Permalänk
Medlem

Fick min Yoga idag och har lekt med den mest hela dagen. Tänkte dela med mig av mina intryck:

Byggkvalitéten känns fantastisk. Stål överallt.

Har i5:an med FHD, 8gb RAM och 256gb SSD. Prestandan är så klart toppen och jag gillar verkligen skärmen. Saknar inget alls här.

Musplattan är en av de bättre jag använt på länge. Inte Macbook-nivå, men tillräckligt för att faktiskt kunna använda den ordentligt.

Har hört mkt gnäll om tangentbordet, men har inget ont att säga om det. Passar mig bra. Reagerar fint och jag har inga problem att använda det. Får trycka lite hårdare än vanligt på piltangent ner, men det är mest en parantes.

Pennan fungerar som den ska och är trevlig att använda. Maskinen fungerar fint i Yoga-läge.

Sitter nu här och skriver/slösurfar och batteriet anger 13 timmar och 34 minuter kvar på 98%. Känns mkt bra så långt!

Avsaknad av kortläsare och HDMI stör inte mig - jag lever mitt liv med olika adaptrar redan.

Jag är sammanfattningsvis riktigt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag har efter noggrant övervägande bestämt mig för att lämna till Yogan. Även om jag inte ogillade tangentbordet så blir jag inte riktigt kompis med det.

Nu vet jag varken in eller ut om vilken dator man ska ha istället.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir test av nya Dell XPS 13. Lite synd ändå, ville verkligen gilla Yogan.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Efter mycket funderande blev det ändå en Yoga 920 i7 16gb 512gb

Hade riktigt höga förväntningar och blev positivt överraskad, byggkvalitén är riktigt bra.
musplattan är väl inte helt i macbook kvalité men ändå positivt överraskad.

till och börja med så blev jag orolig över fläktljudet, den lät väldigt mycket och hela tiden.
som tur var visade sig att det var under första timmarna när datorn uppdaterade mjukvaran.
efter det blir den knäpptyst kanske inte knäpptyst men verkligen inte något som man tänker på.

skärmen är 1080p varianten, jag måste säga att jag ändå köpa 150% dpi på den då jag tycker att det blir lite för smått när man kör native 1080p. dock är det en smak sak. med tanke på att man har bättre batteritid än 4k så ångrar jag inte en sekund valet.
så klart när man kör tabletläge så hade det varit lite snyggare med 4K men jag tar hellre den ökade batteritiden än högre upplösning.

Funderar nu på och skaffa en eGPU vi får se vart det slutar men kanske mest för dockningsmöjlighet och koppla till extern skärm med tangentbord och mus.

Batteritiden är helt fantastisk. kör flera dagar slö surf på en och samma laddning. kanske i efterhand hade det varit ok med en 4k skärm eftersom batteritiden är så bra. dock så väljer jag ändå batteritid framför den högre upplösningen.

körde en ren windows installtion efter att kollat att allt funkat och uppdaterat alla bios i dator. funkade riktigt smidigt enkelt och ladda hem iso / bootbar usb från microsoft. tips kan åxå vara och ladda hem lenovo image filen till datorn från lenovos support sida om allt skulle gå åt skogen.

Enda nackdelen och det jobbiga med den här att när man kört med macbook så länge så har man blivit bortskämd med MagSafe, vågar ju knappt röra i USB-C kabeln som känns väldigt skör.

Permalänk
Medlem

Kunde inte leva utan Yoga 920 så jag chansade och beställde en från en annan leverantör och tangentbordet är faktiskt klart bättre, så nu är jag toppennöjd då det bara verkar vara dålig QC.

Även jag körde in en helt ren Pro och bara de drivrutiner som behövs. Fungerar ypperligt. Har lite olika adaptrar i väskan, såsom HDMI med strömförsörjning, kortläsare och har även beställt en 60W vanlig USB-C laddare.

Macbook i all ära, men nu snackar vi underbar Windowsmaskin! Tänkte på Dell XPS 13, men uppskattar verkligen en "normal" USB-port som Yoga 920 har.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hur står sig lenovo yoga 720 mot 920?

Permalänk
Medlem

920 har bättre byggkvalitet och bättre batteri. Finns väl fler skillnader, men det är två stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Det finns ju även en 730 nu, kolla hellre på den om du vill ha ett alternativ till 920. Det är mest chassit som skiljer, samma specs.

