Permalänk
Medlem

Utländskt konto + paypal

Jag har planer på att skaffa en extra inkomst från utlandet. Jag vill få reda på om detta är olagligt eller inte. Har sökt länge på nätet men hittar bara om att överföra pengar från utländskt konto till ett svenskt konto.

Min idé är att tjäna pengar i Euro till ett utländskt konto (tyskt). Klienterna betalar till mitt Paypalkonto där jag har ett utländskt konto aktiverat. Jag skaffar även ett n26 mastercard som jag kan använda i Sverige.

Jag kommer aldrig att överföra min inkomst till mitt svenska konto, men jag kommer dessutom att använda n26 kortet i Sverige och då dras ju pengarna från det utländska kontot.

Detta kan väl inte klassas som något skattebrott ? I och med att pengarna aldrig kommer att fara till Sverige på något vis. I värsta fall får jag väl skatta från det landet jag har kontot i.

Vad vet ni om detta?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Du skattar i det land du är bosatt i. Punkt. Spelat ingen roll var inkomsten kommer ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om jag inte är helt ute och cyklar är huvudregeln att man beskattas i det land man har störst anknytning till (vanligtvis där man bor/vistas mest). Bor man t.ex. i Sverige och jobbar i Danmark kan man välja att skatta där istället (dock måste man ändå lämna in en deklaration i Sverige) eftersom vi har ett dubbelbeskattningsavtal med Danmark och några andra länder. Har för mig att vi har ett speciellt avtal med de nordiska länderna som är lite bättre men i och med EU borde det finnas ett dubbelbeskattningsavtal med Tyskland också.

Har inte exakta gränsen i huvudet nu men bor man/vistas man i Sverige minst x antal dagar om året(vill minnas att det är någonstans kring 100 dagar) så har man störst anknytning till Sverige enligt Skatteverket och ska beskattas här. Det finns ju lirare som har stenkoll på det där och aldrig bor mer än de där x dagarna i ett land under ett år...

Hur som, om du inte har möjlighet att flytta din folkbokföring regelbundet under året så att skattemyndigheterna inte kan bestämma var du har störst anknytning måste du enligt mig skatta för pengarna först och främst i Sverige men eventuellt skulle du kunna lämna in en deklaration för inkomsten i Tyskland om det är inkomst av kapital t.ex. tror jag. Var rätt länge sen jag läste beskattningsrätten så någon får gärna verifiera...