Permalänk

Bra första bil?

Hej! Jag fyller 18 i November, så jag har börjat fundera på vad för bil man ska köpa. Jag kan typ inget om bilar så jag behöver er hjälp! Jag har bara CSN, så desto billigare desto bättre.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Har du någon budget? Är du okej med att meka själv?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Har du någon budget? Är du okej med att meka själv?

Som sagt, kan typ inget om bilar, så mindre mekande är bättre, men min pappa kan säkert lära mig lite mekande. Jag går på gymnasiet, så helt enkelt så billigt som möjligt. Jag får 1050 i månaden nu, och ska sommarjobba ett tag på sommaren, så jag kommer att ha några tusen.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Köp en småbil, dom är billigare att äga och köra! Köp någon "vanligt" så blir det mycket billigare o någon skulle bli kaputt!

Typ golf/polo osv!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Saab 9000 är krocksäker. Lite bättre komfort jämfört med motsvarande Volvo.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Som sagt, kan typ inget om bilar, så mindre mekande är bättre, men min pappa kan säkert lära mig lite mekande. Jag går på gymnasiet, så helt enkelt så billigt som möjligt. Jag får 1050 i månaden nu, och ska sommarjobba ett tag på sommaren, så jag kommer att ha några tusen.

OK, med den budgeten skulle jag rekommendera att vänta med bil. Du kommer ju knappt ha råd med kostnaden att äga den, dvs försäkring och skatt. Sen kostar ju bensin och underhåll också. Men, personligen köpte jag en gammal Lada för 1500 kr som höll i många år, sen sålde jag för samma peng. Den var otroligt lättmekad även för mig som aldrig gjort det förr. Som en stor moppe. Ingen krånglig elektronik eller nåt. Självklart ful som stryk och inte särskilt snabb, men tog mig runt med den. Så nåt sånt skulle jag rekommendera om din budget verkligen är noll. Hittar du en 30 år eller äldre är det ingen skatt på den, och en billig enkel trafikförsäkring är inte dyr.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Toyota Corolla. Årsmodell efter budget, antagligen något från 90-talet. Men tänk på att det kostar med skatt, försäkring, underhåll och framförallt bensin också.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Proffsmoddare

Golf 2, billiga och bra bil att lära sig hobbymeka lite med.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Volvo 850 är nog en av de bästa bilarna man kan ha som sin första bil. Väldigt lätta att meka med och alla delar till hela bilen finns på Biltema. Trevliga att köra och fruktansvärt gott motorljud samt tillförlitliga.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Du måste tänka igenom ett bilköp.

En bil kostar mycket mer än bara inköpspriset. Speciellt en äldre bil som gått långt.

Säg att du köper en bil för 5000kr, då får du räkna med att du behöver lägga minst lika mycket på reservdelar eller däck inom de närmsta månaderna.

Sen har du försäkring, skatt och bensin att räkna med också.

Jag hade köpt en äldre japanesare som första bil. Enkla att meka med själv och håller bra. Förutom rosten då, det får man leva med.
https://www.blocket.se/jamtland/Honda_Cicic_79193953.htm

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En Toyota Corolla. Kolla dock att den inte är speciellt rostangripen. Speciellt underrede, hjulhus och trösklar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

En välskött Saab 93 kommer man långt med.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Som PointMan skriver så måste du vara medveten om att ett bilköp kostar mycket mer än själva inköpskostnaden.

Utöver inköpskostnaden så tillkommer skatt, försäkring, besikningskostnader, service, reparationer och förbrukningskostnader (bland annat bränsle, däck och torkarblad).

Det blir mycket billigare om du tar en gammal bil som är vanlig och lär dig att fixa saker själv.

Men jag skulle rekommendera att du endast köper en bil om du MÅSTE ha en när du studerar. Man har inte mycket pengar att röra sig med som student, och med en bil utöver det så är det väldigt svårt att få ihop det.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk

Citroën Visa, den är fräsig

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Hej! Jag fyller 18 i November, så jag har börjat fundera på vad för bil man ska köpa. Jag kan typ inget om bilar så jag behöver er hjälp! Jag har bara CSN, så desto billigare desto bättre.

Det finns inga billiga bilar. Att köpa en bil är billigt, det är ägandet som kostar. Köper du en gammal Volvo 850 så behöver du kunna mecka för att det skall klara sig mellan besiktningarna. Och tid. Köper du en ny XC60 kommer premien äta upp hela ditt studielån och lite mer, utöver eventuellt lån.
Det bästa bilen är tre år gammal, nästan oavsett, bilmärke och har helst gått som tjänstebil (dessa brukar vara servade regelbundet, speciellt om det är BMW). Den största värdeminskningen har redan skett och skicket är fortfarande tillräckligt gott för att hålla ett tag innan något behöver bytas ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första bil när jag var 29, dvs när jag fick fast (typ fast) jobb.

Låna päronens tills dess, eller cykla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger, vänta! Även fast du är sugen som fan(jag minns själv) så kommer du tjäna på att vänta tills du har fått ett jobb. Som student så behöver man varenda öre och köper du en bil så kommer du antagligen gå back då det är så mycket mer än bara inköpspriset som kommer kosta.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp en nybesiktigad.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

När jag var ung på 1970-talet och bensinen kostade 1kr/liter, försäkringspremierna inte hade skjutit i höjden pga allt dyrare reparationer och politikerna ännu inte hunnit skatta ihjäl fordonssektorn (och lägga pengarna på annat) och höja momsen till groteska 25% som dessutom läggs på andra redan skyhöga skatter så hade det nog varit möjligt. Idag räcker inte 1000kr/månad någonstans när det gäller bilägande och drift, tyvärr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Audi 80 eller 100.
Bra billiga, lättskruvade och oändligt med reservdelar!

Samtidigt som det är roliga bilar

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: oja, tyvärr gör alla andra det med sin skruvmejsel som nyckel också

Permalänk
Medlem

@MariusFranzen: är det inte större sträckor du ska ta dig så köp en elcykel eller en vespa - bil kostar på tok för mycket för en studerande

Permalänk
Medlem

Köp Stora Bil Beg Boken utav Teknikens värld.

Permalänk
Inaktiv

Bland bilarna nära dig hade jag tittat på denna https://www.blocket.se/jamtland/Volkswagen_polo_coupe_CL_7925...

Kan du ta med en kompis / förälder / släkting som kan något om bilar skulle det kanske vara en bil som kan ta dig ganska många mil.

Permalänk

Hrmm ingen har nämt Ford KA, liten bra bil, billig och väldigt billig i drift! Saab hrmm visst men kostar med i drift kostnad.
Tycker du ska överväga bensin och diesel priserna som har rusat upp nu med.
Många köper sportiga/snabba bilar som första bil sen har dem ej råd med service oxh reperationer.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

Hrmm ingen har nämt Ford KA, liten bra bil, billig och väldigt billig i drift! Saab hrmm visst men kostar med i drift kostnad.
Tycker du ska överväga bensin och diesel priserna som har rusat upp nu med.
Många köper sportiga/snabba bilar som första bil sen har dem ej råd med service oxh reperationer.

Jag vill bara tillägga att min Saab 9-3 Aero med B205R "T7"-motorn drar 0.62 på landsväg. Så farligt dyrt är det inte.

Dessutom sitter jag hellre i en Saab än en liten Ford Ka om det smäller. Jag har börjat överväga säkerheten i mina bilar avsevärt högre efter att jag sett hur olika bilar förstörts på nära håll. Min far har klarat sig två gånger oskadd efter krock med älg på landsväg medans lyktstolpar i vanlig stadshastighet har skadat betydligt mer åt andra med mindre bilar.

Men är ändamålet enbart en liten, snål och billig bil är väl något som en Ford Ka helt okej. Personligen hade jag nog köpt en Skoda Fabia istället men det är bara en smaksak. Men underskatta inte vikten av säkerhet i bilen, speciellt om det ska köras landsväg på kväll eller morgon.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

En välskött Saab 93 kommer man långt med.

Till närmsta verkstad

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Till närmsta verkstad

Hellre det än att inte ens komma fram.

Jag har en del erfarenhet av Saab och tycker de fungerar bra. Mina största klagomål gäller rostskydd något som verkar vara okej på nya 9-3 men 9-5 och gamla 9-3 är ganska dåliga när det kommer till det. Även äldre bilar som 9000 och 900 blev ofta rosthögar.
Sen inredningen på alla årsmodeller av nya 9-3 är byggd av dålig plast. Samma gäller Saab 9-5 efter 2006 faceliftet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Hej! Jag fyller 18 i November, så jag har börjat fundera på vad för bil man ska köpa. Jag kan typ inget om bilar så jag behöver er hjälp! Jag har bara CSN, så desto billigare desto bättre.

Behöver du en bil eller är det bara "för att" du vill ha en? Är behovet inte extremt och du inte kan ett jota om bilar så tycker jag du ska överväga om du inte kan låna föräldrarnas när behovet är stort och sen bara fortsätta som du gjort alla 18år än så länge utan bil annars.

För inköp är det lilla i sammanhanget när du köper ngt billigt. En solid bil hittar du billigt nämligen. Men alla bilar kräver underhåll hur eller hur, oavsett hur fin den är, iaf om du vill hålla den fin och slippa oväntade problem, plus att oväntade haverier kan alltid dyka upp iaf. Ibland vanliga fel, ibland mindre vanliga och då är det jobbigare att laga...

Går inte in på kostnader i detalj för andra har gjort det en del...men tankar du en medelstor bil en gång i månaden typ har du ditt CSN borta redan där. Är det fortfarande värt att offra hela CSN, plus ta av spargrisen så fort något annat ska göras, vare sig det har med bilen eller nöjen att göra?

Är svaret ja, då hade jag kollat på Saab på blocket i första hand för det är mycket bil för pengarna där. Men var öppen för allt, helt klart. Kan finnas fynd om man letar ordentligt och har lite tålamod. Men dyker rätt objekt upp kan du inte tveka för mkt. Ha en tydlig budget och krav på utrusrming och skick och när rätt bil finns, åk och kolla på /slå till.

Är svaret nej...avvakta helt enkelt och köp i framtiden när du har större inkomst istället. Det är trots allt ett lotteri om du råkar ut för problem eller inte, vilket är drygt med en snortight budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

240/740 är lite utdaterat, hade lätt köpt en 850 som första bil nu. Kan inte rosta, vem som helst kan laga den och delar är i stort sett gratis.