Permalänk
Medlem

Hjälp en rookie med temp

Hej, jag har precis startat min gamla dator för att använda dem som streamingdator.
Problemet är att min dator låter väldigt mycket, och det är chassifläkten som gör ljudet. Jag laddade ner SpeedFan och fick fram:
GPU: 44C
SYSTEM: 118
CPU: 28
AUXTIN0: 48
AUXTIN1: 111
AUXTIN2: 110
AUXTIN3: 111
HD0: 35
TEMP1: 28

Är detta högt? Känns väldigt sjukt att system är på 118 väl? Få mig att förstå!
Vad är normalt att ha för grader?

Permalänk
Medlem

Temprapportering i olika program är lite voodoo för en del av dem rapporterar fel värden och/eller kan inte tolka sensorer rätt. De temperaturerna du behöver bry dig om som sällan slår fel är GPU och CPU, och där ligger det där ovanligt lågt.

CPU throttlar och saktar ner sig själv vid 100-105c (tror de finns några som gör det lägre också men det är 100-105 som är vanligast), de flesta brukar ha någon smärtgräns vid 80c ungefär och tycker inte att den ska gå varmare än så vid stresstest. Stresstest är alltså program som sätter 100% press på en del och ser hur högt upp den går i temperatur.

Grafikkortet sköter sig självt mer eller mindre, där behöver man sällan göra något för att ändra/påverka temperaturer om det inte är extremfall som egenbyggda kylare eller vattenkylningssystem.

Den chassifläkten som låter väldigt mycket kan du lätt sänka hastigheten på om du vet hur man gör och fläkten/moderkortet tillåter.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

CPU och GPU ser helt rätt ut, ingen större anmärkning på det. System känns väldigt högt, har för mig att jag själv fått fram 40-50 på min där, om jag inte minns helt fel. Får nog låta någon annan komma med ett lite bättre svar gällande System.

Hur ser temperaturerna ut när du låter datorn jobba rejält?

Permalänk
Medlem

Speedfan har aldrig kännts pålitligt för mig, tanka HWInfo och se vad som sägs där: https://www.hwinfo.com/download.php

CPU-tempen är ju dunder! Men det kanske är från en cold boot?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Hej
jag testade ladda ner programmet, det står att:
mitt moderkort är på 118 c
cpu 28
temp 2 48
temp 3 111
temp 4 111
temp 5 112
cpu (weight) 118
cpu ( peci ) 33

Detta är en coldboot, har alltså inga program igång. Varför är mitt moderkort så varmt? :S

Permalänk

@alexks:
Inget att oroa sig över. Som jag ser det så beror det på en av dessa två saker:
1) Givare visar fel.
2) Givare finns inte och programmet visar max vad det kan visa.
Jag skulle tro att det är det andra alternativet. Har haft flera moderkort där det visat just 118° på system.

Permalänk
Medlem

@eduenlamer: Tack för svaret! Känns väldigt tryggt, bäst är ni guys

Permalänk

hade moderkortat vart 100c + så tror jag systemet hade stängts av automatiskt då i syfte att skydde komponenterna från permanenta skador