Permalänk

Mixed reality något att ha?

Vill kolla om det är någon som testat MS mixed reality? Är det något att ha och hur står det sig mot andra system som rift och vive?

glömde några bokstäver...
Permalänk
Medlem

@sundvik32:

Vad jag har förstått är de förvånansvärt bra. Särskilt Samsungs MR-HMD är riktigt bra. Den har inte släppts i Europa än dock.

Jag skulle personligen avvaktat tills Steam VR-integrationen släppts live och dessutom kanske priserna kommit ner något efter jul.

Trackingen är vid normal användning i princip jämförbar med Rift och Vive. Det är några fall som fungerar mindre bra (som att kontrollerna inte kan spåras bakom dig) men i praktiken ska detta inte vara något reellt problem.

Jag har inte testat någon MR-HMD själv dock, bara läst massor med tester.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Att handkontrollerna inte spåras när du själv inte kan se händerna är oftast inget jätteproblem kan jag tänka mig. Dock för ex golfsvingar blir de kanske frustrerande

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas för test hos vissa återförsäljare inom kort.

Permalänk

@Hulle: Steam VR-integrationen! innebär det integration för MR?

Permalänk

@oqvist: Är det den stora skillnaden användar mässigt mot etablerade system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundvik32:

@Hulle: Steam VR-integrationen! innebär det integration för MR?

Ja. Microsoft har utlovat stöd för MR-headseten i SteamVR före jul. Det finns en beta ute som ska fungera bra vad jag har hört.

Du ska alltså kunna spela "alla" Vive-spel med ett MR-system. Men vissa saker lär ju fungera mer eller mindre bra beroende på hur de använder kontrollerna gissar jag. Själva HMD:n är ju ingen praktisk skillnad.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundvik32:

@Hulle: Steam VR-integrationen! innebär det integration för MR?

Det gör så du kan spela de VR-spel du har på Steam med ditt MR-headset. Integrationen ska bli klar innan årets slut. Tills vidare kan man be att få använda previewversionen, så många kan använda Steam redan nu.

Skrivet av sundvik32:

@oqvist: Är det den stora skillnaden användar mässigt mot etablerade system?

Det kan man nog säga. Trackingen för själva headsetet ska vara mycket bra; trackingen för handkontrollerna ska vara helt ok inom ditt synfält och lite utanför, men lite sisådär om du har kontrollerna bakom huvudet/ryggen. Sedan är kontrollerna mer som de nuvarande till Vive och inte de mer handanpassade (och gest-avkännande) Oculus Touch-kontrollerna.

Permalänk

tack för er information i ämnet.

Permalänk
Avstängd

Man måste titta ner på magasinet för att ta upp det osv, det är ju lika negativt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Man måste titta ner på magasinet för att ta upp det osv, det är ju lika negativt

MR-headseten har visserligen extrem vidvinkel på spårningskamerorna så den ser kontrollerna långt utanför ditt eget synfält. Jag har hört att ha armarna ner längs sidorna inte ska vara något problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

MR-headseten har visserligen extrem vidvinkel på spårningskamerorna så den ser kontrollerna långt utanför ditt eget synfält. Jag har hört att ha armarna ner längs sidorna inte ska vara något problem.

/hulle.

Jag har beställt ett dev ex, ska bli kul prova. Vi stödjer ju att du helt blint tar ett magg tex

edit: hmm, sweclockers verkar ignoera time codes https://youtu.be/iTRTNWm9bFo?t=459

Visa signatur