Permalänk
Medlem

WoW Legion - Ny rigg, bleka resultat.

God afton allesammans!

Hoppas att er julhelg var gemytlig och att dem hårda klapparna var till er belåtenhet.

Jag gjorde nyligen slag i sak och uppgraderade min gamla dammiga rigg till något mer modernt.
Tänkte att det låg rätt i tiden med AMDs nya ryzen serie och i övrigt ett hyfsat landskap för en mer
"budgetorienterad"-gamer som mig själv.

Detta är dem komponenter som för tillfället huserar i mitt hem:

Asus Prime B350-PLUS
AMD Ryzen 5 1600@3.9ghz
8gb 3000mhz Corsair Vengeance LPX (Kan dock endast köras i 2666mhz för tillfället)
Asus gtx 1060 3gb Dual OC (den vita billiga budgetmodellen, lätt överklockad)
250gb 850 EVO SSD M.2
Corsair RM750x
Acer Predator xf240h 24"

Allting funkar väl tillsammans och överlag är jag nöjd med detta bygge. Tyst, svalt och givetvis avsevärt mycket snabbare än mitt gamla system. När det kommer till spel så finns det vissa delar jag inte är särskilt imponerad av. Och jag kan direkt säga att det enda spel som jag för tillfället lägger ned tid på, t.om. det enda spelet jag har installerat är WoW, så egentligen är det absolut viktigaste för mig acceptabel prestanda i detta spel. Och ja, såhär i efterhand var nog Ryzen ett mycket dumdristigt beslut med tanke på vad jag precis berättat, eftersom att det hemskt dåligt optimerade (samt gamla) spelet WoW är helt uselt på att utnyttja fler än 1-2 kärnor. Och jag vet även att man inte kan förvänta sig några fantastiska resultat i vissa delar av dettaspel, finns folk som sitter på 30kk's burkar utan att kunna nå särskilt högt.

Ute i den öppna världen samt i dungeons kan jag hålla en hyfsat hög lägstanivå och dippar sällan ned under 65-70 fps. Detta är egentligen sant för alla delar av spelet utom den mest väsentliga - I raids. När det börjar fyllas på med folk (över 10 spelare) så går FPSen kraftigt nedåt snabbt. Vid grafiskt utmanande bossar tillsammans med 19 andra spelare så är det inte alls ovanligt att jag ligger runt 20-25 fps. Och detta är oavsett vilka grafikinställningar jag väljer, skillnaden mellan "7" och "1" är minimal.

Jag är egentligen inte särskilt kräsen alls, skulle det gå att få en absoluta lägstanivå kring 50 fps hade jag varit omåttligt nöjd. Under 50 och det börjar bli hyfsat smärtsamt om det är under en längre tidsperiod.

Så, vad gör jag nu?

Känns knappast som att en kraftfullare GPU kommer lösa detta, har en nära vän som sitter på ett gtx 970 och hans rigg presterar väsentligt bättre än min, stora skillnaden oss emellan är att han är har en i7-6700k@4.4ghz. Så är det här lösningen finns för mig?
Byta till en annan CPU som har bättre möjligheter för single/dual core-performance?

Alla råd och tips mottages, nu för tiden är man definitivt en amatör inom det mesta som har med datorer att göra. Och vill någon ha mer data/siffror/etc så lägger jag självfallet upp detta.

Tack för att ni tog er igenom denna korta novell!

//P

Permalänk
Medlem

Intels singel core performance är betydligt bättre än AMD i nuläget kan vara därför det underpresterar. Ta dock mina ord med en nypa salt ej spelat wow sedan 2015 så vet inte om de har optimerat spelet till det bättre.

Permalänk
Avstängd

"8gb 3000mhz Corsair Vengeance LPX (Kan dock endast köras i 2666mhz för tillfället)
Asus gtx 1060 3gb Dual OC (den vita billiga budgetmodellen, lätt överklockad)"

det är nog mer troligt att du får slut på Vram och Ram i Raids.

ytterligare saker att förbättra är minnen i klock 3200mhz med tighta Timings i minst 14CL och CPUn klockad upp till 4ghz.

