Skaffa svensk "mobilt" bankID utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Gillar ditt tänk.. Resa 4000 mil vs åka taxi till konsulatet..

Handlar det om konsulat handlar det om någon som inte bor i Lissabon, och det är förmodligen ambassaden i Lissabon som måste besökas om det vore så att de utfärdade id-handlingar med e-legitimation. Ambassaden i Lissabon har besökstid för pass och nationellt id-kort på tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 09-12 eller efter tidsbokning. Imorgon är en helgdag.

Att ta sig till en annan stad specifika tider är nästan lika stort projekt som att flyga till Sverige, men nu behövs ju varken ambassaden eller Sverige besökas eftersom hon kan skicka brev och lösa det, och det är vad jag föreslagit för att lösa den akuta situationen med Skatteverket givetvis. Att skaffa mobilt bankid handlar som sagt om en bekvämlighet som inte behövs för att ordna upp deklarationen.

Permalänk
Inaktiv

@BergEr: Det tycker jag inte.

När jag jobbade i Danmark var det inga som helst problem att få NemID, personummer, bankkonto och allt annat man behöver för att bli medborgare hemskickat till min address i Sverige. Jag var aldrig på något konsult, kontor eller dylikt.

Jag behövde bara klicka runt på några hemsidor, skicka lite epost och så var allt klart. Skickade ett foto på pass för att legitimera sig.

Tycker det är väldigt dumt att det är bankerna som står för vårt digitala ID, man borde kunna få det utfärdat av skatteverket eller så.

Däremot är ju samtliga danska (och resten av världen) skatt / stat tjänster ljusår efter rent tekniskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ok tack för alla svar.

Hon har ingen svensk bank och därav inte kunde hon inte ha någon bankdosa heller. Det finns Flertal andra utgivare av bankId som telia och länsförsäkringar(Som iofs också är bank).
Men om jag förstått det rätt så verkar det inte gå då att skaffa bankId om man inte är fysiskt i Sverige. Och man kan inte utföra sina myndighets tjänster utan bankId.. Wayy to go Sweden.

Verkar väl helt naturligt att det inte funkar. Trodde och räknade du med att det skulle funka fattar jag inte hur du tänker. Är hon dessutom folkbokförd i Sverige är väl det minsta man kan begära att hon finns i Sverige för övrigt till och från...

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en person som inte kan läsa. Bemöda dig inte att besvara trådar om du inte kan läsa allt i sin kontext.

Skrivet av dannesthlm:

Verkar väl helt naturligt att det inte funkar. Trodde och räknade du med att det skulle funka fattar jag inte hur du tänker. Är hon dessutom folkbokförd i Sverige är väl det minsta man kan begära att hon finns i Sverige för övrigt till och från...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

varför man nu skulle vara skriven i ett land där man inte bor.

Det är dessutom krav på att skriva ut sig om man inte tänkt bo i Sverige. Jag är utskriven ur Sverige men hade inga problem att skaffa BankID. Jag har dock ett bankkonto sen innan jag flyttade utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ytterligare en person som inte kan läsa. Bemöda dig inte att besvara trådar om du inte kan läsa allt i sin kontext.

Du går till angrepp mot hur det svenska samhället och hur det fungerar, bara för att din lilla mamma minsann inte ska behöva orka åka till Sverige för att skaffa något som kan liknas vid e-legitimation??? Varför är hon ens folkbokförd hos dig om hon inte bor där för övrigt, uppenbarligen bor hon utomlands.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande lässvårigheter.

Skrivet av dannesthlm:

Du går till angrepp mot hur det svenska samhället och hur det fungerar, bara för att din lilla mamma minsann inte ska behöva orka åka till Sverige för att skaffa något som kan liknas vid e-legitimation??? Varför är hon ens folkbokförd hos dig om hon inte bor där för övrigt, uppenbarligen bor hon utomlands.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

@BergHa: Det tycker jag inte.

När jag jobbade i Danmark var det inga som helst problem att få NemID, personummer, bankkonto och allt annat man behöver för att bli medborgare hemskickat till min address i Sverige. Jag var aldrig på något konsult, kontor eller dylikt.

Jag behövde bara klicka runt på några hemsidor, skicka lite epost och så var allt klart. Skickade ett foto på pass för att legitimera sig.

