Permalänk
Inaktiv

Ny Dator Helt Död !?!

Någon vänlig själ som har kunskap, erfarenhet och som har några kloka tankar vad som kan vara fel?

Jag har nyligen byggt ny dator (gjort detta många gånger genom åren).
Den fungerade utmärkt ca 3 veckor men häromdagen när jag skulle starta så var datorn helt död. PSUn gick inte igång alls. Inga lampor eller ljud eller fläktar eller någonting alls på varken moderkort, chassie eller PSU.

1. Jag har testat PSUn utanför datorn med "gem-tricket" på 24-pin, PSUn startade då utan problem, mätte alla spänningar på 24 PIN och 8 PIN för CPU och det ser bra ut.

2. Har kopplat bort chassi-knapparna och försökt starta med skruvmejsel direkt på stiften på moderkortets system panel header men utan resultat.

3. Har kopplat bort alla komponenter (dvs deras ström- och signalkontakter från moderkortet) (Thunderbolt AIC ur PCIe, alla fläktar, CPU cooler-kontakten men ej monterat bort själva kylaren, SSDer samt RAM). Fortfarande helt död. Observera att jag inte kör med separat grafikkort, utan jag använder CPUns inbyggda HD 630 krets.

4. Har monterat ur CMOS-batteriet i 15 minuter och monterat tillbaka och då startade datorn (via chassi-knappen för Power On så den fungerar) men RAM-LEDs lyste ej, Skärmen fick ingen signal, tangenbord och mus startade inte och jag kunde därför inte komma in i BIOS. Efter ca 2 minuter stängde datorn av sig igen och gick ej att starta igen. Fick inga felsignaler då jag inte har någon summer samt att moderkortet saknar diagnos-LEDs.

I alla tester ovan har jag inte haft varken skärm, mus eller tangenbord inkopplade förutom test 4 där jag använde USB-tangentbord och USB-mus dvs ej trådlösa.

Jag var noga med distanserna för montering av kortet i chassiet och har populerat alla hål i moderkortet enligt instruktionsboken samt dubbelkollat. Har dragit åt dem enligt instruktion så att jag fått bra kontakt men ej för hårt så att de gått sönder.
CPUn också korrekt monterad och det fanns inga skador på stiftet eller sockeln innan heller vad jag kunde se då.

Har också givetvis hanterat komponenterna i en ESD-skyddad miljö med handledsband kopplad till antistatmatta som i sin tur är kopplad till jord via eluttaget så att jag, mattan och komponenterna får samma potential.

Datorn och perferikomponenter har endast fått ström via jordade eluttag.
Det har inte varit någon åska i närheten heller under denna tid och jag kan inte känna någon doft eller se något som bränt i datorn heller.
När jag stängde av den sista gången innan problemet började betedde den sig helt normalt.

Någon som har några erfarenheter eller kloka tankar om vad detta kan vara för fel?
Har inte testat alla kombinationer som finns men min tanke är att antingen har moderkortet gått sönder eller CPUn.
Återstår att pröva enligt steg 4 med tillägget att ta bort även RAM helt och se om jag kommer in i BIOS åtminstone.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7770K 4,2 GHz (ej överklockad)
Processorkylare: Deepcool Catain 240 EX (insug då fläktarna inte får plats invändigt samtidigt som Thunderbolt Add In Card)
Moderkort: ASROCK Z270M Extreme4 mATX med Thunderbolt
Minne: 2x 16 GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3000 C14 DC - 32GB (running at 2133 MHz) dvs ingen XML-profil ännu.
Grafikkort: CPUns inbyggda (HD 630)
SSD1: Samsung 960 EVO NVMe M.2 250 GB (systemdisk med Windows)
SSD2: Samsung 850 EVO 500 GB Sata 6
Chassie: Bitfenix Prodigy M (mATX)
Nätaggregat:Corsair 650W RMx med Corsair Premium sleeved cable starter kit
Skärm: BenQ BL3200PT 32" 2560x1440p
PCIe: Thunderbolt Add In Card Gigabyte GC-Alpine Ridge (version 1.0)
Övrig kylning: Deepcool 1x140mm utblås ur lådan bak (pga CPU kylare insug)
Övriga komponenter: Asus Zen Drive DVD-brännare U7M, Nya Apple Magic Numeric Keyboard via Bluetooth, Apple Magic Mouse 2 via Bluetooth, Asus Mini Bluetooth Dongel,
Temperaturer: 76 C processor med full belastning, kring 30 C i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130700:

Någon vänlig själ som har kunskap, erfarenhet och som har några kloka tankar vad som kan vara fel?

