Högskola/universitet med spelutveckling

Permalänk
Medlem

Högskola/universitet med spelutveckling

God dag alla trevliga människor!

Jag tar snart studenten och då behöver man ju börja tänka lite på att studera vidare. Har gått teknik med inriktning spelutveckling och undrar nu ifall någon känner till vilket ställe som är bäst för fortsatta studier? Har hört från några att Skövde ska vara okej, men att staden ska vara otroligt trist (bryr mig dock inte jättemycket om staden är stor eller liten eller om det händer en massa).

Tack för hjälp,
Mr_Enric

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AReal_Human:

God dag alla trevliga människor!

Jag tar snart studenten och då behöver man ju börja tänka lite på att studera vidare. Har gått teknik med inriktning spelutveckling och undrar nu ifall någon känner till vilket ställe som är bäst för fortsatta studier? Har hört från några att Skövde ska vara okej, men att staden ska vara otroligt trist (bryr mig dock inte jättemycket om staden är stor eller liten eller om det händer en massa).

Tack för hjälp,
Mr_Enric

Hur bra har studierna gått hittills? Några ämnen du gillat eller haft svårt för?

Permalänk
Medlem

PlaygroundSquad är väl en av skolorna som ligger i toppen just nu när det kommer till spelutveckling.
Skolan ligger i Falun.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur bra har studierna gått hittills? Några ämnen du gillat eller haft svårt för?

Jag har gillat animation/digitalt skapande/gränssnittsdesign (har samma lärare i alla tre, så de blir lite smått ihoppsatta med varandra). Går ganska bra i varje. Sedan tycker jag att programmering är kul, dock så går det lite trögt för tillfället! (Var utomlands ett år, och programmerade inte i C# under den tiden.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Vad är det som kan vara "trist" med en stad, jämfört med andra?

Om program-utbudet är det som lockar, så gå på det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad är det som kan vara "trist" med en stad, jämfört med andra?

Vissa städer har bättre uteliv, och trevligare miljö över lag. Eftersom studenter spenderar mer av sin tid på krog, eh, med sociala aktiviteter, än med studier, är det en icke oansenlig faktor att ta i betraktande.
Som student på Lunds universitet, exempelvis, kan man plugga i Helsingborg, eller i Lund. (Kanske på fler ställen, vad vet jag.)
Jag kör till Lund, och raggar studentskor mellan varven, vår/sommartid, medan hösten är bättre här hemma, och vintern är skit mest, på båda ställena. Misstänker att man får åka norrut för ett OK raggningsunderlag bland studentskor vintertid. Afterski osv. Det hjälper säkert om man kan åka skidor med.

Jag är förstås bara delvis allvarlig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AReal_Human:

Jag har gillat animation/digitalt skapande/gränssnittsdesign (har samma lärare i alla tre, så de blir lite smått ihoppsatta med varandra). Går ganska bra i varje. Sedan tycker jag att programmering är kul, dock så går det lite trögt för tillfället! (Var utomlands ett år, och programmerade inte i C# under den tiden.

Vad tycker du om matte och naturvetenskap då? Det finns många områden inom datavetenskap och det kan vara nyttigt att veta vilket område som passar en bäst jämfört med andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vissa städer har bättre uteliv, och trevligare miljö över lag. Eftersom studenter spenderar mer av sin tid på krog, eh, med sociala aktiviteter, än med studier, är det en icke oansenlig faktor att ta i betraktande.
Som student på Lunds universitet, exempelvis, kan man plugga i Helsingborg, eller i Lund. (Kanske på fler ställen, vad vet jag.)
Jag kör till Lund, och raggar studentskor mellan varven, vår/sommartid, medan hösten är bättre här hemma, och vintern är skit mest, på båda ställena. Misstänker att man får åka norrut för ett OK raggningsunderlag bland studentskor vintertid. Afterski osv. Det hjälper säkert om man kan åka skidor med.

Jag är förstås bara delvis allvarlig.

Studenter som lägger "mer tid" på krogen är ju inte heller lika troliga att lyckas med sina studier och ska man basera sitt val av högskola på hur utelivet ser ut så bör man kanske fundera på vad man verkligen är ute efter. Att det finns aktiviteter utanför skolan är väl en sak, men jag tror inte det är problemet i det här fallet.

Falun nämndes tidigare, vilket är jämstort med Skövde. En mer rättvis jämförelse än att blanda in en stad som är betydligt större, vilken självklart också kommer ha ett annat utbud på aktiviteter.

Men nu undrade jag mest vad TS tycker om saken, då det finns fler aspekter. Det "tråkiga" kanske inte stämmer, beroende på vem man frågar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Minns att jag läste på Feber att
https://www.thegameassembly.com
skulle vara en bra och erkänd KY/YH i spelprogrammering i Malmö.

Vet inte själv hur bra den är men tänkte att du själv kan kolla vidare

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Game assembly samarbetar med massive entertainment tror jag. Har en polare som gått på den skolan.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Men nu undrade jag mest vad TS tycker om saken, då det finns fler aspekter. Det "tråkiga" kanske inte stämmer, beroende på vem man frågar.

Att det inte händer så mycket, det är ingen direkt studentstad. Kanske inte finns några många ställen att hänga på osv. Dock så brukar jag inte direkt hänga runt, men lite studentliv skulle vara kul kanske.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad tycker du om matte och naturvetenskap då? Det finns många områden inom datavetenskap och det kan vara nyttigt att veta vilket område som passar en bäst jämfört med andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker om matte, och kan lära mig det ganska bra, dock så har jag inte läst någon matte nu i trean (Ville läsa, men fick ej). Naturvetenskap (Fysik, kemi) har jag inte tyckt om nu på gymnasiet, hade fysik i ettan, och fick därför ej matten jag behövde förrän senare, blev en otrolig stress. Kemi var lite bättre, dock hade jag dåliga minnen från fysik som gick över lite.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AReal_Human:

Tycker om matte, och kan lära mig det ganska bra, dock så har jag inte läst någon matte nu i trean (Ville läsa, men fick ej). Naturvetenskap (Fysik, kemi) har jag inte tyckt om nu på gymnasiet, hade fysik i ettan, och fick därför ej matten jag behövde förrän senare, blev en otrolig stress. Kemi var lite bättre, dock hade jag dåliga minnen från fysik som gick över lite.

Okej. För spelutveckling kan det vara bra att gå en civilingenjörsutbildning om man vill hålla på med den avancerade programmeringen. Då kan du behöva läsa upp lite matte och fysik. Det finns en civilingenjörsutbildning inom spel på Blekinge Tekniska Högskola som kan vara av intresse. Matten är nog inte jätteavancerad där, men du behöver läsa upp för att kunna bli antagen.

Vilket du syssla med design och liknande så är det någon annan utbildning som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Minns att jag läste på Feber att
https://www.thegameassembly.com
skulle vara en bra och erkänd KY/YH i spelprogrammering i Malmö.

Vet inte själv hur bra den är men tänkte att du själv kan kolla vidare

Jag tror definitivt på att välja nått i den här stilen.
Att gå en "traditionell" högskola om man redan vet att man vill in på spelutveckling känns som att slänga bort tiden på mängder av kurser som kommer vara helt irrelevanta. Såvida det inte finns nått extremt nischat, oklar där, givetvis värt att kolla på det @anon99339 länkade ovan.

Det enda tips jag egentligen kan ge folk i dagens "IT"-marknad är att försöka vikta mot så lite utbildning som möjligt och istället komma in på arbetsmarknaden asap, framförallt nu när den är så het att dom anställer vem som helst som kan visa på någon typ av utbildning eller erfarenhet, om ens det.
Utbildning får dig innanför dörren men efter det är det främst arbetslivserfarenhet som talar.

Dock kan det kanske vara lite knivigt om man kör Game Art / Level Design programmen, om det sen visar sig svårt med jobb inom spelindustrin.
Går man "Game Programming" är jag övertygad om att man (iaf i dagens arbetsmarknad) kommer kunna signa mer traditionella utvecklarjobb utan problem.

Permalänk
Medlem

Vill du programmera så är en civilingenjör från Chalmers eller KTH det bästa valet, en "spelutbildning" är betydligt slappare och skulle du ändra dig så är den mycket mer begränsande.

Vill du jobba med grafik så hade jag funderat lite till, det är en tuff marknad med mycket övertid och dåliga förhållanden. Om du är intresserad av att jobba 9-5 så hade jag skippat spelindustrin.
Jag är kanske lite extra bitter som blev utbränd efter 8 år i branschen men vill bara ge en liten varning om att det inte är så guld och gröna skogar som man kan tänka sig att jobba med spel. Kan också tipsa om att hitta en ny hobby för spel kommer nog inte vara lika kul längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Studenter som lägger "mer tid" på krogen är ju inte heller lika troliga att lyckas med sina studier och ska man basera sitt val av högskola på hur utelivet ser ut så bör man kanske fundera på vad man verkligen är ute efter. Att det finns aktiviteter utanför skolan är väl en sak, men jag tror inte det är problemet i det här fallet.

Det är mer eller mindre omöjligt att misslyckas, om man inte aktivt går in för det, i dagens Universitet och högskola. Om du är ute och partar 3 dagar i veckan, har mer med ekonomi att göra... Nå, utan egen erfarenhet, jag kan bara dela med mig av studentskornas åsikt i frågan. Jag vet för övrigt ingen som har misslyckats. Jag vet åtskilliga som fått sitt examensarbete underkänt, efter stopptid, lagt ett par timmar på det var helg de närmaste 14 dagarna, och lämnat in en förbättrad version, långt efter att arbetet skulle varit godkänt. Det brukar ta någon extra månad innan examinatorn kan titta över det, och, om det behövs får man mer hjälp för att "rätta till" det.
Något som verkar närmast systematiskt, och inte rimligtvis enbart är baserat på studentskans utseende. Nog för att snygga saker får en gräddfil, orättvist som det är, men examinatorn har ofta inte sett dem, alls, eller åtminstone regelbundet, och är väl införstådd med att det ger denna inga fördelar att vara slapphänt. Så jag misstänker att det är normen, snarare än undantaget.

Det är förhoppningsvis inte riktigt på den nivån man ser i USA, speciell på film, där det enda folk gör är festar, men helt klart är att det sociala är betydligt högre prioriterat för de flesta, än själva studierna. Och varför inte. De lägger betydligt mer tid på det sociala.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Att det inte händer så mycket, det är ingen direkt studentstad. Kanske inte finns några många ställen att hänga på osv. Dock så brukar jag inte direkt hänga runt, men lite studentliv skulle vara kul kanske.

Ser inte hur en stad med högskola kan vara annat än just "studentstad"? Speciellt en stad som lägger rätt mycket tyngd vid sin högskola/universitet.

HiS har väldigt mycket aktivitet för studenter, med aktiv kår och tillhörande krog som är öppen flera dagar i veckan. Inne i staden finns dessutom flertalet krogar - så rent "uteliv" finns det absolut i Skövde.

Skaffa dig lite uppfattning och fråga runt om sånt, så att du inte går miste om ett bra program bara för att någon tycker att det är "tråkigt". Detta gäller såklart oavsett vart du än funderar på att flytta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather