Permalänk
Medlem

Datorn död vid kallstart.

(Jag är mycket okunnig vad gäller hårdvara.)

Min andra-dator står alltid på. De gånger jag behöver starta om är det just omstart som gäller, har inte gjort någon kallstart på väldigt länge.

Men häromdagen stängde jag av den och lät den vara avstängd i något dygn. Efter det gick det inte att starta den igen. Den gröna diod som visar att den får ström lyser dock.

Det påminner lite grann om en dator jag hade för länge sedan. Den stod också på länge för att sen börja krångla efter något dygns vila. Den gången gick dock datorn igång men fastnade vid BIOS-skärmen. Det var alltså CR2032-batteriet som behövde bytas.

Jag nämner detta för att det "känns" lite grann som något liknande, kommer inte igång efter längre vila. Samma, fast annorlunda, för att travestera Roland Jäverup.

Moderkortet är Asus P8P67, Chassit Corsair Graphite 600T

Vid sökning i forumet hittade jag bara denna tråd, dock för avancerad för mig som kan förväxla ett nätaggregat med ett grafikkort.

Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

(Jag är mycket okunnig vad gäller hårdvara.)

Min andra-dator står alltid på. De gånger jag behöver starta om är det just omstart som gäller, har inte gjort någon kallstart på väldigt länge.

Men häromdagen stängde jag av den och lät den vara avstängd i något dygn. Efter det gick det inte att starta den igen. Den gröna diod som visar att den får ström lyser dock.

Det påminner lite grann om en dator jag hade för länge sedan. Den stod också på länge för att sen börja krångla efter något dygns vila. Den gången gick dock datorn igång men fastnade vid BIOS-skärmen. Det var alltså CR2032-batteriet som behövde bytas.

Jag nämner detta för att det "känns" lite grann som något liknande, kommer inte igång efter längre vila. Samma, fast annorlunda, för att travestera Roland Jäverup.

Moderkortet är Asus P8P67, Chassit Corsair Graphite 600T

Vid sökning i forumet hittade jag bara denna tråd, dock för avancerad för mig som kan förväxla ett nätaggregat med ett grafikkort.

Vad kan felet vara?

Börja med prova annat nätagg.
Jag stängde av min dator en natt efter lite spelande, dagen där på efter jag kom hem från skolan skulle jag starta datorn, poff den dog sekunder efter och den levde inte mer. Köpte nytt agg och allt fungera åter.
Edit:
Vad händer när du startar datorn?
Fläktarna snurrar dem? Låter något alls? är den stendöd? går proppen vid boot?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

du kommer inte ens till BIOS vid start ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Börja med prova annat nätagg.
Jag stängde av min dator en natt efter lite spelande, dagen där på efter jag kom hem från skolan skulle jag starta datorn, poff den dog sekunder efter och den levde inte mer. Köpte nytt agg och allt fungera åter.
Edit:
Vad händer när du startar datorn?
Fläktarna snurrar dem? Låter något alls? är den stendöd? går proppen vid boot?

Skrivet av xxargs:

du kommer inte ens till BIOS vid start ??

Ingenting händer när jag trycker på startknappen, som om datorn överhuvudtaget inte hade ström. Men ström har den eftersom den gröna dioden på moderkortet, vad den nu kallas, lyser.

Permalänk
Medlem

Prov att dra ur sladden till nätaggregatet o ställ brytaren på NOLL.
Trck där efter powerknappen på chassit ett par gånger till den gröna lysdioden på moderkortet slocknat.

I med sladden till nätagget igen o på med strömbrytaren -> poweknappen på chassit.

startar/startar inte, något livstecken alls ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Prov att dra ur sladden till nätaggregatet o ställ brytaren på NOLL.
Trck där efter powerknappen på chassit ett par gånger till den gröna lysdioden på moderkortet slocknat.

I med sladden till nätagget igen o på med strömbrytaren -> poweknappen på chassit.

startar/startar inte, något livstecken alls ?

/Homer_S

Ingen skillnad från tidigare.

