Permalänk

Rimligt pris OM det utförs.

Farsan lämna in sin passat 03 på helservice innan jag köpte bilen av honom, enda dom gjort var bryta av oljepinnen.
Inte ett skit var bytt övrigt, bromsvätskan var på min, kylvatten var gammalt, oljan var bläcksvart..

Sen undrar jag vad dom skulle in i climatronic och göra i?
Varken värme eller kyla fungerade, hett luft på sommaren och ac på max på vintern.
Men dom kunde fixa det för 2000kr, fixade det med en skruvmejsel och hålla in två knappar..

Jag lämnar aldrig in bilarna på verkstad om jag värderar min bil

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Dyrt eller inte är nog du bäst att svara på, tycker du att det är värt det för att ha ett problemfritt ägande? Ja då är det kanske inte så dyrt.

För en annan som kör 15 år gammal bil är det hutlöst dyrt, har kört min gamla v70 -03 4-5000 mil utan bekymmer och den köpte jag för 18". Att lägga över 11" på nån service finns ju inte på kartan. För mig är bilen inget annat än ett verktyg för att ta mig från a till b, klarar mig utan finesser som dsg-låda och liknande då det finns så mycket annat som är roligare att lägga pengar på.

Men alla är vi som sagt olika och får värdera saker som man själv känner.

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt att få ner servicekostnader överlag är att köpa oljan själv från Tyskland som är godkänd av bilmärket man kör,5 liter för säg 250kr istället för 250-300kr litern på verkstan. Bara att lämna dunken med olja vid service om man inte har kunskap / möjlighet att byta själv eller att bilen är så pass ny att man gärna vill ha den där "eftertraktade" stämpeln i boken, bara att säga till att man tar med egen olja.

Permalänk
Avstängd

Låter absolut inte rimligt men tyvärr så är det priset man får betala för att serva en nyare bil. Det är här firmorna suger in pengar på försäljningen.
Själv har jag en VW passat -15 som gått straxt över 5000 mil. Kastade om till vinterdäck igår och killen säger till mig att det är dax att byta bromsbelägg i bak. Ska inte beläggen hålla längre?
Som tur är så är det en förmånsbil så det drabbar inte min plånbok men har nog aldrig bytt bromsbelägg så tidigt på en bil tidigare.
Jag kommer inte plocka ut en VW nästa gång kan jag lova.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Rimligt och rimligt, det är nog normalpris.
Är en ganska stor service och är ju lite jobb numera att byta växelådsolja.

Byte av friskluftsfilter kan du göra själv för några hundra, jättelätt att göra
Byta bromsvätska är enligt mig rätt onödigt då moderna bromsvätskor är jäkligt stabila.

Synd att bilen inte gått så långt annars har jag alltid lämnat in mina bilar till mindre firmor med erfarna mekaniker och fått bra pris och mycket bra hjälp.
Men för det mesta har jag bytt olja själv en gång om året och bara kört (Kör c.a 3000 mil om året)

EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=3j4j_0AhFIE
(Byte av kupéfilter på de flesta bilar)

Vad tusan, hade de kört på ett får med all den ullen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Här är mitt senaste servicekvitto...

2015 AUDI A3 Sportback 1.4 TFSI

https://i.imgur.com/X3hYfBk.jpg

5014 kr hos Söderbergs i Norrköping.

Bara oljan tar de 993,75 kr för, plus miljöavgift på 10 kr per liter.

Finns att beställa hem för mindre än halva det priset. Sedan kan man klara av att byta oljan själv på den här modellen så länge man inte har tummen mitt i handen.

Nästa gång gör jag oljebytet själv.

Tyckte det såg okej ut, oljan var inte så fasligt dyr. Reagerade mer på att de tog en ny skruv och smackade på orimligt dyra torkarblad. Nya blad av ett bra märke, Bosch eller Hella t ex kostar inte mer än 80kr på nätet och skruven behövs bara bytas om de på något magiskt sätt lyckasts runda den när de plockade av den.