Tycker det är väldigt dumt att det är bankerna som står för vårt ID, man borde kunna få det utfärdat av skatteverket eller så.

Däremot är ju samtliga danska (och resten av världen) skatt / stat tjänster ljusår efter rent tekniskt...

Både pass och id-kort går att få hos polisen.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Den enda hunden som är begraven är den på din bakgård ditt ******. finns en god anledning till min fråga som är legit.
Enda sarkasmen och drygheten är på detta flashclockers där man ställer en enkel fråga men får 1000 miljoner andra "troll" svar.
Jag har klart och tydligt inte sagt att jag vill skaffa bankID utan henne utan sökt möjligheter att utfärda ett ELEKTRONISKT ID utomlands.
Jag har fått svar att det inte går. OCH som någon annan skrev att man kan deklaerar med koden... JA JUST DET: om det inte var som så att hennes deklaration kommit till KIVRA och hon kan ej logga in för att läsa sin deklaration och således inte deklarera, Och för att få bort KIVRA så måste hon skicka in handlingar etc för att få deklarationen på vanlig post. SLUTPUNKT. därav min fråga om att skaffa bankID utomlands.

FÖR övrigt så har hon diagnosterats med Cancer och har ingen ork att ta sig till Sverige just nu. SÅ FU*** O** Ä** ni som kommer med alla andra möjliga insistationer.

SLUTPUNKT ?
Jag har klart och tydligt inte sagt ?

Nu har du verkligen markerat att det är du som styr diskussionen. Allt annat är juh obekvämt...

Det verkar som man är rena offret när man bor utomlands. Kanske en sak man får räkna med att landet där man är bokförd i antar man kan ta sig dit för att göra sina ärenden.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker det är att fuska däremot om man inte besöker kontoret, bor man inte i landet så bor man inte i landet.

Varför är det "att fuska"? Jag har Skandiabanken, och dom har inga kontor, inte som är inom rimliga avstånd (dom kanske har i huvudstaden?). Välkommen till 2000-talet.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Varför är det "att fuska"? Jag har Skandiabanken, och dom har inga kontor, inte som är inom rimliga avstånd (dom kanske har i huvudstaden?). Välkommen till 2000-talet.

Och du kan inte bli kund utan bankid på fil, på kort eller mobilt bankid. Alternativt kan du skicka in avtal via brev efter telefonkontakt, men då kommer kortet och engångskoder skickas som rek, precis som hos ICA Banken. Någon som inte befinner sig i landet kan inte hämta ut rek. Välkommen till nutiden.

Dessutom måste du som skriven i Sverige, men boende utomlands kanske ljuga för banken eftersom de kommer ställa massor frågor p.g.a. penningtvättslagen. Tvivlar på att de skickar bankkort och engångskoder till utlandet utan att ha kundkännedom om dig, eller ens att det går, rek utomlands är inte samma sak som här.

Som jag sagt i flera inlägg, man måste besöka kontoret eller postombudet och identifiera sig. Detta kan man bara göra i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Fortfarande lässvårigheter.

Jag förstår inte riktigt varför du fortfarande hänger i den här tråden när du bett om att få den låst. Kanske är du som lider av lässvårigheter trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och du kan inte bli kund utan bankid på fil, på kort eller mobilt bankid. Alternativt kan du skicka in avtal via brev efter telefonkontakt, men då kommer kortet och engångskoder skickas som rek, precis som hos ICA Banken. Någon som inte befinner sig i landet kan inte hämta ut rek. Välkommen till nutiden.

Dessutom måste du som skriven i Sverige, men boende utomlands kanske ljuga för banken eftersom de kommer ställa massor frågor p.g.a. penningtvättslagen. Tvivlar på att de skickar bankkort och engångskoder till utlandet utan att ha kundkännedom om dig, eller ens att det går, rek utomlands är inte samma sak som här.

Som jag sagt i flera inlägg, man måste besöka kontoret eller postombudet och identifiera sig. Detta kan man bara göra i Sverige.