Jag gjorde som du sa fast jag inte riktigt förstod meningen med:

"Trck där efter powerknappen på chassit ett par gånger till den gröna lysdioden på moderkortet slocknat."

Vad gör det för skillnad att trycka på powerknappen i det här läget?

Permalänk
Medlem

@Pontus54:

Har du ens kollat om startknappen sitter på rätt "pinnar" på moderkortet?
Kan vara switchen i startknappen som är paj också.
Kolla vilka "pinnar" som är är för start och "dutta" något i metall mellan dem, skruvmejsel som exempel. Hoppar datorn igång så var det fel på startknappen.

Tror inte batteriet spelar någon större roll då den enbart ska hålla uppe tiden i datorn (förr var det även BIOS inställningar men det är flyttat till en minneskrets), datorn borde hoppa igång ändå men om du misstänker batteriet så testa byta det med för säkerhetsskull.

Testa med ett annat nätagg om du har ett, annars så misstänker jag att moderkortet har dragit sin sista vers vid detta lagret om inte ens BIOS eller POST kommer upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontus54:

Ingen skillnad från tidigare.

Jag gjorde som du sa fast jag inte riktigt förstod meningen med:

"Trck där efter powerknappen på chassit ett par gånger till den gröna lysdioden på moderkortet slocknat."

Vad gör det för skillnad att trycka på powerknappen i det här läget?

Det som händer är att man tömmer moderkort och andra delar på restström. Alltså ström som sitter kvar i kondensatorer och lite andra saker. Även fast ingen ström är kopplad kan det fortfarande finnas ström kvar som bråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DachmanX:


Har du ens kollat om startknappen sitter på rätt "pinnar" på moderkortet?

Men jag har ju haft den här datorn sen 2011. De byter väl inte pinnar för att jag låter datorn vila i ett dygn?

Kolla vilka "pinnar" som är är för start och "dutta" något i metall mellan dem, skruvmejsel som exempel. Hoppar datorn igång så var det fel på startknappen.

Det där är lite väl avancerat för mig.

Tror inte batteriet spelar någon större roll då den enbart ska hålla uppe tiden i datorn (förr var det även BIOS inställningar men det är flyttat till en minneskrets), datorn borde hoppa igång ändå men om du misstänker batteriet så testa byta det med för säkerhetsskull.

Jag har redan bytt BIOS-batteriet. Tyckte jag var så smart innan jag kom på att det bara har betydelse om datorn startar och når fram till POST. Jag nämnde detta bara för att det liknade detta stopp i det att datorn inte kom igång efter en kallstart.

Testa med ett annat nätagg om du har ett, annars så misstänker jag att moderkortet har dragit sin sista vers vid detta lagret om inte ens BIOS eller POST kommer upp.

Har inget annat nätaggregat. Kan det verkligen vara aggregatet om strömmen når fram till den gröna dioden på moderkortet.

Jag har bara så svårt att förstå varför moderkortet skulle lägga av efter en normal avstängning och ett dygns vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

[i]
Har inget annat nätaggregat. Kan det verkligen vara aggregatet om strömmen når fram till den gröna dioden på moderkortet.

Ström är lite knepigt, men om lampan lyser så borde den ha ström, du kan prova att ta ut alla ram minnen och testa de en efter en.

Annars rekommenderar jag att du läser detta och testar "skruvmejsel knepet" för att utesluta strömknappen.

Skrivet av Pontus54:

[i]
Jag har bara så svårt att förstå varför moderkortet skulle lägga av efter en normal avstängning och ett dygns vila.

