Permalänk
Medlem

Plötsligt laggar min internet

hej!

Mitt internet har börjat lagga under hela veckans gång egentligen till och från, det märks framförallt i snabba spel då stutter förekommer var 10:e sekund i snitt. Jag har startat om routern flera gånger, jag har återställt mina internetinställningar & kört hard reset, har även prövat med sladd och problemet kvarstår. Jag har kört med mitt nätverkskort ASUS PCE-AC68 och detta har fungerat felfritt i ca ett år, och har nu helt plötsligt börjat strula så pass mycket att jag knappt kan spela längre.

Operatör: COMHEM
100/10
Wifi

Alla råd och tips uppskattas, ärende hos comhem är gjort men det lär väl ta ett tag innan det händer något från deras håll...

mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Felanmäl hos comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Felanmäl hos comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har gjort lite mer forskning i detta nu. Endast steam spel som laggar typ cs go och pubg. Overwatch är helt laggfritt...

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Har du säkerställt att det faktiskt är nätverket/internet som är orsaken till den upplevda problematiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Har du säkerställt att det faktiskt är nätverket/internet som är orsaken till den upplevda problematiken?

Man börjar ju fundera nu... Vad tror du annars?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

kolla ping kanskeoch kolla om du verkligen får dina 100/10

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp: det får jag

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

vvv

Skrivet av Hjärnsläpp:

kolla ping

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

går aldrig över 30... Pingen alltså

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Man börjar ju fundera nu... Vad tror du annars?

Om det inte är nätverket/internet så kan det vara lite vad som helst. Börja med att utesluta nätverksproblem.
Kör en konstant ping mot exempelvis en Google-DNS (8.8.8.8). Samtidigt kör du en konstant ping mot din egen router (antagligen 192.168.1.1, alternativt 192.168.0.1).

Kör alltså följande kommandon i var sitt CMD-fönster:
ping 8.8.8.8 -t
ping x.x.x.x -t (där x.x.x.x är din default gateway)

Testa sedan (samtidigt som du pingar) att spela och efter att den upplevda problematiken har uppstått kontrollerar du om svarstiderna har varierat kraftigt för någon av ping-testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Om det inte är nätverket/internet så kan det vara lite vad som helst. Börja med att utesluta nätverksproblem.
Kör en konstant ping mot exempelvis en Google-DNS (8.8.8.8). Samtidigt kör du en konstant ping mot din egen router (antagligen 192.168.1.1, alternativt 192.168.0.1).

Kör alltså följande kommandon i var sitt CMD-fönster:
ping 8.8.8.8 -t
ping x.x.x.x -t (där x.x.x.x är din default gateway)

Testa sedan (samtidigt som du pingar) att spela och efter att den upplevda problematiken har uppstått kontrollerar du om svarstiderna har varierat kraftigt för någon av ping-testerna.

Jo något knas är det med nätet... Nu körde jag mot google dns och när det väl laggade så tabbade jag ur och såg då att jag varit uppe och nosat på 250ms, och sekunden efter är det borta, kanske därför det blir en gummibandseffekt... Antar att detta ligger i comhems händer nu.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jo något knas är det med nätet... Nu körde jag mot google dns och när det väl laggade så tabbade jag ur och såg då att jag varit uppe och nosat på 250ms, och sekunden efter är det borta, kanske därför det blir en gummibandseffekt... Antar att detta ligger i comhems händer nu.

Det är viktigt att du kör en ping även mot din default gateway som jag beskrev tidigare. Får du långa svarstider även dit (när problemet uppstår) så behöver det inte nödvändigtvis vara ett Comhem problem. Börja med att testa det, så kan vi hjälpa dig vidare därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, började igår kväll runt 18:00 tiden. Har pratat med comhem kundtjänst 3 gånger på 2 dagar, dem kan inte göra något då dem inte ser något problem. Dem kollar mina mätningar och allt ser bra ut... Det känns ostabilt, man kan nästan se det på "bredbandskollen" att det sugs ut lite av ens internet när man gör mätningen imellanåt. Kör mkt Rocket League och det är helt omöjligt att spela.
Sitter på 100/10 och har aldrig haft problemet innan. Min inneboende har samma problem, samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollan:

Jag har precis samma problem, började igår kväll runt 18:00 tiden. Har pratat med comhem kundtjänst 3 gånger på 2 dagar, dem kan inte göra något då dem inte ser något problem. Dem kollar mina mätningar och allt ser bra ut... Det känns ostabilt, man kan nästan se det på "bredbandskollen" att det sugs ut lite av ens internet när man gör mätningen imellanåt. Kör mkt Rocket League och det är helt omöjligt att spela.
Sitter på 100/10 och har aldrig haft problemet innan. Min inneboende har samma problem, samtidigt.

Som redan nämnts i tråden: steg ett är att begripa om dina problem beror på nätverket: mät din fördröjning (ping).
Helst med ett program som t.ex pingplotter som grafiskt presenterar var eventuella fördröjningar uppstår.

Sök på pingplotter i forumet så får du träffa på typ 1000 trådar som berör ämnet.

Permalänk
Medlem

Du har ju bra prylar som fungerat i ett år utan problem så låter som comhem. Men för att ha lite kött på benen är du felanmäler skulle jag kopplat datorn direkt utan routrar med kabel för annars är det lätt att de skyller ifrån sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollan:

Jag har precis samma problem, började igår kväll runt 18:00 tiden. Har pratat med comhem kundtjänst 3 gånger på 2 dagar, dem kan inte göra något då dem inte ser något problem. Dem kollar mina mätningar och allt ser bra ut... Det känns ostabilt, man kan nästan se det på "bredbandskollen" att det sugs ut lite av ens internet när man gör mätningen imellanåt. Kör mkt Rocket League och det är helt omöjligt att spela.
Sitter på 100/10 och har aldrig haft problemet innan. Min inneboende har samma problem, samtidigt.

Som @madtop skrev. Börja med att utföra de tester vi har bett om i denna tråd. Utan tillräcklig information att stå på är det omöjligt att ge konkreta förslag på var felet kan ligga. Detsamma gäller mot ComHem, om problemet ligger hos dem, men du inte gjort tillräckliga undersökningar kommer inte heller ComHem lägga ner någon större tid på felsökning.

Permalänk
Medlem

Vilka spel händer det i mer specifikt?
Har du kollat om det händer även i offline-läge?

Permalänk
Medlem

Provat att byta kanal på wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jo något knas är det med nätet... Nu körde jag mot google dns och när det väl laggade så tabbade jag ur och såg då att jag varit uppe och nosat på 250ms, och sekunden efter är det borta, kanske därför det blir en gummibandseffekt... Antar att detta ligger i comhems händer nu.

Så vad hände egentligen med TS problem?
Ser att du inte postat något efter dina tester. Visade det något som hjälpte dig att lösa problem, om i så fall, vad var lösningen?

Anledningen är att jag har ett liknande problem där lagg kommer och går, med timmar/dagars mellanrum.
Det spelas också mycket Rocket League som TS nämner, vilket blir ospelbart när lagget väl kommer.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner