Gaming dator och monitor för 12-15k

Permalänk
Medlem

Gaming dator och monitor för 12-15k

Hade tänkt att köpa en ny gaming dator och monitor. Är dock inte så bra på att välja komponenter osv, så om någon kunde göra en build plus monitor för 15k hade det varit väldigt uppskattat

Permalänk
Medlem

Du kanske vill vänta någon vecka på Intel Coffee Lake!

Permalänk
Medlem

Men! Om du inte har tid för det skulle jag allokera såhär:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10734662/

Permalänk
Medlem
Permalänk

ja

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Jup. Tänk bara på att gärna ha mer än 1 hårddisk. Så att du inte har allt på samma. Så att du inte förlorar allt ifall den ryker.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Inaktiv

Tycker att det ser bra ut.

Men jag hade personligen kört på ett ASUS 1070 STRIX OC istället. Fastän det kostar några hundralappar extra bortom rean på det du har valt, så får du mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Jup. Tänk bara på att gärna ha mer än 1 hårddisk. Så att du inte har allt på samma. Så att du inte förlorar allt ifall den ryker.

Vilken andra hårddisk rekommenderar du att jag lägger till? Helst inte någon överdrivet dyr då jag helst vill ha en dator för runt 12-12.5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Tycker att det ser bra ut.

Men jag hade personligen kört på ett ASUS 1070 STRIX OC istället. Fastän det kostar några hundralappar extra bortom rean på det du har valt, så får du mer för pengarna.

Jo jag funderade faktiskt också över det, men har tyvärr en ganska fast budget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men jag funderade också över en annan sak, är den här datorn mer Bang for the buck om man t.ex jämför med den här kompletta?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Karlosk: inte värt att sitta på en gammal I5a, eller absolut inte göra några sådana nyköp idag. Menar gigantendatorn.

Permalänk
Medlem

Bilden ser jättebra ut, Men kan vara klokt att lägga in en HDD, ca 600kr för 1TB, så här du en del utrymme framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Vilken andra hårddisk rekommenderar du att jag lägger till? Helst inte någon överdrivet dyr då jag helst vill ha en dator för runt 12-12.5

Skickades från m.sweclockers.com

En simpel WD 1TB disk duger. Ligger på 400-600:-

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Ser det här bra ut? Ni kan strunta i skärmen och sladden till

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10737559/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Ser det här bra ut? Ni kan strunta i skärmen och sladden till

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10737559/

Skickades från m.sweclockers.com

Jup

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@Karlosk: inte värt att sitta på en gammal I5a, eller absolut inte göra några sådana nyköp idag. Menar gigantendatorn.

Vad menar du? Är inte det den senaste I5 som finns?

Var själv inne på laptop men det verkar bli stationärt nu. Stannade förbi elgiganten som släppte denna för exakt 12k, bra eller anus? De påstod att det är Asus som bygger den.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Kan betala 100 kr mindre för 3000 MHz-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Kan betala 100 kr mindre för 3000 MHz-minnen.

Vilket isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Vilket isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Johisco: Jo, fast om några dagar kommer en I3:a släppas med vad som verkar få ungefär lika bra prestanda. I5:orna kommer då istället utrustas med 6 kärnor, det är detta jag syftar på.

För att få lite större framtidsutsikter tycker åtminstone jag att det finns det bättre saker att satsa på. Då menar jag antingen vänta och eventuellt överväga köp av någon av Coffee lake processorerna eller köp av Ryzen.

Permalänk
Medlem

Har två sista frågor innan jag nog helt bestämmer mig. Kommer processorn med en kylare eller behöver man till en kylare?

Har denna dator alla utgångar och ingångar som behövs för att kunna spela, t.ex hdmi, dvi, uttag för internetkabell och hörlurs uttag?

Vet att det här är väldigt basic frågor men är som sagt ingen höjdare på det här med datorer samt att det är min första build

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Har två sista frågor innan jag nog helt bestämmer mig. Kommer processorn med en kylare eller behöver man till en kylare?

Har denna dator alla utgångar och ingångar som behövs för att kunna spela, t.ex hdmi, dvi, uttag för internetkabell och hörlurs uttag?

Vet att det här är väldigt basic frågor men är som sagt ingen höjdare på det här med datorer samt att det är min första build

Skickades från m.sweclockers.com

Kylare ingår med processor.

GPU har följande portar
DVI-utgång Ja, 1st, DVI-D
HDMI-utgång Ja, 2st, 2.0b
DisplayPort-utgång Ja, 2st, 1.4

Hörlursuttag finns både framtill på chassit samt på moderkortets I/O

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Kylare ingår med processor.

GPU har följande portar
DVI-utgång Ja, 1st, DVI-D
HDMI-utgång Ja, 2st, 2.0b
DisplayPort-utgång Ja, 2st, 1.4

Hörlursuttag finns både framtill på chassit samt på moderkortets I/O

Tack så mycket!

Men jag har ytterligare en fråga, spelar det någon roll om min gpu endast har DisplayPort 1.4 och jag använder en DisplortPort 1.2 kabel till min skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Tack så mycket!

Men jag har ytterligare en fråga, spelar det någon roll om min gpu endast har DisplayPort 1.4 och jag använder en DisplortPort 1.2 kabel till min skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

DisplayPort är bakåtkompatibelt, så ja.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Ryzen eller Intel till denna dator

Tycker ni att jag borde köra på med den processor jag har i detta bygge http://www.inet.se/kundvagn/visa/10765074

Eller ska jag byta till någon av Intels processorer. Vill helst inte att det ska bli mycket dyrare så processorn får gärna vara i ungefär samma prisklass som processorn jag redan valt

Permalänk
Skrivet av Karlosk:

Tycker ni att jag borde köra på med den processor jag har i detta bygge http://www.inet.se/kundvagn/visa/10765074

Eller ska jag byta till någon av Intels processorer. Vill helst inte att det ska bli mycket dyrare så processorn får gärna vara i ungefär samma prisklass som processorn jag redan valt

Hej!

Vad tänker du använda datorn till i huvudsak? Den processor som du har valt är en väldigt bra allround-processor.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Hej!

Vad tänker du använda datorn till i huvudsak? Den processor som du har valt är en väldigt bra allround-processor.

Oj det skulle nog vara bra att ha skrivit, men ska nästan bara använda den till att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Karlosk:

Oj det skulle nog vara bra att ha skrivit, men ska nästan bara använda den till att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen tycker att du har valt en utmärkt processor. Jag tror också att det är en processor som kommer att fungera bra för spel över ett flertal år. Mitt råd är därför behålla den processor som du har valt.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag personligen tycker att du har valt en utmärkt processor. Jag tror också att det är en processor som kommer att fungera bra för spel över ett flertal år. Mitt råd är därför behålla den processor som du har valt.

Tack så mycket för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag personligen tycker att du har valt en utmärkt processor. Jag tror också att det är en processor som kommer att fungera bra för spel över ett flertal år. Mitt råd är därför behålla den processor som du har valt.

Håller med.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D