Fast nu skrev du ju besöka kontor, som i bankkontor, i inlägget innan. Inte postombud. REK hos postombud har inget med banken att göra. REK kan du skicka på vilket brev som helst. Och REK finns väl i två varianter, en där ombud får hämta ut när denne har med legg på båda, sen ett där du personligen måste hämta ut. Så jo, det går mycket bra att hämta ut åt någon som inte befinner sig i landet. Det är ju bara att man tillgängliggör ett legg (t.ex. skickar hem sitt körkort om man känner för det).

jag har fått bank-koder på vanlig rek som sambon kunnat hämta ut åt mig (nu senast när jag bytte till Skandiabanken förra året). Sluta hitta på att allt är så omständligt och omöjligt, man behöver bara tänka 1 steg längre.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Fast nu skrev du ju besöka kontor, som i bankkontor, i inlägget innan. Inte postombud. REK hos postombud har inget med banken att göra. REK kan du skicka på vilket brev som helst. Och REK finns väl i två varianter, en där ombud får hämta ut när denne har med legg på båda, sen ett där du personligen måste hämta ut. Så jo, det går mycket bra att hämta ut åt någon som inte befinner sig i landet. Det är ju bara att man tillgängliggör ett legg (t.ex. skickar hem sitt körkort om man känner för det).

jag har fått bank-koder på vanlig rek som sambon kunnat hämta ut åt mig (nu senast när jag bytte till Skandiabanken förra året). Sluta hitta på att allt är så omständligt och omöjligt, man behöver bara tänka 1 steg längre.

Så om man kommer över någon annans leg,
kan man alltså i Skandiabanken öppna ett bankkonto samt få BankID i den andras namn?

Låter det inte lite osäkert...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

@BergHa: Det tycker jag inte.

När jag jobbade i Danmark var det inga som helst problem att få NemID, personummer, bankkonto och allt annat man behöver för att bli medborgare hemskickat till min address i Sverige. Jag var aldrig på något konsult, kontor eller dylikt.

Jag behövde bara klicka runt på några hemsidor, skicka lite epost och så var allt klart. Skickade ett foto på pass för att legitimera sig.

Tycker det är väldigt dumt att det är bankerna som står för vårt ID, man borde kunna få det utfärdat av skatteverket eller så.

Däremot är ju samtliga danska (och resten av världen) skatt / stat tjänster ljusår efter rent tekniskt...

Bankerna står för ID't för den enkla anledningen att det var de privata bankerna som skapade det, det är deras "uppfinning". Ett antal privata banker, inklusive Swedbank, Handelsbanken och SEB, gick tillsammans och skapade Finansiell ID-teknik (företag) för att tillsammans dela på kostnaden för online-identifiering. Sedan dess har det växt organiskt.

Huruvida bankerna bör ge upp ägandet av Finansiell ID-teknik och ge över den till staten är väl en fråga där de lärde tvista.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Fast nu skrev du ju besöka kontor, som i bankkontor, i inlägget innan. Inte postombud. REK hos postombud har inget med banken att göra. REK kan du skicka på vilket brev som helst. Och REK finns väl i två varianter, en där ombud får hämta ut när denne har med legg på båda, sen ett där du personligen måste hämta ut. Så jo, det går mycket bra att hämta ut åt någon som inte befinner sig i landet. Det är ju bara att man tillgängliggör ett legg (t.ex. skickar hem sitt körkort om man känner för det).

jag har fått bank-koder på vanlig rek som sambon kunnat hämta ut åt mig (nu senast när jag bytte till Skandiabanken förra året). Sluta hitta på att allt är så omständligt och omöjligt, man behöver bara tänka 1 steg längre.

Men läs hela tråden, du svarar på början till en diskussion som är långt utvecklad sedan dess, jag har redan förklarat hur man kan hämta ut rek i någon annans namn. Det kräver id-kort för mottagaren och att mottagaren skrivit sin namnteckning på avin, har inte mottagaren något extra id-kort att skicka till Sverige så finns det inte så mycket annat att göra än att besöka landet. Mottagaren har troligtvis bara pass, och saknar åtminstone körkort och Skatteverkets id-kort eller SiS-märkt id-kort med bankid (sista hade du kunnat öppna konto med hos exempelvis Skandia eller Danske Bank).

Problemet denne person har är att de inte lämnat in inkomstdeklarationen, för att göra det så behövs inget e-leg alls, hon behöver bara skicka ett brev för att kunna avsluta Kivra och sen beställa hem deklarationsblanketten. Detta går förmodligen mycket snabbare än att öppna nya bankkonton via svärson och postombudet. (Hade hon haft Skatteverkets id-kort hade hon kunnat använda det för att göra deklarationen, så det saknas.)