Även kör du 1x8 eller 2x4gb minne?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"8gb 3000mhz Corsair Vengeance LPX (Kan dock endast köras i 2666mhz för tillfället)
Asus gtx 1060 3gb Dual OC (den vita billiga budgetmodellen, lätt överklockad)"

det är nog mer troligt att du får slut på Vram och Ram i Raids.

ytterligare saker att förbättra är minnen i klock 3200mhz med tighta Timings i minst 14CL och CPUn klockad upp till 4ghz.

Även kör du 1x8 eller 2x4gb minne?

Skulle vram eller ram ta slut skulle hans fps gå ner i botten för att läsa något från disk.

Nya raiden är sjukt laggig, kör själv allt på lägsta för att ha nå fps kvar på t.ex high command. Stänger t.om ned webbläsare osv för att allt från cpun ska gå till spelet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

@Bragd @Ketric Det är processorn som är flaskhalsen. WoW är ett typiskt spel som inte nyttjar mer än 1-2 kärnor, och där både ligger och kommer AMD ligga efter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Håller med förmodligen så skulle en 2c/4t Sky/Kabylake 4GHz CPU få bättre prestanda i WoW än Ryzen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

@Peppar2014: Håller med förmodligen så skulle en 2c/4t Sky/Kabylake 4GHz CPU få bättre prestanda i WoW än Ryzen.

Ja, eller en i3 8100/8350k alternativt en i5 8400/8600k.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Helt rätt, WoW tycker upp en kärna i 100% direkt för mig, resterande sitter mest och dricker kaffe. Lite synd att det inte har förbättrats på så många år som spelet funnits, men tyvärr så är det så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"8gb 3000mhz Corsair Vengeance LPX (Kan dock endast köras i 2666mhz för tillfället)
Asus gtx 1060 3gb Dual OC (den vita billiga budgetmodellen, lätt överklockad)"

det är nog mer troligt att du får slut på Vram och Ram i Raids.

ytterligare saker att förbättra är minnen i klock 3200mhz med tighta Timings i minst 14CL och CPUn klockad upp till 4ghz.

Även kör du 1x8 eller 2x4gb minne?

Hej! Tack för ditt svar.

Ram har som högst gått upp till 89% än så länge. Det ligger på gränsen men för tillfället verkar jag klara mig. Skall dock beställa ett kit till inom en snar framtid. Vram har aldrig gått över 2gb med 1060 kortet än, hade detta problem med mitt gtx 960 2gb. Har dock aldrig sett ett kort gå över 2.5gb i WoW någonsin än så länge. En av anledningarna till varför jag har ett 1060 3gb och inte 6gbs versionen. Ville ha något väldigt billigt snabbt för att sedan göra en mer saftig uppgradering vid ett senare tillfälle. Som student får man ta det i omgångar, Hehe.

Fick just precis upp minnena till 2966mhz åtminstone, återstår att se huruvida det är stabilt eller inte.

CPUn har varit uppe på 4ghz, hade dock en del problem med stabilitet, detta kan dock ha varit orsakat av en tidigare GPU. Skall dra upp CPUn dit igen och se, nu när jag vet att GPUn håller fan på sig.

Jag kör 2x4gb just nu.

Skrivet av BergEr:

Skulle vram eller ram ta slut skulle hans fps gå ner i botten för att läsa något från disk.

Nya raiden är sjukt laggig, kör själv allt på lägsta för att ha nå fps kvar på t.ex high command. Stänger t.om ned webbläsare osv för att allt från cpun ska gå till spelet.

Ja precis, har varit med om när vram tar slut och det börjar plockas från ram istället, då kraschade verkligen all form utav fps nästintill omedelbart.

Antorus är fruktansvärd, får nighthold att verka som ett riktigt paradis när det kommer till prestanda. High command är verkligen ett smärtsamt ställe att vistas på, just där jag haft absolut mest problem. Även Argus samt vissa ställen på Eonar.

Skrivet av Peppar2014:

@Bragd @Ketric Det är processorn som är flaskhalsen. WoW är ett typiskt spel som inte nyttjar mer än 1-2 kärnor, och där både ligger och kommer AMD ligga efter.

Ja, precis som jag själv noterade i mitt första inlägg att detta bör nog vara fallet. Men kan denna ryzen 1600 verkligen flaska så hårt vid 3.9-4ghz? (antagligen)

Skrivet av Peppar2014:

Ja, eller en i3 8100/8350k alternativt en i5 8400/8600k.

