Köpa nytt eller uppgradera gammalt? 1060 eller 1070, Ryzen eller Coffee Lake

Permalänk

Köpa nytt eller uppgradera gammalt? 1060 eller 1070, Ryzen eller Coffee Lake

Hejsan, känner att med nya titlar som destiny 2, shadow of war, PUBG mm så orkar inte min nuvarande dator med längre. Så har funderat på att köpa ny dator, vet att Intel ska släppa Coffee lake någon gång nästa månad så tänkte börja kolla runt lite vad som skulle vara en bra dator. Kan bygga den själv (gjorde det med min nuvarande utan problem) och har även en windows kopia som går att använda.
Min nuvarande dator:

Grafikkortet är AMD Radeon R280 eller R280x kommer inte riktigt ihåg.
Har även satt in en extra 250g SSD. Så som jag tänkt är det enda värt att föra över till nästa bygge mina hårddiskar och CPU kylaren kanske. Men kanske har fel?
Funderar på 1060 eller 1070 och antar att mitt nuvarande PSU är lite för vek för de. Så funderar på om man ska köpa en nya dator ist för att uppgradera den jag har. Då undrar jag om man ska köra med Ryzen nu eller är det värt att vänta på Coffee Lake?

Spelar just nu på 1080p och är väl tänkt att jag ska fortsätta så just nu, men vet inte framöver så kanske man vill skaffa en 1440p skärm och antar att det är bättre med 1070 för 1440p.

Ursäkta att det blev lite långt och lite rörigt, tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Lite tufft läge, egentligen tycker jag det är dags att byta hela maskinen. 280X har nog sett sina bästa dagar, speciellt med tanke på skärmbytet du planerar och gamla Bulldozer-Athlon ligger långt långt efter det som finns idag och det som är på väg.

Chassit går att behålla, likaså dina lagringsdiskar. Kylaren går att behålla men om du väljer att uppdatera till Ryzen kommer du behöva nya fästen till den då den inte passar till sockel AM4. Dessa är dock gratis från Cooler Master har jag för mig, eventuellt åker du på frakt. Byter du till Coffee Lake är det inga problem.

450W räcker utan problem till 1070 eller till och med 1080, även RX Vega 56.

Permalänk
Medlem

Byt hela datorn imo. Ska du köra 1440p är nog 1070 minimum om du vill ha stabil fps. 1060 känns som det man kör på med en 1080p skärm som mig själv. Hade själv ett 280X tidigare men köpte ett 1060 och för 1080p funkar det ypperligt.

Om du kan vänta är det väl värt att göra just det tills lite tester på Coffee Lake kommer, annars är ju Ryzen 5 1600 prisvärd att köpa just nu.
Med min CPU just nu kör jag PUBG med 85-110 fps oftast sedan deras update idag. Med en 1600 och 1060 hamnar du nog en del över det och kommer funka prima, allt beror på din egen budget som du har. Enda som är värt att spara är SSDn men resten är bara att byta ut helt imo.
Även PSU då den nog har ett par år på nacken är den nog inte vid 450W längre och du vill ju inte att den ska gå sönder eller förstöra de nya delarna med tiden. Finns ju fästen till Hyper EVO (har en själv) för AM4 att beställa hos Inet annars också om du inte vill vänta allt för länge.

R5 1600 och ett 1070 borde ju vara nog för ett tag framöver i alla fall.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk

Som jag misstänkte då. Såg att det ryktas att Coffee Lake ska släppas/presenteras 5:e Oktober. Ska nog vänta tills dess om jag inte hittar någon väldigt bra deal på en Ryzen 5 1600 eller 1600x. Sparar nog diskarna, kanske chassit och kylaren, så får jag se hur jag gör med PSU. Tror ni det är något värde i resterande delar? Typ sälja GPU (antar de är det ända som kanske är värt något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

...gamla Bulldozer-Athlon

Nu är inte Athlon baserat på Bulldozer arkitekturen, utan är äldre. Fast den gör den ju inte bättre i det här fallet

Skrivet av OMbK:

Med min CPU just nu kör jag PUBG med 85-110 fps oftast sedan deras update idag. Med en 1600 och 1060 hamnar du nog en del över det och kommer funka prima, allt beror på din egen budget som du har.

Med den överklockningen på 2500k blir nog medelfps ganska snarlik mot en oklockad R5-1600. Däremot kan jag tänka mig att det är mindre risk för dippar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Med den överklockningen på 2500k blir nog medelfps ganska snarlik mot en oklockad R5-1600. Däremot kan jag tänka mig att det är mindre risk för dippar m.m.

Jo ganska snarlik men fortfarande över och helt klar mindre dippar, är stor skillnad i just den delen av vad man sett på tester. Sedan är ju 1600 enkel att dra upp till 4Ghz som det verkar och då är den ju 10-15fps före utan problem samt stabilare fps.

Edit: Sedan 1600Mhz DDR3 vs 2666Mhz DDR4 (and beyond) gör ju en hel del givetvis, stor skillnad.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>