Poseidon 980 ti, vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Poseidon 980 ti, vad ska man göra?

Jag har ett asus poseidon 980 ti som jag köpte i en dator från blocket. Jag switchade grafikkort mellan min och den köpta datorn och gillar prestandaökningen från mitt tidigare 970.

För er som inte vet är det ett hybridkylt kord där man direkt kan koppla på en custom vattenkylningsloop. Mitt problem är att jag inte har kortet vattenkylt och att jag då tycker att det låter lite för mycket. Samt att det trots ljudet går på knappt 80 grader under tung load.

Helst skulle jag vilj byta mot ett likvärdigt kort men tror ni att det är värt att sälja ganska billigt (säg 3000kr) för att få det sålt och att sedan skaffa begangnat liknande (980ti el 1070). 980 ti brukar ju säljas för 3500.

Ett annat alternativ skulle ju vara att vattenkyla men jag tror att det blir orimligt dyrt jämfört med att sälja billigt och köpa ett "nytt" begangnat.

Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

Köp en Accelero Xtreme och smäck på ditt 980Ti.

https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Köp en Accelero Xtreme och smäck på ditt 980Ti.

Bra idé! Tänkte inte ens på att man kunde byta kylare. Vet du om det är svårt att göra? Säg jämfört med att bygga en dator och installera cpu kylare m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlgotLin:

Bra idé! Tänkte inte ens på att man kunde byta kylare. Vet du om det är svårt att göra? Säg jämfört med att bygga en dator och installera cpu kylare m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är busenkelt att ta bort kylare på grafikkort, beroende på vilken kylare det sitter på kortet såklart.

Det är lite enklare att byta processorkylare då det oftast endast är 4st skruvar man ska hålla på med.

Hos ett grafikkort är det minst 4st skruvar, sen är det oftast en massa småskruvar, inte svårt men massa pill är det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Passar AiO-kylare i det befintliga, eller behövs en annan platta för det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Passar AiO-kylare i det befintliga, eller behövs en annan platta för det?

Det den har är gängor för g1/4 kopplingar så man kan inte köra en aio kylare. Det är i princip ett vattenblock inbyggt i luftkylaren.

https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/POSEIDON-GTX980TI-P-6G...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AlgotLin:

Det den har är gängor för g1/4 kopplingar så man kan inte köra en aio kylare. Det är i princip ett vattenblock inbyggt i luftkylaren.

https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/POSEIDON-GTX980TI-P-6G...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl klart man kan köra aio kylare? Köp typ fractal design celcius, lite rör och koppling så har du också en cpu kylare på köpet. är det fel kopplingar är det bara o köpa adapters

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Det är väl klart man kan köra aio kylare? Köp typ fractal design celcius, lite rör och koppling så har du också en cpu kylare på köpet. är det fel kopplingar är det bara o köpa adapters

Så det går att koppla in mera i en AIO loop? Det visste jag inte. Hur fyller man då loopen, det finns väl ingen reservoar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlgotLin:

Jag har ett asus poseidon 980 ti som jag köpte i en dator från blocket. Jag switchade grafikkort mellan min och den köpta datorn och gillar prestandaökningen från mitt tidigare 970.

För er som inte vet är det ett hybridkylt kord där man direkt kan koppla på en custom vattenkylningsloop. Mitt problem är att jag inte har kortet vattenkylt och att jag då tycker att det låter lite för mycket. Samt att det trots ljudet går på knappt 80 grader under tung load.

Helst skulle jag vilj byta mot ett likvärdigt kort men tror ni att det är värt att sälja ganska billigt (säg 3000kr) för att få det sålt och att sedan skaffa begangnat liknande (980ti el 1070). 980 ti brukar ju säljas för 3500.

Ett annat alternativ skulle ju vara att vattenkyla men jag tror att det blir orimligt dyrt jämfört med att sälja billigt och köpa ett "nytt" begangnat.

Vad tror ni?

Köpte mitt Zotac 980ti AMP Extreme för 2500 så för den pengen så var det grymt värt det
Byt kylare och kör custom loop om du inte tänker byta kort?

Permalänk
Skrivet av AlgotLin:

Så det går att koppla in mera i en AIO loop? Det visste jag inte. Hur fyller man då loopen, det finns väl ingen reservoar?

Jag har Fractal design celcius, där går det att bygga ut. Antagligen får man koppla till en resorvair också Vet ej riktigt hur man löser det då jag inte gjort det själv Men det går att göra iaf och så hade jag nog gjort i detta fallet

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Skrivet av AlgotLin:

Jag har ett asus poseidon 980 ti som jag köpte i en dator från blocket. Jag switchade grafikkort mellan min och den köpta datorn och gillar prestandaökningen från mitt tidigare 970.

För er som inte vet är det ett hybridkylt kord där man direkt kan koppla på en custom vattenkylningsloop. Mitt problem är att jag inte har kortet vattenkylt och att jag då tycker att det låter lite för mycket. Samt att det trots ljudet går på knappt 80 grader under tung load.

Helst skulle jag vilj byta mot ett likvärdigt kort men tror ni att det är värt att sälja ganska billigt (säg 3000kr) för att få det sålt och att sedan skaffa begangnat liknande (980ti el 1070). 980 ti brukar ju säljas för 3500.

Ett annat alternativ skulle ju vara att vattenkyla men jag tror att det blir orimligt dyrt jämfört med att sälja billigt och köpa ett "nytt" begangnat.

Vad tror ni?

Ett exempel att vattenkyla kortet är att köpa detta kit, skippa cpu-blocket och köra grafikkortet istället. Dock kostar det ju 1999:-

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Arctic Cooling Accelero Xtreme IV och du får inte med allt du behöver.

Detta får du.

Men du får inte med dom små kylflänsarna. Jag skaffade på ebay.
Så här ska det ser ut.

Om du skaffar dom och ska göra det ordentligt så låt kortet vila i ca 12 timmar innan du använder det.
För att kylflänsarna ska sätta sig ordentligt.

Tänk även på att om du sätter på den stora svarta kylaren så kan du få problem att få plats om du har en stor tornkylare till din cpu.
Den svarta kylflänsen behövs faktiskt inte om du skaffar dom små silvriga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Ett exempel att vattenkyla kortet är att köpa detta kit, skippa cpu-blocket och köra grafikkortet istället. Dock kostar det ju 1999:-

Har funderat på att göra det faktiskt. Har däremot lite frågor om vattenkylning om nån kan något om det (jag kan typ inget).

Vattenkylning behöver väl underhållas regelbudet, byta kylvätska och göra rent m.m?

Finns det någon risk för läckage även om man gör det ordentligt?

Och tror du att man kan köra det kit du länkade på både cpu och gpu eller blir det för många watt? Jag skulle ju bara behöva extra slang om så vore och får ett helt vattenkylt system. Det skulle dessutom göra att prislappen känns lite mer förtjänt (är student och pengar är det ganska kärvt om).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och vad gäller Arctic Cooling Accelero Xtreme IV så vet jag helt ärligt inte om den skulle passa på pcbn. Det enda om kortets pcb som jag hittat är att den är "non standard". Betyder det att även storleken och därmed kompatibiliteten är annorlunda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har prövat Arctic Cooling kylare på custom pcb. Hål delningen var samma på kortet och kylare så de funkade.

artic kylare spänner endast runt gpu kärnan, så det är bra att ge kortet extra stöd

Det var dock en kfa2 1070 ex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Skrivet av AlgotLin:

Har funderat på att göra det faktiskt. Har däremot lite frågor om vattenkylning om nån kan något om det (jag kan typ inget).

Vattenkylning behöver väl underhållas regelbudet, byta kylvätska och göra rent m.m?

Finns det någon risk för läckage även om man gör det ordentligt?

Och tror du att man kan köra det kit du länkade på både cpu och gpu eller blir det för många watt? Jag skulle ju bara behöva extra slang om så vore och får ett helt vattenkylt system. Det skulle dessutom göra att prislappen känns lite mer förtjänt (är student och pengar är det ganska kärvt om).

Skickades från m.sweclockers.com

Läckage är det alltid risk för, men ser man till att slangen är ordentligt intryckt och drar åt klämmuttern så gott det går med fingerkraft, så är chansen liten för läckage. Dock ska man alltid köra läckagetest innan man har allt inkopplat och manualen till kitet är utförlig.

Dom brukar säga en 120mm radiator per enhet man kyler, samt en extra ifall man överklockar.

Jag kör det där kitet, samt en 140mm radiator och kyler min Ryzen 5 1500x och ett RX 580 där båda är delvis överklockade och har temperaturer på ca 50 grader på både Cpu och Gpu.

Man får med 2 meter slang i kitet och jag faktiskt lite slang kvar, när jag kopplat in allt.

Koncentrerad kylvätska får man med, som man blandar med destillerat vatten och sedan häller i. Första bytet ska man göra efter ca 6 månader och efter det ungefär 1 gång per år. Vid byte av kylvätska så sköljer man systemet med destillerat vatten, som går att köpa billigast på Biltema.

Kan lägga till att ett pris på 2000:- för kitet låter ju lite högt, så satt jag innan jag köpte det och kollade på vad lösa delar skulle kosta och hamnade ofta runt 3500:- dock var det då bara för Cpu. Nu har jag dock lagt ut ca 6500:- på vattenkylning.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

@AlgotLin: Jag har själv ett EVGA 980Ti SC 2.0 nånting.. Luftkylt. Ett av de bästa 980ti korten om inte det bästa.
Men jag är ute efter att vattenkyla mitt system istället. Någon som jag, eller jag, kanske skulle kunna tänka sig att byta sitt kort med dig. Det blir ju win-win för båda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@AlgotLin: Jag har själv ett EVGA 980Ti SC 2.0 nånting.. Luftkylt. Ett av de bästa 980ti korten om inte det bästa.
Men jag är ute efter att vattenkyla mitt system istället. Någon som jag, eller jag, kanske skulle kunna tänka sig att byta sitt kort med dig. Det blir ju win-win för båda.

Absolut! Skickar pm så kan vi diskutera saken.