Qualcomm Snapdragon 835 prestandatestas i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon 835 prestandatestas i Windows 10

En av de första Windows-baserade enheterna med Qualcomms systemkrets Snapdragon 835 prestandatestas. Resultaten visar en god batteritid med varierande prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant detta, hoppas de faktiskt blir nåt av detta och inte flopp som RT blev. Imponerande batteritid dock inte så imponerande prestanda men de optimeras säkert i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Är det rättvist att jämföra batteritiden på den här kretsen mot en i7:a verkligen?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Är det rättvist att jämföra batteritiden på den här kretsen mot en i7:a verkligen?

Är det rättvist att jämföra prestandan mot en i7:a?

Permalänk
Medlem

Så när man gnäller på att telefon är slö så är det för att den är slö.
Men intressant ändå. Skulle väl påstå att det främst har med Windows att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Är det rättvist att jämföra prestandan mot en i7:a?

Nä, men det är ändå bara en del av allihopa på listan med referenser. Hade det varit BARA den på prestandatestet vore det också märkligt men nu var det inte så.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Jag har svårt att förstå poängen med att köra Windows på en arm. Om Microsoft förenklade domänanslutning av andra enheter och förbättrade RDP mot dessa, så försvinner den stora poängen med windows. Office finns redan till dessa om än mindre bra.

Nj, jag vill ha något mer lättdrivet på mina arm cpuer.

Permalänk

Spännande, förhoppningsvis ser vi utökat stöd för ARM och slipper emulationen. Nu vill jag se 4, 6 & 8 kärn ARM processorer köras i högre frekvenser. Hur ser styrkretsen ut här? Har vi dubbelkanal för DDR4? PCIe stödet?

Skulle gärna se turbo teknik Och förbättrat stöd för den här tekniken inom PC världen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Skulle gärna se turbo teknik Och förbättrat stöd för den här tekniken inom PC världen.

Turboknappen en klassiker, ytterst sällan man hör någon idag fråga fråga om denna är påslagen: https://imgur.com/gallery/NMary6v

Annars kör de Windows Iot? Isåfall kanske jag ändrar mig, fullständigt windows känns dock som onödigt systemkrävande: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/windows-iot...

Liksom de mesta folk har operativsystemet till för att att öppna x antal instanser av Google chrome, någon gång Office och filhanteraren. Om det så är android, ios, windows, linux, macos bakom så är det för användaren ingen skillnad. (får väl köra Office i webbläsaren i linux)

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Turboknappen en klassiker, ytterst sällan man hör någon idag fråga fråga om denna är påslagen: https://imgur.com/gallery/NMary6v

Annars kör de Windows Iot? Isåfall kanske jag ändrar mig, fullständigt windows känns dock som onödigt systemkrävande: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/windows-iot...

Liksom de mesta folk har operativsystemet till för att att öppna x antal instanser av Google chrome, någon gång Office och filhanteraren. Om det så är android, ios, windows, linux, macos bakom så är det för användaren ingen skillnad. (får väl köra Office i webbläsaren i linux)

Haha tänkte på turbo-boost teknologin auto-OC

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Undrar hur Snapdragon 845 presterar med Windows 10. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Största bromsklossen är ju fortfarande ett begränsat windows. Lär ju floppa det här med. Emulering av 32bitars i all ära men tror inte det räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Största bromsklossen är ju fortfarande ett begränsat windows. Lär ju floppa det här med. Emulering av 32bitars i all ära men tror inte det räcker till.

Nopp det kommer inte räcka med bara en 32bits stöd för appar, frågan är snarare om Windows kan hinna upgradera RS4/RS5 möjligtvis RS6/7 för utveckla processen på ARM processorer innan Microsoft ger upp skutan och lägger ner det.

Som alla vet så lägger Microsoft ner allting som inte verka funka bra det mesta snabbt också Mobilen var väl den delen det försökte hålla kvar längst av alla, och när Windows 10 Mobile OS börja komma in i sådan läge man kan tänkas köpa så meddelar det att de upphör med Windows 10 Mobila OS systemet.

Samma sak lär antaligen hända med Windows 10 ARM PC likaväl programvaran för ARM lär behöva förbättras med varje Windows 10 version och då det endast kommer 2 om år, så är frågan hur fort de kan jobba jämfört mot sina beslutstagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Spännande, förhoppningsvis ser vi utökat stöd för ARM och slipper emulationen. Nu vill jag se 4, 6 & 8 kärn ARM processorer köras i högre frekvenser. Hur ser styrkretsen ut här? Har vi dubbelkanal för DDR4? PCIe stödet?

Skulle gärna se turbo teknik Och förbättrat stöd för den här tekniken inom PC världen.

dual channel ram har ARM haft från Cortex A15 och kanske tidigare, sen om dom som designar systemkretsar implementerar det är en annan sak.
Hur Qualcom har gort vet jag nte men misstänker att dom åtminstone kör med det på sina större kretsar.

PCIE har dom flesta systemkretsar i någon form då det används till att utöka funktionalitet med sådant som inte är i systemkretsen.

Sen så har ARM systemkretsar även intregerad kontroller för styrning av LCD skärm, vilket ju är en fördel, kostnadsmässigt.

Turbo är väll inte utbrett då ARM kör med en kombination av långsamma och strömsnåla kärnor + snabba och mer strömslukande kärnor.
Det är ARM big.LITTLE architecture-

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Största bromsklossen är ju fortfarande ett begränsat windows. Lär ju floppa det här med. Emulering av 32bitars i all ära men tror inte det räcker till.

Flera frälsta jag hört ifrån säger att emuleringen är förvånansvärt bra. Jag har varit skeptisk för det det är piss med eftersläp/förlorad prestanda oavsett användningsområde. Men det är möjligt att de fått till så bra emulering att man knappt märker av det för flertalet applikationsområden. Jag har börjat köpa den delen.
Det jag snarare ser som största bromskloss här är att ARMprocessorer är för klena för mycket som annars är av intresse att emulera.

De program som kan emuleras så som office, webläsare, netflix och liknande finns redan som UWPappar så de behöver ju inte emuleras.
Tyngre program som photoshop och liknande går att emulera, men ärligt talat... Vem tusan vill sitta och jobba i ett sådant program med en så klen processor?
Att ersätta en kanske 40Wprocessor mot en som drar 2-3W lär märkas av i allt som är lite mer krävande.

Skulle väl vara en bra ersättare till netbooks kanske. Men de finns ju inte kvar på marknaden just för att folk tyckte det var rent piss med så klena datorer till det mesta

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Nej nej nej Qualcomm, vad trodde de som utvecklar Windows i ärlighetens namn, detta är inte det minsta intressant enligt mig.

Och kommer aldrig att vara, ARM ska vara energisnåla processorer med fokus på OS byggda på Unix-kärnan, och hör hemma i mobiler, respektive surfplattor i min mening, varför göra dem ämnat för något de aldrig var skapta för.

Nej, detta bör floppa liksom Windows tidigare försök, kraften räcker ju inte till till något i princip, nu är väl f ö rätta gången att fråga sig om den klarar MS Röj, haha

Visst, batteritid finns där att hämta, men är inte värt det enligt min subjektiva åsikt, om de aldrig kan leverera godtycklig prestanda, processorn lär ju gå på knäna med några flikar uppe i webbläsaren redan, eller om man öppnar Photoshop och ska manipulera bilder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv

Någon som är insatt i varför Microsoft valt att satsa på 32-bitars Windows? För mig låter det bara oerhört korkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerBlader:

Nej nej nej Qualcomm, vad trodde de som utvecklar Windows i ärlighetens namn, detta är inte det minsta intressant enligt mig.

Och kommer aldrig att vara, ARM ska vara energisnåla processorer med fokus på OS byggda på Unix-kärnan, och hör hemma i mobiler, respektive surfplattor i min mening, varför göra dem ämnat för något de aldrig var skapta för.

Nej, detta bör floppa liksom Windows tidigare försök, kraften räcker ju inte till till något i princip, nu är väl f ö rätta gången att fråga sig om den klarar MS Röj, haha

Visst, batteritid finns där att hämta, men är inte värt det enligt min subjektiva åsikt, om de aldrig kan leverera godtycklig prestanda, processorn lär ju gå på knäna med några flikar uppe i webbläsaren redan, eller om man öppnar Photoshop och ska manipulera bilder

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har väl en misstanke om att Microsoft inte vill stå utan en plattform motsvarande mobiler/surfplattor för framtiden. För mer och mer går att göra på ordentligt energisnåla enheter. Mycket vardagsbruk och kITkonsumtion men även en del jobb - produktion. Och det är ju hitåt stora kundgrupper rör sig.
Så grundtanken förstår jag faktiskt. Samma grej som windows RT egentligen.
Problemet blir ju att det här ser ut att komma för laptops. Inte en bra konkurrent till surfplattor och mobiler. Eller det kanske inte var tanken(?) men upplevelsen jag får här är väl just den att det känns felriktat till laptops.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Bra resultat med tanke på vad ARM SoCen egentligen är designad för. Kan de bara optimera produkten för datoranvändning och öka prestandan samt få till AMD64-kompatibiltet så kan vi som kunder få se rejäl konkurrens på datormarknaden. Och en ny marknad för ARM-företagen att erövra framför allt.

Jag kommer vara intresserad av nästa generation eller kanske tredje generationen. Vill gärna se något som överlever ett dygn igång på batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk.

Vad är fördelen? Priset? Knappast, då surfplattor med de senaste ARM-SOC:sen kostar som laptops med i5.

Batteritid? Så länge den räcker längre än den normala dagsanvändningen är längre batteritid ointressant. Vad spelar det för roll om du har 8 eller 12 timmars batteritid? Du laddar ändå den på kvällen.

Värme/fläktar? Surface Pro kan ju köra i5 utan fläktar ...

Nä detta känns meningslöst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig faktiskt mer! Ett laptop-batteri är ju rejält mycket större än i mobilen. Förstår att det inte är exakt samma klockfrekvenser på kretsen osv, men åndå. Förväntade mig minst 20h surf.

Men tror prestandan är alledeles för dålig för WIndows 10 just nu, detta kommer bli lite det som Atom var förr. = inge kul.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare

Det har knakat rätt mycket i fogarna kring "Wintel corporation" de senaste åren, här lyckas Microsoft göra en sådan total trainwreck av ARM-stödet att x86-gänget får allt stöd de någonsin kan önska sig...

Så länge som ARM på Windows är beroende av x86-kompatibilitet är det garanterat ett misslyckande. Fördelen med ARM, specifikt 64-bitars ARM, är att man designade detta med start runt ~2010 utan tanke på bakåtkompatibilitet. Resultatet är något som är en väsentligt bättre match för de krav dagens system ställer på en CPU-arkitektur än vad både x86 och 32-bitars ARM är.

Nästa "WTF". Då detta lanseras 2018, varför använder man då en Snapdragon 835 och inte 845 (eller ännu hellre Exynos 9810?). Snapdragon 835 bygger på Cortex A73, en väldig bra CPU-design givet målet.

Målet med A73 att skapa en riktigt strömsnål CPU med lysande perf/W som är riktigt enkel att integrera med annan IP i ett systemkrets. A73 är dock en "dual-issue out-of-order" design, d.v.s. i grunden samma som Atom Silvermont och AMD Jaguar. Egentligen rätt imponerande att den hänger med Atom Goldmont så pass väl då det är en "trippel-issue out-of-order" design som presterar ~20-30 % bättre jämfört med Silvermont/Jaguar vid samma frekvens.

Cortex A75 (som är en relativt enkelt "trippel-issue out-of-order" design) i Snapdragon 845 presterar runt 15-20 % bättre vid samma frekvens jämfört med A73. Samsungs M3 som sitter i Exynos 9810 presterar runt 60 % bättre jämfört med A73.

Sedan undrar jag om Windows överhuvudtaget stödjer en asymmetrisk CPU-konfiguration, ser inte riktigt ut så från resultaten. Snapdragon 835/845 har 4+4 kärnor, i Linux kan man använda alla dessa kärnor parallellt medan jag misstänker att Windows kör på den äldre big.LITTLE konfigurationen där man bara "ser" fyra kärnor. De "stora" kärnorna används vid hög last medan de små vid låg.

Inte för att 8 kärnor skulle hjälpa det minsta i att göra enheten mindre slö, enda som kan fixa det är bättre enkeltrådprestanda. Men skulle i alla fall se bättre ut i benchmarks

Dröm-CPUn för en ARM-baserad laptop är självklart Apples, den är mer än dubbelt så snabb vid samma frekvens jämfört med Cortex A73. Tar man hänsyn till att Apple inte riktigt kan klocka lika högt är det ändå ungefär dubbla prestanda där. Redan med Samsungs M3 blir det intressant, tror x86-lägret är väldigt glad att Apples CPU inte är allmänt tillgänglig för andra att använda...

Minimikravet för denna lansering borde därför varit Snapdragon 845. Exynos 9810 vore så klart väsentligt bättre, men nu är det ju Qualcomm och Microsoft som samarbetar.

Nästa minimikrav är att MS Office och egentligen alla av Microsoft program som är relativt vanliga fanns native på 64-bitars ARM (är ren idioti att köpa en ARM CPU för att emulera x86, framförallt givet hur katastrofal x86 ISAn är i dagens läge).

Ser inte priset som ett problem. Största värdet kommer ju för de som vill ha en riktigt lätt laptop med brutal batteritid vid aktivt användande. Intels mobil-CPUer är extremt bra på att klocka upp sig till maxfrekvens, utföra sitt jobb och gå tillbaka till vila där de i princip inte drar något alls. Men x86 är mer komplex på en rad sätt, så det kommer alltid dra mer ström när CPUn faktiskt jobbar.

Slutligen: för de som fortfarande tror att det kommer gå att använda väldigt många kärnor på skrivbordet så borde de verkligen hålla tummarna för 64-bitars ARM. x86 har gjort en del designval som idag inte kan ändras då det skulle bryta bakåtkompatibiliteten, dessa val minskar vinsten av att ha många kärnor. 64-bitars ARM är den enda designen med perfekt match till C/C++/Java (och nästan perfekt till C#) krav på synkronisering mellan trådar (x86 skjuter rätt långt över målet i många fall -> lämnar prestanda på bordet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nopp det kommer inte räcka med bara en 32bits stöd för appar, frågan är snarare om Windows kan hinna upgradera RS4/RS5 möjligtvis RS6/7 för utveckla processen på ARM processorer innan Microsoft ger upp skutan och lägger ner det.

Som alla vet så lägger Microsoft ner allting som inte verka funka bra det mesta snabbt också Mobilen var väl den delen det försökte hålla kvar längst av alla, och när Windows 10 Mobile OS börja komma in i sådan läge man kan tänkas köpa så meddelar det att de upphör med Windows 10 Mobila OS systemet.

Samma sak lär antaligen hända med Windows 10 ARM PC likaväl programvaran för ARM lär behöva förbättras med varje Windows 10 version och då det endast kommer 2 om år, så är frågan hur fort de kan jobba jämfört mot sina beslutstagande.

Själva Windows och UWP kör nativt om jag förstått det rätt. Mao, allt från MS själva är optimalt gjort direkt med ARM, troligen därför du får så pass mycket bättre tid med Egde än Chrome tex.

Så dessa maskiner bör väl egentligen ses som en enkel Chomebook, men med möjligheten att faktiskt köra x86 program, om du behöver det. Och i den situationen är ju faktiskt produkten rätt bra. Ja, det behövs mer kraffulla ARM CPUer, men en del hänger ju också på frekvens och TDP där. Den är optimerad för låg energi, inte för kraft, vilken naturligtvis kan göras om när marknaden finns.

Skrivet av Söderbäck:

Flera frälsta jag hört ifrån säger att emuleringen är förvånansvärt bra. Jag har varit skeptisk för det det är piss med eftersläp/förlorad prestanda oavsett användningsområde. Men det är möjligt att de fått till så bra emulering att man knappt märker av det för flertalet applikationsområden. Jag har börjat köpa den delen.
Det jag snarare ser som största bromskloss här är att ARMprocessorer är för klena för mycket som annars är av intresse att emulera.

Om jag förstått det rätt så går det långsamt första gången, då emuleringen "sparas" till nästa gång. Så om du använder en x86 mjukvara mer än en gång, kommer prestandan inte bli så lidande, då en färdig "emulering" redan finns. (Inte riktigt säker på hur de gör detta, men tydligen ska det sparas på disk)

Skrivet av Söderbäck:

De program som kan emuleras så som office, webläsare, netflix och liknande finns redan som UWPappar så de behöver ju inte emuleras.
Tyngre program som photoshop och liknande går att emulera, men ärligt talat... Vem tusan vill sitta och jobba i ett sådant program med en så klen processor?
Att ersätta en kanske 40Wprocessor mot en som drar 2-3W lär märkas av i allt som är lite mer krävande.

Skulle väl vara en bra ersättare till netbooks kanske. Men de finns ju inte kvar på marknaden just för att folk tyckte det var rent piss med så klena datorer till det mesta

Helt rätt.
Det är en första generation som visar konceptet, möjligheterna och för otroligt många är faktiskt batteritiden mer viktig än några FLOPs... Och om folk kan surfa och spela på sina telefoner med 835... varför skulle de inte kunna det här? Det kommer självklart inte räcka att driva tyngre saker, men... det är det inte tänkt heller.

Om något kanske det kan få MS att faktiskt optimera sitt OS, istället för att göra det till bloatware som det redan är på väg att bli...

Enda kritiken jag har att ge här är priset. För att ARM ska konkurrera här måste den också landa på prisnivån som enklare CPUerna (typ celeron/låg i3) gör. De får betydligt mer prisvärt system att bygga och kan tom enklare få till bra batteritid. Men att tro folk betalar upp till 10kkr för detta... sker inte. Det är inget äpple på det, så bara glöm det.

Istället bör detta ses som en konkurrent mot Chromebook... men med fördelen att du kan göra mer.

Permalänk
Medlem

Det hela verkar mest visa att ARM inte är någon bra ide på vanliga PC + Windows 10, ännu....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan man köra enklare saker i Photoshop, typ 2-3 lager utan märkbart hack skulle det vara ett intressant alternativ för min del på resor. Nu åker surfplattan eller chromebooken med om man vill resa lätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag har väl en misstanke om att Microsoft inte vill stå utan en plattform motsvarande mobiler/surfplattor för framtiden. För mer och mer går att göra på ordentligt energisnåla enheter. Mycket vardagsbruk och kITkonsumtion men även en del jobb - produktion. Och det är ju hitåt stora kundgrupper rör sig.
Så grundtanken förstår jag faktiskt. Samma grej som windows RT egentligen.
Problemet blir ju att det här ser ut att komma för laptops. Inte en bra konkurrent till surfplattor och mobiler. Eller det kanske inte var tanken(?) men upplevelsen jag får här är väl just den att det känns felriktat till laptops.

Jo, deras försök kring Windows RT, respektive deras egna OS ämnat för telefoner misslyckades, möjligen att de eventuellt kan ta igen det.

Men anser ändå inte att ARM är den rätta vägen personligen, då det kommer vara synonymt med mobil- respektive surfplattor-SoC för mig.

Och jag kan bara instämma med dig om att det känns felriktat, gravt felriktat om de ämnar att försöka ta ARM till bärbara datorer med ett så tungrott OS (som det bör bli för dagens ARM-uppbyggnad) som Windows 10.

Därav jag anser att ARM bör förpassas till Surfplattor, respektive telefoner, såvida inte Windows 10 S-läget, eller vad det skulle kallas, kommer vara ett riktigt genombrott, och kommer att vara ett kraftigt nedbantad läge i Windows 10 i princip, som kommer att göra det betydligt mera lättrott för ett ARM SoC.

Men att jag ändå ställer mig högst tveksam till även denna idé som Microsoft lyckats komma på, tills dess att jag faktiskt har blivit bevisad att det går rätt rappt, som en Intel i3:a eller så, I de flesta fall.

Och inte tungrott som en Intel Celeron eller om det var Intel Atom år 2008, med 2, eller om det var 4GB RAM, med windows Vista som tog evigheter att komma in i, och tills allting hade laddat klart. (inte jag som hade den setupen, men en vän som ville ha något billigt, och vem fick kolla på varför den bärbara gick segt som sirap )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Är det rättvist att jämföra batteritiden på den här kretsen mot en i7:a verkligen?

Tänkte samma.. hade väl varit bättre att uppge batteritiden jämför med N3450.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls. Imponerande batteritid om man gör vad??? Verkar på sin höjd fixa FB och Netflix, köp en platta.
Ett nedskalad kodat os för hårdvaran så kanske, men då är väl ms några år efter.
En ARM är gjord för att jobba snålt, om man börjar pressa dessa med oc och volt tappar man poängen, tror jag.
Hoppas att jag har fel ändå för konkurrensen skulle vara trevlig, men på rak ARM känns det som en kort, smal, återvändsgränd.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KoAoL:

Förstår inte alls. Imponerande batteritid om man gör vad??? Verkar på sin höjd fixa FB och Netflix, köp en platta.

Yes. Men ser man det uitfrån microsofts perspektiv så behöver de agera och göra något för att inte bli akterseglade av de andra batterisnåla plattformarna. Privatkunder klarar sig i större utsträckning idag med endast mobil/platta och det börjar även användas mer på en del arbetsplatser. Kontoret i mobilen/iapd med tangentbord och liknande. Microsoft har inte produkter anpassade för detta i nuläget. Alternativet att sitta vid sidan av och inte försöka hänga med kunderna till lättare plattformar skulle vara direkt dumt. De måste försöka att finnas där kunderna vill vara helt enkelt. Detta är en sådan satsning.

Skrivet av KoAoL:

Ett nedskalad kodat os för hårdvaran så kanske, men då är väl ms några år efter.

Nej då. De har släppt enheter för detta för flera år sedan. Windows RT. Inte för att satsningen gick så bra, men efter har de nog inte varit.

Skrivet av KoAoL:

En ARM är gjord för att jobba snålt, om man börjar pressa dessa med oc och volt spänning tappar man poängen, tror jag.
Hoppas att jag har fel ändå för konkurrensen skulle vara trevlig, men på rak ARM känns det som en kort, smal, återvändsgränd.

För surfplattor och liknande kanske det kan funka om microsoft vässar konceptet ditåt. Kanske. För laptops tror jag likt dig att det blir för klent och för likt netbooks som folk tyckte var piss på grund av undermålig prestanda.

Jag förstår microsofts satsning och de kan inte bara stå och vänta när marknaden ändras. Men jag är inte så säker på att det passar kunderna så superbra. Som du säger - köp en platta om man klarar sig med en appbutik.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Men ser man det uitfrån microsofts perspektiv så behöver de agera och göra något för att inte bli akterseglade av de andra batterisnåla plattformarna. Privatkunder klarar sig i större utsträckning idag med endast mobil/platta och det börjar även användas mer på en del arbetsplatser. Kontoret i mobilen/iapd med tangentbord och liknande. Microsoft har inte produkter anpassade för detta i nuläget. Alternativet att sitta vid sidan av och inte försöka hänga med kunderna till lättare plattformar skulle vara direkt dumt. De måste försöka att finnas där kunderna vill vara helt enkelt. Detta är en sådan satsning.

Nej då. De har släppt enheter för detta för flera år sedan. Windows RT. Inte för att satsningen gick så bra, men efter har de nog inte varit.

För surfplattor och liknande kanske det kan funka om microsoft vässar konceptet ditåt. Kanske. För laptops tror jag likt dig att det blir för klent och för likt netbooks som folk tyckte var piss på grund av undermålig prestanda.

Jag förstår microsofts satsning och de kan inte bara stå och vänta när marknaden ändras. Men jag är inte så säker på att det passar kunderna så superbra. Som du säger - köp en platta om man klarar sig med en appbutik.

Tack för lite djupare analys, mitt inlägg var i djup affekt
Det som störde mig så är ett sånt slöseri med resurser när de hade kunnat optimera så mycket mera och kanske haft en intressant produkt för marknaden. I nuläget är det inte det.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.