Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk1\DR1.

Permalänk
Avstängd

Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk1\DR1.

Hej

Kollade loggboken och hittade en massa poster om att det är ett problem med en av hårddiskarna jag har
"Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk1\DR1."

Problemet är att jag vet inte vilken det är då jag döpt dom/Partitionerna HDD1, HDD2, HDD3 osv...
Hur får jag reda på vilken hårddisk som strular?
Hoppas inte det är min 14 dagar gamla Samsung 960 evo M2 disk för den antar jag har ID1 ?

Kör Windows 10 PRO x64

Tacksam om jag kan hitta åt vilken det är

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

skriv df -h så ser du vilket partition som ligger på vilken disk
sedan så kan du skriva hdparm -i /dev/sda (eller den disk det nu är) så ser du vilket serinummer den disken har. så hittar du lätt rätt disk i burken.

Edit: missade helt att du körde windows..

ladda ner crystal disc info så ser du hälsa på varje enhet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

skriv df -h så ser du vilket partition som ligger på vilken disk
sedan så kan du skriva hdparm -i /dev/sda (eller den disk det nu är) så ser du vilket serinummer den disken har. så hittar du lätt rätt disk i burken.

Edit: missade helt att du körde windows..

ladda ner crystal disc info så ser du hälsa på varje enhet.

Hej

Tack för svaret! Ja det jag är ute efter är egentligen vilken disk Windows hänvisar till. Vet att jag har en disk som är på G att haverera men känner inte igen Harddisk1\DR1 ?

Känns som jag vill vara säker på vilken disk Windows detekterat som felaktig. DR1 ?
Kan vara fler än en kanske?

Verkar vara dags att fixa en ny disk iaf :(. över 26000 timmar låter obegripligt men det är säkert sant?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej

Tack för svaret! Ja det jag är ute efter är egentligen vilken disk Windows hänvisar till. Vet att jag har en disk som är på G att haverera men känner inte igen Harddisk1\DR1 ?

Känns som jag vill vara säker på vilken disk Windows detekterat som felaktig. DR1 ?
Kan vara fler än en kanske?

Verkar vara dags att fixa en ny disk iaf :(. över 26000 timmar låter obegripligt men det är säkert sant?
http://i68.tinypic.com/2aig3r8.jpg

Kör powershell som admin och knåpa in

Get-PhysicalDisk | Select -Prop DeviceId,FriendlyName,SerialNumber

Device ID't motsvarar disken som DRx menar.

Harddisk1\DR1 = DeviceID 1

Går även att se i diskpart, med
list disk
Siffrorna där stämmer med DRx också, så DR1 är alltså disk 1.

Sedan
Select disk 1
detail disk

(allafall om man ska tro på dessa grabbar: https://superuser.com/questions/538574/which-drive-is-device-... )

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Enligt bilden du skickade så är det ju E som är på väg att haverera, och du ser ju den diskens serienummer.

diskens serienummer finns skrivet på klisterlappen på disken. men det är din WD caviar green 2TB som har varningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Kör powershell som admin och knåpa in

Get-PhysicalDisk | Select -Prop DeviceId,FriendlyName,SerialNumber

Device ID't motsvarar disken som DRx menar.

Harddisk1\DR1 = DeviceID 1

Går även att se i diskpart, med
list disk
Siffrorna där stämmer med DRx också, så DR1 är alltså disk 1.

Sedan
Select disk 1
detail disk

https://i.imgur.com/M0o0AtB.png

(allafall om man ska tro på dessa grabbar: https://superuser.com/questions/538574/which-drive-is-device-... )

Tackar, Nu har man lärt sig något nytt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Enligt bilden du skickade så är det ju E som är på väg att haverera, och du ser ju den diskens serienummer.

diskens serienummer finns skrivet på klisterlappen på disken. men det är din WD caviar green 2TB som har varningar.

Okej så långt tänkte jag inte

Har 3st WD green .Får leta serienummer då jag inte har en aning om vilken av dom det är i caset :),Annars blir det uteslutningsmetoden

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Haveri efter 26000 timmar var lite tidigt... - mina klarade i alla fall 45000 timmar

Har disken gått i ideliga sleep-lägen när den inte används ??

Du har rätt många uppstarter, därav misstanken...

Har numera en ganska klar åsikt att diskar som ideligen varvar ned och går i sleepläge, för att sedan starta upp och snurrar ett tag, slits betydligt hårdare än diskar som snurrar 24/7

Det är temperaturväxlingarna mellan när den går och när den vila som sliter enligt min mening, inte antalet load/unload då mina diskar av samma sort som din, innan jag tog ur dem ur drift hade över 3 miljoner sådana - dessa antal load/unload (C1) är inte ett problem i praktiken IMHO.

Hur eller hur - gör backup på innehållet på disken så fort du har möjlighet - idag, nu, meddetsamma, före kvällsmaten/kvällsmackan och detta påbörjat innan du lägger dig!!!

Antalet dåliga sektorer kommer att öka i allt snabbare takt (i en exponentiellt ökande kurva) och det kan gå från att datat är räddningabart med marginal till oräddningsbart på bara ett antal timmar - därav skyndsamheten - starta heller inte om datorn eller något annat mickel så att disken resetas och startas om, om möjligt - då väl utan ström så kan den nå nivå att den aldrig startar igen (när den inte längre kan läsa in SA-cylindarna på skivorna)...

2 TB, om disken är full, tar en stund att tömma/kopiera ut... och om disken börja med en massa retry för att den inte kan läsa, så kan det ta en evighet och det blir värre hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Haveri efter 26000 timmar var lite tidigt... - mina klarade i alla fall 45000 timmar

Har disken gått i ideliga sleep-lägen när den inte används ??

Du har rätt många uppstarter, därav misstanken...

Har numera en ganska klar åsikt att diskar som ideligen varvar ned och går i sleepläge, för att sedan starta upp och snurrar ett tag, slits betydligt hårdare än diskar som snurrar 24/7

Det är temperaturväxlingarna mellan när den går och när den vila som sliter enligt min mening, inte antalet load/unload då mina diskar av samma sort som din, innan jag tog ur dem ur drift hade över 3 miljoner sådana - dessa antal load/unload (C1) är inte ett problem i praktiken IMHO.

Hur eller hur - gör backup på innehållet på disken så fort du har möjlighet - idag, nu, meddetsamma, före kvällsmaten/kvällsmackan och detta påbörjat innan du lägger dig!!!

Antalet dåliga sektorer kommer att öka i allt snabbare takt (i en exponentiellt ökande kurva) och det kan gå från att datat är räddningabart med marginal till oräddningsbart på bara ett antal timmar - därav skyndsamheten - starta heller inte om datorn eller något annat mickel så att disken resetas och startas om, om möjligt - då väl utan ström så kan den nå nivå att den aldrig startar igen (när den inte längre kan läsa in SA-cylindarna på skivorna)...

2 TB, om disken är full, tar en stund att tömma/kopiera ut... och om disken börja med en massa retry för att den inte kan läsa, så kan det ta en evighet och det blir värre hela tiden.

Hej och tack för inlägget! Ja just Green serien har/hade väl problem just när det kommer till head parking har jag för mig. Jag har kunnat rädda allt redan så var väldigt snabb med att flytta sakerna från den disken!

Tusen tack !

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Head-parkingen på WD-green diskar har folk under många år haft väldiga åsikter om och trott att det har sönder disken i förtid - det är inte ett problem ens efter 3 miljoner parkeringar.

Däremot WD-diskarnas allmänna kretskortssstatus har jag problem med, att de går in i psykoser och andra dumheter - vet inte riktigt varför mer än att tänkbara ideliga temperaturväxlingar kanske ger lodsprickor och annat som glappar ibland på kretskorten och data läses fel, flashminnen som tappar data inne i använda kontroller-chip etc. - vet inte, men det är ett problem med de WD-diskarna jag har kontakt med och det är sällan/aldrig mekaniska problem ens efter > 45000 timmars körning.

Det är 'hjärnan' som blir sjuk i dessa diskar, inte kroppen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Head-parkingen på WD-green diskar har folk under många år haft väldiga åsikter om och trott att det har sönder disken i förtid - det är inte ett problem ens efter 3 miljoner parkeringar.

Däremot WD-diskarnas allmänna kretskortssstatus har jag problem med, att de går in i psykoser och andra dumheter - vet inte riktigt varför mer än att tänkbara ideliga temperaturväxlingar kanske ger lodsprickor och annat som glappar ibland på kretskorten och data läses fel, flashminnen som tappar data inne i använda kontroller-chip etc. - vet inte, men det är ett problem med de WD-diskarna jag har kontakt med och det är sällan/aldrig mekaniska problem ens efter > 45000 timmars körning.

Det är 'hjärnan' som blir sjuk i dessa diskar, inte kroppen...

Har läst lite om att just fukt kan vara nästa generations problem med detta, vilket också är hot mot tex flashbaserad lagring. Har sett HDD komma från lagringshallar som nästan ser ut som om de rostat sönder. Detta är från lagringscenter som inte kör AC kylning, utan kyler med kalluft utifrån (sk mer miljövänlig kylning).

Kanske beläggningarna på dessa kontrollerkort, kombinerat med lödfritt tenn, fukt och vibrationerna helt enkelt dödar dem i förtid? Man testar ju dem ofta i torra miljöer iaf.

26k timmar är dock inte långt från vad budget HDD brukar klara vad jag vet (25-30k tim), men då är det ofta mekaniken som börjar bråka, inte elektroniken. Låter udda om den varit parkerad så pass ändå, och att disken har så många pending/uncorrectable, men inte en enda reallocated.

Permalänk
Medlem

tenn-viskers problemet bör vara löst idag med tillräckligt med störämnen i blyfria lödtennet att de inte etablerar sig - men för att det skall bli problem så handlar det också om förvaring/användning vid ganska låg temperatur (typ under 14 grader C i långa tider) .

hemma-nas i uppvärmd lägenhet/hus, över 20 grader varmt och fukthalt betydligt under 70% Rh mestadelen av tiden bör inte ha just det bekymret - men att förvara hårddiskar som backup av arkivdata i ett kallförråd eller hyrförråd med ganska liten uppvärmning så kan det definitivt vara en risk, både ur avseende fukt och temperatur.

men som sagt, för mig är det kretskorten som bråkat mest medans mekaniken till synes har klarat sig utmärkt - det finns många möjliga fel i kretskortsproduktion som kan ge osäkerhet senare i driften - som tex. för tjockt lager med guld (även på enstaka µm-tjocklekar) innan det löds) kan vara rent katastrofalt då det gör lödtennet sprött etc.

och som Paddanx säger - kretskortsfel drabbar lika hårt mot mekaniska snurrdiskar som SSD och ju fler lödpunkter, ju högre risk - rent statistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej

Tack för svaret! Ja det jag är ute efter är egentligen vilken disk Windows hänvisar till. Vet att jag har en disk som är på G att haverera men känner inte igen Harddisk1\DR1 ?

Känns som jag vill vara säker på vilken disk Windows detekterat som felaktig. DR1 ?
Kan vara fler än en kanske?

Verkar vara dags att fixa en ny disk iaf :(. över 26000 timmar låter obegripligt men det är säkert sant?
http://i68.tinypic.com/2aig3r8.jpg

Tröskelvärdet är ju nått på 2 ställen (som du ju sett).
Med det betyder ju inte nödvändigtvis att disken är på väg att krascha helt.
Om disken har mycket data och används mycket så kan det vara så att den helt enkelt inte har haft tid/möjlighet att fixa dessa fel.
Din "reallocated sector count" har ju en bit kvar (140 av 200) trots allt.

Men att inte reka en backup vore ju dumt
Disken kan däremot bli OK efter lite "vila", alternativt en formattering.

Permalänk
Medlem

26000 timmar är ju bara uppvärming men personligen accepterar jag aldrig EN ENDA reallocated eller read error rate...

Permalänk
Medlem

Current pending count är sektorer som är flaggade osäkra av olika orsaker vid läsning och de försvinner inte förrän just dessa sektorer skrivs över med ny data och det lyckades i verifiering. Misslyckas skrivningen på dessa sektorer trots ett antal försök så blir det reallokerade sektorer och reallocate sektors count ökar.

uncorrectable sectors count är dock lite bekymmersam även om det inte behöver innebära att att du tappat data, så är dom fortfarande en fläck i protokollet och visar på att något är eller har varit problematiskt på disken. - sparkar du på datorn medans den arbetar, hård armbåge i bordet eller klappa till tangetbordet så kan vibrationer gå vidare och störa disken medans disken arbetar och kan ge sådana saker...

Har man motsvarande problem med en extern USB2.5-disk så är det ofta pga. glapp och/eller för lång USB-kabel misstänkt och kanske ger en ofullständig skrivning pga. att spänningen blir för låg just då (brukar repa sig om sagda sektorer skrivs över med ny data)

---

Antalet relokerade sektorer är fortfarande på värde '0' - men det är intressant vad det blir när man tex. med skrivning från första till sista sektorn på disken (töm/gör backup på diskinnehållet först innan sådana övningar), hur många som blir kvar och om någon av dem blir relokerade.

Man kan säga att om antalet relokerade sektorer blir annat än '0' så är disken att betrakta som 'osäker' dvs. lagra ingen viktiga och unika data på den utan bara saker som är lätta att ersätta (tex. game-filer från Steam mm.)