Jag har nyligen byggt ny dator (gjort detta många gånger genom åren).
Den fungerade utmärkt ca 3 veckor men häromdagen när jag skulle starta så var datorn helt död. PSUn gick inte igång alls. Inga lampor eller ljud eller fläktar eller någonting alls på varken moderkort, chassie eller PSU.

1. Jag har testat PSUn utanför datorn med "gem-tricket" på 24-pin, PSUn startade då utan problem, mätte alla spänningar på 24 PIN och 8 PIN för CPU och det ser bra ut.

2. Har kopplat bort chassi-knapparna och försökt starta med skruvmejsel direkt på stiften på moderkortets system panel header men utan resultat.

3. Har kopplat bort alla komponenter (dvs deras ström- och signalkontakter från moderkortet) (Thunderbolt AIC ur PCIe, alla fläktar, CPU cooler-kontakten men ej monterat bort själva kylaren, SSDer samt RAM). Fortfarande helt död. Observera att jag inte kör med separat grafikkort, utan jag använder CPUns inbyggda HD 630 krets.

4. Har monterat ur CMOS-batteriet i 15 minuter och monterat tillbaka och då startade datorn (via chassi-knappen för Power On så den fungerar) men RAM-LEDs lyste ej, Skärmen fick ingen signal, tangenbord och mus startade inte och jag kunde därför inte komma in i BIOS. Efter ca 2 minuter stängde datorn av sig igen och gick ej att starta igen. Fick inga felsignaler då jag inte har någon summer samt att moderkortet saknar diagnos-LEDs.

I alla tester ovan har jag inte haft varken skärm, mus eller tangenbord inkopplade förutom test 4 där jag använde USB-tangentbord och USB-mus dvs ej trådlösa.

Jag var noga med distanserna för montering av kortet i chassiet och har populerat alla hål i moderkortet enligt instruktionsboken samt dubbelkollat. Har dragit åt dem enligt instruktion så att jag fått bra kontakt men ej för hårt så att de gått sönder.
CPUn också korrekt monterad och det fanns inga skador på stiftet eller sockeln innan heller vad jag kunde se då.

Har också givetvis hanterat komponenterna i en ESD-skyddad miljö med handledsband kopplad till antistatmatta som i sin tur är kopplad till jord via eluttaget så att jag, mattan och komponenterna får samma potential.

Datorn och perferikomponenter har endast fått ström via jordade eluttag.
Det har inte varit någon åska i närheten heller under denna tid och jag kan inte känna någon doft eller se något som bränt i datorn heller.
När jag stängde av den sista gången innan problemet började betedde den sig helt normalt.

Någon som har några erfarenheter eller kloka tankar om vad detta kan vara för fel?
Har inte testat alla kombinationer som finns men min tanke är att antingen har moderkortet gått sönder eller CPUn.
Återstår att pröva enligt steg 4 med tillägget att ta bort även RAM helt och se om jag kommer in i BIOS åtminstone.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7770K 4,2 GHz (ej överklockad)
Processorkylare: Deepcool Catain 240 EX (insug då fläktarna inte får plats invändigt samtidigt som Thunderbolt Add In Card)
Moderkort: ASROCK Z270M Extreme4 mATX med Thunderbolt
Minne: 2x 16 GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3000 C14 DC - 32GB (running at 2133 MHz) dvs ingen XML-profil ännu.
Grafikkort: CPUns inbyggda (HD 630)
SSD1: Samsung 960 EVO NVMe M.2 250 GB (systemdisk med Windows)
SSD2: Samsung 850 EVO 500 GB Sata 6
Chassie: Bitfenix Prodigy M (mATX)
Nätaggregat:Corsair 650W RMx med Corsair Premium sleeved cable starter kit
Skärm: BenQ BL3200PT 32" 2560x1440p
PCIe: Thunderbolt Add In Card Gigabyte GC-Alpine Ridge (version 1.0)
Övrig kylning: Deepcool 1x140mm utblås ur lådan bak (pga CPU kylare insug)
Övriga komponenter: Asus Zen Drive DVD-brännare U7M, Nya Apple Magic Numeric Keyboard via Bluetooth, Apple Magic Mouse 2 via Bluetooth, Asus Mini Bluetooth Dongel,
Temperaturer: 76 C processor med full belastning, kring 30 C i lådan

Hur fungerade det utar RAM? Kan moderkortet blivit defekt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Dum fråga men har inte alla mobo någon form av powerdiod som lyser när allt är ok och spänning ligger på? Kanske bara äldre kort!? Tycker det är märkligt att en cmosreset fick igång burken om än tillfälligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

@Dockland:

Har provat utan RAM nu men får inte igång datorn alls längre. Nu hjälper inte att ta ur batteriet och sen sätta tillbaka tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

@NcLr:

Jag är också van att moderkortet har det men detta kortet från ASrock verkar inte ha det. Kanske ovanligare på små moderkort som mATX och mini ITX?

