Hjälp med att välja ny telefon

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja ny telefon

Jag hittar ingen telefon jag vill köpa. Kan nån rekommendera nån prisvärd telefon som uppfyller följande ganska enkla krav, jag lyckas inte hitta nån alls.

  1. Android

  2. Stöd för 4G i Sverige (minst LTE band 3, 7 och 20)

  3. inte för mycket bloatware (så tex inte sony eller samsung)

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Budget??

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

bra fråga, inte så noga men 5k kanske?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Huawei gör väldigt trevliga telefoner. Visst finns det lite förinstallerat skräp, men inte lika mycket som samsung. Annars finns ju Oneplus som tydligen släpper en ny modell idag.

Permalänk
Medlem

@Nefrums:

Oneplus 5t
Nokia 7 eller 8.

Nokia har bra uppdateringsfrekvens, rent Android. Hygglig kamera och fenomenalt bra batteritid på bägge modellerna.

Oneplus å sin sida har ju stort utvecklarcommunity, ruskigt bra prestanda och utmärkt batteritid. Extra bonus för DASH-Charge som laddar upp den riktigt fort

Nokia 7 är billigast i gänget på 3990, Nokia 8 brukar gå för det på Kampanj. Oneplus 5T ligger på 4995/5595 beroende på konfiguration, kan dock vara svår att få tag på helt ny då Oneplus 6 lanseras idag. Telia säljer 5T 8/128Gb för 5595.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Kanske en Xiaomi? Jag har en 3gb Redmi Note 4x, inte mycket bloatware, 2000 spänn, 4g, dual sim/sim+är kort, tillräckligt ram. Den enda grej som är inte särskilt bra är kameran. Kika de nyare varianter, med dual kameror o sånt..
En till säkert val skulle vara en One Plus telefon.
Mvh.
Edit: Som andra har sagt, Huawei är alltid en bra val.

Permalänk
Medlem

OnePlus 6 släpps typ idag. Kolla om det är intressant.
Har oneplus 5T och är supernöjd. Den kostade 5k på pricken.
Gissningsvis så kommer väl OnePlus 6 att kosta nån hundralapp mer, men jag kan tycka att det är värt det då man inte får en massa bloatware

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Nefrums: Tror och hoppas att Moto är lika förskonat från bloatware även nu när Lenovo tagit över.
Mycket nöjd med min Moto X Style som jag fortfarande använder i väntan på 5G.
En polare har en Moto Z Play som han har ett slimmat extrabatteri till. Så han har 10000 mAh på extra batteriet. Sjukt bra batteritid!
Dom ligger helt rätt i pris med!

Edit: Moto X Style har 4g Cat6, som var en av anledningarna till att jag valde det, långa köer och slut på ljudböcker fick mig att vilja ha högre nedladdnings hastighet
Verkar som senare modeller har det med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Nefrums:
de flesta smartphones ligger ju rätt nära varandra i specs, men själv föredrar jag Oneplus 5T.
( körde slamsung s6 innan, blev tokig på all bloatware som åt upp bateritiden)

Provade polarens "honor 9" Trevlig telefon för övrigt, men batteritiden var la lite sisådär...

Finns ju en del "budget" märken som ser rätt lovande ut om man nu vill dyka ner i den marknaden?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Minst bloatware beroende på prisklass
Nokia 6 (2018) & 7 plus.
Två prisvärda telefoner med android one.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Oneplus 6 låter intressant, hörde ryckte om att den skulle bli dyr.
Nokia har jag inte tittat på, de var så kass för i tiden, men de kanske är bra nu igen.

Xiaomi och Huawei har inte så bra 4G stöd i sverige. Så vitt jag kan se så saknar de band 20.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Oneplus 6 låter intressant, hörde ryckte om att den skulle bli dyr.
Nokia har jag inte tittat på, de var så kass för i tiden, men de kanske är bra nu igen.

Xiaomi och Huawei har inte så bra 4G stöd i sverige. Så vitt jag kan se så saknar de band 20.

Tror du får tänka om gällande Huawei, finns säkert någon modell som saknar men de nya verkar iaf ha det.
Ingen har nämnt första generationens Google Pixel och Pixel XL, men slår ändå ett slag för detta med tanke på att du vill ha ren android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tror du får tänka om gällande Huawei, finns säkert någon modell som saknar men de nya verkar iaf ha det.
Ingen har nämnt första generationens Google Pixel och Pixel XL, men slår ändå ett slag för detta med tanke på att du vill ha ren android

Ja, där ser man, de nya Huawei har ju factiskt 4G stöd, även för de Svenska banden!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Huaweis p-serie är riktigt bra, nya p20 och p20 Pro har nyss släppts, ligger dock över din budget.

Man kan nog få tag på förra årets p10 eller p10+ för en billig peng dock.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

En Pixel XL? Visst är ju inte nyaste, men riktigt bra mobil. Och så rent android bara kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Oneplus 6 låter intressant, hörde ryckte om att den skulle bli dyr.
Nokia har jag inte tittat på, de var så kass för i tiden, men de kanske är bra nu igen.

Xiaomi och Huawei har inte så bra 4G stöd i sverige. Så vitt jag kan se så saknar de band 20.

Du kan ju kolla på Xiaomi A1, stöd för 4G och i princip stock android. (android one)
Importerar man ligger den väl runt 2 lax, i sverige runt 2500.
A2 är väl på g också.

Annars som redan nämnts, oneplus, nokia.