 3 gör sig äckligt snyggt i UHD. Men som några här säger att spelar du enbart csgo finns det bättre lämpade skärmar. Men kör du withcer 3, fallout 4 etc. i 4K är det guld värt
Själv spelar jag också en del PUBG och tycker det fungerar hur bra som helst, men det är för att ligger precis på gränsen till 100fps.

Hur stor skillnad tycker du det är mellan 3440x1440

Och 4k upplösning?

Sett en hel del videos nu där många faktiskt hellre föredrar 100hz i 3440x1440?

Kommer jag märka så stor skillnad i framtida 4k spel om jag inte kan pressa ut just 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Hur stor skillnad tycker du det är mellan 3440x1440

Och 4k upplösning?

Sett en hel del videos nu där många faktiskt hellre föredrar 100hz i 3440x1440?

Kommer jag märka så stor skillnad i framtida 4k spel om jag inte kan pressa ut just 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

kör inte cs så vet inte hur snabba fps-spel artar sig. dock kör jag igenom doom, 2016 och ligger runt 100fps och tycker det flyter riktigt bra. gillar wide och att man får se mycket mer än vanligt 16:9-format.
34" wide är ju "4K"-upplösning. Är ju bara det att du saknar lite pixlar i höjd, men pixeltätheten bör inte vara så stor skillnad? ren 4K är 4096 × 2160.
Jag skulle inte rekommendera ultrawide om man ändå ställer ned upplösningen till 1080p, man ska köra på det som skärmen är gjord för.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

kör inte cs så vet inte hur snabba fps-spel artar sig. dock kör jag igenom doom, 2016 och ligger runt 100fps och tycker det flyter riktigt bra. gillar wide och att man får se mycket mer än vanligt 16:9-format.
34" wide är ju "4K"-upplösning. Är ju bara det att du saknar lite pixlar i höjd, men pixeltätheten bör inte vara så stor skillnad? ren 4K är 4096 × 2160.
Jag skulle inte rekommendera ultrawide om man ändå ställer ned upplösningen till 1080p, man ska köra på det som skärmen är gjord för.

Kommer inte pressa ner upplösningen i några spel ville bara få en förklaring i hur HZ å sånt fungerar

Men då behöver jag inte deppa att 3440x1440 är så mycket sämre än 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Kommer inte pressa ner upplösningen i några spel ville bara få en förklaring i hur HZ å sånt fungerar

Men då behöver jag inte deppa att 3440x1440 är så mycket sämre än 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det skulle inte jag göra

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, det skulle inte jag göra

Haha jag ser nu att ett ps4 pro inte fungerar över hela skärmen och att man inte ens kan få ut 3440x1440...

Där rök alltså drömmen att kunna spela RDR2 i hög upplösning haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Haha jag ser nu att ett ps4 pro inte fungerar över hela skärmen och att man inte ens kan få ut 3440x1440...

Där rök alltså drömmen att kunna spela RDR2 i hög upplösning haha

Skickades från m.sweclockers.com

har inget ps 4 pro, men kolla att du har rätt inställning.
https://www.playstation.com/en-ie/get-help/help-library/syste...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Själv tycker jag att dom 40 Hz du vinner från 60Hz till 100 är mycket mer värda än dom du förlorar från 144 till 100. Har du låst grafikkortet till 100fps? (Eller 99) Tearing kan göra att det ser mycket sämre ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Haha jag ser nu att ett ps4 pro inte fungerar över hela skärmen och att man inte ens kan få ut 3440x1440...

Där rök alltså drömmen att kunna spela RDR2 i hög upplösning haha

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller att läsa på om produkterna innan och hur de passar ens behov helt enkelt. Allt du frågar om hade ju varit bäst att ha skaffat sig rådgivning innan köp, antingen på egen hand med hjälp av t.ex Google eller fråga direkt i forum som denna.

Att känna sig ångerfull efter vad som jag skulle kunna kalla impulsköp är väl inget man någonsin önskar sig.

För svara lite på varför ditt PS4 Pro inte kan köra i 21:9 som är bildförhållandet för 3440x1440, så är nog inte enklare sagt än att spelkonsoler är typiskt anpassat för folkgrupper med TV-apparater, som i sin tur enbart håller sig till 16:9 idag. 21:9 är tyvärr än så länge en större nisch än vad 4K är. Men RDR2 kommer högst troligen köras i 2560x1440 eller 3200x1800 checkerboarding som sedan downsamplas ner till 2560x1440, så högupplöst blir det vilket som fast med svarta kanter.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Det gäller att läsa på om produkterna innan och hur de passar ens behov helt enkelt. Allt du frågar om hade ju varit bäst att ha skaffat sig rådgivning innan köp, antingen på egen hand med hjälp av t.ex Google eller fråga direkt i forum som denna.

Att känna sig ångerfull efter vad som jag skulle kunna kalla impulsköp är väl inget man någonsin önskar sig.

För svara lite på varför ditt PS4 Pro inte kan köra i 21:9 som är bildförhållandet för 3440x1440, så är nog inte enklare sagt än att spelkonsoler är typiskt anpassat för folkgrupper med TV-apparater, som i sin tur enbart håller sig till 16:9 idag. 21:9 är tyvärr än så länge en större nisch än vad 4K är. Men RDR2 kommer högst troligen köras i 2560x1440 eller 3200x1800 checkerboarding som sedan downsamplas ner till 2560x1440, så högupplöst blir det vilket som fast med svarta kanter.

Tack återigen för ett grymt svar!

Så om jag förstår dig rätt så kan det vara värt att köra RDR2 med svarta kanter? För denna skärmen kommer alltså kunna pressa ut en ordentlig grafik ur RDR2? Eller tror du att det kommer förstöra spelupplevelsen?

För jag är ganska petig när det kommer till grafik å spelupplevelse.

Sen självklart har du rätt i att man ska kolla upp allt innan men blev så jävla såld när man äntligen hade råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

@lauen: Ah förstår, jag slängde ingen upplysning direkt, my bad xD
Vill ha bred skärm till alla andra spel, men cs = oldschool #r60

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Kolla så att skärmen faktiskt kör i 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Kolla så att skärmen faktiskt kör i 100hz

Sant, "out of the box" körde min på 75Hz, men klockade såklart till 100Hz på en gång.
Tror alla tog för givet att det redan var gjort.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sant, "out of the box" körde min på 75Hz, men klockade såklart till 100Hz på en gång.
Tror alla tog för givet att det redan var gjort.

Haha den är i 100hz

Jag tror nog mest att det är jag som är så jävla ovan med storleken, tror jag måste acceptera skönheten med denna istället för snabbheten som ni pratat om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Avstängd

Har du gjort det jag sa och låst grafikkortet till 100 eller 99Hz? Nu har jag i och för sig inte en Gsync utan en Freesync, men för att freesyncen ska kicka in måste jag först och främst sätta på syncen samt låsa frameraten för att den inte ska överstiga det hanterbara värdet. Detta skulle kunna vara orsaken till oflytet i CSGO medan det flyter på bra i PUBG som kanske inte körs i över 100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Har du gjort det jag sa och låst grafikkortet till 100 eller 99Hz? Nu har jag i och för sig inte en Gsync utan en Freesync, men för att freesyncen ska kicka in måste jag först och främst sätta på syncen samt låsa frameraten för att den inte ska överstiga det hanterbara värdet. Detta skulle kunna vara orsaken till oflytet i CSGO medan det flyter på bra i PUBG som kanske inte körs i över 100Hz.

Yes den är låst på detta...

Testade lite igår och spela just cs mes blackbars och det kommer helt klart gå så fort jag vant mig vid just blackbars vid sidorna...

Samma gäller ps4 så får jag väl sitta å hoppas på att de släpper en uppdatering som gäller vid 1440p en dag helt enkelt...

Vill tacka alla för era svar igår det behövdes när jag var som mest kluven om skärmen haha

Visa signatur

hej