Nekad hyresrätt pågrund av kapital på banken

Permalänk

Nekad hyresrätt pågrund av kapital på banken

Var osäker på vart jag skulle lägga tråden och är i lite shocktillstånd så jag hoppas på att ÖÄ är the place to be.

Min flickvän har stått i Stockholm stads bostadskö i ett flertal år nu och har äntligen börjat få möjlighet att komma och titta på lägenheter. För en månad sedan fick och komma som nummer 16 till en pytteliten "ungdomslägenhet" på Kungsholmen. Hon gick ifrån visningen och tänkte "den var väl fin, men jag kommer såklart inte att få den". Men så för en vecka sedan så fick hon samtal om att hon plötsligt var först i kön och fick frågan om hon ville ha den.

Såklart tackade hon ja och det mesta började falla på plats. Efter att arbetsgivarintyg skickats idag så återkom förmedlaren utav lägenheten och sa att Hyresvärden "fått reda på" att min flickvän har ett större kapital på banken (ett arv) och att hon därför nekas tillgång till hyreslägenheten.

Detta känns så märkligt tycker jag. Får man verkligen välja sådär, trots att hon var först i kön? Vad har hyresvärden med att göra att flickvännen ärvt en summa?

Angående pengarna så är planen att så småningom kunna köpa bostadsrätt, men hon är nyligen utexaminerad och har för närvarande inte fast anställning vilket gör att bankerna inte beviljar lån.

Vad tror ni? Kan man överklaga på något sätt?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

@Newbranch: Får och Får marknaden är fri, men det är inte rätt och allt låter väldigt mysko

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Om lägenheten på något sätt är öronmärkt för en viss typ av klientel och hon inte uppfyller dom kriterierna så är det inte bara rätt att neka, utan en skyldighet.
Om det bara är "därför att" är det dålig stil och inte nödvändigtvis olagligt på något vis(diskriminering?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

@frankof: Absolut, och hon faller under de kriterier som man känner till sedan innan, att man ska vara under 26 och att man bara får ha lägenheten i ett år. Ingenting har sagts om att man ska ha tomt på sina bankkonton.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newbranch:

Var osäker på vart jag skulle lägga tråden och är i lite shocktillstånd så jag hoppas på att ÖÄ är the place to be.

Min flickvän har stått i Stockholm stads bostadskö i ett flertal år nu och har äntligen börjat få möjlighet att komma och titta på lägenheter. För en månad sedan fick och komma som nummer 16 till en pytteliten "ungdomslägenhet" på Kungsholmen. Hon gick ifrån visningen och tänkte "den var väl fin, men jag kommer såklart inte att få den". Men så för en vecka sedan så fick hon samtal om att hon plötsligt var först i kön och fick frågan om hon ville ha den.

Såklart tackade hon ja och det mesta började falla på plats. Efter att arbetsgivarintyg skickats idag så återkom förmedlaren utav lägenheten och sa att Hyresvärden "fått reda på" att min flickvän har ett större kapital på banken (ett arv) och att hon därför nekas tillgång till hyreslägenheten.

Detta känns så märkligt tycker jag. Får man verkligen välja sådär, trots att hon var först i kön? Vad har hyresvärden med att göra att flickvännen ärvt en summa?

Angående pengarna så är planen att så småningom kunna köpa bostadsrätt, men hon är nyligen utexaminerad och har för närvarande inte fast anställning vilket gör att bankerna inte beviljar lån.

Vad tror ni? Kan man överklaga på något sätt?

Det låter väldigt konstigt. Som du själv skriver så ska väl hyresvärden allmänt skita i vad du har på banken så länge du kan betala din hyra. Låter som att många barn till rika föräldrar inte heller då ska kunna få en hyreslägenhet.
Detta borde hon absolut kunna överklaga eller iallafall diskutera med den tänkta hyresvärden.
Personer som säljer ett hus och gör vinst på x antal miljoner måste väl också kunna hyra en lägenhet om de nu inte vill köpa en bostadsrätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns särskilda premisser den typ av lägenhet det faktiskt var, om det är så att denna typ av lägenhet är öronmärkt till just dessa så känns det inte lika konstigt.

Men svårt att säga eftersom jag inte har någon koll på dessa premisser

Kanske en extrem jämnförelse, men att söka en seniorlägenhet om man är 20 det resulterar ju inte heller till att man får lägenheten, tycker dock att hyresbolaget kanske kan förtydliga detta i och med att man blir tillfrågad om man vill ha lägenheten.

Tycker dock också att det är lite konstigt att de fått reda på hennes förmögenhet, har denna förmögenhet inkommit nyligen så finns det ju med i deklarationen men så vitt jag vet kan man inte få ut summan på ett konto bara sådär.

Permalänk

@Stefflo: Eller hur! Vart kan man vända sig för att överklaga eller i alla fall få mer information om sina rättigheter?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Hur fick hyresvärden reda på hur mycket din flickvän har på bankkontot?
Låter skumt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Newbranch: Hyresgästföreningen?

Tycker dock också att det är lite konstigt att de fått reda på hennes förmögenhet, har denna förmögenhet inkommit nyligen så finns det ju med i deklarationen men så vitt jag vet kan man inte få ut summan på ett konto bara sådär.

Permalänk
Medlem

De kan ju helt omöjligt bara ha sagt så rakt av utan måste förklarat varför det är relevant för dem, för ni frågade väl?

Annars så gå till Aftonblaskan, de älskar ju att gotta sig i sånt här. Inte för att det nödvändigtvis hjälper men det belyser iallafall lite samhällsproblem.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att ni kontaktar hyresnämnden.

T ex så får ju värden så som jag förstått det neka om man har ett annat boende, t ex bostadsrätt:
http://lawline.se/answers/17352

Men hur "pengar på banken" på nått sätt magiskt ska översättas till "personen i fråga kan skaffa annat boende" låter väldigt märkligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte vad som gäller för ungdomslägenheter generellt och vad uthyraren har för specifika krav.
Det jag tänker här är att det finns en möjlighet att det här med tak på tillgångar kan vara ett villkor för att få tillträde. Finns väl ett täng olika kötyper med speciella regler så som studentboenden och annat också.

Men..
Oavsett så kan jag väl tycka att det ska framgå tydligt om ungdomslägenheterna har villkor utöver ålder som gäller för att få tillträde.
Är det så att hemliga regler tillämpas så kan dessa användas för att diskriminera hejvilt. Bara komma på något som gör att man inte får lägeneheten i efterhand om de inte vill följa kösystemet och så kan man såklart inte ha de om det ska finnas någon rättvisa i kösystemet.

I dina skor hade jag nystat mer i vilka villkor de har som måste uppfyllas. Antingen har de inte haft skäl att neka henne lägenheten och då ska det kanske överklagas? Eller så har de gjort rätt men inte hanterat informationsunderlaget för villkoren vilket knappast ger henne rätt till lägenheten men de behöver i så fall förbättra den delen och de behöver de få reda på.

Edit:
@BasseBaba har väl den bästa lösningen. Kontakt med hyresnämnden. Kanske hyresgästföreningen om hon är medlem där också?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det kan vara om lägenheten är öronmärkt för vissa typer av hyresgäster som tidigare nämnts.

Annars låter det ju onekligen konstigt med en hyresvärd som bara vill ha hyresgäster som har svårt att betala hyran.

Permalänk

Mycket intressant! Det står ingenting på Stockholms Stads sida om att ungdomar inte får ha pengar på banken för att kunna hyra en ungdomslägenhet.

Det verkar alltså vara något som hyresvärden själv har hittat på. Hur hyresvärden fått reda på detta är lika intressant. En bank får inte lämna ut uppgifter till vem som helst, det strider mot banksekretessen och det är ett lagbrott. Arv hamnar inte heller i någon inkomstdeklaration och det finns inte inga offentliga uppgifter om förmögenheter längre, så den vägen kan det inet ha framkommit.

Jag skulle definitivt begära en närmare förklaring från hyresvärden och vilket regelverk de stödjer sig på. Jag skulle också kolla närmare med Stockholms Stad vad de säger om reglerna. Därefter får du börja fundera på om hyresnämnden kan vara aktuell att blanda in.

Blir det mer inflammerat får man kanske börja antyda om att det begåtts ett brott mot banksekretessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Mycket intressant! Det står ingenting på Stockholms Stads sida om att ungdomar inte får ha pengar på banken för att kunna hyra en ungdomslägenhet.

Det verkar alltså vara något som hyresvärden själv har hittat på. Hur hyresvärden fått reda på detta är lika intressant. En bank får inte lämna ut uppgifter till vem som helst, det strider mot banksekretessen och det är ett lagbrott. Arv hamnar inte heller i någon inkomstdeklaration och det finns inte inga offentliga uppgifter om förmögenheter längre, så den vägen kan det inet ha framkommit.

Jag skulle definitivt begära en närmare förklaring från hyresvärden och vilket regelverk de stödjer sig på. Jag skulle också kolla närmare med Stockholms Stad vad de säger om reglerna. Därefter får du börja fundera på om hyresnämnden kan vara aktuell att blanda in.

Blir det mer inflammerat får man kanske börja antyda om att det begåtts ett brott mot banksekretessen.

Nu kan man väl dividera om dessa villkor framgått eller inte på förhand. Syftet verkar ju ändå ganska logiskt, lägenheterna ska gå till ungdomar som inte har möjlighet att fixa lägenhet själv på annat sätt. Har man pengar har ju ändå någon form av möjlighet så att säga.

Beträffande "förmögenheten" borde det väl framgå ur publika uppgifter, såsom deklarationen, så jag vet inte varför folk funderar kring banksekretess eller liknande. Sen hade det ju kanske underlättat diskussionen om trådskaparen kunde upplyst om ungefär hur stor förmögenheten är, det är ju lite skillnad på 500 000 och 5 miljoner etc, den föregående summan är ju svår att få en lägenhet för i Stockholm t.ex.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Beträffande "förmögenheten" borde det väl framgå ur publika uppgifter, såsom deklarationen, så jag vet inte varför folk funderar kring banksekretess eller liknande.

Det gör det inte alls! Sedan förmögenhetsskatten avskaffades 2007 samlas dessa uppgifter inte in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Det gör det inte alls! Sedan förmögenhetsskatten avskaffades 2007 samlas dessa uppgifter inte in.

OK

Permalänk
Medlem

Ja finns det inga speciella kriterier för just denna lägenheten gällande förmögenhet så tycker jag absolut att ni ska ifrågasätta. Hyresnämnden som sagt, kan också vara värt att prata med hyresgästföreningen, de hjälper ju bara medlemmar normalt men har hon inte flyttat in än så kan hon ju lova att bli medlem, eller nåt (de kan ju säga nej eller att de inte sysslar med kö-ärenden, men fråga kostar inget).

Det låter lite skumt att hon först fick höra att hon får den och sen får nytt besked när de kollat förmögenheten. Är det ett krav så bör de kolla först tycker man. Såvida hon inte tackat ja till några villkor där det framgick, kanske finstilt, i ett tidigare skede.

Jag förstår tanken att vilja öronmärka hyresrätter för de som inte kan köpa, men jag tycker inte att logiken håller hela vägen. Det leder ju bara till att fler köper när de egentligen inte vill eller borde givet deras ekonomi, vilket bidrar till bostadsmarknadens överhettning, och driver upp priserna för alla så att ännu färre har råd att köpa bostad. Särskilt för en period på 1 år, om det var maxtiden för denna hyresrätt som du skrev - att äga objekt är alltid en ekonomisk risk och risken blir större ju kortare den planerade tiden är. På det du skriver låter det dessutom som att köpa inte är ett alternativ pga anställningssituationen, vilket betyder att argumentet "du har råd att köpa" snarare blir "du har råd med svarthyra".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX