Permalänk
Medlem

Tillräcklig vattenkylning?

De komponenter som är tänkta vattenkylning:
Processorn: i7-8700K, inte OC.
Grafikkortet: GTX 1080 Ti Arctic Storm Mini 11GB, inte OC.

Hade också tänkt följande komponenter för vattenkylningen:
1x EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
2x EK-Vardar EVO 120S (1150rpm)

Men vattenkylningskonfiguratorn på EKWB tyckte följande.
2x EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
4x EK-Vardar EVO 120S (1150rpm)

Då jag inte har tänkt överklockning av något slag, går det att köra med en radiator och två fläktar eller kommer den överhettas?
Undrar då jag är väldigt ny inom vattenkylning.
Chassit jag har tänkt är ett ThermalTake Core P1 så det är ju väldigt luftigt, samtidigt får jag inte plats med två radiatorer.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet; Varför inte överklocka när du ändå ska vattenkyla?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Av ren nyfikenhet; Varför inte överklocka när du ändå ska vattenkyla?

Överklockning kanske i framtiden men det är inte planen just nu. Men tror du att det räcker med en rad och två fläktar för att kyla både CPU och GPU i samma loop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@loppanjo: Jag tog en titt på chassit och kan redan nu säga precis som du sa, det är väldigt luftigt. Detta är till en stor fördel om du ska vattenkyla både CPU och GPUn med enbart en 240mm radiator. Det många glömmer av är att det är lika lätt att värma upp radiatorn med varmluft som det är att kyla det med kalluft. Och med tanke på att chassit är öppet så kommer radiatorn troligtvis få in mer kalluft än varmluft.

Detta i synnerlighet då du även ska vattenkyla grafikkortet. Då kommer den inte dumpa sin varmluft rakt över radiatorn vilket kommer vara till din stora fördel. Dessutom har du en kortare variant av ett 1080 Ti vilket också betyder att värmen från PCB:n inte kommer alstras alldeles ovanför radiatorn. Så i ditt fall så kanske du valde helt rätt grafikkort för just denna typ av bygge.

Personligen brukar jag köra på en till radiator om vi pratar om 240mm och kylning av både CPU och GPU. Men i ditt fall så kan det troligtvis gå. Högt troligtvis med tanke på hur hela konfigurationen kommer se ut.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Bästa sättet att ta reda på svaret är ju bara och beställa grejerna, bygga ihop allt och stresstesta den.
Skulle temperaturen stiga för mycket får man väl byta chassi och fixa en till rad, alternativt större.

Hör av mig när allt är på plats.

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Eller ska man kanske köra på en ThermalTake Core P3 istället.
Då får man ju plats med en 420mm rad och 3 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

@loppanjo: Om du får plats med den så kan du ju alltid ta P3:an. Jag personligen föredrar lite större chassin när jag kör på vattenkylning. Men här får du gå till dig själv och dina behov.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99