Nån som har en 7980XE som överklockat den?

Permalänk
Medlem

Nån som har en 7980XE som överklockat den?

Är nyfiken på om nån köpt en 7980XE och överklockat.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

@cRitZa: Svar ja. Vad vill du veta?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Lite nyfiken på dina settings och vad du använt för att stresstesta.

Ja körde OCCT och drog upp processorn till ca 4.2 1.250vcore o då drog hela systemet ca 800W från väggen men ja fick det inte stabilt.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

@cRitZa: Jag kör för nuvarande min processor vid 4.4 GHz och exakt 1.100V på alla kärnor. Andra hastighet & volt punkter som jag identifierat på just min processor är 4 GHz (1.0V), 4.2 GHz (1.03V) och 4.3 GHz (1.06V) och likaså där på alla kärnor. Vid 4.5 GHz så börjar volten sticka iväg mot 1.25V på alla kärnor. Det är också vid denna volt som temperaturen börjar sticka iväg ganska rejält. Och vid 4.6 GHz så börjar det gå knackigt när processorn belastas långvarigt på alla kärnor.

Jag kan erkänna redan nu att jag inte har något riktig koll på hur mycket min processor drar eller hur pass mycket nätagget belastas. Men jag sitter på ett Seasonic 1000W Titanium nätagg som har en prislapp på runt 3000 kr. Den känns robust och jag har inte upptäckt någon större värmeutveckling på nätagget vid belastning. Den är riktigt sval även vid load. Värt att nämna är att jag använder även två PCIE 8 och 6 pin kontakter på mitt grafikkortet, det trots att varje kontakt har en dubbel uppsättning. Så varje enskild kabel får reducerad belastning även om vardera kontakt kan kopplas till båda 8 pin.

Dock kan jag också nämna att sitter på ett Asus Rampage VI Extreme moderkort med en 8 + 4 pin CPU EPSV12 kontaktkombination och det verkar hittills fungera rätt bra. Jag hade föredragit 8 + 8 pin och det finns ett näst intill likvärdigt moderkort som har det, Asus Rampage VI APEX. Den må vara mer orienterad för överklockning men stödjer enbart 4 DIMM slottar (64 GB RAM). För mig passade Rampage VI Extreme mina behov bättre.

Det jag kan också nämna är att jag vattenkyler både min CPU samt moderkortets VRM via en custom loop och ett monoblock. Mitt grafikkort är också vattenkylt på samma loop. Tack vare detta så hålls temperaturen på både CPUn och särskilt VRM i schack. Nu har visserligen båda Rampage moderkorten bättre VRM kylning än de flesta andra X299 moderkort. Men jag belastar min CPU i mycket långa perioder så jag ville kyla ner moderkortet bättre. Då kan vi prata om flera dagars tung encodning i tyngd med Prime95 hållet.

Vad gäller stresstest så har jag inte använt mig av några speciella metoder. Jag har kört Prime95 med AVX samt AIDA64. Utöver det så brukar jag encoda 4K videon med HEVC (H265, använder också AVX) i Handbrake. Jag kan också testa med VSYNC OFF och 3840 x 1600 upplösning i ett av de mest CPU intensiva spelen jag spelat, Vermintide - End Times. Utan VSYNC så kan spelet använda alla 18 kärnor till 50% på vardera.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: tack för utförligt svar.

Jag har ett seasonic gold x-1050, också det ett mkt bra nätagg, men jag har inte laborerat så mycket ännu.
Ja har ett Asus Prime x299-a, som också har 1x8 pin och 1x4 pin till CPU, men just nu så kör jag processorn milt klockad eftersom jag tyckte det var svårt att få den stabil i ens 4Ghz med 1.250vcore så ja kanske fick ett dåligt ex. Temperaturerna är inte problemet trots att jag kör en H110i o hamnar på max 70 grader vid 100% load i OCCT, men datorn startar bara om sig.

Ska laborera lite mer sen, men tack för ett så utförligt svar.
Min senare plan är att skaffa ett Asus WS x299 och köra en custom loop med ett monoblock precis som du.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

@cRitZa: Jag skulle rekommendera att du tittar på Rampage VI Apex eller till och med Extreme. Visserligen är det inga fel på ett ASUS WS X299 men det kanske blir svårt att hitta något monoblock till specifikt det moderkortet.

Hur som helst, här är lite UEFI inställningar:

Och sist men inte minst (men kanske ointressant för ditt bygge):

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

Jag har ett seasonic gold x-1050, också det ett mkt bra nätagg, men jag har inte laborerat så mycket ännu.
Ja har ett Asus Prime x299-a, som också har 1x8 pin och 1x4 pin till CPU, men just nu så kör jag processorn milt klockad eftersom jag tyckte det var svårt att få den stabil i ens 4Ghz med 1.250vcore så ja kanske fick ett dåligt ex. Temperaturerna är inte problemet trots att jag kör en H110i o hamnar på max 70 grader vid 100% load i OCCT, men datorn startar bara om sig.

Hittills har jag inte sett en enda 7980XE processor som krävt 1.25V för en 4 GHz överklockning. Inte en enda recension verkar ha kört den volten för just den hastigheten. Däremot har de flesta recensioner behövt kräma ut allt från 1.175V til 1.25V för allting mellan 4.2-4.6 GHz. Men i de flesta recensioner så har dock stabiliteten blivit något knackig vid runt 4.5~ GHz oavsett volt i tyngre laster som Handbrake och Adobe Premiere (och liknande program.

