Permalänk
Medlem

Min NEC EA274WMi jag köpte för några år sedan hade några döda svarta pixlar i ett kluster sedan en som satt fast i färgen röt sedan var ena halvan av skärmen nikotingul när andra halvan var vit så troligen kass bakgrundsbelysning eller nåt.

NEC sa att den var skrot så fick en ny och den har varit helt perfekt och levde upp till förväntningarna från recensioner jag läst, inte hittat några fel än på panelen i alla fall efter typ 3 år eller nåt.

Men har haft samsung skärm tidigare med flimrande bakgrundsbelysning som fick skickas tillbaks.

Även sett pixel fel på CRT skrämar förr, nätmasken kan i bland vara defekt.

Men jag har definitivt skickat tillbaks några skärmar och jag blev senast rekommenderad NEC av folk som tidigare gått igenom 4-5 returer av ASUS och HP bland annat men NEC ska tydligen vara rätt bra på kvalitetskontrollen för några år sedan i alla fall relativt andra fabrikat så det verkade vara det säkraste kortet för att slippa skicka tillbaks fler skärmar än nödvändigt.

Vet inte hur det ser ut it dag med NEC tog defekter sjukt seriöst med bra svenskt support i alla fall och i mitt fall även såg till att ÅF tog sitt ansvar då dom nekade mig garanti fast NEC sa att den var totalt kass och såg till att ÅF skärpte sig.

Men just skärm är nåt jag hatar att köpa till mig eller andra när det ska byggas dator just för att man vet att 1/4 gånger så är skiten så kass att man måste skickat tillbaks den.

Permalänk
Medlem

Min Asus MG279Q har en enda död/halvdöd pixel, något som jag trodde jag skulle störa mig rejält på när jag fick hem den. Men testade i en vecka och kom fram till att det var bara ett spel, som inte var något jag trodde skulle lägga många timmar på, där jag ens "såg det utan att titta efter det", så jag behöll den. 2 år senare gäller detta fortfarande.

Detta är också enda gången jag haft en död pixel, 3 andra plattskärmar och 5 (?) laptops har alla varit felfria på den punkten. BLB är dock något som man kommer påträffa lika säkert som döden och skatter.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

BLB går ju leva med eftersom man enkelt kan påverka hur tydlig den är genom att minska ljusstyrka och fixa bättre belysning där skärmen står. Finns billig LED-tejp man kan sätta på baksidan av skärmen som drivs med USB, det brukar vara ett bra sätt för att minimera BLB.

Pixelfel är tyvärr svårt att göra något åt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jobbat på intern IT de senaste 20 åren och jag väntar fortfarande på att få se en trasig pixel i verkligheten (har gett ut cirka 2000+ skärmar hittills )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jobbat på intern IT de senaste 20 åren och jag väntar fortfarande på att få se en trasig pixel i verkligheten (har gett ut cirka 2000+ skärmar hittills )

Köp en triss eller glasögon

Permalänk
Medlem

@pa1983:
Jag har ju supersyn på nära håll så det blir en triss istället!

Edit: kan tillägga som nedan att det uteslutande är Dell skärmar jag jobbat med.
Både TN och IPS paneler...

Permalänk

Asus har sämst QC jag fick byta skärm innan jag fick en utan döda pixlar, lika så min polare också Asus.
Tyvärr är det ända valet. Hoppas dell släpper en 1440p 144hz IPS G-Sync skärm.

Har 3 Dell skärmar i 2000kr klassen och inte en död pixel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Spiffman:

@pa1983:
Jag har ju supersyn på nära håll så det blir en triss istället!

Jag känner igen det där, skärmar som är gjorda för kontorsarbete brukar tendera att ha mindre döda pixlar. Förstår inte varför men våra Dell skärmar har aldrig haft döda pixlar. Jag har haft många på mina egna hemma skärmar som varit av olika märken med främst Asus. Nu när jag tänker på det så tror jag aldrig någonsin jag sett en Dell Ultrasharp skärm med döda pixlar. Kanske har de bättre QC?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Köp inte märkesskräp.
Köp koreaskärmar på Ebay. Då kan du lägga till 50:- för att få en Pixel Perfect.