Slitage skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

Startknappen kan faktiskt vara trasig! Hände inte allt för länge sen här på forumet.
Du kan tjuvkoppla genom att kortsluta de två pinnarna som till just startknappen.
Om du är osäker på vissa så finns det nog information om man söker på forumet

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det kan tänkas att kontakterna på sladden som går från ström-knappen på chassit till moderkortets 2 stift har lossnat. Om datorn alltid har varit på innan så märker du inte det förrän du stänger av datorn helt. De 2 stiften är bara av betydelse just när du ska starta/stänga av datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Det kan tänkas att kontakterna på sladden som går från ström-knappen på chassit till moderkortets 2 stift har lossnat. Om datorn alltid har varit på innan så märker du inte det förrän du stänger av datorn helt. De 2 stiften är bara av betydelse just när du ska starta/stänga av datorn.http://img.tomshardware.com/uk/2002/09/18/building_your_own_pc/panel_leitungen.jpg

Bra tänkt. Har kollat motsvarande stift på mitt moderkort och tyvärr verkar de sitta som de ska. Jag har ställt en fråga på ett Corsair-forum om hur man enklast kommer åt undersidan av power-knappen, helst utan att plocka isär hela datorn. Får se om jag får något bra tips där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Bra tänkt. Har kollat motsvarande stift på mitt moderkort och tyvärr verkar de sitta som de ska. Jag har ställt en fråga på ett Corsair-forum om hur man enklast kommer åt undersidan av power-knappen, helst utan att plocka isär hela datorn. Får se om jag får något bra tips där.

Hade rekommenderat att sluta startkretsen med en skruvmejsel annars. Du kommer inte förstöra något och då vet du direkt om det är startknappen eller något annat, värre, som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DachmanX:

@Pontus54:
Tror inte batteriet spelar någon större roll då den enbart ska hålla uppe tiden i datorn (förr var det även BIOS inställningar men det är flyttat till en minneskrets), datorn borde hoppa igång ändå men om du misstänker batteriet så testa byta det med för säkerhetsskull.

Det har fortfarande hand om inställningar... Det har alltid lugit i en krets, som tappar minnet när strömmen försvinner...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hade rekommenderat att sluta startkretsen med en skruvmejsel annars. Du kommer inte förstöra något och då vet du direkt om det är startknappen eller något annat, värre, som strular.

Men det är något ni kan göra i sömnen medan jag inte kan även om mitt liv hängde på det.

Permalänk
Medlem

@Pontus54: Är ganska lätt. ta bara bort Power SW kontakten från moderkortet och kortslut stiften genom att placera en skruvmejsel mellan dem. Ingenting kan gå sönder om du provar. Och startar datorn så vet du vilket felet var

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

@Pontus54: Är ganska lätt. ta bara bort Power SW kontakten från moderkortet och kortslut stiften genom att placera en skruvmejsel mellan dem. Ingenting kan gå sönder om du provar. Och startar datorn så vet du vilket felet var

OK, ska bara skriva mitt testamente med dig som förmånstagare först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

OK, ska bara skriva mitt testamente med dig som förmånstagare först.

Finns ingen högre spänning än +-12v utanför nätagget.
Så den värsta spänning du kan råka ut för är -12v till +12v d.v.s. 24v

Permalänk
Medlem

@Pontus54:
Du tömmer hela systemet på ström/spänning.

Det kan i vissa fall hjälpa till så att systemet startar upp efteråt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Men det är något ni kan göra i sömnen medan jag inte kan även om mitt liv hängde på det.

Jag personligen kan nog inte göra det i sömnen o är inte direkt någon elektriker, men i just det här fallet är det väldigt svag ström det rör sig om, därtill så har de flesta skruvmejslar ett plast/gummihandtag hela vägen runt som är gjutet på mejseln så du är isolerad från strömmen (av denna dignitet) i alla fall. Det är ju inte så att du ska köra in mejseln i vägguttaget utan bara sluta en krets på moderkortet.

Permalänk
Rekordmedlem

Om kondensatorerna börjar bli dåliga kan datorn starta om man kopplar ur elkabeln en längre tid (timmar) och sedan ansluter den och provar starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kan vara diverse som dåliga kondingar på moderkort/nätagg till trasigt moderkort/nätagg men absolut vanligaste är att nätagget har säckat ihop och i det här fallet hade jag satsat min slant på dåliga kondingar i nätagget och är inget man brukar laga utan man får helt enkelt byta nätagg

Enda sättet att verkligen veta om det är nätagget är att testa med ett annat men kan vara nått annat men oddset är bra att det är agget skulle jag säga och är enkelt att byta själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Tror inte batteriet spelar någon större roll då den enbart ska hålla uppe tiden i datorn (förr var det även BIOS inställningar men det är flyttat till en minneskrets), datorn borde hoppa igång ändå men om du misstänker batteriet så testa byta det med för säkerhetsskull.

Jag har redan bytt BIOS-batteriet. Tyckte jag var så smart innan jag kom på att det bara har betydelse om datorn startar och når fram till POST. Jag nämnde detta bara för att det liknade detta stopp i det att datorn inte kom igång efter en kallstart.

För referens, BIOS behöver än idag 2017 och troligen 50 år senare så länge den är basserad på samma grund, ett backup batteri för både klocka och CMOS inställningar. BIOSet lagras i Flashminne, men inställningarna du gör lagras i flyktigt minne, så du enkelt ska kunna tömma dem genom att ta ut tex batteriet/clear CMOS med jumper.

Skrivet av Pontus54:

Testa med ett annat nätagg om du har ett, annars så misstänker jag att moderkortet har dragit sin sista vers vid detta lagret om inte ens BIOS eller POST kommer upp.

Har inget annat nätaggregat. Kan det verkligen vara aggregatet om strömmen når fram till den gröna dioden på moderkortet.

Jag har bara så svårt att förstå varför moderkortet skulle lägga av efter en normal avstängning och ett dygns vila.

Okej.

Låt oss lite enkelt och snabbt gå igenom hur en dator "startar", så du förstår varför många misstänker nätaggregatet (och egentligen borde misstänka moderkortet).

Först slår du på nätaggregatet på baksidan (eller sätter in strömkabeln), och den levererar då en nivå som heter 5VSB, 5 Volt Stand-By. Detta är en separat strömkälla som kan driva enkla USB saker, och används för att starta själva systemet. Det är även denna som kopplas till din gröna diod.

När du trycker på strömknappen så "kortsluter" du ett självhållande relä på denna 5VSB lina på moderkortet. Detta relä tar då en speciell kabel från PSUn som heter PS_ON# och kortsluter den mot jord, och håller den där vilket drar igång resten av nätagregatet. Detta är den gröna kabeln som går in i 24/20-pins kontakten från nätaggregatet och moderkortet. Så länge som moderkortet håller denna mot jord (COM), så är datorn "igång".

Det är här du verkar få problem, för något hindrar detta ovan att ske. Det kan vara moderkortets relä som gett upp (det är trots allt gammalt moderkort), och det kan vara nätaggregatet.

Vad du kan göra, som dock kräver "ingrepp" i datorn, är att stänga av nätaggregatet ström bak-till. Sen dra ut den 24-pin kontakten ur moderkortet och manuellt kortsluta grön mot valfri svart kontakt. Ett gem, kabel, eller liknande fungerar, bara det får bra kontakt. Finns COM på båda sidorna om den gröna, i samma rad, och spelar ingen roll vilken svart du kopplar mot. Det du gör är exakt samma sak moderkortet normalt gör med sitt relä. Låt 24-pin kontakten vara utanför moderkortet för nu.

Sen startar du nätaggregatet bak-till bara en kort stund, för att se om något sker eller inte. Antingen kommer aggregatet starta, och då vet du att felet ligger i moderkortet, eller så sker inget (det startar inte), och oddsen är större att aggregatet har gjort sitt och behöver bytas. När du stängt av agget igen så kan du dra ut kopplingen mellan grön och svart på 24-pin kontakten.

Hoppas detta hjälper dig i felsökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För referens, BIOS behöver än idag 2017 och troligen 50 år senare så länge den är basserad på samma grund, ett backup batteri för både klocka och CMOS inställningar. BIOSet lagras i Flashminne, men inställningarna du gör lagras i flyktigt minne, så du enkelt ska kunna tömma dem genom att ta ut tex batteriet/clear CMOS med jumper.

Okej.

Låt oss lite enkelt och snabbt gå igenom hur en dator "startar", så du förstår varför många misstänker nätaggregatet (och egentligen borde misstänka moderkortet).

