Varför inga vinklade 24-pin ATX?

Permalänk
Avstängd

Varför inga vinklade 24-pin ATX?

En sak jag funderat över,varför har inga nätaggregat 90 grader vinklade 24-pin ATX kontakter?

Borde ju främja luftflödet över moderkortet med att slippa en mur av kablar som sticker upp
i moderkortets framkant??

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Inaktiv

Det finns adaptrar för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Det finns adaptrar för sånt.

Det finns adaptrar för det mesta, men frågan är varför inte tillverkarna av nätaggen gör det från början?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Datastandarder är som självuppfyllande profetior de slutar aldrig.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

En sak jag funderat över,varför har inga nätaggregat 90 grader vinklade 24-pin ATX kontakter?

Borde ju främja luftflödet över moderkortet med att slippa en mur av kablar som sticker upp
i moderkortets framkant??

Jag brukar dra ATX-kablarna bakom moderkortsplåten,
min erfarenhet är att kablarna går lätt att böja åt sidan, så att de hindrar luftströmmen minimalt..

Men jag är inte emot vinklade alternativ,
en vinklad kontakt kan ju även medge att kabeldragningen blir snyggare.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Eftersom en vinklad kontakt tar extra utrymme

Se hur denna 8-pins kontakt tar extra utrymme p.g.a metallbenen som sticker ut

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Om det vore standard så skulle det bli extremt jobbigt i en burk utan plats bakom moderkortsplåten. Exempelvis itx-burkar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

De kan väl lika väl vinkla 24pin-kabeln från PSUn, precis som vinklade SATA. Då slipper moderkortstillverkarna möblera om, och man väljer själv vilket nätaggregat man köper. Helmodulära varianter kanske skulle skicka med både en vinklad och en rak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

hade gärna sett att det började säljas kort med 24pin och och cpu 4/8 pin kontakten på baksidan samt chassin med urtaget i mobo plåten för dessa då de flesta chassin idag ändå har plats för det där bakom iaf om kontakten är liggandes mot moderkortet.

dessutom är ju platsbrist oftast ingen ursäkt till att det inte finns där då baksidan på moderkorten generellt är ganska kala på komponenter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Proffsmobbare

Med en vinklad ATX24 från nätdelen är det lättare att bryta istället för att lyfta kontakten, då förstörs antingen kontakt eller moderkort. Kontakten brukar ju vara rätt envis att få loss väl på plats.

När det gäller vinklade ATX24 direkt på moderkortet som standard, så vill jag bara föreslå att man testar det själv först. När den väl satt sig och man inte längre kan dra kontakten mot sig blir det snabbt kämpigt.

I övrigt påverkas inte luftflödet nämnvärt av kablar, det är testat om och om igen. Dragande fläktar styr flödet bättre än tryckande.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny liten låda.
Har en liknande PSU (https://www.bequiet.com/en/powersupply/526) och då ligger mitt grafikkort i vägen för i stort set alla kontakter. Förutom 12v och en drive kontakt som går att använda...

PCI 1 och PCI 2 samt resterande Drives kontakterna går inte att använda.
Dvs jag saknar en hel del ström.

Går det att kunna driva ett grafikkort, moderkort, 2 ssd, 1hd, med en 12v och en drivers kontakt samt en hel drös adaptrat?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Eftersom en vinklad kontakt tar extra utrymme

Se hur denna 8-pins kontakt tar extra utrymme p.g.a metallbenen som sticker ut https://i.imgur.com/twbGPSm.jpg

Frågan gällde kontakten på nätaggregaten och inte på moderkorten.

Och jag instämmer där... varför är det inga tillverkare som gör detta direkt? Med tanke på alla "moddare" idag.