AMD Ryzen 5 2600X och Ryzen 7 2700X butikslistas

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 2600X och Ryzen 7 2700X butikslistas

Efter att processorer i Ryzen 2000-serien dykt upp i prestandatester listas nu fler modeller hos diverse återförsäljare, vilka nämner en lansering den 19 april.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hejja!! kanske byta till 2700x för jag kan!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hoppas 2700X blir bra och pressar 8700k lite, så kanske Intel får sänka priset lite på 8700k

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr[M]:

Hejja!! kanske byta till 2700x för jag kan!

Jag ska klart testa ett ex 😊

Permalänk
Inaktiv

God chans att det blir en 2700X för min del.
Ser fram emot kommande recensioner med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Hoppas 2700X blir bra och pressar 8700k lite, så kanske Intel får sänka priset lite på 8700k

8700k är redan överskattad. 4,5ghc oc på en ryzen 2600x utan delid kommer vara bis för gamers och stöd för 2933 minnes klock så hoppas man se 3600 stabilt utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av _Merc_:

8700k är redan överskattad. 4,5ghc oc på en ryzen 2600x utan delid kommer vara bis för gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar Intel. Har en 8700k@5.2ghz redan men tjejen behöver en ny cpu.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Tycker alla modeller känns vettiga prismässigt, 2600/2700 i en server = mums

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

8700k är redan överskattad. 4,5ghc oc på en ryzen 2600x utan delid kommer vara bis för gamers och stöd för 2933 minnes klock så hoppas man se 3600 stabilt utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Jag föredrar Intel. Har en 8700k@5.2ghz redan men tjejen behöver en ny cpu.

delid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

4790k, hmm 4 kärnor. Hur går det att stream via obs med den? IPCn är ju under ryzen klock för klock. Specielt med tanke på minneshastigheten som nu ryzen refresh stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av _Merc_:

delid?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, och custom vattenkylning.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Jag föredrar Intel. Har en 8700k@5.2ghz redan men tjejen behöver en ny cpu.

köp henne en 2600x eller 2600 och kör en lättare oc till 4,2ghz. 1000 lappen mindre än en 8700k men bättre MT prestanda med pga högre minnes hastigheter och du behöver inte delida eller köpa vatten kylning för att över klocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

Är din "bättre"? Vad om han behöver 8 kärnor? Då är Ryzen bättre än en gammal 4 kärnig CPU. Så sluta tänk endast om MAX FPS i spel är du snäll. Ryzen 7 total överkör ALLA 4 kärniga CPUer i det mesta utöver spel.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

Hur högt klockar du den för att kompensera de 8 trådar den saknar mot en Ryzen 7? Ryzen ligger rätt nära haswell om man jämför modeller med samma antal kärnor och kör dom i samma frekvens ibland bättre ibland sämre. https://www.sweclockers.com/test/24701-intel-core-i9-7980xe/1...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Så du hoppas att det går bra för AMD så du kan köpa Intel? Då är du en del av problemet. Detta är vad många vill, att det går bra för AMD så de kan köpa Intel, men detta gör ju att AMD inte får pengarna och på så sätt går det sämre för AMD och då behöver inte Intel sänka priserna. Så köp bara 8700K så kan du stödja Intel mer.

Håller med dig, folk klagar men väljer ändå att inte hjälpa till att stödja en hållbar utveckling samt sund konkurrens.

Stackars människor.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om det blir någon stor skillnad mellan ett X370 moderkort och ett X470 moderkort i prestanda, X470 verkar ju ha nya funktioner (XFR2 Enhanced och Precision Boost Overdrive)

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är din "bättre"? Vad om han behöver 8 kärnor? Då är Ryzen bättre än en gammal 4 kärnig CPU. Så sluta tänk endast om MAX FPS i spel är du snäll. Ryzen 7 total överkör ALLA 4 kärniga CPUer i det mesta utöver spel.

Fast i hur många andra applikationer mäter man konstant prestanda likt fps i spel? Förutom syntetiska tester då...

Hur som helst så verkar Ryzen 5 2600X väldigt intressant om den stannar runt 2590 i pris. Iaf för mig som funderar på att downsiza datorn till itx-chassi och då behöver nytt mobo och cpu. Får väl se vad som är mest prisvärt framåt Black Friday

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Kul att AMD är på rätt spår! Ser framemot vad Ryzen 2 kommer kunna leverera. Själv får jag min 8700k idag då jag inte var så jättenöjd med min 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

Bytte själv nyligen från en i7 4790K till en Ryzen 1600 och tycker ändå att jag får bättre spel prestanda i samtliga titlar jag spelar. Overwatch, PUBG, Witcher 3 m.fl. Fanns egentligen ingen anledning att byta men moderkortet paja och garantin hade gått ut. Sen var inte skillnaden jätte mycket men mer kärnor gör ju att "multitaskingen" blir snällare mot systemet också. Det spel som gav mest skillnad var Overwatch men Overwatch är ju extremt optimerat för Ryzen. Det har man ju sätt i diverse benchmarks.

Permalänk
Medlem

Ja det lutar ju då åt att det blir en 2700X som får ersätta min 1700. Om 3000Kr stämmer så är det helt otroligt mycket CPU för pengarna, och självklart kommer jag köra vidare på mitt Prime X370 Pro, och slipper krångla med ny Windows-nyckel ::)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väntar nog till nästa generation innan jag byter min i7 5820k som tuggar på fint fortfarande.
Grät krokodiltårar när jag jämförde prestanda/krona jämfört min processor och första generationen ryzen...
Plus att jag fick klocka ner den från 4,2Ghz till 4,0Ghz nu i dagarna pga instabilitet. Funkat klockrent på 4,2Ghz sen köpet med luftkylning. Drabbades av en monero trojan som öste på max belastning var 5-12e minut i några sekunder, så höll den på så i intervaller. Den körde i intervaller med olika lång tid mellan varje, grovt räknat rörde det sig om intervaller om 5-12 minuter, sen blev datorn helt obrukbar några sekunder, och task manager visade inte någon process som laddade, men all kapacitet gick åt till nånting...
Så sen jag fick en monero trojan hände i alla fall nånting som inte va så bra för hårdvaran.
Hur vet man att man blivit kvitt en monero trojan som är helt stealthad och inte visar sig när man öppnar task manager?

*EDIT*
Malwarebytes hittade ingenting, så formaterade om. Men efter omformateringen känns den ändå fortfarande "slö" typ ibland när man spelar. Dock inte på samma sätt som när jag uppenbarligen hade en monero trojan.
Bara tänkte om någon känner till nåt om monero trojaner, och hur man blir kvitt dom.
*/EDIT*

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jioop:

Väntar nog till nästa generation innan jag byter min i7 5820k som tuggar på fint fortfarande.
Grät krokodiltårar när jag jämförde prestanda/krona jämfört min processor och första generationen ryzen...
Plus att jag fick klocka ner den från 4,2Ghz till 4,0Ghz nu i dagarna pga instabilitet. Funkat klockrent på 4,2Ghz sen köpet med luftkylning. Drabbades av en monero trojan som öste på max belastning var 5-12e minut i några sekunder, så höll den på så i intervaller. Den körde i intervaller med olika lång tid mellan varje, grovt räknat rörde det sig om intervaller om 5-12 minuter, sen blev datorn helt obrukbar några sekunder, och task manager visade inte någon process som laddade, men all kapacitet gick åt till nånting...
Så sen jag fick en monero trojan hände i alla fall nånting som inte va så bra för hårdvaran.
Hur vet man att man blivit kvitt en monero trojan som är helt stealthad och inte visar sig när man öppnar task manager?

svårt att motivera bytet till en nyare cpu idagens läge när en sandybridge fortfarande ger okej fps. Men när tillverknings tekniken kryper neråt 7nm så blir det svårt att inte motivera en uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Intel får verkligen konkurens nu. Snyggt jobbat med ryzen.
Dock har man köpt en 8700k för maximal en tråds prestanda, spelar endast på datorn.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

Lul, min 1800X pissar på min 6700K som är klockad.
Finns ingen chans att din 4790K är bättre än Ryzen 2.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

svårt att motivera bytet till en nyare cpu idagens läge när en sandybridge fortfarande ger okej fps. Men när tillverknings tekniken kryper neråt 7nm så blir det svårt att inte motivera en uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

svårt att motivera bytet till en nyare cpu
svårt att inte motivera en uppgradering

what?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Vad hände med min första kommentar? Sa jag något som borde bli censurerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Ska bli kul att se om det blir någon stor skillnad mellan ett X370 moderkort och ett X470 moderkort i prestanda, X470 verkar ju ha nya funktioner (XFR2 Enhanced och Precision Boost Overdrive)

Kommer inte det förbättrade xfr fungera för oss med äldre moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Väntar nog till nästa generation innan jag byter min i7 5820k som tuggar på fint fortfarande.
Grät krokodiltårar när jag jämförde prestanda/krona jämfört min processor och första generationen ryzen...
Plus att jag fick klocka ner den från 4,2Ghz till 4,0Ghz nu i dagarna pga instabilitet. Funkat klockrent på 4,2Ghz sen köpet med luftkylning. Drabbades av en monero trojan som öste på max belastning var 5-12e minut i några sekunder, så höll den på så i intervaller. Den körde i intervaller med olika lång tid mellan varje, grovt räknat rörde det sig om intervaller om 5-12 minuter, sen blev datorn helt obrukbar några sekunder, och task manager visade inte någon process som laddade, men all kapacitet gick åt till nånting...
Så sen jag fick en monero trojan hände i alla fall nånting som inte va så bra för hårdvaran.
Hur vet man att man blivit kvitt en monero trojan som är helt stealthad och inte visar sig när man öppnar task manager?

*EDIT*
Malwarebytes hittade ingenting, så formaterade om. Men efter omformateringen känns den ändå fortfarande "slö" typ ibland när man spelar. Dock inte på samma sätt som när jag uppenbarligen hade en monero trojan.
Bara tänkte om någon känner till nåt om monero trojaner, och hur man blir kvitt dom.
*/EDIT*

Känner samma smärta, ligger på en 3770k som låg på 4.6GHz i några år, vart dock ostabilt för några månader sen så jag var tvungen att backa tillbaka till 3.9, man märker otroligt mycket skillnad när man försöker streama t.ex.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jioop:

svårt att motivera bytet till en nyare cpu
svårt att inte motivera en uppgradering

what?

lite klumpigt och snabbt försök att säga att hoppet ifrån 32nm til 7nm är lättare att motivera än 32nm till 14nm då prestandan äkar markant och även ett dubblad mängd kärnor som gör det märkbart i alla scenarios. 7nm nästan år är bara prestandan per watt en direkt anledning att uppgradera då budget cpuer kommer att springa varv runt äldre sandy och ivy bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.