iPhone X vs Samsung Galaxy S8/S8+

Permalänk
Medlem

iPhone X vs Samsung Galaxy S8/S8+

Det finns en hel del hat över apple pga av deras prissättning. Och jag har en hel del kompisar som pekar på konkreta specifikations-jämförelser mellan iPhone och andra flagskeppsmodeller. T.ex. ppi, batteri mAh, benchmarks etc. För om man kollar på dessa saker så ser det rent konkret ut som att många varianter är bättre än iPhone ur väldigt många aspekter.

Jag var nyfiken, då jag tänkte att det var tvunget att vara mer till det här än specifikationerna tyder på. Men de artiklar och jämförelser som jag har läst har varit väldigt "oense" i sina undersökningar, vilket får mig att ifrågasätta mina källor. Jag har bland annat läst på trusted reviews och toms guide .

Vilken skulle ni säga är overall den bästa telefonen? Om man inte skulle kolla på prisvärdhet, samt försöker bortprioritera personliga preferenser. Samt vad brukar vara de mest objektiva källorna när det kommer till att jämföra mobiltelefoner? Kanske lite flummiga frågor men jag hoppas att lite diskussion ska skapas

Permalänk
Medlem

Köp den du vill ha. De är lika bra men pekar åt olika håll.

Själv stör jag mig på ansiktsigenkänningen på min x... Skitfunktion, finger var 100x bättre

Permalänk
Medlem

@Spiffman
Vad är det du stör dig på med denna funktionen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

50% av gångerna får jag slå pin om jag inte ska stå och vifta den framför ansiktet som ett miffo

Permalänk
Inaktiv

iPhoneX är special idag precis som iMac Pro:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24910-apple-lanserar-imac-p...

Det är på inga sätt dåliga grejer, men folk bör fråga sig om de behöver ha grejer i denna prisklass?
För tillfället så vill jag påstå att iPhone, iMac Pro saknar konkurrens inom sin nitch. Ska man ha en sådan telefon/dator så är det att köpa dessa eller vänta på att andra kommer ikapp och det behöver inte dröja så länge innan det finns konkurrens.

Jag själv skulle aldrig köpa en iPhone, där hörlurar, laddställ, mer minne i den hamnar emot 20 000kr. Men vissa har mer pengar än andra..

Permalänk
Medlem

Märkligt, min FaceId funkar klockrent.

Bästa luren är en sån konstig fråga. Inom android kan man snacka om bästa lur, men att jämföra en iPhone X mot en s8 handlar ju främst om iOS vs android.

Något som gjorde mig ”chockad” nyligen var ju hur kass upgrade rate android lurar har.
http://feber.se/mobil/art/373841/nougat_och_oreo_vxer_mest_i_...
Om jag inte tolkar den där fel så ligger kring 70% av användarna två versioner eller längre bakåt!
Bananer!

Permalänk
Medlem

Äpplen och päron. Hur långt är ett snöre?

Det är svårt att jämföra rakt av när det är två olika system som hanterar resurser på skilda sätt. Jag köpte mig en Samsung S8 för att ersätta min iPhone 7+ då jag var sugen på att gå tillbaka till Android. På pappret slog den min iPhone på det mesta men i verkligheten var jag inte alls nöjd och gick tillbaka till min 7+.

Personliga preferenser spelar stor roll samt hur mycket du är beredd att betala. Apple sitter just nu på den bästa processorn med A11 Bionic men har överlag en mindre mängd RAM och batteri om man jämför med Android-flaggskeppen.

Svår fråga - det finns många aspekter att ta i beaktande

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Jo största faktorn är ju självklart den personliga preferensen, om man föredrar iOS eller android. Det är just det att de behandlar resurserna på olika sätt som gör det svårt att kolla på specs. Så trots att iPhone har mindre batteri och lägre RAM på papper så är det svårt att jämföra vilka som presterar bättre.

Jag förstår det ni säger, äpplen och päron. Går inte att se på det som att en är objektivt bättre. Men när man som konsument kollar på vilken telefon man vill ha och skiter i operativsystemet, så siktar väl ändå telefonerna på att göra samma saker? Ta bra bilder, ha lång batteritid, bra ljusstyrka etc. Men man kanske ska skita i specsen och bara gå på operativsystemet och känslan då specsen ändå är sånna minimala skillnader.

Permalänk
Medlem

@MickeRd: mAH, kärnor, clockspeed etc. kan du inte jämföra mellan iOS och Android pga hur optimerat iOS är. Skulle satsat på en iPX ifall du tänkt ha den ett tag.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

@El1min4tor: Jo största faktorn är ju självklart den personliga preferensen, om man föredrar iOS eller android. Det är just det att de behandlar resurserna på olika sätt som gör det svårt att kolla på specs. Så trots att iPhone har mindre batteri och lägre RAM på papper så är det svårt att jämföra vilka som presterar bättre.

Jag förstår det ni säger, äpplen och päron. Går inte att se på det som att en är objektivt bättre. Men när man som konsument kollar på vilken telefon man vill ha och skiter i operativsystemet, så siktar väl ändå telefonerna på att göra samma saker? Ta bra bilder, ha lång batteritid, bra ljusstyrka etc. Men man kanske ska skita i specsen och bara gå på operativsystemet och känslan då specsen ändå är sånna minimala skillnader.

Ja absolut! Kamera är ju en aspekt som faktiskt går att jämföra rakt av. Visst finns det personliga preferenser som spelar roll även där; men det finns även objektiva mått på kameror Även ljusstyrka och skärm som du säger.

S8 har större batteri än 7+ men ändå upplever jag att jag får ut bra mycket längre batteritid med 7+ - i sin tur finns det Androids med ännu större batteri som slår samtliga iPhone-modeller.

Skulle jag köpt en Android idag hade jag personligen kört på OnePlus 5T. Snabbt och trevligt UI som ligger nära vanilla, tillräckligt bra skärm, riktigt bra kamera (tillhör dock inte de allra bästa), bra batteritid och rysligt kvick snabbladdning. Snygg (enligt mig) design och ett fantastiskt pris för vad man får.

Ska jag köpa Apple är jag beredd på att betala lite mer än vad telefonen kanske är värd ur en teknisk synpunkt som den tar igen i andra, mjuka, värden. Är jag ute efter en Android ser jag mer till pris/prestanda. Jag hoppar mellan plattformarna titt som tätt och gillar båda - men har på senare tid föredragit iOS.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Köp den du vill ha. De är lika bra men pekar åt olika håll.

Själv stör jag mig på ansiktsigenkänningen på min x... Skitfunktion, finger var 100x bättre

Provade det lite på vännens X också, tycker inte alls om det.
Sen det att man måste svepa för att komma till homescreen efter är nog det mest efterblivna som finns, låser jag upp mobilen vill jag komma direkt till homescreen, inte behöva göra ännu en gesture.

Fingerläsare för mig iaf, antar vi alla får vänta på under glas fingerläsare blir nya standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provade det lite på vännens X också, tycker inte alls om det.
Sen det att man måste svepa för att komma till homescreen efter är nog det mest efterblivna som finns, låser jag upp mobilen vill jag komma direkt till homescreen, inte behöva göra ännu en gesture.

Fingerläsare för mig iaf, antar vi alla får vänta på under glas fingerläsare blir nya standarden.

Ser verkligen fram emot denna typ av fingeravtrycksläsare. Något säger mig dock att Apple gått alldeles för hårt på FaceID nu och att låta fingeravtrycksläsaren komma tillbaka skulle se ut som ett misslyckande. Jag hoppas att jag har fel dock och att den får en återkomst i nästa generations flaggskepp

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Skulle säga att priset här skillnaden, du får samma typ av funktioner som hos iphone X som S8 , för 40% dyrare ungefär..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provade det lite på vännens X också, tycker inte alls om det.
Sen det att man måste svepa för att komma till homescreen efter är nog det mest efterblivna som finns, låser jag upp mobilen vill jag komma direkt till homescreen, inte behöva göra ännu en gesture.

Fingerläsare för mig iaf, antar vi alla får vänta på under glas fingerläsare blir nya standarden.

Jag tycker det är kanon. Jag har mina notiser "hemliga", tittar jag bara på luren så blir dom synliga.
Svepet får man in knycken på efter en stund, så numera är svepet redan avklarat i samma moment som man svingar upp luren från fickan/bordet.

Men sure, dom skulle ju kunna bjuda på en inställning som ersätter upplåsning av notiserna med att komma till hemskärm direkt vid unlock, vore ju inte allt för krångligt.

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Oneplus gör grymma telefoner för priset! Tyckte att femman var lite halvt "meh" när den kom ut dock, då Oneplus lite lämnar sin nisch som flagskeppsdödare, men jag gillar verkligen 5T. Om man ska ha abbonemang idag dock så känns det nästan mer värt att binda sig än att casha en telefon. Mellanskillnaden blir väl typ prisskillnaden mellan en 5t och en s8.

Jag har läst flera studier så pekar på att iPhone X display är det bästa på marknaden i både ljus och kontraster, vilket låter lite ologiskt då de köper sin display av samsung? Återigen med fel källor antar jag.

@Kevlarheart Det låter lite simplifierat om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Ja ska man byta ut fingeravtrycksavläsar-alternativet helt och hållet så måste man vara noggrann med att det nya upplåsningssystemet är lika smidigt och träffsäkert, och inte bara mer "high-tech". Baserat på recensioner om iPhone X's face id så känns det lite som en flopp just nu imo, men jag har inte själv testat det.

Permalänk
Medlem

@MickeRd: Jag minns bara vagt men har för mig att Apple har nån typ av kalibrering i sin tillverkningslina vilket gör att varje skärm kalibreras individuellt, jag -har för mig- att det var det som ledde till att förståsigpååare tycker att skärmen var extra bra?

En sak som jag märkt är att jag inte upplevde skärmen som sådär extremt "WOW!" första veckorna, men det är nu när som lekman vant sig vid X-skärmen och helt plötsligt hamnar vid en äldre iphone/ipad som man märker skillnaderna.

Dock har jag inte kört nån Andorid med OLED så kan inte uttala mig där.

Kan ni länka till dessa tester om Face ID?
Kan vara så att det är känsligt från person till person? Själv tycker jag det funkar klockrent, kan halvligga i en fåtölj med dubbelhaka, glasögon och mössa och den låser upp ändå, hajar inte ens att det funkar Om nått känns det för "osäkert".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

@El1min4tor: Oneplus gör grymma telefoner för priset! Tyckte att femman var lite halvt "meh" när den kom ut dock, då Oneplus lite lämnar sin nisch som flagskeppsdödare, men jag gillar verkligen 5T. Om man ska ha abbonemang idag dock så känns det nästan mer värt att binda sig än att casha en telefon. Mellanskillnaden blir väl typ prisskillnaden mellan en 5t och en s8.

Jag har läst flera studier så pekar på att iPhone X display är det bästa på marknaden i både ljus och kontraster, vilket låter lite ologiskt då de köper sin display av samsung? Återigen med fel källor antar jag.

@Kevlarheart Det låter lite simplifierat om du frågar mig.

Det stämmer att X verkar ha den bästa skärmen just nu. Samsung är en stor tillverkare av komponenter av olika slag (olika avdelningar inom den massiva organisationen) och det finns mycket pengar att tjäna på att sälja delar till andra tillverkare.

Apple tar traditionellt sett en lite mer sansad approach till färgmättnad och liknande. Apple har designat displayen och Samsungs skärmavdelning har tillverkat den efter dessa specifikationer (så vitt jag förstått det) och det verkar ha blivit en riktigt bra blandning av Samsungs skärmteknik och Apples fokus på korrekt färgåtergivning

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Vi kan börja med att jämföra ren råprestanda. Där ligger Apples A11 SoC rätt långt före konkurrenterna (ca 40-50 procent) även om det för den delen inte behöver betyda att telefonen flyter på bättre eller öppnar appar snabbare.

Batteritiden hos iPhone X är helt okej men inte bäst.

https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phon...

http://www.hardwarezone.com.sg/review-apple-iphone-x-performa...

Sen så har vi kameran. Enligt DxOMark har iPhone X den bästa kameran de har testat vad gäller stillbilder. Däremot så halkar den efter något i video, bland annat för att kameran har svårigheter med autofokus i dåligt ljus samt skapar en del brus i dåligt upplysta miljöer. Totalt sett så hamnar den på delad andraplats.

https://www.dxomark.com/apple-iphone-x-top-performer-stills/

Vad gäller skärmen så anser DisplayMate att iPhone X har världens bästa smartphoneskärm totalt sett.

http://www.displaymate.com/iPhoneX_ShootOut_1a.htm

Apple är även ensamma om Face ID. Så det kan helt klart tyckas finnas fog för en ganska hög prissättning om man nu värdesätter dessa egenskaper. Men det är helt klart så att man kan få bra telefoner från andra tillverkare till ett betydligt lägre pris. Så att kalla iPhone X för prisvärd är nog att ta i.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Det roliga med dessa prestanda tester är, innan när Android mobiler låg långt framför apple så sa alla apple användare att det är 100% meningslösa siffror som inte betyder något alls, så varför ens länka dom osv.

Nu är det tvärtom
Så kan vi alla enas att benchmark siffror har alltid varit rätt meningslösa, både innan när android spöade apple och nu när apple spöar android

Kamerorna har blivit vassare, finns ingen direkt fördel med apple över android mobiler på denna delen.

Batteritiden har blivit sämre på ex X vilket är en besvikelse, speciellt när vissa har börjat lansera mobiler med 4000mhA batterier nu, något som tydligt syns i tester att det gör skillnad. ex https://www.gsmarena.com/battery-test.php3?idPhone=8854#show

FaceID för mig har alltid varit ett skämt, Apples är iaf bättre mot många android. Men jag kommer alltid avsky det, jag föredrar helt enkelt fingeravtryck.

Sagt det innan men, jag hade gärna tagit en Iphone med fingeravtrycksläsare under skärmen och minimala skärmkanter. Utan äcklig läpp och face id mög

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att man inte ska stirra sig blind på prestandatester. Men när låg Androidmobiler långt före Apples modeller prestandamässigt?

Här har vi tre olika tester från AnandTech. iPhone 5S från 2013 med A7, iPhone 6S från 2015 med A9 och iPhone 7 från 2016 med A10. Vad jag kan se så står sig Apples SoC mycket bra mot konkurrenterna. Däremot så har Apple varit ganska sena med vissa tekniker, exempelvis OLED-skärm.

https://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

https://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-i...

https://www.anandtech.com/show/10685/the-iphone-7-and-iphone-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Nej det har ju varit multicore innan apple nu äntligen lanserade en, så på dom benches.
Annars är det väl rätt så lika hit och dit på benchmarks, beroende på vilken det är och vilken lanserings tid dom ligger i.
Singelcore har väl apple alltid legat bra till.

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s7_edge-review-1409p6...

Det som är intressant är väl mer att S7 edge ex fick 600 points mer score med Nougat i Basemark 2, undrar om IOS uppdateringar ökar score för äldre modeller ex Iphone 6 i sådana benchmarks också eller om dom är samma.

Permalänk
Medlem

Ja där var det inte så stor skillnad. Tittar man på AnandTechs test av Galaxy S7 så är det ganska lika. Av de 11 rena prestandatester där både iPhone 6S och Galaxy S7 är med så vinner iPhone 6S 7 av dem och Galaxy S7 4. Då är ändå iPhone 6S ett halvår äldre. Så på det stora hela får man ändå säga att Apples SoC stod sig rätt bra även för några år sedan, trots färre kärnor.

https://www.anandtech.com/show/10196/the-samsung-galaxy-s7-an...

Men som sagt, man ska inte stirra sig blind på prestandatester och skillnaden var tidigare inte särskilt stor. Det är nu det senaste som Apple har utökat ledningen ordentligt med sin A11 SoC. Ska bli intressant att se vad konkurrenterna har att kontra med. Huaweis Kirin 970 verkar i vart fall inte kunna rå på den enligt de tester jag har sett.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har en s8 och är riktigt nöjd med den, speciellt skärmen är väldigt imponerande.

Permalänk
Medlem

En kompis köpte en X igår, fick fippla lite med den. Jäklar vilken trevlig telefon. FaceID verkade funka fint för honom.

S8 är säkert jättetrevlig med, det hänger ju mer på vilket OS man föredrar än hårdvaruskillnader mellan dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med S8/S8+ är tyvärr den meningslösa kurvningen av skärmen. Visst, den kanske är snygg men rent praktiskt är det inte mkt att hurra för. Även om Samsung gjort sitt bästa för att lura i kunder att deras "Edge-funktioner" skulle vara unika och bara gå med en böjd skärm så stämmer det så klart inte. Tycker dock att S8/S8+ blivit mindre dålig här än tidigare men nog är det en gimmic. Och ja, jag har ägt de telefoner jag skriver om här. Men om man nu verkligen gillar den kurvade skärmen så ska man så klart köpa en sån.

Kör själv båda lägren och byter rätt ofta mellan dom, det som gör att jag tröttnar på iPhone brukar vara att allt är så låst, det som gör att jag tröttnar på Android är att saker och ting inte fungerar lika bra ihop som det gör med iPhone. Och att jag fortfarande inte hittat ett enda tangentbord på Android som kan matcha Apples (och jag har typ testat dom alla som finns i Play Store). Därmed inte sagt att andra kan tycka annorlunda.

Men överlag är båda bra telefoner och fungerar till 90% utmärkt för det mesta och skillnaderna mellan dom idag tycker jag idag är mkt mindre än dom var för några år sen. Tycker dock att Apple till viss del verkar ha fastnat, de nya modellerna känns lagon upphetsande. Men kanske är det snarare så att utvecklingen stannat av överlag och att dagens produkter börjar bli så bra att det är svårare att komma på något nytt som inte bara är krystat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

50% av gångerna får jag slå pin om jag inte ska stå och vifta den framför ansiktet som ett miffo

Är så fallet skall du direkt gå tillbaka med din enhet för den är utan tvekan defekt. Att det bara skulle fungerar 50% av gångerna är rent skitsnack, även det att man behöver vifta med den framför ansiktet.

Jag skulle definitivt inte vilja gå tillbaka till TouchID efter ha använt FaceID ett tag nu. Det jag gillade mest med TouchID när det först lanserades var att det gav känslan att man inte hade någon lås på sin telefon och där tar FaceIDs mer passiva identifiering ytterligare ett steg. Dels fungerar det långt bättre än jag kunde tro. T ex var jag säker på att jag skulle behöva använda kod när jag ligger i sängen på morgonen med huvudet på kudden och telefonen närmare ansiktet än normalt men även där fungerar det nästan jämt. Det räcker med att halva ansiktet (på vertikal led alltså) är synligt för att den skall identifiera dig (går enkelt att göra ett test genom att hålla över halva ansiktet). Alla problem med svettiga eller blöta händer efter träning/dusch o.s.v är borta, jag kan använda handskar (för mobil) utan att behöva ta av mig dom för att låsa upp nu när det är kallt.

Och det är bara just upplåsningen. Finns andra funktionen som jag verkligen uppskattar så som att jag kan se avsändare av notifikationer på låsskärmen men meddelandet är inte synligt förrän jag tittar på den och att jag kommer direkt in i appen när jag klickar dessa utan att behöva identifiera mig med fingeravtryck som tidigare. Att den automatiskt fyller i inloggningsuppgifter mm.

Visst är det inte 100% perfekt, det finns förbättringspotential så som att man måste luta sig lite över den för att låsa upp den när man har den liggandes på bordet (om man inte vill ta upp den) och visst, hade gärna fått välja själv om man skall behöva swipe:a för att komma till hemskärmen eller inte. Men TouchID är knappast perfekt heller och för mig så väger fördelarna med FaceID över.

Edit:

Vad gäller hårdvaran som sådan så har iPhone X överlag sett den bästa hårdvaran i en smartphone idag. Är den värd det höga priset sett till de få skillnaderna det gör i praktiken mot betydligt billigare enheter som OnePlus 5T? Definitivt inte.

Men som redan nämnt är det ju mer intressant vad man föredrar för ekosystem. Personligen föredrar jag iOS och när jag köper en telefon vill jag ha det allra bästa som finns att tillgå just då. Jag använder min smartphone så pass mycket att jag inte anser priset är för högt för att jag skall avstå.

Permalänk
Medlem

Med iPhone X kan man spela spel med ögonbrynen. Kanske inte så nödvändigt

Men det ger i vart fall ett smakprov på vilka möjligheter som finns.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.694755/har-ar-iphone-x-spele...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@MickeRd:

Mellan dom 2 skulle jag tagit iPhone (Observera att jag är en Androidanvändare idag)
Anledningen är att jag anser att Samsungs prylar öht inte alls lever upp till priset.
Det är dock ytterst subjektivt vad man vill ha.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Någon kunnig som kan svara på skillnaderna mellan iphone x och samsung s8 om man filmar i 4k med mobilen och sen vill koppla in mobilen till tvn för att titta på dom egeninspelade filmerna där. Då krävs väl en kabel som klarar överföringshastigheten som 4k innebär, om jag förstått saken rätt så har iphones lightning till hdmi betydligt lägre hastighet än samsungs usb c till hdmi?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|