Skall kika på alternativ, men det verkar som att detta definitivt är det bästa alternativet för mig som uteslutande spelar WoW. Hade jag blandat in andra nyare titlar som faktiskt hade kunnat använda ryzens alla kärnor samt trådar hade det sett annorlunda ut, men så är inte fallet.

Tack för alla svar hittills! Uppskattas något enormt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bragd:

Ja, precis som jag själv noterade i mitt första inlägg att detta bör nog vara fallet. Men kan denna ryzen 1600 verkligen flaska så hårt vid 3.9-4ghz? (antagligen)

Skall kika på alternativ, men det verkar som att detta definitivt är det bästa alternativet för mig som uteslutande spelar WoW. Hade jag blandat in andra nyare titlar som faktiskt hade kunnat använda ryzens alla kärnor samt trådar hade det sett annorlunda ut, men så är inte fallet.

Tack för alla svar hittills! Uppskattas något enormt.

ja, det är inte klockfrekvensen som är avgörande, utan hur kärnorna presterar individuellt. Och där ligger Ryzen efter rejält.

Jag skulle rekommendera att du köper en 8600k, då har du tillräckligt med kärnor så det räcker och blir över även den dagen du börjar spela andra titlar. Och det bästa av allt, du kan köra dina minnen i 3000MHz utan problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Måste ju vara något annat än cpu? Visserligen är ryzen efter i IPC, men om du ska ha 50 frames från 25 behöver du ju dubbla IPC, och så efter är den inte.

Kollat drivrutiner?

Testa instalera lite andra spel och se om du har liknande resultat där!

Kolla så du inte har någon skum preformance preset i BIOS, har samma moderkort, där den är optimerad för cinnabench by defult, klocka upp ram osv

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

@GoldenFan: Nej det beror helt på processorn, WoW nyttjar som sagt inte mer än 2 kärnor. Och när färre kärnor används så ligger AMD fortfarande ljusår efter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Måste ju vara något annat än cpu? Visserligen är ryzen efter i IPC, men om du ska ha 50 frames från 25 behöver du ju dubbla IPC, och så efter är den inte.

Kollat drivrutiner?

Testa instalera lite andra spel och se om du har liknande resultat där!

Kolla så du inte har någon skum preformance preset i BIOS, har samma moderkort, där den är optimerad för cinnabench by defult, klocka upp ram osv

Jo, detta var min initiala tanke också. Tyckte att dippen i prestanda var väldigt extrem och att skillnaden mellan min nya klockade ryzen gentemot en äldre intel inte kunde vara så stor, men har gått igenom allting och det finns ingen annan faktor som kan påverka.

Alla drivrutiner är ok, temperaturer samt inställningar är ok, moderkortet har jag ställt in det jag vill ha på osv. Det verkar vara hårdvaran som sådan som stryper.

Skrivet av Peppar2014:

@GoldenFan: Nej det beror helt på processorn, WoW nyttjar som sagt inte mer än 2 kärnor. Och när färre kärnor används så ligger AMD fortfarande ljusår efter.

Ja, det verkar inte bättre. Min kompis har som sagt en rigg med svagare GPU och trots detta krossar han min fps i raids med sin intel CPU, som inte är någon av de senaste modellerna.

Skulle en i3-8350k göra väl ifrån sig? Tänker att 4c4t ändå bör hålla mig flytande på andra håll och i WoW krävs ju knappast mer som vi redan konstaterat. Tillgången på dessa samt pris är ändå relativt god.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bragd:

Ja, det verkar inte bättre. Min kompis har som sagt en rigg med svagare GPU och trots detta krossar han min fps i raids med sin intel CPU, som inte är någon av de senaste modellerna.

Skulle en i3-8350k göra väl ifrån sig? Tänker att 4c4t ändå bör hålla mig flytande på andra håll och i WoW krävs ju knappast mer som vi redan konstaterat. Tillgången på dessa samt pris är ändå relativt god.

En i3 8350k skulle fungera, dock kostar den lika mycket som en i5 8400. i5:an kan förvisso inte överklockas och är bristvara i skrivande stund.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

En i3 8350k skulle fungera, dock kostar den lika mycket som en i5 8400. i5:an kan förvisso inte överklockas och är bristvara i skrivande stund.

Jo, är medveten om att priset är detsamma som i5-8400 men för just specifikt WoW bör 8350k vara ett bättre alternativ? Den klockar ju generellt sett mycket starkt, kan man få en sådan att närma sig 5ghz bör det vara mer eller mindre perfekt för WoW. i5ans fler kärnor samt trådar betyder ju som sagt ingenting.

Då är väl ändå den stora frågan, hur skulle en liten i3a klara sig i andra sammanhang än just WoW, om jag nu av någon anledning börjar spela andra mer moderna titlar, jag är hemskt dåligt insatt i hur väl dagens nya spel faktiskt utnyttjar många kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem

Du har för dålig processor för att få bättre resultat i WoW. Intels processorer med så hög single core clock som möjligt är bäst. Dvs. 8700K är det bästa du kan ha till WoW i dagsläget.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bragd:

Jo, är medveten om att priset är detsamma som i5-8400 men för just specifikt WoW bör 8350k vara ett bättre alternativ? Den klockar ju generellt sett mycket starkt, kan man få en sådan att närma sig 5ghz bör det vara mer eller mindre perfekt för WoW. i5ans fler kärnor samt trådar betyder ju som sagt ingenting.

Då är väl ändå den stora frågan, hur skulle en liten i3a klara sig i andra sammanhang än just WoW, om jag nu av någon anledning börjar spela andra mer moderna titlar, jag är hemskt dåligt insatt i hur väl dagens nya spel faktiskt utnyttjar många kärnor/trådar.

PUBG är ett typisk spel som kan nyttja flera kärnor, detsamma gäller ARMA3 som är väldigt cpu krävande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

PUBG är ett typisk spel som kan nyttja flera kärnor, detsamma gäller ARMA3 som är väldigt cpu krävande.

PUBG är nästan lika dåligt som Wow på att nyttja CPUer min Ryzen 1700 används max 30%.

Spel som nyttjar fler kärnor på ett bättre sätt är Wicther 3, Warhammer Vermintide, Assassins Creed Origins, Total war Attillia/ warhammer och Crysis 3.

är rätt så nöjd att jag har lite CPU kraft över men att inget spel kan nyttja en Ryzen 1700 mer än 50% är lite tråkigt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Intel core i3-8350k är nu beställd.

Hoppas att den överklockad till 4.9-5ghz skall göra mitt liv i WoW något bättre.

Permalänk

Bara skummat lite snabbt här men har du googlat efter de inställningarna du ska vrida ner i raids? Samma sak med viewing distance i open world. WoW är fruktansvärt dåligt optimerat sett till de högsta inställningarna, så även med en maxad rigg finns det vissa saker att slå av eller dra ner på för att det ska vara vettigt!

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att Wow inte nyttjar fler än 1-2 kärnor fortfarande? Har för mig att det ska vara helt annorlunda nu pga omarbetad motor. Men kanske fått det om baktassen

Hur eller hur ska din Ryzen funka bara bra skulle jag säga. Byter du den är jag rätt säker på att inte kommer bli mycket gladare.

Låt säga att en ny Intel är typ 30% snabbare i enkeltrådig prestanda. Då antar jag att vi lite krasst kan säga att dina 20-25FPS dippar hade blivit typ 26-32.5 FPS med en Intel. Fortfarande inte en trevlig upplevelse du kommer vara nöjd med. Extremt överklockad Intel ger dig kanske 28-35FPS vid samma dipp. Så inbilla dig inget. Det är bara så wow funkar helt enkelt.

Detta är ju förutsatt att ens CPUn är din flaskhals också. Vissa inställningar i wow är extremt krävande grafiskt. Trots liten skillnad vid en första anblick. Samt att vissa raids kan vara uselt optimerade, och då uppvisa klart sämre prestanda än vad datorn borde klara när de är nya.

Men det är sent, är trött. Gör sökert någon tankevurpa hoppas allt löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Stämmer det verkligen att Wow inte nyttjar fler än 1-2 kärnor fortfarande? Har för mig att det ska vara helt annorlunda nu pga omarbetad motor. Men kanske fått det om baktassen

Hur eller hur ska din Ryzen funka bara bra skulle jag säga. Byter du den är jag rätt säker på att inte kommer bli mycket gladare.

Låt säga att en ny Intel är typ 30% snabbare i enkeltrådig prestanda. Då antar jag att vi lite krasst kan säga att dina 20-25FPS dippar hade blivit typ 26-32.5 FPS med en Intel. Fortfarande inte en trevlig upplevelse du kommer vara nöjd med. Extremt överklockad Intel ger dig kanske 28-35FPS vid samma dipp. Så inbilla dig inget. Det är bara så wow funkar helt enkelt.

Detta är ju förutsatt att ens CPUn är din flaskhals också. Vissa inställningar i wow är extremt krävande grafiskt. Trots liten skillnad vid en första anblick. Samt att vissa raids kan vara uselt optimerade, och då uppvisa klart sämre prestanda än vad datorn borde klara när de är nya.

Men det är sent, är trött. Gör sökert någon tankevurpa hoppas allt löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Afaik så har de lyckats flytta ut ljudet på en egen core men ja det märks att spelet är gammalt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ville bara slänga in en snabb uppdatering.

Jag har nu ersatt min Ryzen 5 1600 med en Intel i3-8350k, som för tillfället körs i mycket moderata 4.5ghz.

Skillnaden mellan dessa två CPUs i WoW är extrem. Vi pratar om en effektiv prestandaökning på 250%+. Tidigare, specifikt i raids eller när det var över 15 spelare samtidigt, så dog allting tvärt och jag brukade få drygt 20 fps, nu har jag inte sett den gå under 65 en enda gång.

Så, vill du spela WoW?

Undvik ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bragd:

God afton allesammans!

Hoppas att er julhelg var gemytlig och att dem hårda klapparna var till er belåtenhet.

Jag gjorde nyligen slag i sak och uppgraderade min gamla dammiga rigg till något mer modernt.
Tänkte att det låg rätt i tiden med AMDs nya ryzen serie och i övrigt ett hyfsat landskap för en mer
"budgetorienterad"-gamer som mig själv.

Detta är dem komponenter som för tillfället huserar i mitt hem:

Asus Prime B350-PLUS
AMD Ryzen 5 1600@3.9ghz
8gb 3000mhz Corsair Vengeance LPX (Kan dock endast köras i 2666mhz för tillfället)
Asus gtx 1060 3gb Dual OC (den vita billiga budgetmodellen, lätt överklockad)
250gb 850 EVO SSD M.2
Corsair RM750x
Acer Predator xf240h 24"

Allting funkar väl tillsammans och överlag är jag nöjd med detta bygge. Tyst, svalt och givetvis avsevärt mycket snabbare än mitt gamla system. När det kommer till spel så finns det vissa delar jag inte är särskilt imponerad av. Och jag kan direkt säga att det enda spel som jag för tillfället lägger ned tid på, t.om. det enda spelet jag har installerat är WoW, så egentligen är det absolut viktigaste för mig acceptabel prestanda i detta spel. Och ja, såhär i efterhand var nog Ryzen ett mycket dumdristigt beslut med tanke på vad jag precis berättat, eftersom att det hemskt dåligt optimerade (samt gamla) spelet WoW är helt uselt på att utnyttja fler än 1-2 kärnor. Och jag vet även att man inte kan förvänta sig några fantastiska resultat i vissa delar av dettaspel, finns folk som sitter på 30kk's burkar utan att kunna nå särskilt högt.

Ute i den öppna världen samt i dungeons kan jag hålla en hyfsat hög lägstanivå och dippar sällan ned under 65-70 fps. Detta är egentligen sant för alla delar av spelet utom den mest väsentliga - I raids. När det börjar fyllas på med folk (över 10 spelare) så går FPSen kraftigt nedåt snabbt. Vid grafiskt utmanande bossar tillsammans med 19 andra spelare så är det inte alls ovanligt att jag ligger runt 20-25 fps. Och detta är oavsett vilka grafikinställningar jag väljer, skillnaden mellan "7" och "1" är minimal.

Jag är egentligen inte särskilt kräsen alls, skulle det gå att få en absoluta lägstanivå kring 50 fps hade jag varit omåttligt nöjd. Under 50 och det börjar bli hyfsat smärtsamt om det är under en längre tidsperiod.

Så, vad gör jag nu?

Känns knappast som att en kraftfullare GPU kommer lösa detta, har en nära vän som sitter på ett gtx 970 och hans rigg presterar väsentligt bättre än min, stora skillnaden oss emellan är att han är har en i7-6700k@4.4ghz. Så är det här lösningen finns för mig?
Byta till en annan CPU som har bättre möjligheter för single/dual core-performance?

Alla råd och tips mottages, nu för tiden är man definitivt en amatör inom det mesta som har med datorer att göra. Och vill någon ha mer data/siffror/etc så lägger jag självfallet upp detta.

Tack för att ni tog er igenom denna korta novell!

//P

Själv hade jag en 1700 ,har en 1800x idag och ett 1080ti men jag har aldrig sådana frame drops.
När jag questar i boken shore har jag mellan 40 och 80 på allt i max utan Msaa.
Sen i raidar har jag som högst 100 och lägst 19 i boss fighterna men jag märker inget större lagg i den låga fpsn .
Har en 6700k och ett 980ti och de pushade samma fps som min burk när jag spelade sist nu innan jag la ner
Men testade inte i raider utan i questing och i Dalarna
EDIT: såg att du bytt cpu. Märkte också den skillnaden mellan Intel och amd i WoW.
Kul att det fungerar nu med din nya cpu ☺
Edit:ändrade stav fel . Skrivet från mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bragd:

Ville bara slänga in en snabb uppdatering.

Jag har nu ersatt min Ryzen 5 1600 med en Intel i3-8350k, som för tillfället körs i mycket moderata 4.5ghz.

Skillnaden mellan dessa två CPUs i WoW är extrem. Vi pratar om en effektiv prestandaökning på 250%+. Tidigare, specifikt i raids eller när det var över 15 spelare samtidigt, så dog allting tvärt och jag brukade få drygt 20 fps, nu har jag inte sett den gå under 65 en enda gång.

Så, vill du spela WoW?

Undvik ryzen.

jag spelar wow i 4k med dator i sign... jag faller sälllan under 60 fps och då har jag allt på high/ultra, det måste ha varit något annat fel i din rigg tbh

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Själv hade jag en 1700 ,har en 1800x idag och ett 1080ti men jag har aldrig sådana frame drops.
När jag questar i boken shore har jag mellan 40 och 80 på allt i max utan Msaa.
Sen i raidar har jag som högst 100 och lägst 19 i boss fighterna men jag märker inget större lagg i den låga fpsn .
Har en 6700k och ett 980ti och de pushade samma fps som min burk när jag spelade sist nu innan jag la ner
Men testade inte i raider utan i questing och i Dalarna
EDIT: såg att du bytt cpu. Märkte också den skillnaden mellan Intel och amd i WoW.
Kul att det fungerar nu med din nya cpu ☺
Edit:ändrade stav fel . Skrivet från mobil

Min 1600 fungerade egentligen bra överallt utom just vid dem extremt krävande sektionerna. Raids/stora grupper. Men eftersom jag raidar mythic och det är en väldigt stor del av min totala speltid så var just den delen av spelet väldigt viktig för mig. Och även om jag överlag inte är kräsen så tyckte jag det var smärtsamt att gå från 75-150fps snabbt ned till 15-25.

Nu slipper jag åtminstone det bekymret! Ryzen är säkerligen en fantastisk CPU förutom just för det hemskt optimerade spelet WoW, men eftersom jag uteslutande spelar WoW så känns bytet mycket logiskt och rätt för mig.

Skrivet av Pelle:

jag spelar wow i 4k med dator i sign... jag faller sälllan under 60 fps och då har jag allt på high/ultra, det måste ha varit något annat fel i din rigg tbh

Jag spelat WoW och jämfört med 3 olika Ryzen riggar nu. Min 1600, en 1500x samt en 1700x. 1500 samt 1600 (med 1060 3gb GPU) hade båda massiva problem med enorma drops vid raids/world bosses etc, 1700x med 1070 klarade sig något bättre men fortfarande långt ifrån imponerande siffror. Min nya intel (i3-8350k@4.5ghz) samt polarens i7-6700k presterar enormt mycket bättre. Och detta verkar inte vara en isolerad händelse utan söker man runt så är det fler som har liknande bekymmer.

Och det enda jag gjorde med min rigg var att byta moderkort samt CPU, allt annat är identiskt.

Observa att min ryzen gjorde väl ifrån sig i merparten av spelet, men i raids dog den kraftigt, något jag inte får med i3an. Dock är det fortfarande långt ifrån konstanta 100+ fps, ingen får sådana siffror i WoW, oavsett hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bragd:

Min 1600 fungerade egentligen bra överallt utom just vid dem extremt krävande sektionerna. Raids/stora grupper. Men eftersom jag raidar mythic och det är en väldigt stor del av min totala speltid så var just den delen av spelet väldigt viktig för mig. Och även om jag överlag inte är kräsen så tyckte jag det var smärtsamt att gå från 75-150fps snabbt ned till 15-25.

Nu slipper jag åtminstone det bekymret! Ryzen är säkerligen en fantastisk CPU förutom just för det hemskt optimerade spelet WoW, men eftersom jag uteslutande spelar WoW så känns bytet mycket logiskt och rätt för mig.

Jag spelat WoW och jämfört med 3 olika Ryzen riggar nu. Min 1600, en 1500x samt en 1700x. 1500 samt 1600 (med 1060 3gb GPU) hade båda massiva problem med enorma drops vid raids/world bosses etc, 1700x med 1070 klarade sig något bättre men fortfarande långt ifrån imponerande siffror. Min nya intel (i3-8350k@4.5ghz) samt polarens i7-6700k presterar enormt mycket bättre. Och detta verkar inte vara en isolerad händelse utan söker man runt så är det fler som har liknande bekymmer.

Och det enda jag gjorde med min rigg var att byta moderkort samt CPU, allt annat är identiskt.

Observa att min ryzen gjorde väl ifrån sig i merparten av spelet, men i raids dog den kraftigt, något jag inte får med i3an. Dock är det fortfarande långt ifrån konstanta 100+ fps, ingen får sådana siffror i WoW, oavsett hårdvara.

Jo men så är det. Själv har jag ju flera datorer och sitter ju själv och testar olika spel och jämför för nöjes skull.
Men jo som du säger så funkar Intels cpuer bättre men att jag kunde få samma fps som min Ryzen som sitter med ett 1080ti
medans min 6700k sitter med ett 980ti var inget jag trodde skulle vara möjligt.Testade dock aldrig FPSn i raider mellan Intel och AMD. Men jag har aldrig haft problem med min Ryzen.
Men som sagt kul att du är nöjd med ditt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bragd:

Min 1600 fungerade egentligen bra överallt utom just vid dem extremt krävande sektionerna. Raids/stora grupper. Men eftersom jag raidar mythic och det är en väldigt stor del av min totala speltid så var just den delen av spelet väldigt viktig för mig. Och även om jag överlag inte är kräsen så tyckte jag det var smärtsamt att gå från 75-150fps snabbt ned till 15-25.

Nu slipper jag åtminstone det bekymret! Ryzen är säkerligen en fantastisk CPU förutom just för det hemskt optimerade spelet WoW, men eftersom jag uteslutande spelar WoW så känns bytet mycket logiskt och rätt för mig.

Jag spelat WoW och jämfört med 3 olika Ryzen riggar nu. Min 1600, en 1500x samt en 1700x. 1500 samt 1600 (med 1060 3gb GPU) hade båda massiva problem med enorma drops vid raids/world bosses etc, 1700x med 1070 klarade sig något bättre men fortfarande långt ifrån imponerande siffror. Min nya intel (i3-8350k@4.5ghz) samt polarens i7-6700k presterar enormt mycket bättre. Och detta verkar inte vara en isolerad händelse utan söker man runt så är det fler som har liknande bekymmer.

Och det enda jag gjorde med min rigg var att byta moderkort samt CPU, allt annat är identiskt.

Observa att min ryzen gjorde väl ifrån sig i merparten av spelet, men i raids dog den kraftigt, något jag inte får med i3an. Dock är det fortfarande långt ifrån konstanta 100+ fps, ingen får sådana siffror i WoW, oavsett hårdvara.

Okej, skumt.. jag märkte då ingen skillnad alls när jag gick över från min förra rigg (6700k, 980ti) däremot upplever jag massa andra småstörande saker med denna rigg, dock utanför spel :/

Men å andra sidan så raidar jag inte, dom få gånger jag gör det blir det lfr... tiden finns tyvärr inte och det går inte släppa wow helt av nån anledning...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)