Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator död efter ökning av volt (i7-2600k)

Permalänk
Medlem

Dator död efter ökning av volt (i7-2600k)

Har ett Asus P8P67 Pro Rev B3-moderkort. Köpte en begagnad i7-2600k och drog upp den till 4,5 Ghz, ökade sedan volten sakta, stegvis. Får ingen boot in i operativsystemet vid 1,130 V och ökar till 1,140 V, efter detta så startar inte datorn ö.h.t. Testade CPU:n innan detta i lägre hastighet med okej temperatur vid 4,4 Ghz, men auto på volten.

Har provat att reseta CMOS, via jumper och att ta ur batteriet, utan framgång. Tänker mig att CPU:n varit defekt eller trasig innan, vilket kan ha gjort att den brände vid så låg volt? Jag har försökt sätta in min gamla fungerande CPU (i-5 2500) utan framgång, varför jag misstänker att någon annan krets än krets än i7:an pajat.

Hade samma inställningar (förutom volten) i BIOS som på bilderna i denna guide: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/675134-HOWT...

Någon som har några tankar kring vad som felar? Moderkortet som brunnit?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

Har du haft nätagget strömlöst (sladden ur väggen) 5minuter eller så, finns typ automatsäkring i några av dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: Troligen när jag bytte CPU och la på kylpasta + skruvade fast CPU-kylaren. Låter den stå en stund och testar igen.

PSU är för övrigt ett: Fractal Design Newton R2, 800W 80+

Visa signatur

187

Permalänk

Låter som väldigt låg volt. Tror inte min ens botar under 1.3v vid 4,5ghz kör nu 1.35 vid 4,7ghz
Hjälpte nog inte ditt problem bör väl inte ha gått sönder pga för lite volt tycker man

Permalänk
Medlem

Startar fortfarande inte, låtit strömsladd vara ur PSU i en kvart.

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

Startar fortfarande inte, låtit strömsladd vara ur PSU i en kvart.

Satte du tillbaka strömsladden innan du försökte starta igen?

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Haha, ja! Tyvärr gjorde jag det, och det fungerar ändå inte.

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

Startar fortfarande inte, låtit strömsladd vara ur PSU i en kvart.

Värt ett försök iaf. =/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

prövat att bara köra med ett minne? annat grafikkort? resettat cmos? plockat bort alla extra kort? annat nätagg? sitter alla kablar på plats, startswitch osv... låter som ett dött moderkort annars...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Vet inte om du glömde men dra ur ström och nollställa bios samtidigt. Ta det lugnt så den hinner bli nollställd.

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger att datorn inte startar överhuvudtaget antar jag att den är stendöd?

Prova med annan nätdel, brukar vara orsaken när det inte händer något när du trycker på knappen. Alternativt prova starta med en skruvmejsel om knappen skulle gått sönder på något sätt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Funkar ej med någon av CPUerna=troligtvis annan komponent. Gissar på nätdel/moderkort gett med sig.

Permalänk

Hmm.. Väldigt låg spänning för överklockning. Borde inte orsaka att någonting går sönder.

Kan vara moderkortet/nätaggregatet. Mest troligen moderkortet. Svårt att säga direkt.

Rullar fläktarna igång när du startar den?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna vara moderkortet eller Nätaggregatet som gett upp, båda komponenterna är väl runt 7 år nu..

Snurrar något igång när du försöker starta datorn (fläktar/diskar)?

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, provat med ett äldre PSU, 4 pin samt 20 pin på strömanslutningen, ska det klara av att driva ett modernare moderkort med 8 pin och 24 pin? Datorn startar iallafall inte med mitt gamla PSU.

Har testat att plocka ur grafikkort och minnen samt hårddiskar, kör enbart med CPU:n i. Ingen framgång där heller.

Verkar luta åt att moderkortet dött eller PSU:t. Värt att nämna är att moderkortets ena lampa lyser grönt, vilket den gör i normala fall också.

Just det, CPU-fläkten rycker till lite när jag trycker på POWER ON, men snurrar ej.

Visa signatur

187

Permalänk

Att moderkortets lysdiod lyser visar endast på att det går spänning i det. Behöver inte betyda att det är okej. Men om fläktarna spinner upp och sedan slutar så är det mest troligen moderkortet som gett sig. Liknande sak har hänt mig med en socket 1156 baserad maskin (alltså inte samma cpu och moderkort) men då testade jag att byta psu, datorn ville inte starta för det. Blev tvungen att byta moderkort så fungerade datorn igen med samma komponenter.

