Köpa Multifunktionsskrivare (MFP), vilken är det som gäller?

Permalänk
Inaktiv

Köpa Multifunktionsskrivare (MFP), vilken är det som gäller?

Tänkte köpa mig en multifunktions-skrivare till hemmet.

Den ska då alltså förutom utskrift klara av scanning och kopiering. Möjlighet till fax ser jag som en onödig funktion, så fungerar utmärkt med en MFP utan fax.

Det ska vara färglaser och den ska i huvudsak klara av A4. Alla andra format är en bonus som inte på något sätt är ett krav.
Den ska gå att ansluta trådlöst (wifi) men finns möjlighet till Ethernet så är det väl ett plus.
Finns det funktioner som t.ex AirPrint och wifi direkt osv så är även det en bonus, som inte är något krav. Men underlättar vardagen.

Jag har väl mest kikat på HP, men då jag inte kan mycket om skrivare så är jag öppen för förslag på andra varumärken.

Jag tänker mig att jag inte vill gå över 10.000:- i kostnad.

Någon som är insatt i skrivare och kan komma med förslag på vilken skrivare det är som gäller i dagsläget?

Förtydligade rubrik //Mod
Permalänk
Medlem

Hp pagewide 477dw kan jag rekommendera. Prisvärd och billig att skriva ut på. Arkivbeständiga utskrifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Hp pagewide 477dw kan jag rekommendera. Prisvärd och billig att skriva ut på. Arkivbeständiga utskrifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, när jag var i kontakt med HP häromdagen så rekommenderade de denna modellen:
HP Color LaserJet Pro MFP M181fw
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4455295

Har du någon insikt i huruvida den du rekommenderar är bättre eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, när jag var i kontakt med HP häromdagen så rekommenderade de denna modellen:
HP Color LaserJet Pro MFP M181fw
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4455295

Har du någon insikt i huruvida den du rekommenderar är bättre eller ej?

Mycket dyrare att skriva ut på. Typ 5 gånger dyrare.
Mycket slöare i utskrift, 16 sidor vs 55 per minut.

Men samtidigt billigare i inköp, fast dyrare i längden. Så den jag rekommenderar är ett bättre val. Men du får räkna på hur mycket du skriver ut

Permalänk
Inaktiv

@jocke92: ok, ser nu att enligt prisjakt så är den du rekommenderade en bläckstråle. Stämmer det? I så fall inte det jag frågade efter.

Permalänk
Medlem

Jag har HP m 277dw som är lillebror till denna:
https://www.dustin.se/product/5010885674/color-laserjet-pro-m...

Jag tycker den funkar mycket bra för mina behov, det går att maila t.ex. Word och excelfiler direkt till den för utskrift , scanna till mail eller nätverk mm.
Går bra att skriva ut direkt från Androidenheter men vet inte hur bra den är med iOS
Det den inte är så bra på är foton, men den gör det okej.
Tycker den är snål på tonerna med.
Ska du scanna mycket dubbelsidigt så gå på en som har dokumentmatare för dubbelsidig scanning. Det går att lösa i efterhand annars med t.ex. Acrobat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

@jocke92: ok, ser nu att enligt prisjakt så är den du rekommenderade en bläckstråle. Stämmer det? I så fall inte det jag frågade efter.

Det är HPs förbättrade teknik med bläckstråle. Billigare att skriva ut, arkivbeständigt, tål vatten och patronerna torkar inte. Så glöm de gamla problemen med bläck

Permalänk
Medlem

Hur mycket skriver du ut?
varför en budget på 10k?

Är själv klart nöjd med Brother DCP-9020, men skriver du ut väldigt mycket kan det ju vara mer värt med en dyrare/bättre
https://www.inet.se/produkt/3901314/brother-dcp-9020cdw

Brother är ganska trevliga som erbjuder tre års garanti jämfört med de andra märkena i samma prisklass som ger 1 år oftast.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv

@Bellerefon:

Jag skriver inte ut mycket. Jag scannar desto mer (alla "viktiga papper").
Jag är helt enkelt trött på mediokra till usla skrivare och scanners som bara orsakar problem de gånger jag ska skriva ut eller scanna.

Så vill ha något som fungerar i princip felfritt och utan krångel. Så betalar gärna lite mer om det innebär att jag slipper byta bläck eller försöka slå ihjäl skrivaren varje gång jag vill skriva ut.

Därav min budget på max 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

@jocke92: ok, ser nu att enligt prisjakt så är den du rekommenderade en bläckstråle. Stämmer det? I så fall inte det jag frågade efter.

Pagewide är HP:s nya serie som troligtvis kommer ersätta samtliga deras laserskrivare på enterprise-sidan.
Utskriften kan ske över hela pappret samtidigt, enda rörliga delen är pappersmatning, dvs få slitagedelar.
M477 är en vettig variant om du ändå vill köra med laser.
Fördelen med HP är deras HP UPD.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

@_niko_: ok, men det är fortfarande bläck. Så antar att det torkar ut som tidigare om man inte skriver ut så mycket?

EDIT: nevermind, såg att jag missat informationen i ett par inlägg upp om att bläcket inte torkar.

Permalänk
Inaktiv

@jocke92: Har "HP PageWide Pro 477dw" dokumentmatare för dubbelsidig scanning? Hittade ingen information om detta?

Permalänk

Laserskrivare

Jag hade en Canon MG 8150 i flera år som käkade färgpatroner. Även när jag inte använde skrivaren så dunstade färgerna bort i de 6 färgkassetter som satt bredvid varandra.
Jag klagade på detta hos Svanströms som menade på att bläckstråleskrivare var stenålder och föreslog att jag skulle köpa deras HP Laser Jet Pro MFP M130nw som använder pulver som inte torkar bort. Det kan gå 3 månader mellan gångerna jag använder skrivaren utan att pulver försvinner.
Vid normalanvändning behöver man byta pulverpatron en gång om året. Jag har haft min i drygt ett år utan tecken på att patronen börjar ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

@jocke92: Har "HP PageWide Pro 477dw" dokumentmatare för dubbelsidig scanning? Hittade ingen information om detta?

Ja det har den.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en multifunktionsskrivare att ersätta min mors Canon MG6150 (och även min egen). Överlag har jag varit nöjd med Canonskrivarna, men dom sörplar i sig bläck utav bara h...e och nu har en av dom lagt av med felkoden B200 och vill verkligen inte vara med längre. Den andra verkar ett skrivhuvud lagt av i precis när jag köpt två uppsättningar nytt bläck...

Nåja nog om det. Jag vill ha tag i en MFP laser denna gång. Färg/svartvit spelar inte så stor roll. Wifi vill jag ha och helst ska den vara billig i drift. Vill minnas att jag såg någon där man fyllde på toner och inte bara bytte kassett för ett tag sen, men jag kommer inte ihåg vilken skrivare det var.

Tips och förslag mottages tacksamt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"