Läs de nyaste inläggen istället för att göra dig löjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Så om man kommer över någon annans leg,
kan man alltså i Skandiabanken öppna ett bankkonto samt få BankID i den andras namn?

Låter det inte lite osäkert...

Tappar du bort en id-handling ska du spärra den, då kommer de inte kunna hämta ut något hos postombudet. Samma upplägg gäller ICA Banken, kortet kommer som rek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men läs hela tråden, du svarar på början till en diskussion som är långt utvecklad sedan dess, jag har redan förklarat hur man kan hämta ut rek i någon annans namn. Det kräver id-kort för mottagaren och att mottagaren skrivit sin namnteckning på avin, har inte mottagaren något extra id-kort att skicka till Sverige så finns det inte så mycket annat att göra än att besöka landet. Mottagaren har troligtvis bara pass, och saknar åtminstone körkort och Skatteverkets id-kort eller SiS-märkt id-kort med bankid (sista hade du kunnat öppna konto med hos exempelvis Skandia eller Danske Bank).

Problemet denne person har är att de inte lämnat in inkomstdeklarationen, för att göra det så behövs inget e-leg alls, hon behöver bara skicka ett brev för att kunna avsluta Kivra och sen beställa hem deklarationsblanketten. Detta går förmodligen mycket snabbare än att öppna nya bankkonton via svärson och postombudet. (Hade hon haft Skatteverkets id-kort hade hon kunnat använda det för att göra deklarationen, så det saknas.)

Läs de nyaste inläggen istället för att göra dig löjlig.

Fast nu handlade det fortfarande om din kommentar "det är fusk att inte besöka ett kontor".
Och du spekulerar ju hej vilt och skapar sanningar utifrån detta (se den fetstilade texten). Kom med lösningar istället för en jävla massa "det är bara till att resa hem och ordna på ditt lokala bankkontor så som man gjorde 1987".

Sen kan man ju kolla upp om personen kan logga in på kivra utan bankid. Ska finnas lösenord om (men det kanske bara var om man var tidigt ute?).
Man kan ringa skatteverket och kolla om dom kan skicka deklarationen till den adress man står skriven på, är ju bara att förklara läget.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Inaktiv

@Haptic: Jag syftade på bankId, det vi använder oss för att legitimera oss överallt på internet. Uppdaterar texten så att inte fler missförstånd sker Tack!

@Mithras: Jag förstår varför det är så och hur det kom till, men jag tycker ändå att det är dumt. Jag tycker det är konstigt att man kan få ett slags ID på papper av myndigheterna, men det digitala IDt, som jag personligen använder mycket oftare, utfärdas av våra banker.

Det hade väl varit mycket "bättre" om ens "BankID" (byt namn till "OnlineID" eller helt enkelt "ID") kom tillsammans med pass, id kort eller dylikt och kunde fås ut av samma myndigheter som kan ge en idkor, pass och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

@swehunter2000: Jag syftade på bankId, det vi använder oss för att legitimera oss överallt på internet. Uppdaterar texten så att inte fler missförstånd sker Tack!

@Mithras: Jag förstår varför det är så och hur det kom till, men jag tycker ändå att det är dumt. Jag tycker det är konstigt att man kan få ett slags ID på papper av myndigheterna, men det digitala IDt, som jag personligen använder mycket oftare, utfärdas av våra banker.

Det hade väl varit mycket "bättre" om ens "BankID" (byt namn till "OnlineID" eller helt enkelt "ID") kom tillsammans med pass, id kort eller dylikt och kunde fås ut av samma myndigheter som kan ge en idkor, pass och dylikt.

Att andra organisationer och myndigheter valt att utnyttja produkten som bankerna själva skapat, i syfte att identifiera sina egna kunder mot deras egna tjänster, är ju knappast bankernas fel eller problem. Varför skulle det byta namn när ID't är till för att användas mot banker?

Sedan får du tänka lite själv konkret på det hela. Mobilt BankID är en produkt som ägs av privata företag, däribland t.ex. SEB och Danske Bank. Tycker du att staten ska gå in och tvinga över ägandeskap?

