Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

@dagbro:
Antar att du menar 3 mil och inte 3km.

Kollade rutten på Maps, 4,1 km - Inte mil.

Ja jag är jävligt lyckligt lottad.

Skrivet av Mr_Lazy:

kan man inte bara gå?

Kan man det, Mr_Lazy?

Nej, det är inte rimligt för mig att promenera 45 min enkel väg när jag kan vara framme på 14-15 min med cykel. Eller 10 min med trimmad elis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

kan man inte bara gå?

Allt beror ju på hur man värderar sin tid. Googlar man lite fort får man upp att 6km/h är en "vanlig" gångtakt.
3km tur och retur tar alltså en timme i pendlingstid i anspråk, jag har full förståelse för folk som hellre bränner av dom 10 resorna i veckan i 25kmh på en elcykel.
Men fine, ska man räkna in vardagsmotion så kan ju promenaden vara att föredra.

Skrivet av Json_81:

Nej det är inte vanligt.
Kriterierna för det här påhittet har ju noll att göra med vad folk faktiskt köper i julklapp.

Håller med. Väldigt sällan den här "Årets julklapp" är något som folk verkligen köper och ger bort.
Jag är på tok för snål för att köpa en elcykel till mig själv, än mindre att det är en rimlig summa för julklapp.

Skrivet av dagbro:

Kollade rutten på Maps, 4,1 km - Inte mil.

Ja jag är jävligt lyckligt lottad.

http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases...

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Jag investerade i en elcykel för en massa år sedan och sparade in pengarna på att inte köpa SL-kort på ett tag. Det var perfekt för att ta sig till skolan 15km per riktning. Batteriet håller än, 7 år senare.
Utan batteriet är cykeln ganska värdelös. Den är väldigt tung, inget som någon skulle vilja ha egentligen. Bara ta ut batteriet (går på två sekunder) och ladda den i klassrummet. Den har t.o.m ett eget handtag.
Lagen begränsar väl hastigheten till 25km/h. Det var också min snitthastighet till skolan, gick snabbare än med pendeltåg+tunnelbana. Vissa hjälper bara till när man trampar, min har även ett "gasreglage" som jag brukar ha på max konstant (plus att jag trampade, för motorn var inte så stark ändå). I nerförsbackar gick det över maxhastighet utan att motorn gjorde nåt. I uppförsbackar körde man med gasen på max och trampade med högsta växeln i strax under 25.

har för mig den har en begränsning på visst wattantal också innan den klassas som moped/mc tror begränsningen är typ 0.25-0.5Hp nånting åt hållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Håller själv på att leta en bra modell men inte som julklapp. det tråkigaste är att nästan alla modeller är tänkta för korta sträckor/stadsbruk snarare än pendelcykling och ofta har de då för dålig räckvidd (< 100km) och fel typ av fjädring (underhållskrävande) vilket gör dem dåliga på vintern men det finns en del modeller som är för mer seriöst cyklande så jag hoppas premiereglerna presenteras så man kan välja nån modell som omfattas.
Det finns ju en del med över 200 km räckvidd och utan eller med låsbar fjädring, däremot är det sämre med remdrift och bra växelsystem framförallt på billigare cyklar och ingen alls verkar ha dynamodriven belysning så att den fungerar även när batteriet är tomt och belysningen verkar det hursomhelst snålas på en hel del och det är väl i princip bara tyska cyklar som har vettig belysning förutom att den inte drivs med dynamo.
Tekniken är lite omogen ännu men nån modell ska det väl bli att man skaffar som vintercykel där elhjälpen är perfekt för att kompensera för motståndet från vinterdäck och vinterkläder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Jag bor dessutom i Skåne som ligger i toppen av den tabellen.

@Rouge of Darkness: 250 W, och den får bara ge kraft samtidigt som du trampar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Elcykel är en självklar vinnare. Ser man på årets julklapp så har de ofta varit före sin tid, det har inte varit sånt som alla har haft råd med.

Se listan nedanför, hur många av er hade dessa grejer redan då?
1989 - Videokameran
1991 - CD-spelaren
1994 - Mobiltelefonen
1996 - Internetpaketet
2000 - DVD-spelaren
2004 - Den platta tv:n
2007 - GPS-mottagaren
2010 - Surfplattan
2011 - Den färdigpackade matkassen (från exempelvis matkasseföretag eller livsmedelsbutiker)
2015 - Robotdammsugaren[2]
2016 - VR-glasögon[4]
2017 - Elcykeln

Alla dessa grejer var riktigt heta det året de blev årets julklapp, många skulle vilja ha dem.
Angående el-cykeln, så är det kanske fel present att ge jultid, men det är riktigt hett. Speciellt när staten tänker ge bidrag motsvarande momsen tillbaka.

Jag själv hade köpt en elcykel för länge sedan om det inte vore för att den skulle bli stulen samma kväll. Men det blir vanligare med cykelförråd och allteftersom elcyklar blir billigare och vanligare så vill nog fler ha det. samtidigt blir stöldskydden bättre, det är redan ett bra batteri och cpu i den, snart blir det nog standard på de dyrare (+20 000kr) att man kan spåra dem.

Det är snarare en önskelista vad handeln vill att vi skall köpa.
Ingen med nånting mellan öronen trodde ju att VR skulle bli en storsäljare (nånsin), samma med årets svindyra sak.
Att tro på att en elcykel skulle sälja mitt i vintern ? lol !

Vad som egentligen blir storsäljaren vet vi rätt snart skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Tycker att den där listan alltid har varit sämst (vilken den uppenbarligen fortfarande är).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Vad betyder egentligen "årets julklapp"?

Inte att det är "årets julklapp" iallafall väl?

Fick jag en elcykel skulle jag se det som en förolämpning... jag är inte lat.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

@BasseBaba: Jag bor dessutom i Skåne som ligger i toppen av den tabellen.

@Rouge of Darkness: 250 W, och den får bara ge kraft samtidigt som du trampar.

ok så 0.33Hp då ungefär så va ju inte helt off iaf.

men föreslår ändå körkort för allt som ska vistas i trafiken på hjul... cycklister är nog en av världens sämsta trafikmänniskor som tror att de är i nått jävla limbo när de åker cyckel och har alla fördelar som både motortrafik och gångtrafik men ingen av nackdelarna...

är nästan varje vecka man får bromsa för cyckliser vid övergångställen på kvällen efter jobbet som bara kör rakt ut i trafiken framför bilarna ofta utan lysen och reflexer så ibland så ser man dom knappt förrän de är mitt i vägen och de glor som satan när man tvärnitar och slänger sig på tutan precis som att de har ju inte gjort något fel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Får man skattelättnader på eldrivna inlines ?

Det är inte avsikten med premien men de exakta reglerna är ju inte presenterade ännu.

Skrivet av ajp_anton:

Jag investerade i en elcykel för en massa år sedan och sparade in pengarna på att inte köpa SL-kort på ett tag. Det var perfekt för att ta sig till skolan 15km per riktning. Batteriet håller än, 7 år senare.
Utan batteriet är cykeln ganska värdelös. Den är väldigt tung, inget som någon skulle vilja ha egentligen. Bara ta ut batteriet (går på två sekunder) och ladda den i klassrummet. Den har t.o.m ett eget handtag.
Lagen begränsar väl hastigheten till 25km/h. Det var också min snitthastighet till skolan, gick snabbare än med pendeltåg+tunnelbana. Vissa hjälper bara till när man trampar, min har även ett "gasreglage" som jag brukar ha på max konstant (plus att jag trampade, för motorn var inte så stark ändå). I nerförsbackar gick det över maxhastighet utan att motorn gjorde nåt. I uppförsbackar körde man med gasen på max och trampade med högsta växeln i strax under 25.

Man kan lagligt använda speed-pedelec numera, de går att klassa som moped och får gå 45, det blir ju iofs lite dyrare/bökigare med körkorts och försäkringskrav men det går att ordna.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig den har en begränsning på visst wattantal också innan den klassas som moped/mc tror begränsningen är typ 0.25-0.5Hp nånting åt hållet.

det är max 250w för normal elcykel sedan blir det nån typ av mopedklassning på fordonet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kan ju undra vem fan som köper så dyra julklappar för i mina kretsar brukar det mer handla om nån hundring eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@mrqaffe du kan kika lite på Pinarellos senaste objekt

http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/electric/pr...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

föreslår ändå körkort för allt som ska vistas i trafiken på hjul... cycklister är nog en av världens sämsta trafikmänniskor som tror att de är i nått jävla limbo när de åker cyckel och har alla fördelar som både motortrafik och gångtrafik men ingen av nackdelarna...

är nästan varje vecka man får bromsa för cyckliser vid övergångställen på kvällen efter jobbet som bara kör rakt ut i trafiken framför bilarna ofta utan lysen och reflexer så ibland så ser man dom knappt förrän de är mitt i vägen och de glor som satan när man tvärnitar och slänger sig på tutan precis som att de har ju inte gjort något fel...

Oftast när jag diskuterar detta med kollegor är det bilisten som inte har koll på trafikförordningen. Om du svänger med bil ska du lämna företräde till cyklister som korsar vägen du ska in på, och det gäller både korsning och rondell. Om övergångsstället är märkt på något sätt, med "väjningsplikts-hajar" före, om det är inbyggt i fartgupp eller byggt med röd gatsten (eller alla tre) är det i regel också en cykelövergång som cyklister har företräde på. Så om cyklisten ser arg ut kan du nog rimligt anta att den hade rätt att cykla så.

Visst är det fel att cykla utan lampor i mörker, de får du gärna skälla på. Men blanda inte in mig som cyklar ansvarsfullt och korrekt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte avsikten med premien men de exakta reglerna är ju inte presenterade ännu.

Man kan lagligt använda speed-pedelec numera, de går att klassa som moped och får gå 45, det blir ju iofs lite dyrare/bökigare med körkorts och försäkringskrav men det går att ordna.

har du redan MC/bilkort så är de ju ett "billigt" alternativ att åka till jobbet på.

personligen kör jag eu moped till jobbet på sommaren kommer ca 20mil på en tank (5L) dvs jag kan åka till jobbet och hem 3 dagar för ca 70:- dvs ca 3.50:- milen vs ca 11.2 med bilen.

skulle va kul att veta ungefär vad det kostar milen att åka elcyckel dvs laddningskostnaden per mil.

Skrivet av dagbro:

Oftast när jag diskuterar detta med kollegor är det bilisten som inte har koll på trafikförordningen. Om du svänger med bil ska du lämna företräde till cyklister som korsar vägen du ska in på, och det gäller både korsning och rondell. Om övergångsstället är märkt på något sätt, med "väjningsplikts-hajar" före, om det är inbyggt i fartgupp eller byggt med röd gatsten (eller alla tre) är det i regel också en cykelövergång som cyklister har företräde på. Så om cyklisten ser arg ut kan du nog rimligt anta att den hade rätt att cykla så.

Visst är det fel att cykla utan lampor i mörker, de får du gärna skälla på. Men blanda inte in mig som cyklar ansvarsfullt och korrekt.

nej de jag ofta vid är vanliga vitrandiga övergångställen som korsar huvudled med 50km/h begränsning, inga hajtänder framför.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan ju undra vem fan som köper så dyra julklappar för i mina kretsar brukar det mer handla om nån hundring eller så

har du inte sett hur många miljader som läggs på julklappar varje år. Ökar varje gång

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag vet hur det är, har en mamma som absolut inte orkar att ta sig ut med cykeln även om detta beror på sjukdom pga rökning under många år. Så cykel är absolut inte fel men borde man inte sätta en rabatt på vanliga cyklar också som är ännu mer miljövänliga. Kanske även promenadskor borde bli rabatterade.

Mjo, lite så kan man tycka. Personligen hade jag hellre sett krav på körkort (som med moped) och gratis hjälm till dem dock. Det finns både plus och minus med just cykeln och hur de som använder den beter sig i trafiken. De som cyklar redan gör det ju av sina egna anledningar och dessa behövs inte direkt övertalas.
Stället fullt? Jag kan bara ställa mig bredvid och blockera gångbanor, nödutgångar osv.
Rött ljus? Jag kan bara slinka förbi här ändå.

Att man gör rabatt till el-cykeln är ju för att du kan inte kan köpa en sådan för 1000kr och ta dig till jobbet. Det är mao ett specifikt syfte, miljön, inte välbefinnande, eller bästa logiska lösningen.

En vanlig cykel kostar inte så pass mycket ändå, och du måste inte ha värsting saken. Som sagt, gratis hjälm till de som köper en hade varit bättre.

Skrivet av ajp_anton:

Jag investerade i en elcykel för en massa år sedan och sparade in pengarna på att inte köpa SL-kort på ett tag. Det var perfekt för att ta sig till skolan 15km per riktning. Batteriet håller än, 7 år senare.
Utan batteriet är cykeln ganska värdelös. Den är väldigt tung, inget som någon skulle vilja ha egentligen. Bara ta ut batteriet (går på två sekunder) och ladda den i klassrummet. Den har t.o.m ett eget handtag.
Lagen begränsar väl hastigheten till 25km/h. Det var också min snitthastighet till skolan, gick snabbare än med pendeltåg+tunnelbana. Vissa hjälper bara till när man trampar, min har även ett "gasreglage" som jag brukar ha på max konstant (plus att jag trampade, för motorn var inte så stark ändå). I nerförsbackar gick det över maxhastighet utan att motorn gjorde nåt. I uppförsbackar körde man med gasen på max och trampade med högsta växeln i strax under 25.

Problemet för mig är att jag behöver bil i jobbet. Och att ha en bil kostar skatt, parkering, försäkring och service även om den inte används. Med tanke på att den är snål att köra, så behöver jag tanka den ca 10-11 gånger per år (40-ish liter), så kostnaden över det andra är däck och bensin.

Ska ja lägga 10-15kkr på en cykel kommer det mao i "sparad bensin och däck" ta rätt många år att tjäna igen. Sen måste jag försäkra cykeln, serva den med och ha någonstans för den. Och på vintern blir det ändå att man väljer att ta bilen, eller så måste du investera i extra värme vantar, mössor och allt möjligt. Något jag slipper med bilen.

Och vanlig cykel har jag redan fått 2 st stulna.

För mig mao, är det för dyr investering för att skifta mao, för något jag lik väl kan investera i en träningscykel hemma där jag slipper riskera bli påkörd, slipper frysa och slipper regn/snö.

Jag har dock tittat på moped eller liknande som alt, men försäkringarna är svindyra, till en sådan nivå att det är billigare att äga en bil. Men det kanske är mitt "område".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du redan MC/bilkort så är de ju ett "billigt" alternativ att åka till jobbet på.

personligen kör jag eu moped till jobbet på sommaren kommer ca 20mil på en tank (5L) dvs jag kan åka till jobbet och hem 3 dagar för ca 70:- dvs ca 3.50:- milen vs ca 11.2 med bilen.

skulle va kul att veta ungefär vad det kostar milen att åka elcyckel dvs laddningskostnaden per mil.

ca 70-100 Wh/mil, dvs kanske 20 öre milen beroende på ditt elpris.

Skrivet av Rouge of Darkness:

nej de jag ofta vid är vanliga vitrandiga övergångställen som korsar huvudled med 50km/h begränsning, inga hajtänder framför.

Jag vidhåller: Skäll på idioter, inte cyklister.

Permalänk
Medlem

Årets julklapp 2018: Eldriven Porsche för 999 999Kr.

Billiga elcyklar ( 5000+? ) är skit, resten hamnar runt vad snittet tjänar på en månad innan utgifter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du redan MC/bilkort så är de ju ett "billigt" alternativ att åka till jobbet på.

personligen kör jag eu moped till jobbet på sommaren kommer ca 20mil på en tank (5L) dvs jag kan åka till jobbet och hem 3 dagar för ca 70:- dvs ca 3.50:- milen vs ca 11.2 med bilen.

skulle va kul att veta ungefär vad det kostar milen att åka elcyckel dvs laddningskostnaden per mil.

nej de jag ofta vid är vanliga vitrandiga övergångställen som korsar huvudled med 50km/h begränsning, inga hajtänder framför.

Det är ju mer än bara laddkostnaden som kostar i verkligheten så 4-5 kr mil är väl en mer realistiskt driftskostnad på en cykel än att bara räkna elen för den kostar annars inte mycket, räknat som tillfört till laddaren så får man ut kring 100-200km per kWh beroende på vilken assistansgrad man har på en bättre cykel med mittmotor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Oftast när jag diskuterar detta med kollegor är det bilisten som inte har koll på trafikförordningen. Om du svänger med bil ska du lämna företräde till cyklister som korsar vägen du ska in på, och det gäller både korsning och rondell. Om övergångsstället är märkt på något sätt, med "väjningsplikts-hajar" före, om det är inbyggt i fartgupp eller byggt med röd gatsten (eller alla tre) är det i regel också en cykelövergång som cyklister har företräde på. Så om cyklisten ser arg ut kan du nog rimligt anta att den hade rätt att cykla så.

Visst är det fel att cykla utan lampor i mörker, de får du gärna skälla på. Men blanda inte in mig som cyklar ansvarsfullt och korrekt.

Jag har cykel som primärt fortskaffningsmedel och jag skulle vilja säga precis som du att det råder stor förvirring ang regler bilister och cyklister emellan. Jag är oftast defensiv i mitt körsätt där jag vet att det kan råda förvirring. Samtidigt är jag också alltid irriterad på bilar som stannar för mig när jag står vid ett övergångsställe, inte en cykelöverfart, för att de är rädda att jag ska kasta mig ut framför dem som om jag hade dödsönskan... Oftast är det enda naturliga stället att korsa en bilväg inne i stan vid övergångsställ tyvärr. Dumma är ju att reglerna säger att båda ska visa företräde i många situationer vilket inte minskar förvirringen...

Oh well, tror att mängden olyckor kommer öka nu när cyklarna går fortare än de brukar pga hjälpmotorn. För en som cyklar på en racer-hybridcykel i stan och håller högre hastigheter än elcykeln många gånger (där det är rimligt, inte mitt i stan på en kombinerad cykelbana) vet jag att bilister inte förväntar sig att man närmar sig så fort.

Skrivet av dagbro:

Jag vidhåller: Skäll på idioter, inte cyklister.

Tyvärr finns det gott om dem, både bakom rattar och styren :/

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

har du inte sett hur många miljader som läggs på julklappar varje år. Ökar varje gång

Jo jag har sett det och människor är dum i huvudet med julklappar och syns bra här på swec hur mycket bortskämda snorungar det finns där pappa betalar men även om jag hade obegränsat med pengar hade jag inte köpt så dyra julklappar...möjligen om ungerna jobbat ihop hälften av pengarna för nått dom verkligen vill ha då skulle jag kunna lägga extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Inte så ofta man köper cykel i december (utöver priset då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Helt rätt julklapp! Jag beställde precis en elcykel själv - jag är kontorsarbetare med 3 km till jobbet, och har låst förråd både hemma och på jobbet. Trött på att komma in svettig på morgonen.

@kaput: Absolut. Många som bor inom cykelavstånd kör ändå bil för att det är rätt jobbigt att cykla. Det finns ett stort intresse för att fler ska cykla, både av klimatskäl och för att minska på köer, parkeringsproblem m.m. i storstäderna.

Skrivet av Terrell:

@dagbro:
Antar att du menar 3 mil och inte 3km.

Personligen så hade det varit möjligt för mig att cykla 40-60 minuter till min destination.
Problemet för mig är att min destination är en tågstation och att ha med cykel dubblar priset medan den lär bli snodd om man lämnar kvar den.
Inte heller roligt att stå svettig i ett tåg i över 40 minuter med.

@terrell, hur många cykelpendlar 30 km enkel resa till jobbet tror du..? 3km för en otränad person på vanlig cykel är mer än nog för att komma till jobbet med lökar i armhålorna efter 15 min cykling. Med en elcykel gör du samma sträcka på halva tiden och med torra armhålor.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av htbtoma:

@terrell, hur många cykelpendlar 30 km enkel resa till jobbet tror du..? 3km för en otränad person på vanlig cykel är mer än nog för att komma till jobbet med lökar i armhålorna efter 15 min cykling. Med en elcykel gör du samma sträcka på halva tiden och med torra armhålor.

3km är ungefär vad som behövs för att man ska komma igång så man kan börja cykla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ok så 0.33Hp då ungefär så va ju inte helt off iaf.

men föreslår ändå körkort för allt som ska vistas i trafiken på hjul... cycklister är nog en av världens sämsta trafikmänniskor som tror att de är i nått jävla limbo när de åker cyckel och har alla fördelar som både motortrafik och gångtrafik men ingen av nackdelarna...

är nästan varje vecka man får bromsa för cyckliser vid övergångställen på kvällen efter jobbet som bara kör rakt ut i trafiken framför bilarna ofta utan lysen och reflexer så ibland så ser man dom knappt förrän de är mitt i vägen och de glor som satan när man tvärnitar och slänger sig på tutan precis som att de har ju inte gjort något fel...

jag både cyklar och kör bil i stadsmiljö. det är 100 ggr vanligare att bilister inte lämnar företräde vid oövervakat övergångsställe än att cyklister kör rätt ut i gatan.

det händer dagligen att jag kliver av min cykel så som man bör när man ska över ett övergångsställe men att bilister ändå inte stannar så som de lärde sig att göra på körskolan och som lagen säger att man ska göra.

med elcykel är det inget problem, annars är den "största barriären" för effektiv cykling just start och stopp då detta tar mest energi i anspråk, därför vore den bästa lösningen att man helt frånskiljde cykelbana från väg avsedd för motorfordon med viadukter och/eller tunnlar vid korsningar, både för cyklist och billist.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Använt i flera år men är sjukpensionär så inget lyx utan något nödvändigt.
Föräldrarna har med och de använder sällan bilen numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3km är ungefär vad som behövs för att man ska komma igång så man kan börja cykla...

Du är såååå duktig. Antar att det var det du ville höra.

Jo tack, jag träningscyklar också, och för att det ska ge något får det ju bli ett par mil. Men det är inte vad jag är ute efter klockan 07:40 - då vill jag bara minimera restid och möda från dörr till dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3km är ungefär vad som behövs för att man ska komma igång så man kan börja cykla...

ja men då fattar du uppenbarligen inte poängen med elcykeln och vem den är för. Den är för svennebanan som annars tar bilen 3 kvarter eller för agda 65 som inte orkar cykla i uppförsbackar pga hälsan. Om 10% av alla i Stockholms innerstad cyklade elcykel till jobbet istället för att ta bilen skulle det göra mycket både för köer och miljön. Du som säkert kör vätternrundan som uppvärmning inför jorden runt behöver givetvis ingen elcykel för att ta dig 3 km, men du är heller inte målgruppen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av htbtoma:

ja men då fattar du uppenbarligen inte poängen med elcykeln och vem den är för. Den är för svennebanan som annars tar bilen 3 kvarter eller för agda 65 som inte orkar cykla i uppförsbackar pga hälsan. Om 10% av alla i Stockholms innerstad cyklade elcykel till jobbet istället för att ta bilen skulle det göra mycket både för köer och miljön. Du som säkert kör vätternrundan som uppvärmning inför jorden runt behöver givetvis ingen elcykel för att ta dig 3 km, men du är heller inte målgruppen.

Jag vill ha en elcykel mest för att kompensera för vintern, helt enkelt görta det roligare att cykelpendla även vintertid i stället för att åka buss, åker väldigt lite nöjesturer på vintern men med elassistans så skulle jag nog ge mig ut mer elerl ta längre turer förutom rent nyttoåkande, jag bor inte i en stad men har cykel som primärt färdmedel och vill helst ha nått som funkar att åka minst 100km på även på vintern utan att eldriften ska bli en belastning snarare än en hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@terrell, hur många cykelpendlar 30 km enkel resa till jobbet tror du..? 3km för en otränad person på vanlig cykel är mer än nog för att komma till jobbet med lökar i armhålorna efter 15 min cykling. Med en elcykel gör du samma sträcka på halva tiden och med torra armhålor.

Jag bor på landsbygden så antingen kör man bil eller så cyklar man 10-30km enkelresa.
Att skippa sina 1-timme promenader och istället cykla dom milen till och från jobbet är ett bra alternativ, sparar tid och pengar.
Och är vanligare än man tror, men då gäller det att man kan duscha på jobbet.