Permalänk
Medlem

Redbull i datorn!

Jag hade packat ner min laptop i en väska när jag skulle till en polare, smart som man är lägger jag ner en redbull burk i samma väska som sedan går sönder under bilfärden.

Datorn vart halvdränkt i redbull, jag plockar isär det jag kunde(kompisen hade bara en mejsel, tyvärr lite för stor) och gör rent med blöt trasa.

Idag tog jag isär den ännu mer och gjorde rent den noggrant, den startar, men beter sig lite konstigt, den är lite långsammare men fungerar ändå hyffsat. Kan ssd-hårddisken tagit stryk och är det därför den upplevs som segare? Alla drivrutiner vart uppdaterade innan spillkaoset men jag tycker det påminner lite om hur datorn beter sig när drivrutinerna är gamla.

Min fråga är om det är värt att plocka isär alla delar och tvätta med destillerat vatten eller riskerar jag att sabotera den ännu mer då? Nätadaptern vart ju också dränkt så den tog jag isär och sköljde av med kranvatten, dem fungerar utmärkt nu!

Mvh

Permalänk
Medlem

Placebo. Antingen går det sönder eller så gör det inte.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Tror att jag måste hålla med solomon på denna

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Verkar gått lite väl snabbt här...

Själva redbullen gjorde ju ingen skada men då du sköljt av den och inte låtit den torka ordentligt så är den nog rätt körd nu. Visst den kan funka ett tag till om du har tur, men overall är den ju toast.

Det du skulle ha gjort va att plocka ner den i beståndsdelar skölja av allt/rengöra i destillerat vatten och sedan låtit den torka i typ en vecka, sedan montera ihop och starta.

Jag skulle kunna slänga ner min laptop i sjön, ta upp den, plocka isär den, rengöra, torka, montera ihop och starta den... Bara vatten förstör inte datorn, det är elen, och att starta datorn för tidigt är det värsta man kan göra. Datorn måste vara snustorr.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Verkar gått lite väl snabbt här...

Själva redbullen gjorde ju ingen skada men då du sköljt av den och inte låtit den torka ordentligt så är den nog rätt körd nu. Visst den kan funka ett tag till om du har tur, men overall är den ju toast.

Det du skulle ha gjort va att plocka ner den i beståndsdelar skölja av allt/rengöra i destillerat vatten och sedan låtit den torka i typ en vecka, sedan montera ihop och starta.

Jag skulle kunna slänga ner min laptop i sjön, ta upp den, plocka isär den, rengöra, torka, montera ihop och starta den... Bara vatten förstör inte datorn, det är elen, och att starta datorn för tidigt är det värsta man kan göra. Datorn måste vara snustorr.

*Beroende på vilka capacitorer och om HDD's etc är slutna eller ej.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Skulle rengöra den mer noga än så. Beroende på hur mycket som blev kontaminerat. Elektronikrengöring och destillerat vatten är det som gäller. Även kemiskt ren bensin. Annat lämnar efter sig rester som leder ström. Kylflänsar kan man plocka bort och diska, applicera ny kylpasta efteråt. Rekommenderas inte att använda datorn efteråt fören allt är både rent och torrt.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att datorn blivit lite hängig av all Redbull. Prova att hälla på lite kaffe och se om den piggnar till.

Permalänk
Medlem

Akta så att den inte flyger iväg..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Extremaz: jag sköljde aldrig datorn...utan jag torkade mest bort kletig redbull med en fuktig trasa.

Permalänk
Medlem

@jocke92: Okej! Gäller detta samma för laptop? Fick redigera texten lite då jag bara skrev "dator"

Permalänk
Hedersmedlem

@Perlans: Detta gäller alltså en laptop? I så fall är det så långt från noggrant du kan komma att bara smeta av utsidan, hur mycket har du plockat isär datorn? I värsta fall blir ju att plocka isär den helt och hållet.

Jag tycker också att det de ovan har sagt stämmer till viss del, antingen funkar det eller inte. Däremot tror jag att om den funkar gör den det nu och om den blev så dränkt som du får det att låta är det bara en tidsfråga tills den inte gör det längre.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: precis! Jag skruvade isär den tills jag inte vågade mer. Fönade laptopen efter jag torkat med fuktig trasa och allt verkade vara torkat...jag formulerade mig nog lite dumt, det jag ville få reda på är om det hade hjälpt att skölja datorn helt och hållet igen?
Kan det vara något pyttelitet sockerklet som sitter och gör att datorn blir lite långsammare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perlans:

@Andreaz1: precis! Jag skruvade isär den tills jag inte vågade mer. Fönade laptopen efter jag torkat med fuktig trasa och allt verkade vara torkat...jag formulerade mig nog lite dumt, det jag ville få reda på är om det hade hjälpt att skölja datorn helt och hållet igen?
Kan det vara något pyttelitet sockerklet som sitter och gör att datorn blir lite långsammare?

Att det är torkat spelar ingen större roll, det är så mycket grejer i Red Bull som bara torkar in och fastnar istället och sen kan de kortsluta något. Hur mycket vågade du plocka isär den? Har du bara lyft på något lock och lossat batteriet eller har du haft ur hela moderkortet? Det är ett ganska brett spektrum.

Nästan omöjligt att svara på eftersom vi inte vet hur pass illa det är. När du säger "halvdränkt" föreställer jag mig hur du plockar upp den ur väskan och det rinner Red Bull ur den. I så fall hade det definitivt hjälp, eller kanske mer rätt varit helt nödvändigt att plocka isär den helt och hållet och skölja ordentligt.

Igen helt omöjligt att veta eftersom ingen här vet hur datorn ser ut eller uppför sig. Jag har svårt att förstå hur klet på datorn skulle kunna sega ner den utan att samtidigt kortsluta något, jag tycker det är skumt att den fungerar över huvud taget men det verkar den ju göra. Om det är som du säger att den är jättemycket värre än den var innan låter det ju som att du behöver göra en grundligare rengöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlans:

@Extremaz: jag sköljde aldrig datorn...utan jag torkade mest bort kletig redbull med en fuktig trasa.

Ja det gäller samma. Lite krångligare att skruva i. Det bästa är att hitta en manual eller en video på youtube där de skruvar ner den. Så man har lite referens till vilka skruvar som lossar vad.