Brev från comhem - Utläming av kundinformation

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sitt ned i båten bara, dimper det ned ett utpressningsbrev i brevlådan är det bara att slänga det i papperskorgen. Om du däremot vill känna dig lite tryggare så bör du använda VPN hädanefter när du tankar samt kryptera dina diskar ifall du skulle råka ut för husransakan. Det senare lär dock inte hända eftersom jag utgår ifrån att du inte driver en tracker och då lär polisen inte lägga resurser på det hela. Det innebär att ifall Njord Lawfirm väcker åtal så är den enda bevisningen de har är att din IP-adress förekom i svärmen som laddade ned någon av de filmer som byrån riktat in sig på vid något tillfälle. Detta är väldigt svag bevisning och byrån lär inte väcka åtal av det skälet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag vet en kille med över 500 TB Gillar man filmer så gör man

Sen tror jag det är mycket billigare att ta 8 TB diskar, du får mer GB per kr

Så han har 62 stycken diskar på 8 Terabyte styck? Fin elräkning, han kan ju lika gärna KÖPA filmerna istället för att ha dom i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Rättegångskostnaderna blir ju antagligen betalda av den förlorande parten samt skadestånd, men eftersom hoten eller bedrägeribreven är tryckta och att företaget uppenbarligen är helt öppna med och står upp för vad de gör ser jag inte varför de inte skulle åka på detta då de leker polis/myndighet när de inte har dessa rättigheterna.

Att begära ut IP-nummer är ju inte att "leka polis" och att skicka ett brev med "betala mig vad jag anser du är skyldig, annars stämmer jag dig" är ju inte ett bedrägeri.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaimor:

Så han har 62 stycken diskar på 8 Terabyte styck? Fin elräkning, han kan ju lika gärna KÖPA filmerna istället för att ha dom i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja något sånt, men sedan vet jag inte hur han får el eller något sånt, kan vara sol energri i ett varmt land. Känner inte han i verkliga livet om man säger så.

Sedan är det ju rätt "skönt" och bara gå in i en mapp i Windows och trycka play på en film än att sätta i varje bluray i datorn/hemma bio eller något sånt

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Så han har 62 stycken diskar på 8 Terabyte styck? Fin elräkning, han kan ju lika gärna KÖPA filmerna istället för att ha dom i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

WD RED ligger väl på runt 6-7W max (continious read/write) vilket ger ~540W för 62 diskar med ett nätagg som har en verkningsgrad på 80%.

~13kWh/dygn, högt räknat här i Sverige ger det ca. 26kr/dygn att ha de diskarna igång, ca. 10k kr/år avrundat uppåt.

I verkliga livet, mellan tummen och pekfingret, skulle jag gissa på 5k kr/år (bättre verkningsgrad på nätagget, inte fullbelastade diskar hela tiden, samt billigare el)

EDIT: Skulle han sedan bo här i Sverige så lär han ju ha behållning av all den "spillenergi" som finns i den kalkylen i och med att energiförbrukningen för uppvärmning av lokalen lär minska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Att begära ut IP-nummer är ju inte att "leka polis" och att skicka ett brev med "betala mig vad jag anser du är skyldig, annars stämmer jag dig" är ju inte ett bedrägeri.

Jo det är att leka polis då ett IP-nummer säger ingenting om det faktiskt är DU som laddat hem materialet eller någon annan som har tillgång till din router.

Bedrägeri då de anser att dessa brev är verkningslösa men annars borde det rubriceras som utpressning vilket också är ett brott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Nej det är inte alls solklart, du hjälper ingen genom att verka så säker.

Det här brevet handlar ju bara om att de lämnat ut dina uppgifter, du kanske får ett brev med ett krav senare och får då ta ställning till det. Senaste jag läste om det var att man i Sverige rekommenderade att bestrida det.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/se-upp/bluff...

Om de sen har fått ut dina uppgifter är det ju inte helt omöjligt att ärendet drivs vidare även om det är osannolikt.

Jag menade givetvis när du får själva inbetalningsbrevet (utpressningsbrevet) som vissa postat här på forumet. Inte brevet där de bara säger att de har lämnat ut uppgifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Jo det är att leka polis då ett IP-nummer säger ingenting om det faktiskt är DU som laddat hem materialet eller någon annan som har tillgång till din router.

Nej, det är det inte och om det är du eller inte är upp till domstolen att avgöra.

Skrivet av Bassen87:

Bedrägeri då de anser att dessa brev är verkningslösa men annars borde det rubriceras som utpressning vilket också är ett brott.

Igen, det är varken utpressning eller bedrägeri att stämma någon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Igen, det är varken utpressning eller bedrägeri att stämma någon.

Det är utpressning, betala eller så stämmer vi dig.

Hade de skippat inbetalningskortet hade det varit legitimt med att bara dra folk inför domstol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Det är utpressning, betala eller så stämmer vi dig.

Nej! Det är precis som om din polare anlitar en advokat och skickar dig ett brev att du skall betala tillbaka dom 30 kronorna du lånade till en bussbiljett, och om du inte gör det stämmer han dig. Detta är INTE utpressning, det är så man gör, det är ett giltigt förfarande.

Skrivet av Bassen87:

Hade de skippat inbetalningskortet hade det varit legitimt med att bara dra folk inför domstol.

Nej men alltså, inkluderandet av ett fullständigt meningslöst inbetalningskort gör ju inte saken till utpressning. Det är ett listigt knep att få det att se mer allvarligt ut, men i praktiken är det ju bara ett sätt att trycka post eller bankgironummer på så att mottagaren har ett sätt att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kostar 1200:- att få ett föreläggande via tingsrätten. Jag hade bestridit. Det kostar dem tusentals kronor i timkostnader att ens driva ett enskilt mål.

Det är gratis då det inte handlar om något betalningskrav, du är inte skyldig de några pengar och det är inget som kommer gå till Kronofogden. Det är inget de kan lämna över till Kronofogden, det är inget krav bara hot med en summa för att "förlika".

Kronofogden skulle bara bli aktuell om de lämnar in en stämningsansökan med enskilt anspråk, då blir det förmodligen fråga om betalningsföreläggande på bötern och skadeståndet om de skulle lyckas vinna. Men en stämningsansökan har inget med danskarna att göra i princip, de sitter inte i Sverige eller har några planer på att göra det och upphovsmännen får själva bestämma vad de vill göra.

Permalänk
Medlem

Kan breven tolkas som vilseledande så kan det för övrigt vara bedrägeri.

Permalänk

Det var väldigt så hektisk stämning det var i tråden. Om att det är bedrägeri, olagligt, otillåtet, hot, utpressning och så vidare.

Vi kan väl kanske konstatera att i stort sett alla de som fått brevet, faktiskt är de som begått ett lagbrott. Även om det nu i praktiken kanske är svårt att bevisa. Vad är det för mening med att börja hitta på möjliga orsaker som att man haft ett öppet nät, en hackad dator, en senil kusin eller en hamster som råkat bita i en kabel så en film börjat laddats ner.

Möjligt att någon enstaka haft det då. Men alla övriga har det inte. Och vad är då felet med att någon skickar ut en uppmaning/förlikning. Du betalar för en otillåten handling så slipper du undan lindrigt. Eller så får det gå via rättsväsendet.

Det är knappast troligt att dom kan eller vill lägga resurser på varje enskilt fall. Där tänker de flesta att det är ju bra. Det är enskilda fall. Då är det lugnt. Men tvärtom. Man kan fokusera på och sikta in sig på ett fåtal utvalda av alla de som fått brev. Och då lägga mycket mer tid, resurser och pengar på dessa fall. Så visst, i det stora hela så kommer majoriteten klara sig från några repressalier alls. Men de få som väl får krutet riktat mot sig, kan det ju sluta med att den horribla summan 4500 kronor helt plötsligt i efterhand hade varit betydligt billigare.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Med tanke på hur dålig filmen TheCell är (Jag såg den faktiskt när den kom ut, år 2000!) så borde de skicka 4500kr som tack till de som verkligen har sett den.

Filmen avser inte The Cell med Jennifer Lopez och Vince Vaughn, och jag säger emot dig, den är riktigt bra. Tycker du ska ge den en chans till.

Den skräp som utpressaren skickar brev om är den här filmen 'Cell': http://www.imdb.com/title/tt0775440/ och jag fattar inte att någon frivilligt väljer att se den, vare sig betalande, gratis, eller stulen. Måste vara en notorisk kleptoman för att sno sån skit från nätet typ som att plocka på sig Jenka tuggummi i affären! (har inte sett den)

Tack för jag läste ditt inlägg, beställde precis The Cell på Blu-Ray

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Nej! Det är precis som om din polare anlitar en advokat och skickar dig ett brev att du skall betala tillbaka dom 30 kronorna du lånade till en bussbiljett, och om du inte gör det stämmer han dig. Detta är INTE utpressning, det är så man gör, det är ett giltigt förfarande.

Nej men alltså, inkluderandet av ett fullständigt meningslöst inbetalningskort gör ju inte saken till utpressning. Det är ett listigt knep att få det att se mer allvarligt ut, men i praktiken är det ju bara ett sätt att trycka post eller bankgironummer på så att mottagaren har ett sätt att betala.

Du misstolkar det hela i dina liknelser, för det första har dom inte haft en kontakt med de som de skickar ut brevet till utan dessa är främlingar, de har dessutom inte köpt en tjänst ifrån detta företaget.

Ta bort inbetalningskortet då så finns det inga problem, det bör och jag hoppas det är strängt förbjudet att göra vad du kallar för ett listigt knep (vad jag kallar utpressning).

Kom med stämning eller ingenting alls, punkt slut. Allt annat är ren utpressning eller vad du vill kalla för listigt knep.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Vi kan väl kanske konstatera att i stort sett alla de som fått brevet, faktiskt är de som begått ett lagbrott.

Nej det konstateras med hjälp utav en rättegång, där man får komma med bevis som är mer än ett IP-nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det var väldigt så hektisk stämning det var i tråden. Om att det är bedrägeri, olagligt, otillåtet, hot, utpressning och så vidare.

Vi kan väl kanske konstatera att i stort sett alla de som fått brevet, faktiskt är de som begått ett lagbrott. Även om det nu i praktiken kanske är svårt att bevisa. Vad är det för mening med att börja hitta på möjliga orsaker som att man haft ett öppet nät, en hackad dator, en senil kusin eller en hamster som råkat bita i en kabel så en film börjat laddats ner.

Möjligt att någon enstaka haft det då. Men alla övriga har det inte. Och vad är då felet med att någon skickar ut en uppmaning/förlikning. Du betalar för en otillåten handling så slipper du undan lindrigt. Eller så får det gå via rättsväsendet.

Det är knappast troligt att dom kan eller vill lägga resurser på varje enskilt fall. Där tänker de flesta att det är ju bra. Det är enskilda fall. Då är det lugnt. Men tvärtom. Man kan fokusera på och sikta in sig på ett fåtal utvalda av alla de som fått brev. Och då lägga mycket mer tid, resurser och pengar på dessa fall. Så visst, i det stora hela så kommer majoriteten klara sig från några repressalier alls. Men de få som väl får krutet riktat mot sig, kan det ju sluta med att den horribla summan 4500 kronor helt plötsligt i efterhand hade varit betydligt billigare.

Det är inte företaget som äger rättigheterna till filmen som kommer med detta krav för övrigt utan producenten (via danskarna) som inte äger rättigheterna i Sverige. Det är nog få som faktiskt sett filmen, och distributören av filmen som ingick i nedlagda Spridningskollen (Gothia Inkassos forna satsning) ställer ju inga krav eller utfärdar något hot, de bestämde sig för att inte skicka ut hotande eller vilseledande brev.

Det kan inte sluta med 4500 kr i rätten, det enda förförandet som skett i fildelningsfall tidigare är stämningsansökan med enskilt anspråk där det är fråga om böter och skadestånd. Ingen har tagit upp ett fall som småmål, och ingen kommer göra det då det inte vore lönt insatsen. Det är inte heller danskarna som hotar att ta det till rätten, låter du bli att svara eller säger nej så kommer de bara vidarebefordra det till upphovsrättsinnehavaren. Finns enstaka fall i Danmark och Finland, men inte ens där är det tal om att gå till rätten med tusentals enskilda fall. Grejen är ju att upphovsrättsinnehavarna inte vet vad eller hur de ska göra om du nekar, det finns inga jämförbara fall att gå på och alla tidigare fall handlar om brottmål med skadeståndsanspråk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Kom med stämning eller ingenting alls, punkt slut. Allt annat är ren utpressning eller vad du vill kalla för listigt knep.

Suck... detta händer hela tiden överallt i världen och det är ren praxis att man anlitar advokat som i sin tur skickar en kallad cease and desist eller ett enkelt betalningskrav. Inkassobolag sysslar med detta som affärsidé. Om mottagaren bestrider eller låter bli kan advokaten in i samförstånd med sin klient antingen strunta i allt eller ansöka om en stämning i domstol. Igen, detta är INTE utpressning, det är så här man gör. Det kallas förlikningsprocess och är första steget till en förlikningsavtal. Klumpigt och "listigt", men inte olagligt.

Huruvida brevet innehåller ett inbetalningskort (vilken ingen använder sig av idag) eller bara en rad med "betala till detta konto, yo!" är fullständigt irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Nej det konstateras med hjälp utav en rättegång, där man får komma med bevis som är mer än ett IP-nummer.

"I stort sett alla" tror jag nog är mer eller mindre korrekt. Att det i juridisk mening inte är så kringgår ju inte faktumet att i stort sett alla som får brevet har med största sannolikhet tankat hem något. Att då ställa sig i rätten och försöka skylla på en det ena och en det andra håller liksom inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Huruvida brevet innehåller ett inbetalningskort (vilken ingen använder sig av idag) eller bara en rad med "betala till detta konto, yo!" är fullständigt irrelevant.

Hade det varit fullständigt irrelevant hade de kunnat strunta i att skriva den raden, kvittar vilka olika sätt du försöker vrida på problemet då din logik fortfarande är fel.

Att komma med ett ultimatum om betalning eller så stämmer vi dig är utpressning.

Det är en väldigt enkel logik. Kom med en stämning eller skicka ut ett inbetalningskort för köpt vara (eller i detta fallet påstådd nerladdad vara) så att man kan bestrida fakturan, men kombinera inte dessa två då det övergår till utpressning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

"I stort sett alla" tror jag nog är mer eller mindre korrekt. Att det i juridisk mening inte är så kringgår ju inte faktumet att i stort sett alla som får brevet har med största sannolikhet tankat hem något. Att då ställa sig i rätten och försöka skylla på en det ena och en det andra håller liksom inte.

Tror gör man i kyrkan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant att de som säger att en VPN skyddar dig. Funderat lite på det. Om nu folk sitter uppkopplade mot vpn med servrar i Sverige (om man inte väljer att koppla upp sig mot något annat land dvs.), då kan de ju spåra den aktuella IP-adressen till servern i Sverige och sedan ta det därifrån? Stämma/skicka kravbrev till den som står på respektive serverhall.

Någon som vet närmre på djupare detalj hur dessa utpressare spårar trackers och IP-adresser, hur det fungerar på detaljnivå. Det skulle va mycket intressant läsning om någon kunning ville ta sig en närmare titt på och göra reportage om. Något för redaktionen!

och ooooo ja, är säkert 9/10 av den tankande befolkningen som kör utan vpn, så det finns nog många fina adresser i den svärmen. Men innebär det på ren automatik att alla bakom en vpn adress är helt skyddade? Alltså HELT skyddade?

Inte hört om någon vpn användare som fått brev, så kanske svarat på min egen fråga, jag vet inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Hade det varit fullständigt irrelevant hade de kunnat strunta i att skriva den raden, kvittar vilka olika sätt du försöker vrida på problemet då din logik fortfarande är fel.

Finns inte ett fel i min logik då den är fast cementerad i fakta.

Skrivet av Bassen87:

Att komma med ett ultimatum om betalning eller så stämmer vi dig är utpressning.

N.E.J.

Skrivet av Bassen87:

Det är en väldigt enkel logik. Kom med en stämning eller skicka ut ett inbetalningskort för köpt vara (eller i detta fallet påstådd nerladdad vara) så att man kan bestrida fakturan, men kombinera inte dessa två då det övergår till utpressning.

Nej. Tvärtom är det praxis att meddela mottagaren så att denne har möjlighet att besvara ansökan. Jag har själv vart med om detta och fick brev från en advokat som krävde... ett krav, och andra i min familj har vart med om samma, från båda hållen. Du har helt enkelt fel; det är inte utpressning. Sånt här händer varje dag i sverige och i övriga världen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Demand_letter
https://en.wikipedia.org/wiki/Cease_and_desist
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_threat

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta å tanka ner rullen bara för att jävlas med dom.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Om ni ska länka den engelskspråkiga Wikipedian så har ni också https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_threat#Effect_of_legal_th...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Finns inte ett fel i min logik då den är fast cementerad i fakta.

N.E.J.

Nej. Tvärtom är det praxis att meddela mottagaren så att denne har möjlighet att besvara ansökan. Jag har själv vart med om detta och fick brev från en advokat som krävde... ett krav, och andra i min familj har vart med om samma, från båda hållen. Du har helt enkelt fel; det är inte utpressning. Sånt här händer varje dag i sverige och i övriga världen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Demand_letter
https://en.wikipedia.org/wiki/Cease_and_desist
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_threat

"For the most part, a legal threat is of no legal significance other than a matter of negotiation tactics; however, in certain instances a legal threat does have some legal significance. Among other things, a legal threat may do the following:

Constitute extortion, blackmail, or some other crime or tort involving improper threats of harm: for example, it is considered unethical, and in some cases a crime, to threaten to report criminal conduct to the police unless a settlement is reached."

I rest my case

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

"For the most part, a legal threat is of no legal significance other than a matter of negotiation tactics; however, in certain instances a legal threat does have some legal significance. Among other things, a legal threat MAY do the following:

Constitute extortion, blackmail, or some other crime or tort involving improper threats of harm: for example, it is considered unethical, and in some cases a crime, to threaten to report criminal conduct to the police unless a settlement is reached."

I rest my case

Skickades från m.sweclockers.com

Läs igen, trodde du verkligen att det understrukna undgick mig. Och eftersom du verkligen vägrar att fatta, så föreslår jag att vi praktiserar något du själv sagt;

Skrivet av Bassen87:

Nej det konstateras med hjälp utav en rättegång, där man får komma med bevis som är mer än ett IP-nummer.

Om det är utpressning eller inte kan bara konstateras med hjälp av en rättegång, där åklagare får komma med bevis om det är utpressning. I annat fall är det inte utpressning.

Snacka om att vila en väska.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Andreas Epradius:

Vi kan väl kanske konstatera att i stort sett alla de som fått brevet, faktiskt är de som begått ett lagbrott.

På vilken basis skulle vi kanske kunna konstatera detta? Konstateranden görs baserat på fakta, och jag betvivlar att någon här i tråden är omnipotent nog för att veta någonting om tusentals människors potentiella skuld i denna fråga.

Vi kan konstatera att Njord säger sig ha skickat ut "ett par tusen" brev gällande Cell.
Vi kan också konstatera att en majoritet av de som säger sig ha tagit emot ett brev och som uttalar sig om sin egen skuld påstår sig vara oskyldiga (det motsatta vore naturligtvis högst oväntat). Några hävdar även att de ej är och aldrig har varit kunder hos Telia.
Vi kan vidare konstatera att det inte finns något känt fall i något av de nordiska länderna där Njord dragit någon privatperson vidare till domstol eller annan instans under de (åtminstone två) år de jobbat med denna metod.
Vill vi konstatera mer säger Njord även att anledningen till att de fortsätter med sina brev är att de därigenom ser en minskad delning av upphovsrättskyddat material.

Jag tror inte Njord bryr sig överdrivet mycket om skuldfrågan. De har ett system för att hitta IP-adresser som de litar på tillräckligt mycket för att dra nordiska ISPer inför rätta med. De använder sedan dessa IP-adresser för att skrämma upp folk lite lagom så de kan visa för sina uppdragsgivare att "titta här vad vi gjorde och se hur många som slutade upp med att dela den alldeles jättebästiga filmen Cell och en massa andra filmer också". De som betalar summan i brevet ses som skyldiga - varför skulle de annars betala? De som inte betalar hör aldrig av Njord igen i ärendet eftersom skuldfrågan, återigen, inte är särskilt relevant och dessutom praktiskt redigt svår att styrka.
Det kan du konstatera att jag tycker, men jag kan inte konstatera att jag har rätt eftersom det jag gett uttryck för är en åsikt.

Visa signatur