Permalänk
Medlem

@stingray454: Dock så "finns" väl 730 inte formellt i Sverige ännu väl? Sen har den fått lite sådär omdöme tycker jag det verkar som.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

@dan k:

När det gäller docka, så rekommenderar jag verkligen Lenovos egen thunderbolt3 docka. Många portar och fungerar felfritt. Det är annat det jämfört med Belkins skit som jag testade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

Jo gå och känn i butik på 920:an om du hittar den. Vissa recensenter klagade inte på det, medan jag inte gillade det alls. Sen ska den ha ganska vassa kanter (se Dave2d:s recension) men det var inget jag störde mig på.

Såg hans recension och den var ju lite löjlig. Min har definitivt inte så vassa kanter. Och jag skulle tro att det inte är någon fara för att man ska kunna skära sig eller dylikt.

Permalänk
Medlem

@Muyfa666:

Nu har du ju redan skaffat en Yoga 920 men jag hade Spectre X360 innan. Den var snygg och fin men jag köpte den direkt via HP och det var en mardrömsupplevelse. Thunderbolt3 porten slutade att fungera efter någon vecka och returprocessen var en mardröm. Till slut fick jag min återbetalning men det en otroligt enerverande upplevelse. Överlag tycks HP:s säljorganisation för privatpersoner vara en mardröm i Sverge. Sök på FB så får ni höra skräckhistorier...

Jag föredrar Yoga 920 framför Spectre X360. Den känns snabbare, är snyggare och kanske en aning mer robust.

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

@stingray454: Dock så "finns" väl 730 inte formellt i Sverige ännu väl? Sen har den fått lite sådär omdöme tycker jag det verkar som.

Jo, den har funnits minst någon månad att beställa från lenovo.se, så inga problem med tillgängligheten. Omdömena jag har sett är rätt positiva, förutom lite sämre byggkvalla än 920 så är ju hårdvaran i det närmaste identisk. Känns som ett ok alternativ tycker jag, den mesta kritiken jag sett gällde 720 med saker som är fixade till 730.

Permalänk
Medlem

Köpte till extra garanti via Lenovos hemsida gick på ca 340 kr har köpt denna från komplett.se(norskt) så fick köpa extra garantin från den norska sidan. tog några timmar och få koden, fick kvittot på engång men valideringskoden kom efter några timmar.

angående garanti, så kolla på lenovos hemsida hur länge du har garanti på din produkt är det så att datorn varit länge på lager hos butiken så kan garantin ha ett annat ursprungsdatum, detta går och fixa genom att skicka in kvittot på dit köp via deras supportsida.

hur som helst så känns det ganska skönt och ha 3års garanti på en så pass dyr pryl som denna är.

Permalänk
Medlem

Köpte en nu för snart en månad och är överlag nöjd.
+ hela datorn, skärm, batteri, prestanda mm
-Även 4k skärmen är lite ljussvag, i de ljusaste scenarion hade jag önskat mer
-Min penna fungerar inte helt men jag har inte grävt ner mig i det än
- Men det största, läser att många har samma problem som jag att cpu ligger på max frekvens med turbo även när det inte är bågon belastning.. Resultat högljudd fläkt och sämre batteritid. Sluta med att jag stängde av turbon vilket gjorde datorn knäpptyst och med uthållig. Känns bara drygt att man måste göra specialkommandon och göra dator halt för något en nästan 20k produkt borde ha fixat från början...

Även med alla nackdelar är det den bästa laptop jag använt.. Dock för dyr för att man ska ghettomodda den till lämpliga nivåer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Länge tittat på 920, väger mellan den och hp spectre x360.
Nu verkar båda vara lite svårare att få tag på, lenovo har plockat bort sin på den svenska hemsidan t ex. Vad tror ni det beror på, är det bara precessorbrist eller fasar de ut dagens modeller för att det ska släppas nya snart? Gör man bort sig om man köper en ny idag?

Också tittat på hp:s nya folio. Men processorprestandan hos den (en y-variant) verkar väldigt beroende på vilken kylning den kan få och då den laptopen helt saknar fläktar och har ett läderfodral är jag väldigt skeptiskt.
Tillägg är att jag bor i Tyskland för tillfället och hittar egentligen bara lenovon i lager hos de två stora återförsäljarna jag hittat (mediamarkt och Saturn).

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.