Reklamation till Amazon (USA)
Jag köpte en trackball jag länge tittat på från amazon i början på året.
Fick den för ungefär två veckor sedan, men den fungerar inte klockrent. När datorn varit avstängd ett tag tar det väldigt lång tid för trackballen att ansluta, vi talar ungefär 20 min. Det fungerar om man kopplar ur och i usb-mottagaren igen, men man vill ju inte krypa bakom datorn varje gång man startar. Problemet är detsamma vare sig jag bootar till linux mint eller windows 8.1, och det hjälper inte att starta om datorn igen.
Har testat den i några av datorerna på skolan (win7), och de flesta har samma beteende när man ansluter den för första gången: det händer ingenting utan man måste koppla ur den och ansluta en andra gång innan drivrutiner börjar installeras och trackballen går att använda. Därefter är beteendet vid uppvaknande lite olika, en del datorer hittar trackballen direkt, en del har samma beteende som min dator (dvs hittar den inte).
TL;DR på felet: Tar 20 min för datorn att hitta trackballen efter uppstart.
Det här borde ju inte vara ett korrekt beteende av en trackball och helst skulle jag vilja ha en ny som fungerar. Men då beteendet skulle kunna vara svårt att återskapa hos återförsäljare är jag rädd att jag får betala 2x frakt för att de ska titta på den, konstatera att de inte anser att den är defekt och skicka tillbaka den, och då den är köpt från Amazon i USA kostar det dels en ansenlig summa och risken finns ju dessutom att den kommer bort/skadas under frakten. Dessutom saknar Amazon all form av kundkontakt vad jag sett, så jag kan inte skicka ett mail eller ringa dem och fråga om det är något de skulle kunna tänka är ett fel. Vet jag inte hur konsumenträtten i USA ser ut.
När jag fick paketet var det också lite trasigt, ena hörnet på kartongen var trasigt men upptäckte det först när jag kom hem och i övrigt såg allt fint ut, och det borde ju inte vara något som gett upphov till det här specifika felet hos trackballen.
En lösning skulle ju kunna vara att typ köpa en förlängningskabel som man drar fram till skrivbordet och löder på en brytare så att man kan bryta strömmen till mottagaren när datorn startat och på så sätt tvinga igång trackballen, men det blir ju en fulfix och skulle vara trevligt att slippa. Men är det värt att ta risken att försöka reklamera jämfört med att stå ut?
TL;DR på frågan: Värt att försöka reklamera till Amazon?
Har någon tidigare erfarenheter av att reklamera till Amazon?
Här är en länk till produkten:
https://www.amazon.com/ELECOM-M-HT1DRBK-Wireless-Trackball-Mo...
Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.