Vädjan om en kundvagn (eller två)/problem-VM

Permalänk

Vädjan om en kundvagn (eller två)/problem-VM

Hallå hallå! Mycket text, onekligen, men kanske inte helt oinstressant!

Sitter i en riktig skitsits just nu (för att bo i ett i-land ska tilläggas). Jag drar till Asien och backpackar i typ 3 månader efter nyår. Jag kommer hem i slutet av mars. Till hösten ska jag börja plugga och kommer inte ha tid med att spela eller videoredigera. Detta innebär att jag har cirka 5 månader (sommaren försummas pga. sitter knappt vid datorn då) på mig att njuta till fullo av dessa nöjen.

Just nu kan jag inte göra något av ovanstående för jag saknar dator. Jag har länge funderat på hur jag ska göra och slutsatsen pekar på att jag borde hitta en annan hobby. Men innan jag ger upp så väder jag mig hit i ett sista desperat försök att lösa detta genuina i-landsproblem.

Jag vill helst köpa en vass (15-18ksek) 13'' ultrabook/MBP/MBA för att jag som sagt ska plugga till hösten och det kommer att kräva en laptop. Men jag har förstått att integrerade datorsystem som i en ultrabook inte är menta att spela krävande spel eller redigera video på. Så Jag har nu funderat på att köpa en stationär dator för detta och vänta med att köpa laptopen tills jag börjar plugga, och kan då köpa en mindre kraftfull laptop, typ en billigare MBP/MBA. Låter detta korkat? Egentligen skulle jag kunna överleva att inte spela spel på datorn, men videoredigering är något jag verkligen vill göra. Tror ni att prestandan i en nyare MBP för ca 15k duger för videoredigering? Eller är det smartare att köpa en stationär till detta?

Den stationära får max. kosta 10k, är det en möjlig budget för smooth videoredigering i Adobe PP (typ HD och lite värre men inte 4K samt ganska små projekt) samt att kunna spela typ senaste CoD med 1080p@60fps??

Alla ni duktiga på detta forum (som många verkar vara) får jättegärna säga vad ni tycker samt göra en kundvagn för en stationär dator helst under 10k om möjligt.

Muchas gracias/ Samuel

Permalänk
Medlem

Finns ju gaming laptops. De är ju inte så värst små däremot..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Att hitta en laptop av vettig storlek som klarar videoredigering borde inte vara några problem. Bara att ta en med bra processor och mycket RAM och hyfsad skärmkvalité. Dock så gäller ju att ju att desto mer processorkraft desto sämre batteritid. Men oftast kan man ju koppla in laptopen någonstans om man är på ett Universitet till exempel, så frågan är hur viktig är batteritiden och portabiliteten för dig?

Gaminglaptops är ju som sagt ett alternativ också, men de är förstås större (eftersom de ska kunna kyla ett grafikkort också). Själv konkade jag runt på en medelstor gaminglaptop under Universitetstiden och jag tyckte det gick bra, man måste ju inte ta de allra största.

Du kan såklart ta en sämre laptop och bygga en medelbra stationär dator också. Är lite skeptisk till det eftersom de billigare laptops brukar kunna bli rätt sega, men det kanske är bättre nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag på en stationär speldator/redigeringsdator för cirka 10k:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10776074/

Tillkommer gör Windows (kan du köpa för under 300 kr på Kinguin.net), skärm, tangentbord, mus, samt att jag utgått från att du är okej med att bygga datorn själv.

Permalänk

@Flexon: Vad innebär egentligen överklockning?

Permalänk

Vad är det för utbildning du tänkt gå som kräver en bärbar dator?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westmanen:

@Flexon: Vad innebär egentligen överklockning?

Överklockning innebär att man kör hårdvara på högre klockfrekvenser än vad som officiellt stöds. Det kan ge en liten prestandaökning, oftast endast på några enstaka procent. För att kunna överklocka så mycket att det märks krävs också ordentlig kylning för att hantera den högre värmeutvecklingen.

Varför undrar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad är det för utbildning du tänkt gå som kräver en bärbar dator?

Läkare. Säkert många som klarar sig utan men jag vet att jag vill ha en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Flexon:

Överklockning innebär att man kör hårdvara på högre klockfrekvenser än vad som officiellt stöds. Det kan ge en liten prestandaökning, oftast endast på några enstaka procent. För att kunna överklocka så mycket att det märks krävs också ordentlig kylning för att hantera den högre värmeutvecklingen.

Varför undrar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Dels för att det stod att många ac delarna i kundvagnen stöder överklockning, dels för att det är intressant.

Permalänk

@Flexon: Förresten, angående överklockning. Ryzen är ju möjlig att överklocka med, men räcker kylaren du tog med i kundvagnen för detta? Funderar på att köpa en 1600x och en Be Quiet Pure Rock, blir 400kr dyrare, är det värt och fungerar det i Core 1500-cassit? Sedan undrar jag hur många fläktar du rekommenderar i det chassit? Funderar även på om det spelar någon roll om man beställer från olika sidor? Typ RAM och GPU från Dustin, det blev typ 300kr billigare.

Tack på förhand.

Permalänk

Ryzen 5 1600 vs 1600x

Hej!

Funderar på om jag ska köpa en Ryzen 5 1600 (medföljer cpu-fläkt) eller lägga på 400kr och köpa en 1600x + Be Quiet 'Pure Rock'? 1600x har lite högre clockspeed men samma antal kärnor och trådar som 1600.

tack på förhand!

Permalänk

Ryzen 5 1600x eller 1600

Hej!

Funderar på om jag ska köpa en Ryzen 5 1600 (medföljer cpu-fläkt) eller lägga på 400kr och köpa en 1600x + Be Quiet 'Pure Rock'? 1600x har lite högre clockspeed men samma antal kärnor och trådar som 1600.

tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Då är vinstfrågan om du är intresserad av att överklocka?

Permalänk
Medlem

Jo, det går klocka med originalkylarn

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du anmäler din egen tråd här då du gjort en till om samma ämne.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Röstade 1600, även om jag själv valde 1600X men det var för att den var billigare än 1600 vid tillfället vilket gjorde extra kostnad för kylare försvarbart.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Kör en 1600, jag kör min stabil på 3.9 ghz, kylaren som följer med är bra nog.

Permalänk

Vilket grafikkort?

Hej!

Ska bygga en dator för ca. 10k. Huvudsakligen blir det nog AMD Ryzen 5 1600 eller 1600x och Corsair Vengeance LPX 16GB RAM på ett ASUS PRIME B350M-A. Jag undrar vilket grafikkort som lämpar sig bäst till detta? Jag är absolut ingen mästare på datorer, fick hjälp med en kundvagn nyligen och har utgått från den. Men som jag har förstått det så är ett ASUS GeForce GTX 1080 onödigt bra i detta fall. De jag har ögonen på är 1070 och 1060 (6GB). Räcker ett 1060 (6GB) med Ryzen 5 1600 för att spela på 1080p@60fps i de senaste high-end-spelen? Kollade några benchmarks för 1060 med Ryzen 5 1600 och det såg ut att fungera sådär på en video och bra på en annan. Ännu viktigare, går det att redigera Full HD-film i t.ex Adobe PP med 1060-kortet?

Kortfattat: ungefär var går gränsen för gtx 1060 inom videoredigering i Adobe PP (2017)?
ungefär var går gränsen för 1060 inom gaming?
bör jag satsa på ett 1070 om jag vill kunna redigera Full HD-film (och eventuellt i högre upplösning) samt spela typ senaste CoD
i Full HD eller bättre?

Är medveten om att exempelvis vilken processor som används till grafikkortet och mycket annat spelar roll, men vill bara ha ett ungefärligt svar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

rx580 eller Vega56 om du kan få tag i det för 4000

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@Hymer: Hur skiljer sig Asus rx580 mot Gigabytes rx580, finns lite olika till ungefär samma pris ser jag, och vad innebär STRIX som ASUS har, den kostar ca. 1k mer.

Vega 56 var ju i ungefär samma prisklass som en 1080 8gb. Förresten, vad är det man tittar på när man avgör inom grafikkort? Antar att antalet GB är ett riktmärke?

Permalänk
Medlem

Skall du överklocka är 1600 det bättre valet. Kommer du inte att överklocka kan det löna sig att köpa 1600X då den är klockad lite högre.

Permalänk
Avstängd

Om man har en kylare eller ska köpa en ändå är X uppenbara valet eller om man är redo att köpa en kylare och inte vill klocka själv men i slutändan är det samma cpu och man kan få samma prestanda ur dom så spelar inte så stor roll vilken man tar så länge man har en bräda med oc funktion.... Röstade 1600

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar har råd med båda så brukar jag resonera såhär.

Köp det LÅNGSAMMASTE du är nöjd med, med andra ord är 1600 för lågt klockad så köp den inte.
Räkna inte med överklockning utan se det som en bonus.

Båda klockar rimligtvis lika bra, men inga garantier varken för CPU eller MB eller Minne därav denna regel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Eftersom du verkar har råd med båda så brukar jag resonera såhär.

Köp det LÅNGSAMMASTE du är nöjd med, med andra ord är 1600 för lågt klockad så köp den inte.
Räkna inte med överklockning utan se det som en bonus.

Båda klockar rimligtvis lika bra, men inga garantier varken för CPU eller MB eller Minne därav denna regel.

Fps kommer ner till singeltråds prestanda där 1600X vinner tronen men att man måste ha överklockning på en 1600 är med en rejält överdrift till dom flesta datorer helst för om man sitter med tex ett 1070 eller klenare grafikkort kommer skillnaden vara 2fps i dom flesta fall och i extremare fall 5 fps så för spel är skillnaden inte motiverad med 100kr extra för cpu + kylare som blir en femhunka extra och finns ingen som i verkliga livet skulle märka minsta skillnad vad man än gör

Tar man det ett steg till att lägga till minne så i ett hitta på scenario så låt oss säga du har din 1600 vs 1600x och 1600an är snikbyggd med 2400mhz minne medans 1600x har 3000mhz low latency epic edtion och du drar i gång witcher 3 där ditt 1070 pumpar ut 100 stadiga fps så spelar det så stor roll då om din cpu + minne klarar 180fps med 1600an eller 198 med 1600x och 3000 minne när gpu bara orkar dra 100 fps är ofta scenariot

Men vist kan det göra lite skillnad med en oc samt snabbare minne för båda är en vinst i singeltråds prestanda men oftast är det i en region där det inte spelar någon roll utan är en extremt lite skillnad i fps i 1080p eller uppåt och är mer 720p prestanda där grafikkortet inte blir flaskhals utan all last kommer ner på cpu men i verkliga livet är det aldrig

så och håller med dig att köpa det långsammaste du är nöjd med men sett till oc verkar ingen cpu komma under 3800mhz så skulle säga man är garanterad 1600x prestanda oavsett val av cpu ...även om det oftast inte spelar någon roll

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

@Westmanen *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta få vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...