Förbjudet att köra med mobil i handen från februari 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Är det bara jag som är tveksam till det här?
Vi har redan en förhållandevis säker trafikmiljö i Sverige, och även om jag också anser att när man kör bil ska man enbart göra det och vara fokuserad på vägen, trafiken och andra faror och så vidare.. så undrar jag, hur många liv räddar det här årligen egentligen? Är det ens värt att hålla på och lagstifta om? Utfallet och nyttan av det här är nog egentligen ganska liten, det handlar snarare om att man bötfäller några hundra bilister varje år. Och då vet jag inte riktigt vad vinsten är.

Är det inte bra att man för en gångs skull lagstiftar något INNAN folk börjar dö, annars brukar det klassiska fallet vara att "Josefine 4 år blev påkörd och dödad av en bilist som pillade på mobilen medans den körde", och först då händer det något. Jag kör rätt mycket både i jobb och privat, man ser fruktansvärt många som vinglar på vägarna och när man kör förbi så hänger dom i framrutan med mobilen, klimatet är verkligen inte som förr när man slängde upp mobilen för att ringa utan nu ska man sitta på Facebook och Snapchatta medans man kör också, livsfarligt!

Permalänk
Medlem

Sent ute men rätt beslut, Sverige är typ sista landet i Europa som förbjuder förare att använda mobilen utan handsfree, se nu till att det innefattar vingelisterna också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Bra Initiativ! Tror dock det kommer ha en ganska liten inverkan, folk är och förblir idioter.

Med tanke på att det är en mänsklig rättighet att vara en idiot är det nog svårt i ett land som Sverige att lagskapa bort det...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Helt rätt. Skrämmande å se hur folk kör med sina telefoner

Permalänk
Medlem

Har kört bil sedan Pentiums dagar och på den tiden fanns det konsekvenstänk och hänsyn i trafiken. Det var väldigt sällan en bakomvarande bil låg för nära, numera är det snarare regel än undantag att man har en annan bil i häcken, ofta med en telefon i högsta hugg.

Är själv drabbad av whiplash så jag vet vilka konsekvenser det kan få när det slarvas med avstånd och uppmärksamhet. Till er som inte håller avstånd och/eller är upptagna med annat än att fokusera på bilkörningen, försök inse att ni riskerar att förstöra en annan människas liv.

Permalänk
Medlem

Bra detta. Har sett flera som passerar mittlinjen när de "fipplat" med mobilen.

Permalänk
Inaktiv

Bra det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Bra Initiativ! Tror dock det kommer ha en ganska liten inverkan, folk är och förblir idioter.

Blir betydligt eller för poliser att blötlägg alla dessa idioter vilket jag tror kommer ha större effekt i avskräckande syfte.

Men vi får la se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xans:

Blir betydligt eller för poliser att blötlägg alla dessa idioter vilket jag tror kommer ha större effekt i avskräckande syfte.

Men vi får la se

Skickades från m.sweclockers.com

Jag som todde det bara var disk och kläder med svåra fläckar som man blötlade... Där ser man

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag som todde det bara var disk och kläder med svåra fläckar som man blötlade... Där ser man

Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Med självkörande bilar på g, och delvis självkörande redan ute, så behöver denna lag kanske revideras ganska snart?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Med självkörande bilar på g, och delvis självkörande redan ute, så behöver denna lag kanske revideras ganska snart?

När väl Sverige godkänner dem som självkörande... Lär väl ta en bra stund

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Har någon hittat vilken lag det är och paragraf? Inte ens polisen har källhänvisning till det hela bara citat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Det infördes för flera år sedan.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I...
1 december 2013

Edit:
Det skärps nu men grundtanken är den samma. Eller så har jag missat något vitalt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vad snackar du om, det du länkar till är inte det som denna nya regeln gäller lol.
Ingen aning varför du ens citerar mig men hey whatever

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Var för att du sa det var på tiden. De gamla lagarna borde ha läst problemet. Var så jag tänkte. Och i den gamla så har du länk till den lagtexten. Har inte hittat någon som länkat den nya mer än i citat.

Edit: Förtydligande
Polisen Hisingen skriver såhär.
”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.”

Gamla texten från 2013 säger:
"vid färd på väg med motordrivet fordon, ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Den som bryter mot bestämmelserna kan dömas till penningböter".

Sen ska man läsa det bakom ocksp men i teorin så om jag har telefonen mellan örat och axeln så har jag den inte i handen. Men det går emot lagen i 2013 så spelar ingen större roll. Skulle nog säja att det är mer farligt dessutom.

Vi får väll se om lagen ger några positiva effekter. Det är ju därför den kom till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För gamla lagen var 100% meningslös.
Nu är lagen mer som den är i andra EU länder, förbud att använda mobilen vid bilkörning, punkt.

"Nu presenterar regeringen en ändring i trafikförordningen, vilken innebär att det blir ett totalt förbud på att köra bil och använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning samtidigt. "

Permalänk
Medlem

@Zicsoen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/C...
Finns en massa lagar men folk brukar inte bry sig eller har inte koll.

Edit:
@iguanodon
Vem vet men vill alltid ha en override. Foliehatt på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För gamla lagen var 100% meningslös.
Nu är lagen mer som den är i andra EU länder, förbud att använda mobilen vid bilkörning, punkt.

Fast som den är skriven så är det inte alls förbud att använda mobilen vid bilkörning.
Du får ha den liggande på sätet eller i en hållare t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast som den är skriven så är det inte alls förbud att använda mobilen vid bilkörning.
Du får ha den liggande på sätet eller i en hållare t ex.

Ja, detta får du även i andra länder.
Däremot bötfälls man rätt fort om någon polis ser en sitta med mobilen i näven i dessa länder. Något som aldrig hänt i Sverige vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja, detta får du även i andra länder.
Däremot bötfälls man rätt fort om någon polis ser en sitta med mobilen i näven i dessa länder. Något som aldrig hänt i Sverige vad jag vet.

Nej, risken att åka fast är nog obefintlig oavsett lagändring tyvärr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."