One plus 5 eller iPhone 6s

Permalänk

One plus 5 eller iPhone 6s

Nu är de så att jag blivit taggad på att köpa one plus 5 har en 1 år gammal 6s som funkar men har chans att köpa en one plus för ett bra pris så kan inte riktigt bestämma då jag ej får någon visdom av reviews och liknande. Så då tänkte jag vad eran erfarenhet av one plus 5:an är? Är de värt att byta till den eller borde jag behålla iPhone?

Permalänk
Medlem

@turtlefiesta: jag gjorde ett snarlikt byte i vintras, från iPhone 6 till Oneplus 3T och är störtnöjd. Jag hade länge varit småirriterad på Apples inlåsning och tröga uppdateringstakt så efter att ha jämfört några olika Android-modeller (Honor 8, HTC P-nånting mfl) så landade jag på 3T eftersom det var minst "lullull" i mjukvaran, ett så basic system som möjligt. Det gick snabbare och lättare än väntat att byta från iOS till Android, mycket tack vare alla inställningsmöjligheter som finns. Den större batterikapaciteten och snabbladdning (Dash) är en stor fördel och jag gillar att ha en separat bakåtknapp, inte bara en hemknapp.

Jag var lite tveksam över att byta till en större telefon då jag oftast har luren i byxfickan men det gick också snabbt att vänja sig vid (även om jag oftast tar upp den om jag sätter mig ner för en längre stund).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

"Hej, jag äter för tillfället äpple, men funderar på att börja äta päron istället. Borde jag?"

Absolut! Säger jag som inte gillar äpple men tycker väldigt mycket om päron

OnePlus 5 är en väldigt bra telefon, i Android-världen.
Varför är du sugen på att byta? Vad saknar du med din iPhone? Vad tror du att du kommer få mer av hos Android? Vad gör du med telefonen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@Rydisen: en android har man vell mer möjligheter på överhuvudtaget har jag för mig, men även kameran verkar intressant dock så är det inte jätte stor skillnad mellan den jag redan har verkar de som, blir nog igentligen mest taggad då jag kan få den för halva priset sprillans ny!

Permalänk
Medlem

@turtlefiesta: Enligt mig är det värt det! Har haft min Oneplus 5 i ca 1 månad nu o är väldigt nöjd med den!

- Prestera bra.
- Bra kamera.
- Bra bygg kvalité.
- Prisvärd.
- Bra batteritid.

Här kan du läsa recensionen: http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-oneplus-...

Visa signatur

Hej

Permalänk

Har haft min OnePlus 5 sen den släpptes och är riktigt nöjd.

Visa signatur
Permalänk

@zarkov: är det nått du saknar från iphone eller är allt prima?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

@zarkov: är det nått du saknar från iphone eller är allt prima?

Jag tycker det fungerar bra, allt är visserligen inte fullt lika välpolerat som i iOS men inga större problem.

Märkligt nog finns det två sim-kortsplatser men ingen inbyggd funktion för att välja vilket kort som skall användas vid utgående samtal (iaf inte på 3T) så det får man installera själv. En annan dum grej är att telefonen inte automatiskt växlar till det sekundära sim-kortet för datatrafik om det primära tappar täckningen, det får man gå in och göra manuellt (men det här är ju inget som har med systembytet att göra!)

Allt som allt är jag mycket nöjd, framför allt är det väldigt skönt att slippa två telefoner på kontoret (privat och jobb).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tycker det fungerar bra, allt är visserligen inte fullt lika välpolerat som i iOS men inga större problem.

Märkligt nog finns det två sim-kortsplatser men ingen inbyggd funktion för att välja vilket kort som skall användas vid utgående samtal (iaf inte på 3T) så det får man installera själv. En annan dum grej är att telefonen inte automatiskt växlar till det sekundära sim-kortet för datatrafik om det primära tappar täckningen, det får man gå in och göra manuellt (men det här är ju inget som har med systembytet att göra!)

Allt som allt är jag mycket nöjd, framför allt är det väldigt skönt att slippa två telefoner på kontoret (privat och jobb).

Skickades från m.sweclockers.com

Angående utgående samtal, så kan du under Inställningar -> SIM-& nätverk välja under "Standard-SIM för samtal" ställa in att den frågar vilket nummer som samtalet ska göras från

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående utgående samtal, så kan du under Inställningar -> SIM-& nätverk välja under "Standard-SIM för samtal" ställa in att den frågar vilket nummer som samtalet ska göras från

Ser man på, jag hade kunnat slå vad om att det valet inte fanns där när jag började använda luren!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

@Rydisen: en android har man vell mer möjligheter på överhuvudtaget har jag för mig, men även kameran verkar intressant dock så är det inte jätte stor skillnad mellan den jag redan har verkar de som, blir nog igentligen mest taggad då jag kan få den för halva priset sprillans ny!

Nu funkar tyvärr inte Wish-knepet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ser man på, jag hade kunnat slå vad om att det valet inte fanns där när jag började använda luren!

Har alltid funnits ett sånt val i Inställningarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

Nu är de så att jag blivit taggad på att köpa one plus 5 har en 1 år gammal 6s som funkar men har chans att köpa en one plus för ett bra pris så kan inte riktigt bestämma då jag ej får någon visdom av reviews och liknande. Så då tänkte jag vad eran erfarenhet av one plus 5:an är? Är de värt att byta till den eller borde jag behålla iPhone?

Jag gjorde precis detta byte för 3 veckor sedan och är enormt nöjd med min Oneplus 5.
Hade haft min Iphone 6s sedan releasen och den är fortfarande i bra skick och har fungerat väl, men blev sugen på en ny lur då jag tyckte batteri tiden blev bara sämre och sämre, för att inte tala om långsam laddning.

Fördelar med One plus 5:
# Bättre prestanda - nyare lur innebär nyare teknik och de känns verkligen när man kör samma appar som man hade på IOS att de flyter bättre.

# Bättre batteritid - Min gamla Iphone 6s kunde ta slut väldigt fort om man använde internet eller spel. Min One plus 5 har just nu varit igång i 1 dygn och 14h och jag har fortfarande 43%.

# Snabbare laddning - Grymt skönt och snabbt går de!

# Operativsystemet - OxygenOS/Android känns rappare på allt än så länge och skönt att slippa all bloatware som Samsung, HTC, LG mfl kastar med i sina lurar. Här väljer man själv vad man vill ha och inte vill ha, och det känns toppen.

# Fingeravtrycksavläsaren är ruskigt mycket bättre då den är både snabbare och faktiskt fungerar i alla lägen.

I övrigt så gillar jag att man också har en brytare på högersidan för ändra ljudläge likt vad man är van vid på Iphone. Annars så känns skärmen mycket större vilket jag gillar men är ju en smaksak samt kameran väldigt lik den på min gamla lur.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Avstängd

Vet inte om jag skriver i fel tråd nu men jag tänkte köpa en OnePlus 5 64 gb för 4990kr, men det står att den utgått i butiker i Sverige. Är minsta size 128 gb (5490 kr) eller vet någon var man kan köpa 64 gb i butik i Sverige? (Ja, jag är snål)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke2000:

Vet inte om jag skriver i fel tråd nu men jag tänkte köpa en OnePlus 5 64 gb för 4990kr, men det står att den utgått i butiker i Sverige. Är minsta size 128 gb (5490 kr) eller vet någon var man kan köpa 64 gb i butik i Sverige? (Ja, jag är snål)

Du kan köpa Oneplus 5T för 4999 kr (64 gb lagring och 6 gb minne)
https://oneplus.net/se/oneplus-5t

edit: Dock inte i butik men den skickas snabbt och du har rätt att ångra dig under 15 dagar, jag är störtnöjd med min och flickvännen blev så avis så hon har beställt en med och ska göra sig av med sin iPhone

Permalänk
Avstängd

@Ph4st: Okej, då vet jag. Tack! Var mest att jag inte ville vänta så länge haha! Men det blir toppen. Har också en kompis som har 5:an och älskar den, så en sån ska det bli!

Permalänk
Medlem

Köp 5T istället, om du ska köpa nytt direkt är det också det enda alternativet.
Några enstaka återförsäljare kan hända har den i lager, men 5T har ersatt den rakt av, inte så roligt om man inte är ett fan av stora mobiler eller phablets.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad är det din iphone 6s inte fixar som du tror one plus 5 kommer fixa?

Med oneplus 3t så har jag inte längre någonting som rättfärdigar byte på något vis. Batteritiden håller en dag utan problem. 128 mb minne kommer ta tid innan kodknäckarnas lathet gjort att de inte räcker.

Där har du en fördel med apple de släpper inte kodknäckare som tar genvägar och bloatar telefonen med överflödig gammal kod som tar plats

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x