Nyish tv med random ASHÖGT piip ljud..?!

Permalänk

Nyish tv med random ASHÖGT piip ljud..?!

Tjena folket på sweclockers.

Ni har hjälp mig så många gånger innan så jag skriver här igen för att höra med dom som är mycket smartare än mig.

Förra sommaren köpte jag en Philips 55POS901F på netonet, älskar tven i sig men vid 2 tillfällen, senast nu klockan 04 på morgonen slår den igång ett SVIN högt pip ljud, som ändrar tonläge mellan varven. Detta ljud är så högt så man hör inget annant.

Vad kan detta bero på ? ska jag åka in med tven typ direkt eller ?

Första gången det hände gjorde vi inget, satt och kolla på tv och så satte den igång, andra gången, nu. Så var tven avstängd sedan flera timmar och helt vips så satte det igång.
Och för att gemföra ljudnivån som kommer så är det som en biltuta ungefär, skithögt.

Så.... ja... send help!

edit#1 glömde säga, svärfar äger samma tv, han har också varit med om det 1 gång, fast det hände när han plugga ut en usb dongel för tagentbord.

Permalänk

kan vi få ett exempel?

kan va coil whine, men låter konstigt om de e som en biltuta som brukar va typ 110-120db utan brukar väl generellt hålla sig upp till normal pratnivå om man råkar ut för det.

skulle väl eventuellt kunna vara någon filter kondensator på ljuddelen/nätdelen som börjat ge upp eventuellt så att högtalarna spelar upp något elektriskt brus förstärkt ur högtalarna emellanåt..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som sagt utan att själv höra så är det svårt.
Men coliwhine är vad man kommer att tänka på först och andra plats är konding/ar som inte vill leva länge till.

Vad du kan göra (förutom att spela in ljudet) är två skaer.
1, NÄR låter det och ändras ljudet med bilden?
Dvs låter det när den är kall/varm/avärme spelar ingen roll.
Följer ljudet bilden dvs när bilden blir mer vit drar tv´n mer ström o tvärtom så ökar/minskar ljudet när bilden blir ljusare/mörkare/ingen skillnad.

2, När det låter kan du försöka lokalisera varifrån det kommer dvs baksidan/framsidan/höger/vänster/upp/ner/etc.
Sen kan du/vi kanske söka på modellnumret o se om du hittar några bilder av insidan och kanske se att det låter ifrån det stället som kanske kommer ha ett kretskort där som kanske kan peka på vad som kan vara fel.

Och just nu kom jag på att det kan ju även tjuta ifrån högtalarna (vilket skithögt kan peka på) det borde dock vara ganska lätt att höra/lokalisera om så är fallet.
OM ja det är från högtalarna hur mycket har ni ikopplat bak på tv´n?
Dvs dat kan ju vara en skadad kontakt/kabel som gör detta så prova att plugga ur allt och låt stå påslagen ett tag o se om det hjälper.
Och/heller vad händer om du byter kanal/ingång när det låter?
Låter det oavsett kanal/ingång?
Om du mute tv´n när det låter hjälper det?
Om mute hjälper så är det troligen nåt innan förstärkaren i tv´n/nåt inkoplat i tv´n/kabel/kontakt om det INTE hjälper (och det är tjut från högtalarna) så är troligen förstärkaren körd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tjena sorry för sent svar, lång dag igår.

Detta ljud är digitalt, alltså inte från "hårdvara" som vrider / jobbar. Det är en signal ifrån högtalarna det stämmer.

Allt som är inpluggat i tven är strömkabel och optikal kabel till soundbar och sedan antennkabel.

detta är allt.

När detta händer kan jag inte göra något med tven, om tvn är på så fortsätter programmet spelas osv men hör inget förutom ljudet, men kan då inte stänga av, muta eller något utan enda lösningen är att dra strömkabeln, detta även när det gick igång när tven var avstängd / standby.

Vill också påpeka, det är inte soundbaren som låter heller, den är ikopplad men sällan använd, ljudet är stenklart ifrån högtalarna på tven.

Edit: Det som gör mig mest funderar är just att det kan hända vid vanligt bruk och avstängt, men även att det händer svärfar med samma typ av tv, han hade precis kopplad ur en dongel dock medans mina kontakter aldrig blir rörda.