Att cpu fläkten rycker till vid uppstart tyder tyvärr mest troligen på att moderkortet gjort sitt..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Eftersom du säger att datorn inte startar överhuvudtaget antar jag att den är stendöd?

Prova med annan nätdel, brukar vara orsaken när det inte händer något när du trycker på knappen. Alternativt prova starta med en skruvmejsel om knappen skulle gått sönder på något sätt.

HAHAHA, ditt sjuka fanskap. Jag testade manuellt med en skruvmejsel att starta på moderkortets pins, nog fan gick den igång! Nu blir det att sätta tillbaka allt och testa igen. Sjukt oväntat att on-knappen skulle faila, chassit är dock extremt gammalt.

Du ska ha ett stort tack! Tack till er andra också!

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Sajke:

HAHAHA, ditt sjuka fanskap. Jag testade manuellt med en skruvmejsel att starta på moderkortets pins, nog fan gick den igång! Nu blir det att sätta tillbaka allt och testa igen. Sjukt oväntat att on-knappen skulle faila, chassit är dock extremt gammalt.

Du ska ha ett stort tack! Tack till er andra också!

Det var alltså PÅ knappen på chassit?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Ja, det verkar inte bättre. Hur stor är chansen? Hahaha.

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Sajke:

@septembro: Ja, det verkar inte bättre. Hur stor är chansen? Hahaha.

@Sajke: Inte stor.. Kul att det löste sig!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Blir glad när jag läser sånt här, därför man ber forumet om hjälp haha! Sjukt oväntat men ändå enkel lösning. Hade man nog aldrig kommit på själv

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

@septembro: Ja, det verkar inte bättre. Hur stor är chansen? Hahaha.

Been there... i mitt fall förstod jag vad som var fel efter ett frustrerat "starta då för i helvete!" *trycktrycktryck*. Det förklarade så många märkliga fall av att datorn krånglade vid uppstart...

Permalänk
Medlem

Jaha, då ropade man hej innan man var över bäcken. Det modernare PSU't är fortfarande stendött. Det gamla PSU't gick igång när 4-pinskontakten ej var inkopplad i moderkortet. Blir till att investera i ett nytt PSU, förhoppningsvis löser det problemet.

Tack ändå alla för er fina hjälp!

EDIT: Moderna PSU:t går igång efter en del joxande när 8-pinskontakten ej är inkopplad. Luskar vidare...

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Jaha, då ropade man hej innan man var över bäcken. Det modernare PSU't är fortfarande stendött. Det gamla PSU't gick igång när 4-pinskontakten ej var inkopplad i moderkortet. Blir till att investera i ett nytt PSU, förhoppningsvis löser det problemet.

Tack ändå alla för er fina hjälp!

EDIT: Moderna PSU:t går igång efter en del joxande när 8-pinskontakten ej är inkopplad. Luskar vidare...

Aj! Testat att "tjuvkoppla" det med gem-metoden?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Aj! Testat att "tjuvkoppla" det med gem-metoden?

Ej provat detta, men PSU:t startar och går igång när inte 8-pinskontakten är i moderkortet. Det mest troliga verkar vara att någon krets på moderkortet gått sönder i samband med överklockningen?

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Ej provat detta, men PSU:t startar och går igång när inte 8-pinskontakten är i moderkortet. Det mest troliga verkar vara att någon krets på moderkortet gått sönder i samband med överklockningen?

Ok. Gör det innan du införskaffar ett nytt.

Japp. Kan ju vara så. Tror mer på att det är moderkortet som av någon anledning gett upp än nätaggregatet, men det är inte helt lätt att konstatera 100%. P8P67 är ett bra moderkort och med den låga spänningen som du använt ska det inte vara någon fara direkt. Kan ju vara begagnade i7 2600K som bränt iofs. Men iom att du testade moderkortet med i5 2500K också och datorn startade inte så.. Ja du ???

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

HAHAHA, ditt sjuka fanskap. Jag testade manuellt med en skruvmejsel att starta på moderkortets pins, nog fan gick den igång! Nu blir det att sätta tillbaka allt och testa igen. Sjukt oväntat att on-knappen skulle faila, chassit är dock extremt gammalt.

Du ska ha ett stort tack! Tack till er andra också!

No prob Bob.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Troligen moderkortet som hade brunnit, möjligen VRM:en. Ett i samma socket, begagnat, kostade närmare tusenlappen och bara ett fåtal fanns. Det blev en tripp till affären och en ny Kaby Lake med ASUS Z270H är införskaffat. Detta blev en dyr historia...

Blir till att sälja av min i5-2500 samt i7-2600K för att få tillbaka lite snyftpengar.

:')

Visa signatur

187