Permalänk
Medlem

Testa en annan PSU om du kan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@anon130700: Jag har väl egentligen ingen direkt lösning på ditt problem, men kan berätta om min otur jag haft med moderkort senaste månaden.

Köpte nytt chassi (Bitfenix Prodigy M) och behövde byta moderkort och GPU. Fick bli ett ASUS ROG Strix Z270G Gaming mATX och ASUS ROG Strix GTX 1080Ti.

Det känns ju som att det bara borde vara att tuta och köra med grejer för över 10 papp. Icke! Första moderkortet var stendött, precis som i ditt fall. Det var dock inte stendött direkt, utan jag kom halvvägs igenom Windows-installationen. Sen hände ingenting när man tryckte på Power On.

Jaja, det var bara att reklamera och få ett nytt likadant. Den här gången gick det bättre. Men redan innan installationen av Windows var klar började strulet. Jag höll på i över 3 veckor och felsökte. Kom fram till massa felaktiga slutsatser om att det var grafikkortet osv.

Det visade sig till slut vara PCI-e slot 1 som var defekt. Men självklart måste man utesluta alla andra komponenter före moderkortet....

Jag köpte ett nytt moderkort och allt funkar prima. Men det är alltså TREDJE moderkortet på en månad. Känns som att man borde kunna förvänta sig bättre kvalitet för 2000kr+ eller så har jag bara haft extrem otur.

Så mitt råd är väl egentligen att testa ett annat moderkort. Om du har möjlighet.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ditt psu verkar snurra och du testat det mesta du kan göra i felsökningsväg så låter det som att det är dags att börja utesluta trasiga komponenter, i detta fall skulle jag börja med moderkortet. Så har du möjlighet att pröva med ett annat? annars garanti ärende?

Permalänk
Medlem

@anon130700:

Moderkort
Processor+Kylare
minne
nätagg

Dessa 4 delar är de enda du behöver just nu. Skärmen kopplad till moderkortet om du vill i det här fallet men bild är onödigt att bland in så länge datorn är död.

Testa nollställ bios (CMOS) igen efter att du kopplat ur allt som inte behövs. Glöm inte dra ur strömkabeln så du slipper vänta i all evighet.

Gällande minnen. Numera behöves ofta ett fungerande minnen för att datorns ska starta (visa tecken på liv) eller få bild. Själva platsen som minnet satt på kan också gå sönder. Ta 1 minne och testa den ensam i alla platser. Upprepa med nästa minne tills du gått igenom alla.

Om orsaken är tex trasig minne osv så kan du ibland behöver ta bort den OCH nollställa bios efteråt innan resten av datorn funkar. Samma sak om felet är trasig minnesplats, trasig mus osv.

Nästan ingen bruka ha extra moderkort/processor hemma som passar så enda sättet att testa moderkort är om allt annat tagits bort eller ersatts av delar/kablar man vet funkar. Processorn bruka man chansa att den funkar om man inte gjort något misstag.

Man bör också testa ta bort och sätta tillbaka delar/kablar även om man inte ser eller känner något fel.

Permalänk

Prova lägg moderkort utanför chassi och starta.

Permalänk
Inaktiv

Tack för många bra svar.

Jag ska testa dessa saker och se om det blir någon skillnad.
Uppdatering kommer

Permalänk
Medlem

Du kanske har råkat böja någon pin på moderkortet?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha monterat isär hela datorn och börjat om på antistatmattan komponent för komponent så startade datorn !?!

Började med moderkort, cpu, kylare, ett ram-minne samt skruvmejseltricket på moderkortets power pins. Fungerade!
Flyttade minnet till övriga tre platser. Fungerade!
Adderade till det andra minnet. Fungerade!
Adderade till skärm, tangentbord och mus. Fungerade! Kunde inte se något konstigt i BIOS heller.
Adderade övriga komponenter, en efter en och testade tills jag flyttade in allt i chassiet och byggde klart datorn igen.

Nu fungerar den igen.

Vet inte vad som var felet. Jag vet dock att det var klurigt som bara den att få plats med allting i chassiet på ett snyggt sätt och det fanns böjkrafter och annat som kan ha spelat roll i kontakter mm.

Jag vill tacka för alla råd och kommentarer från er här på forumet!

Permalänk
Medlem

@anon130700: Skönt att du fått igång den!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Desk Master

Läste igenom tråden och man funderade som fan men detta hade tydligen fått ett lyckligt slut redan. Tack och lov

Visa signatur