Vill du vara sur på någon så är det väl ändå på staten/regeringen som tillåtit samtliga myndigheter och organisationer att använda sig av en privat produkt, som skapats av privata aktörer, för att identifiera sig mot offentliga områden, snarare än att köpa upp hela tjänsten från bankerna och/eller skapa ett eget ID.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Fast nu handlade det fortfarande om din kommentar "det är fusk att inte besöka ett kontor".
Och du spekulerar ju hej vilt och skapar sanningar utifrån detta (se den fetstilade texten). Kom med lösningar istället för en jävla massa "det är bara till att resa hem och ordna på ditt lokala bankkontor så som man gjorde 1987".

Sen kan man ju kolla upp om personen kan logga in på kivra utan bankid. Ska finnas lösenord om (men det kanske bara var om man var tidigt ute?).
Man kan ringa skatteverket och kolla om dom kan skicka deklarationen till den adress man står skriven på, är ju bara att förklara läget.

Läs tråden, läs tråden och läs tråden. Du måste identifiera dig för att få öppna ett bankkonto, det kan vara med e-leg, på kontoret eller på postombudet. Allt det är redan diskuterat! Du kan inte komma och rätta något jag redan lagt fram är en möjlighet upprepade gånger. Det tog tid att få fram alla uppgifter som är relevanta från TS och därför kunde det inte bara slängas fram, TS frågade dessutom inte om hur man öppnar bankkonto (i Sverige), och jag kan inte redigera inläggen som ligger på första sidan längre för att göra dig nöjd utan du får läsa diskussionen innan du yttrar dig.

Personen skaffade Kivra med bankid inte med aktiveringskod, enligt TS utsago. TS har redan tagit reda på och fick svar 25 maj hur svärmor ska säga upp Kivra utan mobilt bankid. Alltså innan tråden skapades fick han svar på hur hon skulle göra för att säga upp Kivra, och när svärmor sagt upp Kivra kan hon beställa hem nya deklarationsblanketter oavsett om hon är skriven i Sverige eller Portugal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Självklart skall det vara säkert..
Hon är folkbokförd i Sverige för att hon är Svensk,och hon flyttade. Hon är numer pensionär, Hon hade Nordea, Men pga av att hon inte besvarade ett brev från dom då hon inte kunde läsa sin post så blev hon av med sitt konto, och även sitt BankId. Man borde kunna skaffa något sorts digitalt ID via Konsulatet då man kan identifiera sig med pass eller Körkort utomlands. Därav min fråga.

För att vara folkboförd i Sverige så måste man vistas i Sverige minst 52dagar per år. Och då är det inga prolem att gå in till ett bankkontor och lösa problemet...
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Var vad jag räknade med, vilket betyder att personen måste resa till landet precis som för alla andra banker. Fullmakt räcker inte för att hämta ut rek, det går dock att fuska om du kan visa mottagarens id-kort och de har skrivit under avin. Det kräver ju att mottagaren har ett extra id-kort att skicka till Sverige däremot. Saknas det är det smidigast att besöka landet. Nya kunder måste göra sig känd för banken helt enkelt.

Det finns visst fullmakt till rek, men det kräver nog att man lämnar in fullmakten på ett företagscenter i förväg. Observera dock att Postnord har en tilläggstjänst till rek som kallas "personlig utlämning". Då gäller inte fullmakt och då kan man inte heller skicka iväg någon annan som ombud för att hämta ut en försändelse utan man måste själv gå till postombudet. SEB använder tilläggstjänsten "personlig utlämning" för att skicka ut kortet till tjänsten bank-id på kort. Banker som låter dig öppna konto per post kanske också använder den tilläggstjänsten.

Skickar man rek till utlandet kan man inte välja tilläggstjänsten "personlig utlämning". Istället bestämmer den utländska posten hur eller om personen ska identifiera sig.

Skrivet av Gainsgoblin:

Det är inte direkt konstigt att förutsätta att personer som behöver få svensk myndighetspost och göra svenska ärenden som behöver bankid har en svensk bank och således ett bankid.

Bank-id kräver dock att man installerar ofri programvara, t.ex. dels Bank-id säkerhetsprogram, dels antingen Microsoft Windows eller Google Play Services. Inte alla som har det.

Skrivet av Mithras:

Den stora frågan för dig blir ju i sådana fall om någon bank överhuvudtaget kommer acceptera att hon legitimerar sig hos en ambassad eller konsulat. Det snabbaste sättet att ta reda på det, är att ringa till varje kundtjänst hos varje bank och fråga.

Finns någon av de svenska bankerna även i Portugal? Då kanske du kan höra om du kan öppna ett konto i Sverige genom att gå till ett av bankens kontor i Portugal.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Är i.o.f.s. sant, men jag tror inte banker skickar till utlandet vilket som. Att skaffa fullmakt när personen inte kan besöka företagscenter själv betyder dock att någon måste bevittna och sedan närvara och legitimera sig på företagscenter, vilket då betyder att svärsonen eller dottern måste åka till Portugal och tillbaka för att ordna fullmakten.

Det är betydligt enklare att bara skicka in brevet till Skatteverket / Mina meddelanden, avsluta Kivra och lämna in deklarationen som brev. Det är ju t.o.m. enklare än att agera bud, skicka id-kort till Sverige och skicka avin fram och tillbaka för att få den underskriven. Samt skicka avtal fram och tillbaka då.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är betydligt enklare att bara skicka in brevet till Skatteverket / Mina meddelanden, avsluta Kivra och lämna in deklarationen som brev. Det är ju t.o.m. enklare än att agera bud, skicka id-kort till Sverige och skicka avin fram och tillbaka för att få den underskriven. Samt skicka avtal fram och tillbaka då.

Dessutom kanske man måste skicka avin med express till och från Portugal för att den ska hinna tillbaka till Sverige i tid innan ombudet skickar tillbaka brevet som ska hämtas ut.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Vad har det du skrev att göra med min kommentar? Programvaran spelar väl ingen roll, har du ett bankid så har du ju tillgång till dator eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

.... SEB använder tilläggstjänsten "personlig utlämning" för att skicka ut kortet till tjänsten bank-id på kort. ...

Skandia ska inte använda sig av personlig utlämning enligt Eroo. Oklart vad som gäller ICA-Banken, mer än att det går som rek. Sen är ju aldrig Skandia någon garanti heller, har de möjlighet att skicka rek personlig utlämning till en kund som skickar in avtal via brev är ju det en extra säkerhet som kanske inte riktigt behövs för de som registrera sig med mobilt bankid eller bankid på fil/kort. Samt att det är sånt som kan ändras. Hur som helst TS fick ju svar från Kivra innan han ens startade tråden, och att avsluta Kivra (och skaffa deklarationsblanketten) måste vara det absolut snabbaste sättet för den som inte har annan/någon e-legitimation att använda hos Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Bank-id kräver dock att man installerar ofri programvara, t.ex. dels Bank-id säkerhetsprogram, dels antingen Microsoft Windows eller Google Play Services. Inte alla som har det.

Mobilt bankid fungerar snart bara på Android (med GMS) och iOS, stödet för Windows 10 Mobile är på väg bort.

Skatteverkets lösning från AB Svenska Pass/Gemalto ska dock fungera under GNU/Linux och Firefox, men du kan bara skaffa Skatteverkets id-kort om du är skriven i landet och på ett av kontoren i landet som utfärdar id-korten då. Bankid på fil (och således på kort, då det är samma program) fungerar bara på MacOS och Windows. Finns lösningar för alla, nog för att AB Svenska Pass i princip bara fungerar hos Skatteverket. Kortläsaren och en liten proprietär plugin får GNU/Linux-användarna tåla om de vill deklarera på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du går till angrepp mot hur det svenska samhället och hur det fungerar, bara för att din lilla mamma minsann inte ska behöva orka åka till Sverige för att skaffa något som kan liknas vid e-legitimation??? Varför är hon ens folkbokförd hos dig om hon inte bor där för övrigt, uppenbarligen bor hon utomlands.

Helt möjligt att lägenheten står under hennes namn och inte TS namn...
Finns ju regler gällande tex överlåtande av hyreslägenheter.

Skulle förklara en del saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

För att vara folkboförd i Sverige så måste man vistas i Sverige minst 52dagar per år. Och då är det inga prolem att gå in till ett bankkontor och lösa problemet...
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

Du vet väll inte hur tight schema folk har ?

Frissan, starbucks... det hopar sig vettu!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs