Nvidia Geforce GTX 970 - "det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen".

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce GTX 970 - "det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen".

Hej alla proffs!
Hoppas på lite hjälp och kunde inte hitta någon tråd på ämnet. Så ursäkta om det redan finns en jag missat.

Jag har lite problem med mitt grafikkort. När jag startar datorn så händer det ofta att skärmen inte tänds, jag kan få starta om datorn ibland flera gånger innan det funkar och jag får bild. Jag får alltså inte ens BIOS-bilden, skärmen tänds inte över huvud taget. Så det är inte först i Windows det är problem.

Ibland behöver jag t.o.m. använda huvudbrytaren på baksidan av datorn för att bryta strömmen helt för att det skall funka (det räcker alltså inte att starta om med vanliga startknappen).
Det har varit så här under en längre tid, men jag har inte orkat och hunnit ta tag i det, men nu tänkte jag fråga om det är någon som vet vad det kan bero på.

Jag har uppdaterade drivrutiner till kortet och när det väl är igång så funkar det felfritt. Också precis gjort en ny fräsch ominstallation av Windows och det gjorde ingen skillnad, tyvärr.

Jag får sedan senaste Windows 10-patchen "det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen"-meddelandet i loggen till höger i aktivitetsfältet, men felet är alltså inte nytt med patchen. Men tänkte nämna det eftersom det dyker upp nu.

Har en rätt gammal 21" HP-skärm med gammal VGA-kontakt endast som grafikkortet är kopplat till med en adapter till DVI på kortet (om jag fattat rätt). Känns inte som felet är skärmen, men jag är inte expert, så nämner det i varje fall.

Permalänk
Medlem

Spontant låter som att skärmen håller på att dö ut, alternativt trasig VGA/DVI kontakt.
Till att börja med skulle jag testa byta skärm eller kabel och koppla hdmi mot tvn och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Skall testa ny kabel och VGA till HDMI adapter till att börja med.
Känns som sagt inte som skärmen som felar då den alltid tänds och sedan slocknar när den inte får någon signal.