Permalänk
Medlem

Problemet med att avgöra om en skärm har defekter eller ej kräver ofta att man synar den noga med en och samma färg över hela skärmen och självklar testat olik färger.

Vitt, svart, grönt, rött, blått osv över hela skärmen sedan får man syna den noga över hela ytan fram och tillbaks i många timmar.

Brukar torka av områden jag misstänker trasig pixel för i bland är det bara damm.

Det sämsta man kan göra anser jag för att se om en skärm är kass är att testa sina bilder från sin systemkamera, ja man kanske ska ha skärmen till foto redigering och kan allt om detta och har en bra kamera osv men tyvärr döljer det ofta trasiga pixlar, nyansskillnader över skärmen eller kass bakgrundsbelysning.

Enklaste är en homogen färg för då sticker defekterna ut.

Min NEC skärm såg bra ut med ett foto av en fågel i en bur men så fort jag fick en helt vit eller ljusgrå bild så såg man tydligt nikotingula färgen på ena halvan av bilden.

Misstänkte att något var fel för om du kör ett traditionellt GUI typ WIndows 9x modell med gråa skalor så började ja fundera på varför vissa såg gråa ut andra mer gulgråa ut.

Samtidigt som jag såg detta så dök den röda och dom döda pixlarna upp när jag testade vit över hela skärmen, såg ut som skit rent utsagt.
Döda syns så klart bra på vit då dom är svarta och den röda syntes bra med vissa färger då den alltid var röd alltså satt fast.

Det tog mig ändå 1-2 dagar med testande, första dagen visste jag att den var defekt men att hitta alla felen blev inte fören dagen efter och som sagt NEC sa rakt ut att jag fått skrot ändå tyckte ÅF att felen inte täcktes av garantin vilket faktiskt ledde till att NEC ville ha ÅF namn, antar att dom ville ha sig ett snack.

Oavsett man kan inte kasta ett öga på en skärm bara så där och skeppa iväg, jag hittade en dålig pixel på en RCT skärm efter flera år där nätmasken inte var utstansad på ett ställe.

Men när man haft några dåliga skärmar ja då spenderar man lätt 1-2 dagar bara att testa sin skärm med metoder man lärt sig själv eller läst om.

Dessutom är ofta garantivillkoren bättre första 7-10 dagarna då man rakt upp och ner får en helt ny skärm.

Man bör testa bakgrundsbelysnigens alla nivåer vid olika färger mm gör jag med, tittar ofta med ögat vid sidan av skärmen för yttre synfältet ser flimmer bättre, detta är bra om skärmen har defekt och flimrande bakgrundsbelysning tex CCFL kan lida av det men säkert vissa LED baserade med dock inte stöt på det och om inte annat så är min bara PWM styrd under 20% styrka.
Men man vill kolla så den inte flimrar när det absolut inte borde och i PWM läge om den flimrar till den grad att man som jag blir dum i huvudet av flimmer, hatar det och är mycket känslig för det.

Polaren hade en flimrande plasma TV tex, igen annan verkar se det men jag gör det så orkar inte glo på den.

Det är sjukt lätt att missa även en grovt defekt skärm, har svårt att se hur yrkesfolk skulle ha tid att syna dem i alla fall då jag lägger 1-2 dagar på mina innan jag bestämmer mig för att behålla eller reklamera en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men du hittade en utan sen eller?

Jag gav upp och tog en break ifrån att testa skärmar, tar ett nytt tag efter juletider när jag får ork igen.

Jag har aldrig lyckats köpa en felfri skärm från Asus, till och med min padfone2 för 6(?) år sedan hade fel på både telefonen och plattan fast det brydde jag mig inte om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Terrell:

Problemet är att det oftast är de dyrare skärmarna som har problemen. Folk lägger ut 10 000 kr och får en skärm med antingen BLB eller döda pixlar.
Billigare skärmar kör med tekniker som är lättare att producera utan att behöva slänga en massa misslyckad produktion. Därför dom är billigare.