Kan jag dock tycka att du borde kunna nå 4 GHz vid åtminstone 1.1V och i absolut värsta fall 1.175V. Det kan vara så att du fick ett dålig exemplar. I synnerlighet om processorn inte är stabil i OCCT. Då lär den inte heller vara särskilt stabil i Prime95 och i synnerlighet inte heller i Handbrake som använder AVX, samt i Adobe Premiere. Både Prime95 och Handbrake genererar mer temperaturer än OCCT. Till och med Cinabench, om även temporärt, orsakar mer temperatur än OCCT. Till och med AIDA64 kan orsaka något högre temperaturer än OCCT.

Så ja... om din processor inte är stabil i ett av de lättare testen så lär den också krasha under press under en av tungviktarna. Det kan dock vara så att dina VRM blir överhettare under belastning. Det är rätt konstaterat på Internet, vare sig Youtube eller forum, att en större del av X299 moderkorten har undermåttlig kylning när 7900X och uppåt överklockas mot 4.5 GHz hållet. Men dessa beteenden kan också återfinnas hos X99 moderkorten när processorer som 6900K och 6950X överklockades i större omfattning.

Det kan vara värt att nämna att vid test som gjort på X299 så har de flesta moderkort nått VRM temperaturer på runt 100-120 grader vid belastning. De få moderkort som kan hålla sig under är de som har en extra VRM heatsink till vänster om vänstra DIMM slottarna. Denna heatsink kan t.ex. vara länkad till huvudheatsinken via en heatpipe. Tester gjorda på både omodifierade Rampage VI Extreme och Apex gav VRM temperaturer på runt 70 grader under vid belastning.

Eftersom jag vattenkyler min VRM så ligger den på någonstans mellan 34 grader idle och absolut max 50 grader vid långvarig tung belastning. Vanligt spelande och liknande får VRM temperaturen att ligga någonstans mellan 34-42 grader. Maxet på 50 grader är långt ifrån den stryk på 100-120 grader som många X299 moderkort får ta. Det gör också deras överklockning instabil.

Du får leka runt lite med din processor. Förhoppningsvis ger mina inställningar en idé om vad som är möjligt. I värsta fall får du kanske också köra en MemTest för att utesluta att dina RAM orsakar krasherna. I absolut värsta fall så kanske din VRM sviktar vid tung belastning.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: hej igen, går allt bra med ditt system?
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett monoblock, 2st 240 radiatorer, pump mm till mitt nuvarande moderkort. Jag räknar inte med att jag skall kunna ha samma prestanda som du men ja hoppas kunna komma upp i 4.1-4.2ghz iallafall.
Såg att du hade 4 radiatorer, du har också ett 1080ti i din loop, eller loopar vad vet jag.
Är lite nyfiken på din vattenkylning, vad har du för grejer?

Mvh Christer

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

@cRitZa: Ursäkta för mitt sena svar. Jag kör för nuvarande med uteslutande EK komponenter. Mina radiatorer består av två stycken 60mm tjocka radiatorer, en på 480mm och den andra på 360mm i längd. Utöver det har jag vanliga 240mm långa radiatorer på 27mm tjocklek.

På det har jag två pumpar, en DDC 3.2 pump och en D5 pump. Samt en vanlig 100mm lång eller stor reservoir och den räcker för att fylla hela systemet. Det tar inte många påfyllningar för att fylla hela loopen på runt 2.5 till 3 liter.

På moderkortet har jag ett EK monoblock som täcker både CPUn och VRM. Och grafikkortet är ett MSI 1080 Seahawk EK X med förmonterat vattenblock.

Allting är sammankopplat i en enda stor loop.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Tack för info, jag hittade dina uppgifter i nån annan tråd. har en annan fråga, jag kör 2st radiatorer en 280 och en 360, båda är från black ice och ca 50mm tjocka, optimerade för låg RPM fläktar eftersom jag vill ha en låg ljudnivå så ja kör 2 900RPM o resten 700RPM fläktar, och har ett monoblock för VRM o CPU men hamnar på över 85 grader när jag kör OCCT stora paket så den börjar klocka ner sig efter ett tag.
När jag känner med handen på radiatorerna och ovanför fläktarnas utblås, kör 280 insug i front push, 2st 120mm i botten insug och 3st utblås i topp, 360 radiator push, så är allt ljummet typ.

Vet inte om det är något knas eller om man inte kan förvänta sig bättre resultat. Du kyler ju GPU och CPU/VRM men har fler radiatorer.

Min idle temp ligger på ca 40-45 grader

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

@cRitZa: Ursäkta för sent svar. Mitt råd är att du kollar monteringen av ditt monoblock. När du har flera täckytor som monoblocket ska sättas över så är det lätt att det blir snett. I synnerlighet när man ska dit med "thermal pads" och liknande. Är de för tjocka på t.ex. VRM så får du inte dit monoblocket riktigt.

Det viktiga att ha i åtanke här är att det ibland kan vara bättre att köra med något tunnare thermal pads, förutsatt att du fortfarande får kontakt med den med det ditt monoblock. Samt att om thermal padsen är för tjocka så är det lätt att moderkortet faktiskt börjar bukta lite om du drar åt monoblocket. Och då kan den få dålig kontakt med processorn.

I skrivande stund ligger min idle temperatur på 30C medan temperaturerna för Prime95 som är absolut värst kan ligga på uppåt 85C. Program som OCCT ligger dock under. Så du borde kunna få liknande resultat även fast du har färre radiatorer.

Så ja, mitt råd är att du provar med att montera om monoblocket och ser över thermal padsen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Tack för tips ska kolla!

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm