Permalänk

vad kan man sälja detta för. (defekt)

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-bl...

har ett defekt tangentbord med 5st extra switchar. vad kan man sälja det för kostar ca 1400kr nytt

tangenterna gäller ctrl, shift, tab, §, 1, som inte funkar resten funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-bl...

har ett defekt tangentbord med 5st extra switchar. vad kan man sälja det för kostar ca 1400kr nytt

tangenterna gäller ctrl, shift, tab, §, 1, som inte funkar resten funkar.

50kr
De tangenter som är trasiga gör ju tangentbordet obrukbart för alla som spelar.

Permalänk
Medlem

En Calippo och kanske en Big Mac, skämt och sido defekt så inte många kronor, svårt att säga dock.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att säga en exakt summa, men kolla också på facebook i lokala köp och sälj grupper. Jag har sålt flera defekta tekniska prylar där. Var bara riktigt jäkla noga med att påtala att det är defekt och renoveringsobjekt. Men några kronor brukar man kunna få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

har ett defekt tangentbord med 5st extra switchar. vad kan man sälja det för kostar ca 1400kr nytt

tangenterna gäller ctrl, shift, tab, §, 1, som inte funkar resten funkar.

Hur har defekten uppstått? Har du hällt vätska i det eller utsatt det för yttre våld är det närmast bedrägerivarning på att inte uppge detta vid eventuell försäljning. Att ett specifikt område på tangentbordet inte fungerar tolkar jag inte direkt som en tillverkningsdefekt.
Många slantar kan du hursom inte förvänta dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur har defekten uppstått? Har du hällt vätska i det eller utsatt det för yttre våld är det närmast bedrägerivarning på att inte uppge detta vid eventuell försäljning. Att ett specifikt område på tangentbordet inte fungerar tolkar jag inte direkt som en tillverkningsdefekt.
Många slantar kan du hursom inte förvänta dig.

I och med att de ej fungerande tangenterna sitter så som de gör skulle jag säga att det låter som om en ledning på PCB är av, eller har dålig kontakt med kontrollern, vilket leder till att den kolonnen inte fungerar. Huruvida det uppkommit av användande eller inte låter jag vara osagt, men det är inte otänkbart att användaren inte har någonting med saken att göra.

Om min teori håller är det inte så svårt att fixa om man är lite flink med lödkolven, men i mina öron låter det som om ett nytt tangentbord till TS är blott ett garantiärende bort.

Permalänk

@Khers: råkade spilla whiskey på de o var klantigt nog å inte hälla ur allt o stänga av tangentbordet

Permalänk

@twit: nä det är ja medveten om spillde whiskey på den

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Haha, varför skrev du inte det i första posten? Hyfsat avgörande för huruvida tangentbordet är värt någonting. I det fallet är de värderingar du fått om 50kr/en big mac aningen höga. Elektronikskroten nästa, såvida du inte hittar någon som kan tänka sig att ta emot det utan betalning eller som är sugen på att lägga ner jobbet som krävs för att löda loss de fungerande brytarna och göra något med. Jag finner, med tanke på vad det är för brytare, det senare som oerhört osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-bl...

har ett defekt tangentbord med 5st extra switchar. vad kan man sälja det för kostar ca 1400kr nytt

tangenterna gäller ctrl, shift, tab, §, 1, som inte funkar resten funkar.

Mitt razer blackwidow chroma sålde jag till återvinningscentralen i halmstad för 0kr när jag la det bland elektronikskrot och sen gick jag och köpte mig ett ordentligt mekaniskt tangentbord från corsair som fungerat felfritt ett bra tag nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

råkade spilla whiskey på de o var klantigt nog å inte hälla ur allt o stänga av tangentbordet

I så fall kan det vara avlagringar kvar på kontakterna i brytarna som gör att de inte fungerar, så du kan möjligtvis fixa tangentbordet genom att bara rengöra dem. Här är t.ex. en video som visar hur man kan göra.

Permalänk

@Khers: gröna switchar

Permalänk

@anon255588: precis det var de ja tänkte, tack så mkt

Permalänk

500-600 borde du få iaf..... i spanska peseta

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Om det inte räcker med Isopropanol/smörj kan du ta isär switchen om den sitter ihop som en cherry MX, Cherry disassembly
Går att göra med DIY verktyg/ små skruvmejslar.
Deskthority DIY

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

@trebrecks: Om det inte räcker med Isopropanol/smörj kan du ta isär switchen om den sitter ihop som en cherry MX, Cherry disassembly
Går att göra med DIY verktyg/ små skruvmejslar.
Deskthority DIY

Viktigt att nämna i det sammanhanget är dock att det bara går att öppna PCB-monterade brytare på det sättet, om de är "plate mounted" (vilket är det i särklass vanligaste, och vad tangentbordet i fråga verkar vara) så kommer det inte gå att öppna hakarna och man kommer bara fördärva brytaren totalt om man försöker. Så vanligtvis måste man löda loss brytarna för att kunna öppna dem.

Permalänk

@perost: jo har varit o kollat å det såg pilligt ut:) får väl göra ett försök när jag har tid'

Permalänk
Medlem

Du kan nog vara nöjd om du kan få en hunka, knapparna som är defekta används ju i vanliga av de flesta. Själv hade jag nog varit nöjd att endast hitta någon som kan tänka sig att betala någonting för det.