Jag har bara råkat ut för ett enda pixelfel och det var en lysande subpixel (blå), har iofs aldrig haft jättedyra skärmar men ett par i 10 000 kr klassen och de har fungerat perfekt, just nu funderar jag på att skaffa mig nått som är lite smalare än det jag har idag (2 X 30") så en 40-43" 4k är högt på önskelistan nu för de ger ju mer pixlar totalt och blir lite smalare men högre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

När jag skulle köpa min första 1440p skärm så gick jag nog igenom en 9-10 skärmar innan jag till slut fick en utan pixelfel. Nu när jag letat ultra wide så har inte en enda haft pixelfel.
Vissa paneltyper verkar helt enkelt vara mer drabbade av pixelfel.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har varit rätt skonad från pixelfel tror jag. Har som några andra här inte gått igenom jäkligt noga men man ser ju t.ex. vid Windows-installationen, som är blå rakt över, om man har några knepiga pixlar.

Nu senast har jag köpt två Dell UltraSharp och båda dessa är fria från pixelfel. Men de är ju inte de billigaste skärmarna i sin specifikationsklass så jag tror att Dell ser till att deras premiumskärmar håller viss nivå innan de åker ut till återförsäljare för att inte skada märket.

Skrivet av pa1983:

Köp en triss eller glasögon

Bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

När jag skulle köpa min första 1440p skärm så gick jag nog igenom en 9-10 skärmar innan jag till slut fick en utan pixelfel. Nu när jag letat ultra wide så har inte en enda haft pixelfel.
Vissa paneltyper verkar helt enkelt vara mer drabbade av pixelfel.

Det är där jag är nu. Försöker få tag i en 1440p skärm utan pixelfel. Känns ju sådär hoppfullt om du gick igenom 10......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hmm.. Jag har varit rätt skonad från pixelfel tror jag. Har som några andra här inte gått igenom jäkligt noga men man ser ju t.ex. vid Windows-installationen, som är blå rakt över, om man har några knepiga pixlar.

Nu senast har jag köpt två Dell UltraSharp och båda dessa är fria från pixelfel. Men de är ju inte de billigaste skärmarna i sin specifikationsklass så jag tror att Dell ser till att deras premiumskärmar håller viss nivå innan de åker ut till återförsäljare för att inte skada märket.

Bästa!

Haha om Asus kunde tänka likadant. Tror dom behöver sin affärside var det gäller skärmar lite. Att ha Zero bright pixel garanti när typ 1 av 10 skärmar är fri från döda pixlar känns inte lönsamt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Ja helt klart, det måste ju rimligen vara billigare att slänga skärmarna innan de kommer ut i butikerna istället för att ta igenom dom, checka pixlarna och krångla på. Men vad vet man det kanske lönar sig för dem ändå att skicka iväg skärmarna om det är en minoritet som klagar. Dells UltraSharp-skärmar t.ex. kanske måste ha bra rykte direkt för annars slutar fotoproffs/prosumers sluta köpa dom över huvud taget, medan gamers som köper Asus och Acer bryr sig mer om Hz:en.

Permalänk
Medlem

Även Dells Ultrasharp serie lider av pixelfel. Jag hade en U2412m som hade en vit konstant lysande pixel, den uppstod efter att jag haft skärmen ett tag och lärde mig leva med den. Bytte till U2515h och även den hade en vit lysande pixel, gjorde återköp på den och provade en ny likadan och den hade inga pixelfel men extremt mycket glow och BLB.

Den senaste Dell jag provat var U2518d och den hade 4 stycken helt svarta pixlar ganska centrerat i panelen. Så Dell är absolut inte beskonade från pixelfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Även Dells Ultrasharp serie lider av pixelfel. Jag hade en U2412m som hade en vit konstant lysande pixel, den uppstod efter att jag haft skärmen ett tag och lärde mig leva med den. Bytte till U2515h och även den hade en vit lysande pixel, gjorde återköp på den och provade en ny likadan och den hade inga pixelfel men extremt mycket glow och BLB.

Den senaste Dell jag provat var U2518d och den hade 4 stycken helt svarta pixlar ganska centrerat i panelen. Så Dell är absolut inte beskonade från pixelfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, vad tråkigt! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Oj, vad tråkigt! :/

Det eviga lotteriet! Men tänker nog ändå ge Dell en chans till och prova lyckan med Dell S2417dg... Gillar deras design och skärmstativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer osannolikt att få en utan när man ser svaren här. Verkar vara vanligare än man tror. Webhallen sa dock att mina Asus skärmar stod för merparten av alla av den modellen som returnerats för döda pixlar så antingen så ser inte alla det/bryr sig inte eller så har jag haft otur. Men 3 skärmar i rad känns som mer än otur.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Känns mer och mer osannolikt att få en utan när man ser svaren här. Verkar vara vanligare än man tror. Webhallen sa dock att mina Asus skärmar stod för merparten av alla av den modellen som returnerats för döda pixlar så antingen så ser inte alla det/bryr sig inte eller så har jag haft otur. Men 3 skärmar i rad känns som mer än otur.

Dags för dig att prova AOC eller Viewsonic kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Dags för dig att prova AOC eller Viewsonic kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Eller NEC, vet inte vad dom har för gamers men behöver man inte 144hz osv utan är ute efter mer en Enterprise skärm från runt 6-8K så verkar dom jag pratat med säg att risken är mindre hos NEC än dom flesta andra fabrikat för defekter även om jag själv verkade ha lite otur med min först så var andra felfri i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vill ha en 1440p med Gsync och helst 144hz eller mer. Utbudet är ju inte jättestort där tyvärr. HP Omen verkar många nöjda med men gillar inte designen

https://www.inet.se/produkt/2211667/omen-by-hp-27-wqhd-165hz-...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Extremt ovanligt fel jag råkar på. Senast var nog Lamia-surfplattan med en grön pixel. 2-3 år sedan. Innan dess en 20" bildskärm med en röd pixel 2007. Andra problem har varit en Dell-skärm med trasig panel och en annan som bara slutade fungera efter en månad.

Asus köper jag helst inte av då de ofta har låg kvalitet på deras produkter. Har haft mest krångel där och har inte sett något positivt om deras skärmar heller. Skulle räkna in Acer i samma fack men de har som märke och utbud blivit bättre med åren. Min XB271HU är felfri och fungerar riktigt fint. Överlag har jag haft tur med alla mina skärmpaneler. YMMV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker bara det känns så slarvigt på något sätt. Utan att veta om det är någon stor skillnad mellan datorskärmar och tv apparater panelmässigt så har jag aldrig i mitt liv sett en tv med döda pixlar. Vet att det förekommer men känns betydligt mer ovanligt på tvapparater jämfört med datorskärmar. Då snackar vi dessutom 4k upplösning med ännu fler pixlar och upp till 75-80tum i storlek. Så förstår inte hur det kan vara så pass vanligt på datorskärmar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Är otur skulle jag säga. Har haft ett pixelfel på en skärm men då lyste 1080 pixlar rött så då var det inga problem att få panelen utbytt. De resterande 10 skärmarna jag har haft har fungerat felfritt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

0 döda pixlar på de senaste 60+ skärmar jag köpt. 22-27", 1050, 1080, 1200 och 1440.
HP, Asus och Acer i regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

0 döda pixlar på de senaste 60+ skärmar jag köpt. 22-27", 1050, 1080, 1200 och 1440.
HP, Asus och Acer i regel.

Inte en död pixel på >60 skärmar?! Säker på att du inte behöver glasögon bara?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Även Dells Ultrasharp serie lider av pixelfel. Jag hade en U2412m som hade en vit konstant lysande pixel, den uppstod efter att jag haft skärmen ett tag och lärde mig leva med den. Bytte till U2515h och även den hade en vit lysande pixel, gjorde återköp på den och provade en ny likadan och den hade inga pixelfel men extremt mycket glow och BLB.

Den senaste Dell jag provat var U2518d och den hade 4 stycken helt svarta pixlar ganska centrerat i panelen. Så Dell är absolut inte beskonade från pixelfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Dell U3415w som inte hade några problem alls men hört mindre bra om efterträdaren U3417w.

Men Ultrasharp serien handlar om att de är för-kalibrerade i fabrik vilket inte har något med pixelfel/BLB att göra. Dock tycker man att dom borde ha sett det då om det inte hände efteråt.