Vad drar er som tittare på streams?

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad drar er som tittare på streams?

Vad lockar er och gör att ni återkommer till en stream på Twitch eller Youtube Gaming etc? Definera gärna om ni tänker på en spelstream, tävlingskanal, creative eller whatnot.

Tråden är dels en intressant diskussion men också tips åt nya streamers som vill börja.

Det kan vara en eller flera av följande?

  • Nyhetsvärde eller ovanlighet, antingen är det nytt eller så visas det knappt.

  • Man gillar streamern personligen

  • Skillz, sevärt att titta på någon som är galet bra?

  • Gimmicks & produktionsvärde.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Underhållande streamer, alt. sällsynt intressant innehåll.

Enbart spelet i sig intresserar mig sällan. Inte heller produktionsvärde så länge det håller grundläggande ljud- och bildkvalitetsnivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Intressant fråga! Jag är ingen stor konsument av streaming, föredrar ofta att titta på välproducerade youtubevideos istället. Har inte riktigt fastnad för attityden och stämningen på twitch, med "Twitch chat" osv. Men det händer att jag tittar på vissa och då är det uteslutande streamers med vad jag anser bra personlighet, ofta med lite en lugnare persona som spelar mest singleplayer. Streamers som Cohcarnage till exempel

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk

För mig handlar det nästan alltid endast om streamerns personlighet. Visst drar jag mig till streams där spel jag själv spelar förekommer. Men kommer oftast på mig själv att jag tittar på någon stream där jag aldrig testat spelet och har inget intresse av att göra det heller MEN personen som streamar lyckas göra det underhållande ändå.

Bästa streamsen enligt mig är det som förmedlar en "good feeling" och har bra kontakt med tittarna . Streamaren behöver inte på något sätt vara bäst på det spelet han/hon spelar men kan ju klart vara ett plus.

Permalänk
Medlem

En bra streamare: alltså någon som är någorlunda kunnig om spelet ifråga, som inte gapar som en jävla idiot, som interagerar med tittarna och som vet när man ska kommentera och när man ska hålla tyst.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Lan:

Vad lockar er och gör att ni återkommer till en stream på Twitch eller Youtube Gaming etc? Definera gärna om ni tänker på en spelstream, tävlingskanal, creative eller whatnot.

Tråden är dels en intressant diskussion men också tips åt nya streamers som vill börja.

Det kan vara en eller flera av följande?

  • Nyhetsvärde eller ovanlighet, antingen är det nytt eller så visas det knappt.

  • Man gillar streamern personligen

  • Skillz, sevärt att titta på någon som är galet bra?

  • Gimmicks & produktionsvärde.

Spel: Underhållande, skicklig, det där lilla extra, förklarar bra.
Annat: Intressant, fångar en.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

spelet i sig intresserar mig i princip aldrig men det är en bonus om det är ett spel jag gillar, det som får mig att återkomma är hur personen som streamar är.. sen om chatten är aids orkar jag aldrig återkomma, läs typ sodapoppins chat

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Personligen tittar jag på streams för att personen i fråga är väldigt skicklig. Det är nästan uteslutande e-sportsrelaterat, helt enkelt, och alltid knutet till ett spel jag själv spelar. Jag är ingen aspirerande e-sportare själv, den tiden är sedan länge förbi, men jag är väldigt tävlingsinriktad

Personlighet intresserar mig rätt föga. Jag kollar för att lära mig eller bara för att uppskatta färdigheterna.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Har personen/personerna bra personlighet så kvittar det nästan vad de streamar för något, eller hur bra det går.

Jag kollar väldigt sällan på streamade spel, men Felicia Day t.ex. är väldigt underhållande och då blir det oftast kul oavsett vad hon gör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Kollar inte så mycket på andra streamers då de flesta är totalt ointressanta och gör en omotiverad till att spela. Det jag söker efter är entusiasm för gameplay i det aktuella spelet, det ska vara mycket känslor och flame som pushar en frammåt. Skills är inte primärt det jag letar efter.

Gillar t ex loltyler1 och DrDisRespect även om de ofta spelar spel som för mig är helt ointressanta.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Jag gillar streams där spelen förklaras bra samt att rösten som pratar inte är jobbig (stressig, skrikig eller högljudd).

Ifall de spelar spel som man själv har funderat på eller redan spelar är bara en bonus för mig.

Permalänk
Medlem

Hmm, ja. Hur ska man skriva detta tro. Jag bort ser alla streams med chatt och massa skit i deras stream, fyfan för sånt. Så otroligt störande. Ska vara så minimalt som möjligt, visst en liten ram runt deras cam är okey.

Men annars vad som får mig att lockas att kolla på personen, personerna i sig är väl rätt skit samma kan jag tro. Så länge inget jävla gap och skrik, usch. Så länge de är lugna, men för mig är det mest spelet som är avgör typ.
Sen lite vad andra har skrivit med, chatten är helt ointressant för mig. Så chatten har jag alltid inaktiverat, dock kan hända på mindre streamare som har tex 10-70 views då kan jag ha den igång. Ifall jag har något att skriva.

Hur bra detta gav till tråden, ingen aning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

Jag gillar att titta på tjejer som streamar, då har dom oftast uringat och de gillas. Nej men jag gillar streams där dom spelar spel som jag funderar själv på att skaffa, och isf ska spelen spelas på hög grafik och ha bra bild och ljudkvalitet. Sen om personen som streamar har humor är en väldigt bra bonus vilket gör att jag mest troligast återkommer

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Det jag bryr mig mest om är skickligheten, därefter personlighet. Då jag oftast kollar streams utan ljud så spelar det inte så stor roll hur jobbig / mysig / rolig / otrevlig den som streamar är.

Kollar t.ex ofta på streamers som jag tycker är osköna, men som är jävligt grymma på spelet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

1) Personen bakom streamen. Något underhållande med en personlighet som är öppen och inte sitter tyst och spelar och svarar kortfattat på frågor eller liknande.
2) Engagemang med chatten. Att hålla någon form av dialog med diverse folk är ett stort plus, det ger mer "liv" till streamen och är mer underhållande än att sitta och titta på en person som spelar ett spel och kommenterar på denna (vi har "offline" YouTube för detta).
3) Spelet: En underhållande titel som streamas i bra kvalité med bra ljud och grafik (inte alla grafikinställningar bör sitta på ultra men helst ska det streamas i 720p+).

Live-kamera av personen är inget måste heller utan kan personen kommunicera bra med allt och alla via mikrofonen och samtidigt ge en underhållande presentation av spelet live så är det något jag förmodligen kommer att välja att se på.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Underhållning i form av personlighet och skills. Ska vara ett spel som jag är något intresserad av. Han ska prata med sin publik, men på ett sätt som inte bara blir irriterande. "Thank you for five dollars" är inte kul.

JoshOG är just nu min favorit. Han har även en youtube kanal med bra highlights osv.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag kikar nästan bara på castade tävlingsmatcher. Just nu CS:GO, tidigare var det SC2.
Hög nivå, svenska lag och casters med bra "banter" och skön röst uppskattas.

I brist på annat att sysselsätta mig med så kan jag kolla på någon spelar-stream också, återigen dras jag mest till svenska proffs.

Permalänk

är ball o snipa nån som spelar deathmatch i quake o ha på det på extraskärmen

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Gimmicks finns det gott om på twitch, men näst intill inget produktionsvärde om man jämför med t.ex. youtube. Gimmicks är en turn-off. Bild på spelet och streamern är ett krav, en fördel är om streamern är sansad (avskyr t.ex. pwediedpies skrikande) och kanalen liten, avskyr twitch-chat på större kanaler där det bara spammas å det inte går att få kontakt med streamern om man skulle vilja (för det var väl det som var avsikten från början? t.ex. om de kört fast eller om man känner för att säga att de klarade en bana bra eller whatever).

Skills är sällan intressant, men de får inte vara helt bakom heller. Ett tag tittade jag ganska mkt på en kanal, har tyvärr glömt namnet, men killen är förlamad från nacken ocb nedåt och klarade av WoW riktigt bra trots det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Beror på, när ett nytt spel kommer vill man ju kanske se lite av det en vecka ir så, men framförallt är det personligheten som gör att jag kommer tillbaka. De som ignorerar sina viewers helt är ju bara blää och dessa lämnar man ju ganska snabbt.

Tjej eller kille spelar mindre roll, fast är det en lätt avklädd tjej med urringat som fan stänger man ju ner den sidan snabbare än snabbt.
Känns ju inte seriöst av denne i så fall, handlar ju bara mer om dennes utseende än något annat då. Är det en fruktansvärt bra spelare till spelet i fråga man är intresserad av som Shroud i PUBG är det ju bara roligt att se på.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem

Underhållning - Reckful, Forsen, Tyler1, Ice Poseidon. Men mestadels Forsen, dock är det roliga inte Forsen utan hans fanbase som sköter allt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

MEMES!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

De enda jag själv återkommer till är *riktiga* nördar, alltså de som kan spela Mass Effect och citiera karaktärer eller prata om story/lore i 30 minuter och sedan jämföra med andra spel etc.

Allt flams och skoj och bröst går bort...

Permalänk
Medlem

Jag tittar på spelet och inte streamern. Jag tittar bara på streamers som spelar spel som jag själv spelar. Just nu är det Rocket League och Quake Champions. Sen väljer jag den streamern som har mest intressanta skills i spelet och/eller pratar om spelet på ett intressant sätt.

Vem streamern är och hur underhållande han/hon är kommer i 3e hand.

Permalänk
Medlem

Tittar aldrig på 'bland' stream utan jag går till det spelet som intresserar mig och fastnar för en av streamersen. Oftast handlar det om personlighet men också handlar det om att vederbörande måste streama någorlunda ofta...

Sedan så gillar jag inte tjejerna som streamar lite mer avklätt på twitch. Tycker det skickar fel signal när de tjänar multum på att tappa saker och ta upp dom samt att tacka folk för deras Big D...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Inaktiv

Ser inte så mycket på det, men tycker det är balt när någon visar upp sin skills i rit/bildbehandslingsprogram.

Spelstreams, ja någon får vara extrem duktig plus att dena gör det vi beskådare bönfaller.

Permalänk
Medlem

personligen dras jag till streams där streamern har en humor som passar mig, dom får gärna prata med chatten och inte bara svara på meddelanden när dom får donationer etc brukar kolla på Cartmens, followgrubby och fraelsarn

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Brukar mest kolla på "streamat gameplay" utan att ha något ljud på... så jag skulle väl säga att det beror helt och hållet på om spelet verkar intressant eller inte.

Permalänk
Medlem

Så länge han har bröst så är jag hooked.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Till viss del spel jag gillar men även om det är en trevlig och social streamer.
Streamers som man har bra kontakt med tittar man oftare på..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------