"Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" med nätverkssladd

Permalänk
Medlem

"Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" med nätverkssladd

Jag råkade av en slump upptäcka ett problem med att koppla ihop min dator med nätverkssladd till fiberuttaget. Operativsystemet är Windows 10, fullt uppdaterat, och det är en stationär dator. Wifi funkar felfritt också, utan det här handlar om via sladd. När jag direktkopplar från datorn till fiberuttaget får jag helt enkelt inget internet. Att direktkoppla är något som fungerat förut, men jag kan dessvärre inte ge något tidsspann utöver mindre än ett år sedan. Det har dock inte skett någon förändring hårdvarumässigt sedan dess och det har endast varit en dator kopplad till både uttag och router.

När jag felsöker problemet får jag följande felmeddelande:

”Ethernet saknar giltig IP-konfiguration. Inte åtgårdat.”

Jag har givetvis testat olika saker (starta om dator, byta sladd osv), men det hjälper inte. Testade även cmd med ip/release och renew utan lycka, men kan testa igen om så önskas.

Men! Jag har dock också testat att koppla med sladd till router, som sedan är kopplad med sladd till uttaget, dvs.: dator<sladd>router<sladd>uttag. Då funkar internet felfritt konstigt nog!

Nu undrar jag ifall någon eller några vänliga själar skulle kunna ta och guida mig till hur jag tar reda på vad felet är och, med lite tur, kanske kan åtgärda det. Den dag routern går sönder vill jag inte stå där utan internettillgång! Har sett den här nya tråden, är det något jag kanske bör följa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Rekordmedlem

Det beror som sagt troligen på att det är ett maclås som låst mot din routers wanport, din beskrivning tyder på det så om du verkligen vill att det ska låsa mot datorn får du troligen vänta 20 min till ett dygn, kom bara ihåg att det tar lika länge att växla till routern igen om du vill aktivera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Då låter jag det vara då. Visste inte ens MAC-lås var en grej, så det var roligt att lära sig.

Permalänk
Medlem

Fråga din ISP hur lång lease-tid det är på IP-adressen. Och om du ändå får tag i dom så kan du be dom förnya den direkt manuellt för att slippa vänta tills nästa gång det händer automatiskt.

Permalänk
Medlem

starta cmd
skriv
ipconfig /all

copy pasta allt och klistra in här.

Du kan ev. ha en manuell ip adress satt på nätverkskortet som stör.

Många ISP låser ditt WAN ip till en given mac-adress, ibland upp till 12 timmar.
Om du haft en router till din fiberconverter tidigare kan du koppla i den igen, gå in på dens webgränsnitt och sen releasa adressen mot WAN, och sen byta till datorn - då borde det funka på en gång.

Själv så har jag 5 adresser (dynamiska) så om jag byter mellan dator och router så får jag olika adresser.