Först slår du på nätaggregatet på baksidan (eller sätter in strömkabeln), och den levererar då en nivå som heter 5VSB, 5 Volt Stand-By. Detta är en separat strömkälla som kan driva enkla USB saker, och används för att starta själva systemet. Det är även denna som kopplas till din gröna diod.

När du trycker på strömknappen så "kortsluter" du ett självhållande relä på denna 5VSB lina på moderkortet. Detta relä tar då en speciell kabel från PSUn som heter PS_ON# och kortsluter den mot jord, och håller den där vilket drar igång resten av nätagregatet. Detta är den gröna kabeln som går in i 24/20-pins kontakten från nätaggregatet och moderkortet. Så länge som moderkortet håller denna mot jord (COM), så är datorn "igång".
http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF

Det är här du verkar få problem, för något hindrar detta ovan att ske. Det kan vara moderkortets relä som gett upp (det är trots allt gammalt moderkort), och det kan vara nätaggregatet.

Vad du kan göra, som dock kräver "ingrepp" i datorn, är att stänga av nätaggregatet ström bak-till. Sen dra ut den 24-pin kontakten ur moderkortet och manuellt kortsluta grön mot valfri svart kontakt. Ett gem, kabel, eller liknande fungerar, bara det får bra kontakt. Finns COM på båda sidorna om den gröna, i samma rad, och spelar ingen roll vilken svart du kopplar mot. Det du gör är exakt samma sak moderkortet normalt gör med sitt relä. Låt 24-pin kontakten vara utanför moderkortet för nu.

Sen startar du nätaggregatet bak-till bara en kort stund, för att se om något sker eller inte. Antingen kommer aggregatet starta, och då vet du att felet ligger i moderkortet, eller så sker inget (det startar inte), och oddsen är större att aggregatet har gjort sitt och behöver bytas. När du stängt av agget igen så kan du dra ut kopplingen mellan grön och svart på 24-pin kontakten.

Hoppas detta hjälper dig i felsökningen.

Du ska ha varmt tack för att du lägger ned så mycket tid på att förklara det här för mig men det är pärlor för svinen är jag rädd.

Permalänk

Vilket nätaggregat har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Du ska ha varmt tack för att du lägger ned så mycket tid på att förklara det här för mig men det är pärlor för svinen är jag rädd.

Då föreslår jag att du försöker få tag i en Sweclockers medlem eller teknisk kunnig bekant som kan hjälpa dig testa, nära där du bor. Finns en del på sweclockers som borde kunna hjälpa dig och bor nära. Lite långt från Malmö här dock, annars hade jag gärna hjälpt dig. Själva testet går relativt snabbt.

Oddsen är oavsett rätt stora att något i hårdvaran har gått sönder (moderkort/nätaggregat), och behöver bytas. Har du tur är det nätaggregatet, som blir både enklast och byta, och finns att köpa nytt. Är det moderkortet så lär det betyda jaga begagnat på blocket/tradera eller marknaden här, alt köpa helt nytt moderkort, minne, CPU.

Hoppas du får rätta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Vilket nätaggregat har du?

SEASONIC X-460 460W MODULAR FANLESS.

Permalänk
Skrivet av Pontus54:

SEASONIC X-460 460W MODULAR FANLESS.

Ok, ditt problem lät snarligt ett problem som drabbade några nätaggregat från Corsair AX serien för ett par år sen. Då handlade det om ett produktfel på nätaggregatet som då efter ett tag tappade förmågan att starta datorn genom strömknappen på datorlådan. Vad man kunde göra istället var att snabbt bryta/slå på strömswitchen på nätaggregatet tills datorn startade. Eftersom du har ett annat märke så påverkar säkert detta inte din modell och enda sättet att hitta felet är att försöka följa råden du redan fått och försöka felsöka dina komponenter.

Permalänk
Medlem

@Pontus54: Nytt agg innan du provar annat oavsett.
Edit:
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=10050
verkar va liknande fel på X 600.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7