Svart skärm 10-20 sekunder innan boot/bios, och usb over current.

Permalänk
Medlem

Svart skärm 10-20 sekunder innan boot/bios, och usb over current.

Hej!

Jag fick hem och byggde ihop min nya Ryzen-setup i tisdags, och redan vid första starten så hände ingenting. Men efter kanske 15 sekunder så började tangentbord och mus lysa, och skrämen fick kontakt och visade bootscreen. Trodde det var engångsföreteelse, men det har hängt med nu och blir så varje gång jag startar om datorn. Någon som har en aning om varför? Är van vid att bootscreen kommer direkt efter man tryckt på knappen.

Och ett till skumt fel dök upp imorse när jag startade om datorn, "usb over current", sen att datorn stängs av om 15 sekunder för att skydda moderkortet. Varken mus eller tangentbord är skyldiga till detta, kan starta med musen i utan problem, eller med tangentbord, men med båda är blir det stopp, men bara ibland. Likaså kontakten till frontpanelen. Ibland går det med allt i, men oftast inte. Spelar heller ingen roll vilken usbport man använder. Moderkortet som är defekt, kanske hänger ihop med problemet ovan?

Ryzen 7 1700, MSI B350 Tomahawk, ASUS GeForce GTX 1070 Turbo 8GB, Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz DDR4, Corsair Force MP500 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Hej!

Jag fick hem och byggde ihop min nya Ryzen-setup i tisdags, och redan vid första starten så hände ingenting. Men efter kanske 15 sekunder så började tangentbord och mus lysa, och skrämen fick kontakt och visade bootscreen. Trodde det var engångsföreteelse, men det har hängt med nu och blir så varje gång jag startar om datorn. Någon som har en aning om varför? Är van vid att bootscreen kommer direkt efter man tryckt på knappen.

Och ett till skumt fel dök upp imorse när jag startade om datorn, "usb over current", sen att datorn stängs av om 15 sekunder för att skydda moderkortet. Varken mus eller tangentbord är skyldiga till detta, kan starta med musen i utan problem, eller med tangentbord, men med båda är blir det stopp, men bara ibland. Likaså kontakten till frontpanelen. Ibland går det med allt i, men oftast inte. Spelar heller ingen roll vilken usbport man använder. Moderkortet som är defekt, kanske hänger ihop med problemet ovan?

Ryzen 7 1700, MSI B350 Tomahawk, ASUS GeForce GTX 1070 Turbo 8GB, Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz DDR4, Corsair Force MP500 240GB

Har du uppdaterat till senaste BIOS? Det verkar som om de flesta moderkort till Ryzen har en del barnsjukdomar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du uppdaterat till senaste BIOS? Det verkar som om de flesta moderkort till Ryzen har en del barnsjukdomar.

Finns bara en version: https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-TOMAHAWK.html#do...
Har tagit förgivet att det är denna jag har då, eftersom ingen changelog eller dylikt finns. Kanske bara vänta och se.

Permalänk
Medlem

Helt glömt bort att söka på moderkortet plus mina problem, fick nu upp det här på MSIs forum: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=282875.0

"slow POST issues" borde vara problemet jag har, och även där en med usb over current-problemet.

Verkar vara barnsjukdomar till mitt moderkort helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@MickeOj: Har hört detta om MSI's X370 kort också, löser sig säkert med framtida bios uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@MickeOj: Har hört detta om MSI's X370 kort också, löser sig säkert med framtida bios uppdatering.

Verkar finnas beta, men just nu kan jag leva med problemen.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283344.msg1604975#ms...

Blev en aning lugnad nu i alla fall när det visat sig att flera har problem. Slipper jag oroa mig att något är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Verkar finnas beta, men just nu kan jag leva med problemen.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283344.msg1604975#ms...

Blev en aning lugnad nu i alla fall när det visat sig att flera har problem. Slipper jag oroa mig att något är defekt.

Kvarstår ditt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Finns bara en version: https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-TOMAHAWK.html#do...
Har tagit förgivet att det är denna jag har då, eftersom ingen changelog eller dylikt finns. Kanske bara vänta och se.

Finns väl 8 versioner. Se till att uppdatera till den senaste! Version 1.8 för närvarande. Det kommer iofs egentligen inte fixa din upplevda seghet innan något syns på skärmen vid uppstart. Ryzen tar lång tid att "posta". När du fått in Windows så kan du kolla din BIOS-tid i aktivitetshanteraren. Min ligger på 15.8 sekunder nu med samma Tomahawk-kort.

BIOS-uppgradering kan däremot få bort en hel bunt andra problem. Så gör det så fort som möjligt! Någon sekund snabbare blir nog post-tiden också på köpet. Fast det är rätt marginellt.

Edit - tråden är ju från Mars. Det förklarar att det bara fanns en BIOS-version...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD