Inverted mouse eller inte

Permalänk

Fått för mig att det handlar mest om vana.
I princip inte givit inverted mouse en chans.

Permalänk
Avstängd

För mig är det tvärtom..

Drar jag musen upp då vill jag se upp.
Drar jag musen nedåt då vill jag se neråt.
Drar jag musen höger vill jag se över höger axel.
Drar jag musen vänster vill jag se över vänster axel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Trodde detta var ett skämt först. Går för bövelen inre att spela inverted... Men tydligen så är det en hel del som inte förstått hur man spelar spel.

Ett bevis på vilket som är Alfa är att se på CS:GO proffsen. En förkrossande majoritet spelar normalt och inte inverterat... Så var den dispyten löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

skapa en omröstning!!! "Kör du med inverterad mus i first person shooters" typ. Hade varit intressant att se procenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Finns det folk som spelar fps med inverted mouse? varför i helvete då? :S Aldrig hört talas om, kan inte se en enda anledning!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag har alltid spelat med inverted mouse, i alla spel, kommer alltid att göra det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Har kört inverterad mus sedan X-Wing 1993, det följde med till Quake och har fortsatt sedan dess. I tredjepersonsspel spelar jag med icke-inverterad.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kan bara spela inverted, är vänsterhänt oxå... kanske hänger ihop?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Jag testade lite nu och även om jag kört invert sedan det gick att styra med musen så har jag lättare att i stillastående läge "rita" olika mönster på en vägg. Om jag tex ska röra siktet i ett V så är det betydligt enklare utan invert än med invert.

Frågan är om vi som använder invert gör det onödigt krångligt för oss.
Sen känns det givetvis helt avigt när man springer runt och spelar men det är ju en vanesak.

Ja det gör ni. Jag körde inverted när jag började med spel på quake1 tiden.
Tror det var default då. Men det var svårare att göra mer komplexa manövrar så jag vande mej vid att köra vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av elkeR:

I vissa spel förstår jag definitivt att man kan vilja köra inverted, såsom många nämnt tidigare. Men trots att jag läst många svar så blir det inte tydligt. Är det folk som verkligen lirar CS:GO, Overwatch eller PUBG med inverted mouse?

Jepp. 2100h timmar CSGO med inverted mouse. Har ranken Supreme just nu, får säkert aldrig global för att Valve vill straffa folk med Inverted mouse (måste ju skylla på något )

Permalänk
Medlem

Körde inverterad mus tills jag stötte på något gammalt FPS jag ville spela, som inte gav möjligheten till det. Minns inte exakt vilket spel det var, men det blev en vändpunkt, vande mig jäkligt snabbt. Kör nu icke inverterat, fortsatte med det av rent strategiska skäl, ifall man skulle råka ut för samma sak igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kör jag joystick, eller handkontroll(med liten joystick) har jag alltid inverted. Det är något i min skalle som är djupt inlärt att när man håller i en joystick så är det inverterat som gäller. Man styr flapsen.

Mus kör jag aldrig inventerat, helt rörigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Denna börjar likna diskussionen "sitta eller stå när man torkar sig efter nr 2". Båda parter blir helt mindblown.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Alltid inverterad, mus eller kontroll spelar ingen roll. Det känns mest naturligt för mig av någon anledning. Läste någon artikel som argumenterade för att det var mest logiskt också men jag vet inte om argumenten håller riktigt. Typ att styrspaken (på en kontroll) skulle ses som bakhuvudet och då blir det framåt = nedåt men då borde man ju också invertera höger/vänster vilket ju inte alls funkar. Visserligen är det ju olika typer av rörelser, tilt för upp/ned och vrid för vänster/höger, men jag vet inte. För mig är det nog mest en vanesak.

En rolig sak är att man i de första FPS:en (som jag spelade i alla fall) inte använde musen alls utan typ piltangenterna för att gå och vrida sig medan vänsterhanden skötte hopp, skjuta osv. Spelet siktade själv i upp- och nerled och strafe fanns inte alls. Detta var typ Wolfenstein 3D och Duke 3D.

Inverterad scroll däremot är djävulens påfund.

Skrivet av Hulle:

Vadå, kör inte ni med inverterad ratt när ni kör bilspel?¨

/hulle.

Det fanns (kanske finns fortfarande) någon som åkte runt på olika happenings, typ Göteborgskalaset och Vattenfestivalen, med en cykel där styret var inverterat på det viset. Klarade man att cykla en viss sträcka, kanske tio meter, utan att ramla så vann man en femhundring eller liknande. Det var helt sjukt svårt och jag såg aldrig någon klara det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

För mig är det tvärtom..

Drar jag musen upp då vill jag se upp.
Drar jag musen nedåt då vill jag se neråt.
Drar jag musen höger vill jag se över höger axel.
Drar jag musen vänster vill jag se över vänster axel.

Man kan ju se det som att du aldrig drar musen upp (eller ner) egentligen, det hade ju varit att lyfta den, utan du drar den framåt och bakåt. Att framåt blev uppåt kommer ju av att det är så det fungerar när man flyttar runt muspekaren på skärmen men det har ju egentligen inget att göra med kameran i spel liksom. Vrider man huvudet framåt så blir det ju nedåt liksom.

Permalänk

Bara när jag är full, fast jag har alltid standard mus inställningar, men när man är lite rund om fötterna så spelar jag som om jag hade inverted mouse, jag fattar inte hur man kan lira med det, inte i fps, isåfall bara i flyg sim och liknande?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå, kör inte ni med inverterad ratt när ni kör bilspel?¨

/hulle.

Jag gjorde det innan jag opererade mig och satte ögonen horisontellt. Samtidigt utvecklade jag förmågan att navigera i en virtuell 3D miljö. 2D är så 1997.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Avstängd

När man flyger: JA
Till allt annat: NEJ

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Brukar du vrida kroppen åt höger när du ska titta vänster?

Givetvis ska det inverterad mus och alla andra har fel

Skrivet av Foolwolf:

Vänder du dig till höger när du skall titta åt vänster menar du? Passa dig innan du går över gatan i sådana fall...

Skrivet av hyperbol:

med joystick är framåt neråt ...med mus är framåt neråt (logiken för mej

Jag spelar med piltangenterna oxå

Kan vi inte alla bara byta ut alla kontroller så i spela som använder wasd så kör vi ni sdaw går frammåt med S och rör sig åt höger med A.

Kan vi inte köra rotera skärmen 180 grader med ctrl + alt + pill Ned

Kan vi inte börja köra alla bilar baklänges i bilspel.

Kan vi inte kors invertera alla kontroller i flygspel så du tittar upp om du rör joystick höger och tittar ner med vänster rörelse.

Kan vi inte hålla musen på snedden 90 grader så du klickar och skrollar med tummen och pekfingret + inverterad mus.

Kan vi inte byta skrivbords layouten helt från qwerty till abcdef och sedan köra siffrorna omvänt så numpad har 1-9 och vanliga siffrorna går 78945§1230+

Finns det mer bra och logiska förslag ?

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Började med inverted på Y-axeln för ett par år sedan och sen har jag fastnat. "Vanlig" inställning går helt enkelt inte nu, känner mig som en 3åring som har noll koll på motoriken 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Poll kommer efter jobbet

Permalänk

Alltid inverted (vertikalt). Har spelat med det så länge jag kan komma ihåg. Kanske var quake 1, eller golden eye nintendo 64 som fick mig att börja spela så. Har egentligen bara spelat cs----cs:go.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

Har du mussmattan upphängd på väggen då eller? Kanske ligger och spelar med både musmatta och tgb vertikalt?

När jag började lira fps på 90-talet hoppade jag fram och tillbaka mellan inverted och inte, detta varade nog ett par år. På den tiden hade man väl dock inte riktigt skapat sig en väldefinierad öga-handmotorik för musen. Kanske berodde på att man hoppade mellan många spel, och inte lirade somliga 1k+ timmar med samma lååånga sessioner som man gör nu.

HalfLife var nog det spel där jag fastnade i en inställning, vet att jag lirade både och då jag först spelade hos olika vänner som körde olika. När jag väl köpte det själv körde jag fram -> upp, och sedan dessa har jag inte kunnat ha inverted. Hade jag lirat HL (eller något annat som jag lirade i den eran, typ UT-modden Tactical Ops) inverted hade jag nog kört inverted idag.

Edit: Kan också påpeka att jag dock kör inverted när jag flyger. Givet att det beror på rörelsemönstret från en joystick, men hur det kan kännas så naturligt bara för att man ser ett flyg/flyg HUD på skärmen har jag ingen aning om

Edit2: Tänkte på att i Rocket League är ju också standard inverted, så detta gäller tydligen också flygande bilar. Även lookaround i samtliga (?) spel man kör med kontroller är väl inverted och känns naturligt. Fast detta är iof mer som en joystick.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

En helt klar förbättring och förklaring av logiskt inverterad mus

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Det är väl till stor del en fråga om hur länge man har spelat spel?

I början av FPS spelen var väl invert mouse standard, innan så var flygsimulatorer/rymd (wing commander zomg!) de spelen man framförallt tittade upp och ner i. Det känns som att majoriteten av invert spelarna är från denna tid. Börjar man gamea som kid idag kör man väl standard inställningen och den är nästan alltid "off" känns de som.

Jag kom iaf från en gedigen karriär wing commander nötande till QW, då var invert rätt naturligt

Känns spontant som flygsimulatorer tappat rätt mkt senaste årtionden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lethul:

Det är väl till stor del en fråga om hur länge man har spelat spel?

I början av FPS spelen var väl invert mouse standard, innan så var flygsimulatorer/rymd (wing commander zomg!) de spelen man framförallt tittade upp och ner i. Det känns som att majoriteten av invert spelarna är från denna tid. Börjar man gamea som kid idag kör man väl standard inställningen och den är nästan alltid "off" känns de som.

Jag kom iaf från en gedigen karriär wing commander nötande till QW, då var invert rätt naturligt

Känns spontant som flygsimulatorer tappat rätt mkt senaste årtionden

Skrivet av SexMachine:

Poll kommer efter jobbet

Ja vore kul med en poll där man på något smart sätt kombinerar invert/normal och ålder.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

https://i.imgur.com/qJkz0xC.jpg

En helt klar förbättring och förklaring av logiskt inverterad mus

Inverted Y vet jag att många kör med, men inverted x? Det måste vara ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag kör med musen vanligt. Dock är jag är sjuuuk "Tangentbords config torsk".... Använder bara konstiga knappar. Så på varenda nytt spel tar den an halvtimme att mappa om allt

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Inverted annars är man n00b!

Men hallå det vet ju alla att folk som INTE spelar inverted ligger längre ner på ranking!

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lethul:

Det är väl till stor del en fråga om hur länge man har spelat spel?

I början av FPS spelen var väl invert mouse standard, innan så var flygsimulatorer/rymd (wing commander zomg!) de spelen man framförallt tittade upp och ner i. Det känns som att majoriteten av invert spelarna är från denna tid. Börjar man gamea som kid idag kör man väl standard inställningen och den är nästan alltid "off" känns de som.

Jag kom iaf från en gedigen karriär wing commander nötande till QW, då var invert rätt naturligt

Känns spontant som flygsimulatorer tappat rätt mkt senaste årtionden

Jag upplever också att medelåldern är betydligt högre idag, nästan inga av de yngre jag känner lirar flygsim seriöst idag, vet ej vad det beror på, men långt in på 90 talet var ju flygsimulatorer minst lika roliga som bilspel och annat, så jag vet inte exakt vad det beror på, dagens flygsimulatorer är ju om möjligt bara bättre än de gamla, men kanske just därför, jag vet inte...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number