Coop säger upp avtalet med Postnord

Permalänk
Medlem

För min del hade det varit underbart om Coop säger upp avtalet. På grund av att jag bor precis vid en postnummergräns, och att ICA ligger på andra sida gatan, ca 100 meter bort så skickas paketen inte dit. Istället behöver jag gå till en Coop butik som ligger nästan en kilometer bort, eftersom det är samma postnummerområde där...

Permalänk
Medlem

Vi blev nyligen flyttade till en nyöppnad butik som ligger lite längre bort och helt åt fel håll. Är det möjligt att önska byte av uthämtningsställe?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Man skulle kunna låta PostNord driva egna kontor som enbart är till för post och paket. De skulle kunna ligga i en lämplig lokal i närheten av där folk bor och kallas för paketkontor eller kanske postkontor... 🤔

Det låter bra men problemet är att alla postkontor kommer stänga tidigare. Just nu hämtar jag ut mina paket fram till 21.00 och det vill jag inte bli av med. I Slutändan med dessa höjda avgifter och nya avtal skadar oss konsumenter.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Man skulle kunna låta PostNord driva egna kontor som enbart är till för post och paket. De skulle kunna ligga i en lämplig lokal i närheten av där folk bor och kallas för paketkontor eller kanske postkontor... 🤔

Det fanns det en gång i tiden. Det hette Postkontoret. Eller i folkmun... Posten.

Skrivet av Gender Bender:

Minns den gamla goda tiden när man hämtade ut paket på postkontor. Inga sega jävlar som skulle lösa in en vinstlott och sedan komma på att det går att köpa en korv för pengarna.

Istället hade man en kö som uppehölls för att Agda 65 ska stå och tjata att det är för dyrt att posta brev.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Posten har ju råd att ha egna små utlämningsställen nu när de tar ut kinaavgiften. Inga problem.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Visste inte ens att coop hade det här, aldrig sett någon hämta eller skicka paket på en coop butik.
Alltid behövt hämta på ica, okq8 eller pressbyrån.

Det är inte alla matvarubutiker som är postombud, oavsett om det är COOP eller ICA.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riiga:

Man skulle kunna låta PostNord driva egna kontor som enbart är till för post och paket. De skulle kunna ligga i en lämplig lokal i närheten av där folk bor och kallas för paketkontor eller kanske postkontor... 🤔

Det fanns en gång i tiden, men dom stängdes ner p.g.a alla rån och dåliga omsättningar. Det enda som återstår ifrån den tiden idag är företagscenter.

Skrivet av Gender Bender:

Minns den gamla goda tiden när man hämtade ut paket på postkontor. Inga sega jävlar som skulle lösa in en vinstlott och sedan komma på att det går att köpa en korv för pengarna.

Enda gången det var ett problem var ju när pensionärerna skulle hämta ut pensionen, eller föräldrarna som skulle hämta ut barnbidraget.

Skrivet av Xinpei:

Istället hade man en kö som uppehölls för att Agda 65 ska stå och tjata att det är för dyrt att posta brev.

Eller när pensionärsjävlarna skulle hämta ut pensionen, eller göra en insättning. Snart lär man väl få höra "va fanns det banker som hade kontanthantering?".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Musikälskare

Positivt!

Hoppas Postnord lyfts fram ännu mer hur inkompetenta dom är så det kanske blir någon drastisk ändring...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Eller när pensionärsjävlarna skulle hämta ut pensionen, eller göra en insättning. Snart lär man väl få höra "va fanns det banker som hade kontanthantering?".

Haha. Finns några i familjen som du just citerade ordagrant. Samtidigt som de gnäller på de långa köerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Istället hade man en kö som uppehölls för att Agda 65 ska stå och tjata att det är för dyrt att posta brev.

Skrivet av Peppar2014:

Enda gången det var ett problem var ju när pensionärerna skulle hämta ut pensionen, eller föräldrarna som skulle hämta ut barnbidraget.

Eller när pensionärsjävlarna skulle hämta ut pensionen, eller göra en insättning. Snart lär man väl få höra "va fanns det banker som hade kontanthantering?".

"Pensionärsjävlarna" Agda och Oskar byggde landet som ni lever i. Grundläggande respekt mellan generationerna är klistret som håller ihop samhället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Pensionärsjävlarna" Agda och Oskar byggde landet som ni lever i. Grundläggande respekt mellan generationerna är klistret som håller ihop samhället.

Skönt att invandrarna kunde ta ett andetag för en sekund. Tack Agda och Oskar!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ta tillbaka posten igen och låt dom hantera paketen enbart!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Problemet är väl storstäderna med alla sina stormarknader, där ICA, Willys och COOP ofta etablerar sig bredvid varandra.

Gäller nog på många fler ställen än storstäder, här har vi ica supermarket, willys, stora coop och ett ica nära inom 500m. Sen två km längre bort ett till ica supermarket och ett ica nära.

Är väl nästan bara i byar man inte hitta flera matbutiker vid varandra?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

De absolut bästa vore om alla sa upp Postnord, så företaget kunde ta och lägga ner och dö, så andra bättre speditörer kan ta över i stället som verkligen försöker hålla någon standard.

Ta som typ hemleveranser, Postnord tar aldrig åker ens förbi med dessa utan bara meddela att ingen varit hemma och anträffbar, men har suttit på sommaren utanför dörren och sola.

DHL de ringer alltid och bestämmer tider när de ska vara hos än så de vet att man är hemma.

Aldrig haft några paket sönder eller försenad med DHL alltid även varit 1 dag tidigare eller på förväntad dag, men med Postnord har man haft 10 raka försenade paket 3 av dem total förstörda.

Dessutom skulle skattebetalarna spara pengar på om detta statliga skitbolag gick i konkurs.

Postnord är så dåliga nu att de finns tomt nya uppstickare som försöker ta andelar när Postnord misslyckas.

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur villiga andra speditörer är att ta över just kinapakethanteringen. Jag tror inte det är något de egentligen ser så mycket framemot...

Som många varit inne på så är det ju fortfarande svårlästa "brev"/"paket" och det är ju inte robotar eller supermänniskor som arbetar hos andra speditörer. Även dessa lär bli irriterade med tiden så att fel börjar uppstå och plötsligt så börjar andra speditörer att framstå som nästa "Postmord" i folks ögon.

Hundratusentals svårlästa Kinapaket varje dag är flaskhalsen i postens annars effektiva hantering i de flesta fallen. Det är ju bara dem som lider av deras tjänst som gör sig hörda ändå så. Jag går då aldrig ut på TrustPilot för att berätta att mitt paket från Tyskland kom fram via "Postmord" igen.

Om den snåla svensken kunde sluta beställa bokstavligen talat skräp (en annan femma om du beställer något då och då för det är överdrivet dyrare i Sverige eller ej går att få tag på, t.ex. elektroniska delar till ditt skräddarsydda kretskort som du har som hobby) som nytt mobilskal varje vecka bara för det kostar 1 krona i Kina och 100 kronor i Sverige, så hade detta problem varit mer eller mindre ett minne blott.

Och ja, utan att gå OT: SKV är blodsugande pengasniglar som hela tiden kommer på nya sätt att suga ur oss våra hårt inarbetade avlönade pengar istället för att lära sig att hushålla med statskassan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

@perost: Coop i Lambohov förmodar jag? Personalen där är riktig trevlig! De byggde ut större och bättre lagerhållning för paket men nu över jul/mellandagarna så var det kaos och paketen stod ute i butiken. Personalen slet verkligen för att hinna sköta butiken och paketen, var nog en heltidstjänst under en vecka som bara jobbade med paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns som om effektivisering är rätt lösning. T.ex ... automater där folk kan knappa in sitt ärende på och även legitimera sig. ...

Legitimering via automat känns bara fel av så många orsaker!
Dessutom måste en automat vara väldigt billig för att betala sig.

Skrivet av Rouge of Darkness:

... skitkul för en annan som bor i busken... hoppas de säger upp coopavtalet å går på ica eller nått istället för att ha kvar posten.

Finns alternativ kommer nog något av dessa att användas.

Skrivet av Tralle:

Det borde finnas nåt slag automatiskt postvaruhus...

Om vi pratar separat byggnad/lägenhet känns det inte ekonomiskt försvarbart.

Skrivet av BergEr:

Är väl nästan bara i byar man inte hitta flera matbutiker vid varandra?

Gäller även rätt många bostadsområden i städernas utkanter, eller för den delen stadskärnorna om man räknar bort små "orientlivs" och liknande.

Mitt lokala utlämningsställe är den lilla ICA-butiken. När de började med posthantering avsattes ett litet hörn innanför entrén. Sedan har de behövt bygga ut lokalerna i omgångar för att få plats med fler och större paket. Det är fortfarande för trångt.
En annan fristående lokal kiosk/servicebutik blev DHL-ombud för ett fåtal år sedan. Jag frågade om det var något de kämpat för att få, men kassören menade att det sågs mer som ett straff sett till kostnader/intäkter.

Permalänk
Medlem

Bra, de behöver få svettas lite nu.

Jag beställde en skärm från Danmark med "till dörren"-leverans. Det tog 1 HEL vecka att få hem det. och då låtsades de såklart också som att det inte gick att ta sig in i fastigheten så det tog en extra dag bara för det.

Andra bullar är det när DHL har ansvaret. Ett paket skickades från Tjeckien på fredagen och var framme på måndagen.

Postnord måste skärpa sig eller gå i graven. Tyvärr lär väl staten baila ut dem gång på gång dock, så de lär aldrig få nåt incitament att ordna bra service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars angående coop säger jag som många andra drabbar ej mig då jag har ett annat utbud, men en dag kanske de gör samma sak.. Innan privatiseringen fick jag dock gå 5 gånger så långt för att hämta mina pkaet.

Jag har tyvärr tvärtom, innan privatiseringen så hade jag 300 meter till posten, sedan blev det 500 meter till mitt lokala postombud.
Numera, efter att det lokala ombuden slutade med pakethantering pga för låga ersättningar så har jag 3km till närmaste postombud och det i en stad med 100000 innevånare. Vilket suger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Haha ja är precis på dessa reklamfilmer jag tänker på då allt skit om postnord idag rabblas upp.
Det är ingen riktigt post!
på den tiden skulle det vara lustigtnedlåtande mot bakåtsträvande gamlingar men idag är det sanningen precis som dom "drev med" sig själva i reklamerna då.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skulle väl egentligen behövas ordentliga utlämningsställen. Men det är ju förvisso svårt att lösa på mindre orter. Posten skulle dock kunna lösa det där jag bor då de har ett litet sorteringsställe med en nedlagd Ica butik som de kan ha paket i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag har tyvärr tvärtom, innan privatiseringen så hade jag 300 meter till posten, sedan blev det 500 meter till mitt lokala postombud.
Numera, efter att det lokala ombuden slutade med pakethantering pga för låga ersättningar så har jag 3km till närmaste postombud och det i en stad med 100000 innevånare. Vilket suger.

Samma här. Det är verkligen miljövänligt att alla kunder ska ta bilen istället för att ha lastbil köra alla paket till ett närmare ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

För min del hade det varit underbart om Coop säger upp avtalet. På grund av att jag bor precis vid en postnummergräns, och att ICA ligger på andra sida gatan, ca 100 meter bort så skickas paketen inte dit. Istället behöver jag gå till en Coop butik som ligger nästan en kilometer bort, eftersom det är samma postnummerområde där...

Det finns ett trick för att få paket levererat till godtyckligt ombud: ange ditt namn men din leveransadress till ombudet du önskar få det levererat till, och begär sedan SMS-avisering. Då slipper du hämta ut paketet hos ombudet som associeras med "ditt" postnummer. Använd gärna postnords app också för att spåra paket. Jag tror dock inte tricket funkar för brev, bara för paket.

Permalänk
Medlem

Dom gör helt rätt, åt helvete med postnord ge oss tillbaka gamla hederliga posten istället.

Permalänk

Jävlar vad alla gnäller om 300 meter dit eller 3km dit. Det är väl inget avstånd? Om posten försvinner från hålan jag bor och arbetar i så måste jag köra 5 mil enkel väg för att hämta ut paket. Kommer bli billigare för mig att beställa utkörning från andra distributörer.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Hedersmedlem

@HazZarD: Glöm inte att ta in PK-banken i värmen också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man märker på ombuden att de inte får speciellt mycket ersättning. Då vill de heller inte ha så mycket personal som jobbar med postärenden, utan har dem hellre i butiken där de kan generera vinst.
T.ex. vid "mitt" ombud (Willys) var det före jul ca. 1h 20m väntetid på att hämta ut paket och 1 - 2 personer som jobbade med paketutlämning. Samtidigt var alla kassor i butiken öppna trots att det knappt var någon kö.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lutop:

Snart hämtar vi ut paket på lokala pizzerian!

Vilken av de?! Här jag bor har vi 5-6st pizzakök inom 2km radie..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom gör helt rätt, åt helvete med postnord ge oss tillbaka gamla hederliga posten istället.

Jo, de flesta vill nog ha tillbaka 9-15 öppettider med lunchstängt och köer på ca 2½ timme.

Kanske dags att skrota internetbanken också så vi får gå till samma postkontor för att betala räkningar och avgift på 20-30kr per faktura.

Skatteverket kör fortfarande samma, man får ta en hel dag ledigt från jobbet om man har ett ärende som kräver besök hos dem.

Permalänk
Avstängd

I min mening så kan folk vara lugna, coop har sannolikt strategiskt sagt upp avtalet för att på så sätt hamna i en bättre förhandlingsställning.