Permalänk
Medlem

Vad tror Sweclockers om denna nya tv?

Jag skall spela ps4 och kolla netflix. Dock har jag bara kabel-tv.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55uj...

Vad tycker ni?

//Sebbe

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en tv med IPS-panel. Nu vet jag inte hur alla de olika IPS-modellerna står sig mot varandra men har aldrig hört talas om någon med ens hyfsad svärta. VA-paneler har mycket högre kontrastomfång men tappar inte kontrast från sidorna på samma sätt som en VA-panel. Med andra ord har IPS bättre betraktningsvinklar. Oavsett anser jag att fördelarna med högt kontrastomfång mer vägande vid val av TV. Inge roligt att se skräckfilm i ett nedsläckt rum på en IPS-panel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Hej,

Okej, tack för svar.

Har du något bra annat alternativ? t.ex på:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum

MVH,
Sebastian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle aldrig köpa en tv med IPS-panel. Nu vet jag inte hur alla de olika IPS-modellerna står sig mot varandra men har aldrig hört talas om någon med ens hyfsad svärta. VA-paneler har mycket högre kontrastomfång men tappar inte kontrast från sidorna på samma sätt som en VA-panel. Med andra ord har IPS bättre betraktningsvinklar. Oavsett anser jag att fördelarna med högt kontrastomfång mer vägande vid val av TV. Inge roligt att se skräckfilm i ett nedsläckt rum på en IPS-panel.

Ser man inte vad som händer bättre på en tv som gör mörker ljusare?

Kan tycka en del filmer och serier är så mörka att man inte hänger med alls då man inte ser vad som pågår. Jag läste om VA och IPS och en VA blir ju extremt varm jämfört med en IPS vilket borde ge en IPS längre hållbarhet.

Vid val av en stor 75 tums tv vilken skärm anser du man bör välja då, VA eller IPS?

Permalänk
Bildexpert 📺

@BobbanLCD: Skillnaden mellan VA och IPS på komponnentnivå handlar om en tunn plastfilm, lite tjockare än plastfilmen på mikrovågsmaten.

Så att det skulle bli "extremt varmt" med VA handlar snarare om olika produkter. Den varma TV:n med en VA-panel du läst har troligtvis mängder med elektronik och lysdioder som saknar adekvat kylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@BobbanLCD: Skillnaden mellan VA och IPS på komponnentnivå handlar om en tunn plastfilm, lite tjockare än plastfilmen på mikrovågsmaten.

Så att det skulle bli "extremt varmt" med VA handlar snarare om olika produkter. Den varma TV:n med en VA-panel du läst har troligtvis mängder med elektronik och lysdioder som saknar adekvat kylning.

OK!

Jag frågade dig om detta i tråden om inbränning men blandade ihop det där för det är ju VA som vid test blir varmare än IPS. Jag tänker att det kan tala för större chans till en längre livslängd för IPS.

Vilken av VA och IPS blir varmast av de senaste modellerna räknat från 2017?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbanLCD:

Vilken av VA och IPS blir varmast av de senaste modellerna räknat från 2017?

Som jag försöker berätta, det är inte så det fungerar. Det är produkterna som blir varma, inte själva LCD-filmen.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle aldrig köpa en tv med IPS-panel. Nu vet jag inte hur alla de olika IPS-modellerna står sig mot varandra men har aldrig hört talas om någon med ens hyfsad svärta. VA-paneler har mycket högre kontrastomfång men tappar inte kontrast från sidorna på samma sätt som en VA-panel. Med andra ord har IPS bättre betraktningsvinklar. Oavsett anser jag att fördelarna med högt kontrastomfång mer vägande vid val av TV. Inge roligt att se skräckfilm i ett nedsläckt rum på en IPS-panel.

Dom flesta LG är IPS, SÅ enligt dig skulle man undvika stort sett ALLA lg tv:ar?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Som jag försöker berätta, det är inte så det fungerar. Det är produkterna som blir varma, inte själva LCD-filmen.

