Asus ROG GL702VS-BA019T vs IVY 172KP Config

Permalänk
Medlem

Asus ROG GL702VS-BA019T vs IVY 172KP Config

Hej där!
Jag försökte hitta någon tråd som täckte detta ämnet, men beslutade mig till sist för att skapa en egen. Frågan är som titeln lyder: Vilken av dessa två modeller drar det längsta strået i ert tycke?

ASUS ROG GL702VS-BA019T

IVY Gaming Laptop 172KP Config

Rent prestandamässigt kan jag tänka mig att de tuggar på likvärdigt, men jag ser någora potentiella fördelar med båda:

Asus + : Bättre skärm (på pappret i alla fall, har inte hittat någon information om IVY's skärmar.)
Något snabbare RAM

IVY + : Potentiellt bättre kylning med bättre kylpasta på CPU och GPU (igen, på pappret).
Något billigare

Det största bekymret jag har med ASUS-lappen är att den tydligen har stora överhettningsproblem, till den grad att throttling påverkar den i vissa sammanhang. Det går väl förmodligen att hålla i styr med någon form av kylmatta, men ändå. Är det någon som äger just denna modellen och har några egna tankar kring hur den egentligen presterar i krävande spel som Witcher 3, etc?

Å andra sidan har IVY-datorn en hel del frågetecken. Hur är kvaliteten på skärmen vad det gäller färg, betraktning, ljusstyrka? Här verkar Asus ändå leverera en väldigt gedigen skärm med 120 Hz, G-Sync och bra färger + betraktningsvinkel. Är kylningen märkbart bättre på IVY? Detta är en viktig punkt för min del, då jag ej vill ha att göra med en throttlande lappe.

Om IVY levererar märkbart mycket bättre kylning och om någon av er haft bekymmer med just värme på ASUS-modellen så är det nog IVY som drar det längsta strået i mitt fall. Annars står det väldigt mycket på hur bra skärmen är på IVY-datorn.

Jag eftersöker härmed ert utlåtande. Bäst är det såklart om ni själva testat någon av datorerna :). Jag förstår att kylningen aldrig kommer att vara lika bra på en laptop som på min stationära, men vill heller inte se en dator som presterar negativt på grund av en dålig kylningslösning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Hade kört på IVYn med special konfig .. inte prövat någon av dom 2 men skulle testat IVYn och om jag inte var nöjd hade jag returnerat och sedan testat Asus datorn

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Clevo lär med största sannolikhet ha högre fläktljud vid load, men å andra sidan så kyler de effektivt.

Oavsett vad du väljer så ska du se till att undervolta CPU - det kan göra stor skillnad för värmeutvecklingen. Enkelt att göra och i det närmsta riskfritt.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Har inte testat Asusen så kan inte säga hur kylningen står sig mot varandra. Som någon annan sa lär Asusen vara tystare.

Däremot kör Asus (liksom alla andra tillverkare) med kass fabrikspasta medan IVY verkar erbjuda Grizzly Conductonaut vilket är marknadens bästa kylpasta. Skillnaden mellan den och vanlig kylpasta lär vara 10-15 grader oavsett vilken dator den appliceras på.

Här har en grabb bytt ut stockpastan på en Alienware och fått galna 21 graders skillnad. Se längst ner på första inlägget.

http://forum.notebookreview.com/threads/liquid-metal-showdown...