Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tja kanske inte helt lätt för alla med noll skill i lackning och som bor i en lägenhet att lägga ett "tunt" lager klarlack å få en bra finish på det?

Nä, det är klart! Bor själv i lägenhet och jag hade ogärna spraylackat något på balkongen. Men oxiderad koppar är ju så fint, låt den hållas

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Lägg ett tunt lager klarlack = problem solved

Förvisso sant, men jag litar inte på mina sprayskills - när jag gav mig på att lacka om ett chassi för några år sedan så fick jag börja om från början flera gånger. Visst, det slutliga klarlackssteget är inte lika besvärligt att få till, men ska jag lacka topplatta till en S1 så måste det bli perfekt (tunt nog att inte sabba toleranserna, jämnt fördelat och helt slätt ... utan hårstrån och damm).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Ja, damm är fasen det svåraste. Hur rent man än försöker hålla det i "normala förhållande" så fastnar det ändå damm överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tja kanske inte helt lätt för alla med noll skill i lackning och som bor i en lägenhet att lägga ett "tunt" lager klarlack å få en bra finish på det?

30 min på youtube så ska dom flesta kunna få det ok

Lackning bör dock göras utomhus på valfritt ställe. Ex nån torkställning som man hänger upp grillen i med hjälp av stål-lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@backfeed: Ja, damm är fasen det svåraste. Hur rent man än försöker hålla det i "normala förhållande" så fastnar det ändå damm överallt...

Jepp, måste nog hålla till i renrum (eller vad det kallas) för att slippa det problemet.

Skrivet av Wasp:

Lackning bör dock göras utomhus på valfritt ställe. Ex nån torkställning som man hänger upp grillen i med hjälp av stål-lina.

Om man gillar pollen, myggor, humlor, skalbaggar, spindlar och fågelskit i lacken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har det släppts några nya bilder på färgvalen eller väntar vi fortfarande på det?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Det har varit lite olika teorier om Ash. Kommer den vara i färgen som syns i senaste bilderna från Supplier 2, eller blir slutfärgen lite ljusare enligt det man ser i nyare renderingar (email, några på hemsidan)?

En annan sak.

Precis som några andra orginal backers så skulle jag få en extra tophat gratis utöver den vanliga (2st totalt). Men jag gjorde nog misstaget att bara ta x1 på den, eftersom jag samtidigt uppgraderade till ett "super pack". Vet inte om ni automatiskt hade tänkt lägga till en extra tophat i efterhand? Men jag borde nog ha valt x2 där, misstänker jag.

Men med andra ord, tror jag är en tophat short. Ser inget sätt att fixa det annat än ni gör någon magi. Alternativt lägger jag en separat order och betalar för den.

Ash är något ljusare än de samples som vi fått än så länge. Det håller på att kalibreras just nu och inom kort kommer vi kunna visa fullständiga bilder på alla färgerna.

En tophat från KS kan uppgraderas till ett superpack. För er som har två tophattar från KS och väljer att uppgradera en till superpack så behöver ni välja färg för den sista. Vi kommer att gå igenom hela databasen och kontakta dem som är oklara via mail för att få allt på plats.

Skrivet av backfeed:

Hur var det med kopparplattan, är det helt oskyddad ren koppar (som alltså kommer oxidera med tiden, vilket jag INTE vill) eller har den någon ytbehandling? Vågade inte ta en sån pga denna oklarhet.

Koppargrillen är obehandlad, men för att den ska oxidera krävs ganska mycket extern åverkan, den kommer inte oxidera om ni inte vill att den ska det och lämnar den utomhus i många år eller syrebearbetar den.

Permalänk
Medlem

Har någon trevliga rekommendationer på fläkt som passar i small tophat?
Vad jag förstår så är det alltså 15mm djup som gäller, typ denna:
https://www.inet.se/produkt/5320254/noctua-nf-a12x15-pwm-prem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har någon trevliga rekommendationer på fläkt som passar i small tophat?
Vad jag förstår så är det alltså 15mm djup som gäller, typ denna:
https://www.inet.se/produkt/5320254/noctua-nf-a12x15-pwm-prem...

Definitivt A12x15 PWM, har en sådan själv i mitt NCASE M1 just nu och kommer nog att använda dessa i mitt kommande Ghost S1 MKII bygge. Extremt tyst, nästintill lika bra som den tjockare NF-F12 PWM och helt enkelt en av de bästa fläktarna jag använt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: 16mm blir det nu i och med att alla tophats har fått en extra mm.

Permalänk
Medlem

Kommer detta chassi någon gång?
Kommer det gå att få tag på när det väl är släppt eller skall alla som förbokat få sina exemplar så att det inte går att köpa på typ 6 månader?
Finns det chassi i liknande storlek som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

@PaChalski har herr Roland sagt något nytt om kylaren när den kan tänka sig komma till ÅF?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Kommer detta chassi någon gång?
Kommer det gå att få tag på när det väl är släppt eller skall alla som förbokat få sina exemplar så att det inte går att köpa på typ 6 månader?
Finns det chassi i liknande storlek som inte kostar skjortan?

Just nu kan du fortfarande köpa chassit via deras hemsida. Chassit är estimerat att levereras i Juli, om allt går väl. Efter det så tror jag nästa "batch" är tillgänglig mot slutet på året, efter vad som sagts.

Skrivet av Dekkan:

@PaChalski har herr Roland sagt något nytt om kylaren när den kan tänka sig komma till ÅF?

Det jag läste på Slack var att Noctua kommer sälja L12 kylaren via Amazon och Ebay inom kort, antagligen nu i Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Just nu kan du fortfarande köpa chassit via deras hemsida. Chassit är estimerat att levereras i Juli, om allt går väl. Efter det så tror jag nästa "batch" är tillgänglig mot slutet på året, efter vad som sagts.

Det jag läste på Slack var att Noctua kommer sälja L12 kylaren via Amazon och Ebay inom kort, antagligen nu i Juni.

Tack! Jag hade uppfattat det som att vanliga ÅF så som komplett skulle få in dem. DÅ får man väl hålla ett öga på ebay framöver..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@NaturMackan: Är det den anpassade L12an till detta chassit eller den vanliga kylaren? Tänker att vi som köper chassit borde kanske få någon notis om den anpassade kylaren släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@NaturMackan: Är det den anpassade L12an till detta chassit eller den vanliga kylaren? Tänker att vi som köper chassit borde kanske få någon notis om den anpassade kylaren släpps?

Det är bara en nyproduktion av kylaren. Inget har ändrats. Säljs endast på typ Amazon och ett annat ställe om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

@Skonky: Men skulle det inte komma en anpassad kylare med? Kanske ett senare tillfälle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Skonky: Men skulle det inte komma en anpassad kylare med? Kanske ett senare tillfälle?

Jo men det kommer ta ett tag. Typ 1 år eller något... kommer inte ihåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Skonky: Oj. Tack för infon! Frågan är om man inte ska anpassa något på egen hand då ^^

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en NH-L9x65. Får jag tag på något bättre så går det ju att byta.

Permalänk
Medlem

@Pachalski

Fråga om Tophat superpack & monteringsplåten som är rödmarkerad i bilden:

.

Jag funderar på att köra dubbla hattar med vattenkylning i L-hatten och 2.5-tumsdiskar i XS-hatten men undrar då om det ingår monteringsplåtar så man kan montera både uppe och nere? Och om inte, går det att köpa till en extra sådan plåt?

Permalänk
Medlem

@Pachalski
Kan inte hitta när deadline för att välja färger/tillbehör till kickstarterkampanjen är? Om möjligt vore det som sagt tacksamt med lite fler bilder på färgalternativen innan man måste ha valt.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

@Pachalski
Kan inte hitta när deadline för att välja färger/tillbehör till kickstarterkampanjen är? Om möjligt vore det som sagt tacksamt med lite fler bilder på färgalternativen innan man måste ha valt.

Kan vara bra att veta hur/om man kan byta färg på lagd order också.

Permalänk
Medlem

Announcement från @Pachalski i Slack.

"Gang! we have had an eventful ride, filled with challenges, ups and downs, and new discoveries. Things are never as smooth as you imagine them to be, no matter how much you believe you know! Now we have set our sights on the finishing line and things are looking very promising! Manufacturing has started, we will soon get the final production samples and will be able to present the final color option properly to you (not only renders). Let me take this chance to tell you all how much it means that you have all stuck with us all this way, trusting a change is due and wanting to be a part of it! Soon we will all be proud ambassadors, and be able to say that we were all a part of making this happen!"

https://ghosts1.slack.com/archives/C8W23SXPF/p152822903000025...

Permalänk
Administrativ avgift

@NaturMackan: Om du kontaktar dom snabbt kan dom det. Dvs ca 2-3 dagar efter din order? kanske ev går att fixa senare men de custom beställer direkt från fabrik så ... ska du ändra order skicka iväg ett mail så fort du kan.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Kan vara bra att veta hur/om man kan byta färg på lagd order också.

De bestämmer inte färgerna förrän efter de har presenterat riktiga bilderna etc vad jag förstått det som. Så är rätt säker på att det går att ändra efter lagd order. Finns väl en brytgräns någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@NaturMackan: Om du kontaktar dom snabbt kan dom det. Dvs ca 2-3 dagar efter din order? kanske ev går att fixa senare men de custom beställer direkt från fabrik så ... ska du ändra order skicka iväg ett mail så fort du kan.

Skrivet av Skonky:

De bestämmer inte färgerna förrän efter de har presenterat riktiga bilderna etc vad jag förstått det som. Så är rätt säker på att det går att ändra efter lagd order. Finns väl en brytgräns någonstans.

Tänkte mera generellt om någon ville byta färg. Jag själv är rätt säker på Ash som jag valt. Men ska bli spännande att se dom slutgiltiga bilderna.

Permalänk

Hej!

Vilken del behöver man köpa för att montera 3 st. 2,5" HDD?
Vart monteras diskarna i så fall?

Om man inte köper någon tophatt, vart monteras den enskilda 2,5" disken?

Permalänk
Medlem

Mitten av juni, status på detta projekt? När påbörjas leveranser?

Är lovande med materialval osv men börjar bli dags att leverera nu : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag passar på att slänga in min fråga igen, har ni fixat någon lösning på leverans för oss som är bortresta i juli?
Vilket fraktbolag används? Är det hemleverans eller kommer paketet kunna ligga hos ombud?