Men den mätning med värmekamera som gjordes av några amerikaner visade ju tydligt att själva skärmen på en VA blir extremt mycket varmare än en IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Men den mätning med värmekamera som gjordes av några amerikaner visade ju tydligt att själva skärmen på en VA blir extremt mycket varmare än en IPS.

https://i.ytimg.com/vi/T_uD2D6is8g/maxresdefault.jpg

Tyvärr faller trovärdigheten lite då det är LG själva som gjort testet... Skillnaderna är inte avsevärda för normalt konsumentbruk. Min skärm hemma är av kommersiell kvalitet godkänd för 16/7 bruk med full backlit, och det är en VA.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: Precis. Undantaget deras oled-modeller. Sen kan såklart egenskaperna hos IPS:er skilja sinsemellan. Men IPS för film i nedsläckt rum rent generellt... njaaaaaej... skulle inte tro det x)
Det är klart... ju större kontrast mellan LGs budget och mellansegment till premiumsegmentet, desto större anledning att satsa på oled, eller hur?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Kevlarheart: Precis. Undantaget deras oled-modeller. Sen kan såklart egenskaperna hos IPS:er skilja sinsemellan. Men IPS för film i nedsläckt rum rent generellt... njaaaaaej... skulle inte tro det x)
Det är klart... ju större kontrast mellan LGs budget och mellansegment till premiumsegmentet, desto större anledning att satsa på oled, eller hur?!

Så i ett rum som inte är pitch dark kan alltså en IPS vara att föredra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Tyvärr faller trovärdigheten lite då det är LG själva som gjort testet... Skillnaderna är inte avsevärda för normalt konsumentbruk. Min skärm hemma är av kommersiell kvalitet godkänd för 16/7 bruk med full backlit, och det är en VA.

Såg inte att det var LG som gjort testet. Har ju plasma med VA nu så vad är skillnaden på en VA om det är plasma eller LCD?

Är det vitt skilda världar eller finns det likheter?

Permalänk
Bildexpert 📺

@BobbanLCD: "Plasma med VA" - nej, bara nej där.

Plasma har inget med LCD-teknik att göra, utan den tekniken bygger på modulerade ljuspulser.

Läs gärna igenom introduktionen till TV-apparater som går igenom teknikskillnaderna: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu... (framför allt avsnitt 4)

Permalänk
Medlem

Intressant marknadsföringstext av netonnet: "[...] välutvecklad bildskärm".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@BobbanLCD: "Plasma med VA" - nej, bara nej där.

Plasma har inget med LCD-teknik att göra, utan den tekniken bygger på modulerade ljuspulser.

Läs gärna igenom introduktionen till TV-apparater som går igenom teknikskillnaderna: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu... (framför allt avsnitt 4)

Jag trodde att det fanns vissa jämförelser mellan en VA på en plasma och en på LCD. Att själva tekniken är annorlunda förstår jag ju, jag tänkte mer på skillnaden mellan VA och IPS och om man med VA-plasma kanske tycker en IPS är något helt annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Intressant marknadsföringstext av netonnet: "[...] välutvecklad bildskärm".

Ja den värsta beskrivningen är väl när de använder ordet "mångsidig". Känns som man ska börja springa då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbanLCD:

...tänkte mer på skillnaden mellan VA och IPS och om man med VA-plasma kanske tycker en IPS är något helt annat.

Det finns alltså ingenting som heter VA-plasma. Du missförstått tekniken på en ganska grundläggande nivå och då blir det förstås svårt att fatta riktigt beslut. Det finns fyra grundläggande tekniker för TV:

CRT = bildrör, tjock-TV, det som all befintlig standard bygger på. Gammalt och tillverkas inte längre.

Plasma = teknik med fosfor och modulerade ljuspulser. Var viktig på 00-talet och slutade tillverkas för ca 4-5 år sedan

LCD = baseras på flytande kristaller i ett filmskikt. Ljuset kommer från en separat belysning, ofta lysdioder i moderna varianter. Det finns en rad olika patent för såväl belysning som LCD-skiktet. De viktigaste valet för LCD-TV är IPS (låg kontrast, bred betraktningsvinkel) och VA (hög kontrast, snäv betraktningsvinkel) vilket utgör grundvalet. Här finns många olika tillverkare av komponenter.

OLED = varje pixel är sin egen ljuskälla vilket ger möjlighet att släcka ned bilden helt där svart blir helt svart. På TV-sidan är det endast LG Display som tillverkar paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Ser man inte vad som händer bättre på en tv som gör mörker ljusare?

Kan tycka en del filmer och serier är så mörka att man inte hänger med alls då man inte ser vad som pågår. Jag läste om VA och IPS och en VA blir ju extremt varm jämfört med en IPS vilket borde ge en IPS längre hållbarhet.

Vid val av en stor 75 tums tv vilken skärm anser du man bör välja då, VA eller IPS?

Prova att se en mörk skräckfilm i ett upplyst rum, dagtid med stora fönster på en projektor. Bilden blir garanterat "ljusare" men jag tvivlar på att du ser "mer" för den sakens skull.

Ser du inte i mörka scener så har du antingen slagit på dynamisk kontrast, ställt in fel "hdmi-svärta" eller kalibrerat svartnivån felaktigt. En av de första saker jag gör när jag skaffat en ny skärm av något slag är att se till att svartnivån är korrekt: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Därefter ställer jag in gråskalan enda upp till vitt:
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Ibland är gamman på tvn/skärmen åt helvete så jag börjar med att försöka hitta så korrekt gamma som möjligt och utgå därifrån.

Ska man köpa grisen i säcken vid tv-köp där man själv inte sett tvn, så skulle jag lägga pengarna på VA. Ska du däremor bara kolla hockey, aldrig se en skräckfilm och vill ha hög upplösning så kan du köpa vilken skit som helst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det finns alltså ingenting som heter VA-plasma. Du missförstått tekniken på en ganska grundläggande nivå och då blir det förstås svårt att fatta riktigt beslut. Det finns fyra grundläggande tekniker för TV:

CRT = bildrör, tjock-TV, det som all befintlig standard bygger på. Gammalt och tillverkas inte längre.

Plasma = teknik med fosfor och modulerade ljuspulser. Var viktig på 00-talet och slutade tillverkas för ca 4-5 år sedan

LCD = baseras på flytande kristaller i ett filmskikt. Ljuset kommer från en separat belysning, ofta lysdioder i moderna varianter. Det finns en rad olika patent för såväl belysning som LCD-skiktet. De viktigaste valet för LCD-TV är IPS (låg kontrast, bred betraktningsvinkel) och VA (hög kontrast, snäv betraktningsvinkel) vilket utgör grundvalet. Här finns många olika tillverkare av komponenter.

OLED = varje pixel är sin egen ljuskälla vilket ger möjlighet att släcka ned bilden helt där svart blir helt svart. På TV-sidan är det endast LG Display som tillverkar paneler.

Mystiskt!

Min tv uppges ha en VA-panel men kanske är det som vanligt att specifikationer online ofta är felaktiga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Prova att se en mörk skräckfilm i ett upplyst rum, dagtid med stora fönster på en projektor. Bilden blir garanterat "ljusare" men jag tvivlar på att du ser "mer" för den sakens skull.

Ser du inte i mörka scener så har du antingen slagit på dynamisk kontrast, ställt in fel "hdmi-svärta" eller kalibrerat svartnivån felaktigt. En av de första saker jag gör när jag skaffat en ny skärm av något slag är att se till att svartnivån är korrekt: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Därefter ställer jag in gråskalan enda upp till vitt:
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Ibland är gamman på tvn/skärmen åt helvete så jag börjar med att försöka hitta så korrekt gamma som möjligt och utgå därifrån.

Ska man köpa grisen i säcken vid tv-köp där man själv inte sett tvn, så skulle jag lägga pengarna på VA. Ska du däremor bara kolla hockey, aldrig se en skräckfilm och vill ha hög upplösning så kan du köpa vilken skit som helst.

Intressant!

Nu tycks det som om de flesta tv jag är intresserad av är VA. Vad gäller inställningar vid svarta partier har det aldrig vart ett problem då jag alltid kör THX Film när jag kollar filmer men det funkar också för serier.

Menar du att jag som ska kolla sport, fotboll inte hockey, bör undvika VA?

Permalänk
Medlem

Har haft blandat med VA och IPS.
Min favorit är IPS, är inne på min andra apparat från LG nu, och jag skulle bara byta den om jag fick en OLED i utbyte.
Jag tycker personligen att IPS är skönaste valet då jag med rätt inställningar får den klockrena bilden som jag fick av plasma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Har haft blandat med VA och IPS.
Min favorit är IPS, är inne på min andra apparat från LG nu, och jag skulle bara byta den om jag fick en OLED i utbyte.
Jag tycker personligen att IPS är skönaste valet då jag med rätt inställningar får den klockrena bilden som jag fick av plasma.

/Lifooz

Tack för din kommentar och jag lutar helt klart åt IPS och får en känsla att man med rätt inställningar kan få den där plasma-känslan precis som du beskriver.

Ser du på fotboll och flyter det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Tack för din kommentar och jag lutar helt klart åt IPS och får en känsla att man med rätt inställningar kan få den där plasma-känslan precis som du beskriver.

Ser du på fotboll och flyter det bra?

Normalt sett ser jag inte på fotboll, men kollade på en match för ett par dagar sen.
Och kan säga att på min TV så flyter det som rinnande vatten.
Jag har alla "förbättringsfunktioner" avslagna och TV'n är inställd på att minska input lag och spelläge så mycket som möjligt då jag ibland kopplar laptopen till den.

Min modell är ingen smart-TV men känns inte som att det spelar någon roll.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Den här kanske är ett alternativ. Dom hävdar att den har perfekt svärta.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55sj...

Eller den här. Om du hellre vill ha OLED.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

Jag har själv en LG med IPS. Och jag är mycket nöjd. Nästa gång jag köper TV blir det en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har haft blandat med VA och IPS.
Min favorit är IPS, är inne på min andra apparat från LG nu, och jag skulle bara byta den om jag fick en OLED i utbyte.
Jag tycker personligen att IPS är skönaste valet då jag med rätt inställningar får den klockrena bilden som jag fick av plasma.

/Lifooz

Nu blir jag lite fundersam... IPS har ofta ganska dålig svärta, just svärtan var en av de största fördelarna med plasma kontra LCD. Hur kan du då få samma "klockrena" bild som på en plasma?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbanLCD:

Min tv uppges ha en VA-panel men kanske är det som vanligt att specifikationer online ofta är felaktiga?

Japp, ofta fel i online-specar, särskilt de som är användarbaserade. Men vilken plasma är det du har?

Permalänk
Medlem

LG OLED55B7V finns just nu för 12.995 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Normalt sett ser jag inte på fotboll, men kollade på en match för ett par dagar sen.
Och kan säga att på min TV så flyter det som rinnande vatten.
Jag har alla "förbättringsfunktioner" avslagna och TV'n är inställd på att minska input lag och spelläge så mycket som möjligt då jag ibland kopplar laptopen till den.

Min modell är ingen smart-TV men känns inte som att det spelar någon roll.

/Lifooz

Intressant att du kopplar laptop till den som jag har gjort i många år och ska göra på den tv jag kommer välja. Vad för slags material spelar du från laptopen och är det endast spel som gäller då?

Tack för att du beskrev hur den funkade med fotboll på skärmen. Vilken tv har du nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Japp, ofta fel i online-specar, särskilt de som är användarbaserade. Men vilken plasma är det du har?

LG 60 tums PK550N