Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Mm, jag pratar såklart strunt som jag kan backa upp med objektiva data. Typiskt! Notera att jag skrev "i värsta fall".

http://i.imgur.com/ONbBcQZ.png

Och så finns det givetvis fall där Ryzen är mycket snabb!

http://i.imgur.com/uOOuTnT.png

Så visst! Jag pratar självklart bara strunt. </sarkasm>

Sanningen är att resultatet varierar kraftigt beroende på applikation, och ja, det finns extremfall där Ryzen = 2500k.

Skrattretande då "Himeno Benchmark" var det enda som Ryzen presterade dåligt i

AMD Ryzen 7 1800X Linux Benchmarks

When running the Blender 3D modeling software on the CPU, the Ryzen 7 1800X was only outperformed by the Core i7 6800K and Core i7 7700K.

Those are the results I were able to complete in time for this morning's AMD Ryzen launch. Overall, the multi-threaded workloads allowed the Ryzen 7 1800X to shine and it did very well with its eight physical cores / 16 threads. The Linux/open-source workloads that scale well across multiple threads really allow the long-awaited Zen architecture to shine. But for single-threaded workloads, the results were a mix from the Ryzen 7 1800X still performing near the front to in other cases running up against older Intel CPUs. Some of the results where the Ryzen CPU performed particularly poor and would be worth further investigation included Himeno, FFmpeg, and Stockfish.

With more Linux workloads being multi-threaded, the time is well for AMD's Ryzen. Overall I am happy with the results as a whole and certainly could represent a huge upgrade for anyone using an older AMD Bulldozer era system or aging Intel hardware. It will be interesting to see what further performance can be squeezed out of this CPU if seeing how LLVM's Clang compiler performs, other compiler tuning, as well as seeing if there is any greater benefit out of the Linux 4.11 kernel. It's wonderful to see with Ryzen, AMD finally having a contender to Intel's current offerings and a tremendous advancement over their previous processors.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@OMbK: Kommer vara dag och natt

Permalänk
Medlem

Hittat säkerhetshål på Intel som ska fixas via mjukvara kommer sänka deras prestanda lite grann.
http://www.dsogaming.com/news/upcoming-security-fix-may-decre...

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Avstängd

Jag hade i5 4670k innan jag uppgradera till Ryzen 7 1700. Får mera FPS i spel i helhet. Så länge AMD leverar blir det AMD och inget mera Intel

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OMbK:

Usch låter för bra @tellus82 haha.. sitter och kollar runt medan Komplett har sin 24h rea.

Mobo : https://www.komplett.se/product/920311/datorutrustning/pc-kom... Någon som vet om det funkar okej?

Minnen : https://www.komplett.se/product/894959/datorutrustning/pc-kom...

Och kanske en ny SSD : https://www.komplett.se/product/922381/datorutrustning/lagrin...

Tillsammans med en 1700.. Mmmm... blir bara att man vill ha mer och mer!
Nytt Chassi hade varit fint även om Antec P280 funkar bra än..
Man har ju haft denna i5:a i snart 6 år, skulle ju vara skönt med ett bra system som håller i 4-5 år till nästa gång igen!

@OMbK Blev det något köp?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Yes, lite senare än tänkt eftersom jag aldrig fick tummen ur arslet, sparade till en resa men kommer aldrig bli av så köpte mobo, cpu, minnen i signatur med en Rival 310 funkar prima.
Bara mobo som blev lite av en ehh.. besvikelse. Då OC möjligheterna är väldigt små.

Lite sent svar.. 1 månad haha, inte varit på SweC mycket men kunde ju inte streama PUBG med min 2500K utan att den nästan dog med 2 sec lagg, nu märker jag inte ens av det. Så skillnad blev det helt klart.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OMbK:

Yes, lite senare än tänkt eftersom jag aldrig fick tummen ur arslet, sparade till en resa men kommer aldrig bli av så köpte mobo, cpu, minnen i signatur med en Rival 310 funkar prima.
Bara mobo som blev lite av en ehh.. besvikelse. Då OC möjligheterna är väldigt små.

Lite sent svar.. 1 månad haha, inte varit på SweC mycket men kunde ju inte streama PUBG med min 2500K utan att den nästan dog med 2 sec lagg, nu märker jag inte ens av det. Så skillnad blev det helt klart.

Det ser bra ut!
Dock ser jag inte varför ditt moderkort borde vara "dåligt" i överklockning, med det sagt så kanske du inte har haft tur i silikonlotteriet och ev inte har den bästa av CPU-kylning?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dåligt just för att man ej kan ställa in Cpu volten som man vill, den är auto always på K5, K3 och K7 kan justera men inte K5 efter att ha läst mera. Kortet sägs vara för överklockning men efter att jag blev förbryllad av detta läste jag hur flera skrivit på Gigabytes forum och sagt att de kör falsk marknadsföring för just K5. Vilket efter att ha sett det själv skulle säga är korrekt.

https://linustechtips.com/main/topic/809380-gigabyte-k5-wont-... visar lite.

Även med den kylare som följer med är det ej kylningen som är dålig utan just hur de begränsat användningen till överklockning med K5. Vanliga 5 utan K är dock inte i samma sits som kostar 300kr mer. Nu tänkte jag inte överklocka mer än till 3.7-3.8 ändå och det funkar för mitt behov, men självklart hade man ju velat ha mer alternativ för framtida bruk.
Jag lär dock inte byta i första taget, orkar inte skicka tillbaka för att vänta 2 veckor på nytt Moderkort. De betyg jag läste innan nämnde inget om hur moderkortet är låst i det mesta.
Dålig undersökning av mig till viss del, men inte allt för mycket om det heller.

Edit: Ja det är senaste BIOS (F10) då jag uppdaterade detta direkt.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OMbK:

Dåligt just för att man ej kan ställa in Cpu volten som man vill, den är auto always på K5, K3 och K7 kan justera men inte K5 efter att ha läst mera. Kortet sägs vara för överklockning men efter att jag blev förbryllad av detta läste jag hur flera skrivit på Gigabytes forum och sagt att de kör falsk marknadsföring för just K5. Vilket efter att ha sett det själv skulle säga är korrekt.

https://linustechtips.com/main/topic/809380-gigabyte-k5-wont-... visar lite.

Även med den kylare som följer med är det ej kylningen som är dålig utan just hur de begränsat användningen till överklockning med K5. Vanliga 5 utan K är dock inte i samma sits som kostar 300kr mer. Nu tänkte jag inte överklocka mer än till 3.7-3.8 ändå och det funkar för mitt behov, men självklart hade man ju velat ha mer alternativ för framtida bruk.
Jag lär dock inte byta i första taget, orkar inte skicka tillbaka för att vänta 2 veckor på nytt Moderkort. De betyg jag läste innan nämnde inget om hur moderkortet är låst i det mesta.
Dålig undersökning av mig till viss del, men inte allt för mycket om det heller.

Edit: Ja det är senaste BIOS (F10) då jag uppdaterade detta direkt.

Nu har jag inte detta moderkort utan ett lite sämre GA X370 Gaming K3, men jag har får upp min R5 1600 i 3850-ish med en liten ökning av offsetspänningen typ 0.080v, och detta med den medföljande Spirekylaren.
Testa att inte lägga på så mycket spänning direkt, utan gör detta bara om det blir instabilt i den hastighet du testar.

Lite omkring detta: http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-aorus-ax370-gam...
Att det är låst till auto har jag svårt att tro.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som sagt CPU volten är på auto always, offset kan ändras men man kan ej sätta en specifik CPU volt som t.ex. 1,300V. Står ju även i artikeln du länkar "Tweaking is way more limited in terms of voltage control.". Pratade men en kompis som har ASUS och en 1700X och han kan sätta specifik cpu volt, går ej på K5 som kostar bara 100:- mindre vilket i alla fall jag tycker är lite fel när det sägs vara ett moderkort för OC. Nu kanske jag är petig men så tycker ju jag om det.

Som sagt vad som jag läst på Gigabytes forum så är 5 utan K inte likadant, och K7 kan sätta cpu volt som de flesta, till och med K3 sades kunna ställas in manuellt. Du kan ju få upp den i alla fall till 3.7-3.8 med offset, men det är ju inte lika specifikt och bra som om du kan tweaka in det exakt för mindre värme.

Allt annat funkar ju prima, inget fel på moderkortet i sig förutom just den delen.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OMbK:

Som sagt CPU volten är på auto always, offset kan ändras men man kan ej sätta en specifik CPU volt som t.ex. 1,300V. Står ju även i artikeln du länkar "Tweaking is way more limited in terms of voltage control.". Pratade men en kompis som har ASUS och en 1700X och han kan sätta specifik cpu volt, går ej på K5 som kostar bara 100:- mindre vilket i alla fall jag tycker är lite fel när det sägs vara ett moderkort för OC. Nu kanske jag är petig men så tycker ju jag om det.

Som sagt vad som jag läst på Gigabytes forum så är 5 utan K inte likadant, och K7 kan sätta cpu volt som de flesta, till och med K3 sades kunna ställas in manuellt. Du kan ju få upp den i alla fall till 3.7-3.8 med offset, men det är ju inte lika specifikt och bra som om du kan tweaka in det exakt för mindre värme.

Allt annat funkar ju prima, inget fel på moderkortet i sig förutom just den delen.

Dock har du inte helt koll på din spänningsinställning då du faktiskt kan ställa alla värden på plus eller minus, även den du kallar låst, du använder bara Page up eller down för att ställa grundläget sedan lägger du på vad du vill att den i dynamiskt offsetspänning ska nå upp till i loadläge.

Hoppas jag kan förklara det på ett simpelt sätt.
Fråga igen om du stöter på patrull.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64
Betyder det att alla spänningar kan ställas med ett offset för var spänning (ingen låst)?
Isåfall så verkar det ju bättre än en fast spänning som inte följer med last/klocka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Jalle64
Betyder det att alla spänningar kan ställas med ett offset för var spänning (ingen låst)?
Isåfall så verkar det ju bättre än en fast spänning som inte följer med last/klocka.

Ja, det ser ut som grundinställningen kan ändras även den + eller - och sedan höjer du med den dynamiska till det du behöver för att få CPU:n stabil.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, det ser ut som grundinställningen kan ändras även den + eller - och sedan höjer du med den dynamiska till det du behöver för att få CPU:n stabil.

Perfekt tack!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!